Tugas Berat Menanti Muhyiddin Menyusun Jemaah Menterinya




Setelah selesai mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pagi tadi, sekurang-kurangnya dua cabaran besar sedang menunggu Muhyiddin Yassin.
Pertama, menyusun barisan kabinet dan kedua, melantik timbalan perdana menteri.
Dengan sokongan utama daripada UMNO, Pas dan GPS, MCA dan MIC, selain sebahagian Ahli Parlimen Bersatu, Muhyiddin yang merupakan Presiden parti itu, tetapi sudah berbalah dengan Tun Mahathir selaku pengerusinya, perlantikan anggota kabinetnya adalah hampir pasti daripada parti-parti tersebut.
Tetapi, dengan UMNO mempunyai jumlah terbesar Ahli Parlimen iaitu seramai 38 orang, tidak mustahil parti itu akan menuntut jumlah menteri yang terbesar, selain mahu menguasai kementerian-kementerian yang kanan.
Siapakah pimpinan UMNO yang akan dilantik menganggotai kabinet nanti?Apakah ia termasuk Zahid Hamidi, Tengku Adnan Tengku Mansor, Ahmad Maslan, Ahmad Maslan, Azeez Rahim dan lain-lain yang sedang berdepan kes perbicaraan di mahkamah merupakan antara yang akan dilantik?
Mungkinkan Zahid Hamidi yang sedang berdepan 87 kes perbicaraan di mahkamah tidak diberikan sebarang jawatan menteri, walaupun beliau adalah Presiden UMNO dan antara perancang utama penubuhan kerajaan baru ini?
Sediakah Zahid Hamidi untuk dirinya diketepikan begitu saja, sedangkan rakan-rakannya yang lain diberi pelbagai jawatan dalam kementerian?
Jika tiada sebarang jawatan menteri diberikan kepadanya, tidakkah ia memperlihatkan Zahid Hamidi mungkin sukar mempertahankan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya sekarang dalam pemilihan parti tahun 2021 akan datang berbanding pemimpin-pemimpin lain yang diberikan jawatan?Misalnya, kalau Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin, Ismail Sabri Yaakob atau Mahadzir Khalid diberikan jawatan menteri, apakah dengan jawatan yang disandang itu mereka tidak mahu merebut jawatan-jawatan utama dalam pemilihan UMNO tahun depan?
Begitu juga dengan Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO, peluangnya dilantik sebagai menteri mungkin tiada sama sekali kerana kedudukannya hanya sebagai Adun, bukan Ahli Parlimen.
Dengan tiada sebarang jawatan dalam kerajaan nanti, sementara pemimpin-pemimpin lain berjawatan menteri, mampukan beliau mempertahankan lagi jawatannya dalam UMNO dalam pemilihan tahun depan?
Dari segi Bersatu, perebutan atau melobi untuk menjadi menteri mungkin sudah bermula ketika ini, terutama daripada kalangan bekas menteri era PH dan kem Azmin Ali yang kini sudah menyertai parti itu.
Siapakah di kalangan mereka yang akan dilantik sebagai menteri dan siapa pula yang akan diketepikan?Sama juga dengan bekas Ahli Parlimen UMNO yang lebih awal menyertai Bersatu di mana sebahagiannya adalah bekas menteri seperti Mustapa Mohamad dan Hamzah Zainuddin, sudah pasti mereka ini juga teringin untuk menjadi menteri semula dan adakah mereka akan diberi pertimbangan?Begitu pun, dua Ahli Parlimen MCA dan seorang Ahli Parlimen MIC, ketiga-tiganya dijangka akan diberikan jawatan menteri untuk mewakili kaum Cina dan India.
Dari segi Pas dan GPS, perlantikan menteri mungkin tidak mendatangkan masalah kerana kedua-dua parti itu biasanya menerima saja pemberian jawatan yang diberikan.Cabaran kedua bagi Muhyiddin melantik Timbalan Perdana Menteri.
Memandangkan UMNO merupakan blok Ahli Parlimen terbesar dalam gabungan kerajaan sekarang, kebarangkalian sangat tinggi wakil parti itu akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Apakah mungkin Zahid Hamidi yang ada 87 kes mahkamah akan diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri atas kedudukannya sebagai Presiden UMNO?
Jika bukan Zahid Hamidi, apakah mungkin Ismail Sabri dan Mahadzir Khaled yang merupakan Naib Presiden UMNO akan dilantik memegang jawatan itu?
Untuk rekod, Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hassan hanya seorang Adun, manakala seorang lagi Naib Presiden UMNO, Khaled Nordin kalah dalam PRU14 lalu dan keadaan ini tidak melayakkan kedua-duanya untuk dilantik ke jawatan tersebut.
Apakah mungkin Hishammuddin Hussein atau Khairy Jamaluddin yang tiada apa-apa jawatan dalamUMNO akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri?
Atau mungkinkah, sebagai jalan tengah, jawatan Timbalan Perdana Menteri akan diberikan kepada Tengku Razaleigh Hamzah selaku Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO?
Apa pun, jika tiada sebarang jawatan kerajaan diberikan kepada Zahid Hamidi, harapannya untuk mengekalkan kedudukan sebagai Presiden UMNO dalam pemilihan tahun 2021 sudah pasti tersangat sukar, apalagi jika kes mahkamahnya terus berlarutan sehingga ke tahun depan. (ShahbudinHusin 01/03/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/03/tugas-beat-menanti-muhyiddin-menyusun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tugas Berat Menanti Pemimpin Dan Penyokong Muafakat Nasional

Tugas Berat Menanti Pemimpin Dan Penyokong Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 272 hits
In Sya Allah pemimpin pemimpin Muafakat Nasional akan mengetuai pejabat kementerian kementerian yang ada di Putrajaya bila kabinet baru dibentuk oleh Perdana Menteri ke 8 TS Muhyiddin Yassin Di sebalik kegembiraan pemimpin dan penyokong Mua...
Muhyiddin Mula Tugas Sebagai Pm

Muhyiddin Mula Tugas Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 199 hits
Muhyiddin Yassin memulakan tugas sebagai perdana menteri ke 8 hari ini Beliau memasuki Perdana Putra yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri tepat pukul 8 00 pagi bagi memulakan tugas secara rasmi sebagai perdana menteri Muhyiddin disambut...
Muhyiddin Ikrar Lantik Jemaah Menteri Bersih Berintegriti

Muhyiddin Ikrar Lantik Jemaah Menteri Bersih Berintegriti

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 172 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berjanji akan melantik anggota jemaah menteri daripada kalangan individu yang bersih berintegriti dan berkaliber Muhyiddin berkata beliau sedar bahawa apa yang rakyat mahu ialah sebuah k...
Malaysia S First All Malay Cabinet All Eyes On Malay First New Pm Muhyiddin Menanti Kabinet Muhyiddin

Malaysia S First All Malay Cabinet All Eyes On Malay First New Pm Muhyiddin Menanti Kabinet Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 458 hits
SETELAH selesai upacara angkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 8 perhatian kini tertumpu kepada pembentukan kabinet oleh Muhyiddin Yassin Muhyiddin masih belum boleh duduk diam dan tugas besar terus menantinya selepas ini Tugas pertama ia...
Menanti Kabinet Muhyiddin

Menanti Kabinet Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 480 hits
LEMPAR PANDANG SETELAH selesai upacara angkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 8 perhatian kini tertumpu kepada pembentukan kabinet oleh Muhyiddin Yassin Muhyiddin masih belum boleh duduk diam dan tugas besar terus menantinya selepas ini T...
Banyak Cabaran Menanti Muhyiddin

Banyak Cabaran Menanti Muhyiddin

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 293 hits
1 Akan ada desakan agar kes Najib dibicarakan semula dan sememangnya beliau gadoh dengan Najib pun Tapi bagaimana pula dengan Zahid Hamidi 2 Apakah beliau akan mendengar deaakan dari parti lain bagaimana pula dengan usul yang dibawa Pas dan...
Bila Ada Anak Perempuan Tak Mudah Nak Jaga Lindungi Hanya Yang Ada Tahu Berat Tugas Ini

Bila Ada Anak Perempuan Tak Mudah Nak Jaga Lindungi Hanya Yang Ada Tahu Berat Tugas Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 204 hits
Pepatah lama ada mengatakan menjaga anak perempuan lebih sukar dari menjaga 100 ekor lembu Perumpamaan ini benar kerana di zaman teknologi yang serba canggih ini cabaran membesarkan anak anak terutamanya anak perempuan sangat tinggi Ibu bap...
Agong Appoints Muhyiddin As 8th Prime Minister

Agong Appoints Muhyiddin As 8th Prime Minister

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 209 hits
Yang Di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah has appointed Pagoh MP Muhyiddin Yassin as the new prime minister The appointment was announced by the comptroller of the Royal Household Ahmad Fadil Shamsuddin this evening This is af...
Congrats Pour In As Muhyiddin Declared As The 8th Pm

Congrats Pour In As Muhyiddin Declared As The 8th Pm

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 1667 hits
Muhyiddin Yassin has been named by the Istana Negara as Malaysia s next prime minister KUALA LUMPUR There is jubilation in the political bloc supporting PPBM president Muhyiddin Yassin after the Yang di Pertuan Agong gave him the nod to for...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Kes Denggi Meningkat

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot