Tu Diaaa Mat Maslan Cabar Pas Bubar Walaun Kata Tak Mustahil Zaman Tok Guru Dulu Kata Jangan Percaya Umno


 


‘Nak berbaik dengan kita, bubarlah PAS’, kata Ahmad Maslan


FMT Reporters -May 11, 2022    Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan, berkata sekiranya PAS mahu ‘berbaik’ dengan Umno, beliau mencadangkan PAS dibubarkan.PETALING JAYA: PAS sudah boleh dibubarkan memandangkan Umno turut membawa wadah perjuangan Islam selepas meminda perlembagaan parti pada 2019, kata setiausaha agungnya, Ahmad Maslan.
Katanya, Umno sudah meletakkan agenda mempertahan dan mendokong cita-cita Islam sebagai asas dan tujuan utama, berbanding hanya mendokong perjuangan kebangsaan Melayu.\“Fasal 3.1 (Perlembagaan Umno), sebelum ini (diletakkan dalam) Fasal 3.3, tapi sekarang sudah dinaikkan ke Fasal 3.1, iaitu menegak dan mempertahan Islam sebagai agama persekutuan serta menghormati prinsip kebebasan beragama seperti termaktub dalam Perlembagaan.
“Saya ingin menyeru kepada PAS, bubarkanlah PAS, itu mesej penting, sampaikan kepada rakan, ramai orang Kelantan di sini, PAS utamanya di Kelantan. Baru-baru ini, mereka mahu berbaik dengan kita, kita rasa elok bubar, tengok perlembagaan Umno,” katanya menurut laporan Berita Harian.
Ahmad berkata, sebelum ini, agenda mendokong cita-cita Islam kini merupakan asas dan tujuan parti itu.
“Dengar betul-betul, asas dan tujuan Umno sudah dipinda. Umno adalah sebuah parti politik yang mendokong cita-cita agama Islam. Sebelum ini tidak diletak dalam asas dan tujuannya (dalam perlembagaan Umno), sekarang sudah ada.
“Sebelum ini Umno, sebuah parti politik yang mendokong perjuangan kebangsaan Melayu, itu yang pertama.
“Sekarang yang pertama, Umno adalah sebuah parti politik yang mendokong cita-cita agama Islam, kebangsaan Melayu, Bumiputera, anak negeri Sabah dan Orang Asli serta perpaduan Melayu dan kemakmuran serta kestabilan negara. Itu asas perjuangan Umno yang kita sudah pinda 2019,” katanya.
Hari ini, di Alor Setar; Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Sanusi Md Nor, menegaskan partinya tidak mempunyai sebarang masalah meneruskan kerjasama politik dengan Umno melalui Muafakat Nasional (MN).
Menteri besar Kedah itu, berkata parti itu masih berpegang kepada keputusan pimpinan tertinggi dan Majlis Syura, iaitu memperkukuhkan MN dan memperkasakan Perikatan Nasional (PN) demi memperkukuhkan politik umat Islam dan Melayu di negara ini.
“PAS tidak ada masalah (bekerjasama) dengan Umno. Jika Umno ada masalah, mereka perlu selesaikan kerana PAS tidak ada masalah. Kita masih berpegang kepada keputusan dibuat kepimpinan dan Majlis Syura, kita konsisten dan tidak ada perubahan di mana PN kita mahu, MN pun kita mahu.
“Matlamat PN dan MN adalah penyatuan ummah, memperkukuh politik Melayu dan menyatupadukan ummah dalam keadaan umat Islam berdepan cabaran di seluruh dunia yang datang dari pelbagai penjuru. ‘Ubat’ kepada isu ini adalah memperkukuh perpaduan dan kerjasama umat Islam,” katanya.
Beliau mengulas kenyataan Presiden Umno Zahid Hamidi, yang memberi bayangan mustahil MN diteruskan jika PAS terus memperlihatkan sikap ‘talam dua muka’.
Di Kota Bharu pula, Naib Presiden PAS Mohd Amar Nik Abdullah meminta Umno menilai semula pendiriannya berhubung kedudukan dalam MN bagi membolehkan kedua-dua parti kembali bekerjasama demi kepentingan Melayu dan Islam.
Katanya, PAS sentiasa terbuka untuk menjalin kerjasama politik dengan mana-mana parti termasuk Umno pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) demi kepentingan bangsa dan agama.
“PAS sentiasa terbuka untuk bersama-sama Umno dan boleh duduk berbincang asalkan ia membabitkan kepentingan orang Melayu dan Islam. Umno boleh nilai semula pendirian mereka sebelum ini dan kembali bekerjasama dengan PAS,” katanya.
“Kalau kita mahu khianati Umno, kita dah tarik sokongan kepada Umno. Bersatu juga tidak tarik sokongan kepada Umno. Kita sanggup duduk bersama Umno sebab demi penyatuan ummah,” katanya.
Dalam pada itu, Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan, pula menegaskan parti itu akan memuktamadkan kedudukan dalam MN yang dibina bersama PAS selepas menerima pandangan pimpinan parti di semua peringkat.
Katanya lagi, buat masa ini kenyataan berhubung status Umno dalam MN yang dizahirkan pemimpin tertentu hanya sekadar pandangan individu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/tu-diaaa-mat-maslan-cabar-pas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eloklah Bubar Umno Bukannya Pas Kata Tuan Ibrahim

Eloklah Bubar Umno Bukannya Pas Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 181 hits
Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Umno yang patut dibubarkan memandangkan dasar Islam sudah lama menjadi dasar PAS PETALING JAYA Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata cadangan Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan supaya parti itu di...
Pas Tak Sedia Putus Dengan Umno Kata Mursyidul Am

Pas Tak Sedia Putus Dengan Umno Kata Mursyidul Am

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 214 hits
freemalaysiatoday com May 11 2022 9 15 AMHashim Jasin berkata rugi sekiranya hubungan PAS dan Umno tidak dipertahankan kerana Muafakat Nasional merupakan formula terbaik untuk menghadapi PRU15 PETALING JAYA Mursyidul Am PAS Hashim Jasin ber...
Umno S Relationship With Pas Is No Longer Fruitful Says Ahmad Maslan

Umno S Relationship With Pas Is No Longer Fruitful Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 162 hits
Muafakat Nasional is not dead but is no longer fruitful says Datuk Seri Ahmad Maslan in describing the relationship between Umno and PAS The Umno secretary general said that the conflict between both parties started during the Melaka and Jo...
Bubarlah Pas Biar Umno Punahkan Islam Ini Tajuk Yang Betul Untuk Ahmad Maslan

Bubarlah Pas Biar Umno Punahkan Islam Ini Tajuk Yang Betul Untuk Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 155 hits
Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan mencadangkan PAS dibubarkan kerana menurutnya Umno sudah cukup membawa wadah perjuangan Islam Saya rasa Ahmad Maslan sepatutnya bercakap begini bubarkan PAS agar kami UMNO lebih mudah menyeleweng dan memus...
Setakat Ini Umno Ambil Haluan Kekal Bergerak Solo Mat Maslan

Setakat Ini Umno Ambil Haluan Kekal Bergerak Solo Mat Maslan

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 118 hits
Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan UMNO kekal dengan pendirian untuk bergerak solo pada pilihan raya umum ke 15 tanpa sebarang kerjasama dengan mana mana parti luar daripada Barisan Nasional kata Datuk Seri Ahmad Maslan Setiausah...
Apa Punya Walaun Daa Orang Kata Tak Mau Yang Dok Pe Terhegeh Hegeh Tu Tak Malu Ka Nak Tumpang Tui Umno Kot

Apa Punya Walaun Daa Orang Kata Tak Mau Yang Dok Pe Terhegeh Hegeh Tu Tak Malu Ka Nak Tumpang Tui Umno Kot

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 125 hits
Biar ditolak presiden Umno PAS tetap teruskan agenda penyatuan ummah May 11 2022 PAS komited meneruskan agenda penyatuan ummah melalui wadah politik walaupun Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menolak usaha tersebut kata Ketua Penerangannya K...
Tanpa Umno Kumpulan Dwipartisan Ku Li Bukan Ancaman Pas Kata Penganalisis

Tanpa Umno Kumpulan Dwipartisan Ku Li Bukan Ancaman Pas Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 338 hits
PETALING JAYA Kumpulan dwipartisan yang dipimpin Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah hanya akan menjadi ancaman sebenar kepada PAS di Kelantan jika ia mendapat sokongan Umno kata penganalisis Jika ia hanya Tengku Razaleigh send...
Politik 15 Ahli Pas Di Besut Sertai Umno Dari Walaun Kepada Macai

Politik 15 Ahli Pas Di Besut Sertai Umno Dari Walaun Kepada Macai

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 112 hits
Seramai 15 ahli dan penyokong Pas di Kampung Gong Kulim Jerteh Terengganu mengisytiharkan keluar parti itu dan menyertai UMNO menerusi program BN Jugak Kesudahan di Jerteh Kumpulan yang diketuai Aziz Jidin 58 tahun menyerahkan borang keahli...
Lorrrr Tak Malu Kah Bukan Umno Kata Tak Mau Dah Ka Dengan Pas Pembohong Demi Kuasa Dan Jawatan Kot

Lorrrr Tak Malu Kah Bukan Umno Kata Tak Mau Dah Ka Dengan Pas Pembohong Demi Kuasa Dan Jawatan Kot

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 164 hits
PAS tak sedia putus dengan Umno kata mursyidul am May 11 2022 Hashim Jasin berkata rugi sekiranya hubungan PAS dan Umno tidak dipertahankan kerana Muafakat Nasional merupakan formula terbaik untuk menghadapi PRU15 PETALING JAYA Mursyidul Am...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka