Travel To Kuala Lumpur Jelajah Kuala Lumpur Sempena Citrawarna Kl 2017



Jelajah Kuala Lumpur Sempena Citrawarna KL 2017 | Minggu lalu Ayuni berpeluang mengikuti sebuah program anjuran majalah Gaya Travel dengan kerjasama oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia sempena majlis Citrawarna KL 2017 yang bertempat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada 28 Oktober 2017. Program bernama EAT.TRAVEL.WRITE & DOODLE 3.0 itu berlangsung selama 3 hari bermula dari 27 sehingga 29 Oktober 2017 dan seramai 30 orang ahli media terdiri daripada wartawan, blogger, personaliti media sosial dan illustrator turut menyertai program tersebut. Tujuan program EAT.TRAVEL.WRITE & DOODLE 3.0 diadakan bagi merapatkan hubungan sesama ahli media sambil mempromosikan acara Citrawarna KL 2017 melalui penerbitan media tradisional dan media sosial. 
Muzium Kesenian Islam MalaysiaJalan Lembah Perdana, Kuala Lumpur
03-2092 7070www.iamm.org.my
Masa operasi: 
10 pagi - 6 petang setiap hari
Tiket: 
RM 14 (Dewasa) 
RM 7 (Pelajar & Warga Emas)
Percuma (Kanak-Kanak bawah 6 tahun)

Antara artifak dari dunia peradaban Islam di Muzium Kesenian Islam MalaysiaPada hari pertama kami dibawa ke Muzium Kesenian Islam Malaysia yang terletak berhampiran dengan kawasan Taman Tasik Perdana. Muzium ini mudah dijumpai sebab ia terletak betul-betul sebelah Masjid Negara. Nak jalan kaki ke Taman Burung dan Taman Rama-Rama dari sini pun boleh sebab memang dekat sangat. Lebih kurang dalam 10 minit perjalanan dengan kaki. Muzium ini merupakan muzium kesenian Islam yang terbesar di Asia Tenggara dan mengandungi sejumlah lebih 7,000 artifak dari dunia peradaban Islam. Masa kami masuk dan tengok sekeliling muzium tu memang kagum kami dibuatnya

Muzium Kesenian Islam dibina pada tahun 1998 dan mempunyai 12 galeri yang dibahagikan kepada jenis artifak dipamerkan. Antara artifak yang terdapat dalam galeri-galeri muzium ialah manuskrip Al-Quran pelbagai saiz (ada juga naskhah Al-Quran sebesar duit syiling 50 sen), senjata dan perisai dari zaman empayar Uthmaniyyah sehingga ke abad ke-19, pakaian dan barang perhiasan masyarakat Islam dari serata dunia, kain penutup pintu bangunan Kaabah, senibina Islam (dalam bentuk model berskala kecil dan membuatkan seseorang berasa seperti watak utama dalam kisah Gulliver's Travels apabila memasuki galeri tersebut), naskhah penulisan oleh perawi dan ilmuwan Islam (Ayuni paling tertarik melihat sebuah buku perubatan dan penjagaan kuda yang ditulis oleh seorang veterinar Islam zaman dahulu) serta barangan perabot, seramik dan hasil pembuatan kaca dari negara-negara seperti China, India, Turki dan Iran

Restoran Rebung
5-2, Aras 5, Parkir Bertingkat Bukit Aman, Jalan Tanglin, Kuala Lumpur03-2276 2525www.restoranrebungdatochefismail.com

Masa operasi: 
7 pagi hingga 10 malam setiap hari

Harga buffet:
RM 40 (Makan tengahari)
RM 50 (Makan malam)
Setelah puas menghayati artifak di muzium, perut masing-masing dah mula lapar. Lebih-lebih lagi bila hujan dah turun, keinginan untuk menikmati masakan dan minuman panas amat kuat. Kami seterusnya singgah ke Restoran Rebung milik Chef Ismail yang terletak tidak jauh dari situ untuk merasai masakan tradisional Melayu yang menjadi menu utama chef tersebut. Jarang dapat makan masakan Melayu asli di Kuala Lumpur, namun lauk-pauk stail kampung seperti ikan patin masak tempoyak, siput sedut masak lemak cili api, daging masak salai, pulut kuning, rendang, gulai telur itik dan sebagainya boleh didapati di sini. Kesemua makanan disajikan dalam bentuk buffet, jadi pengunjung berpeluang memilih apa sahaja makanan yang ada dalam menu. Restoran ini agak popular dengan pelancong luar negara yang datang ke sini sebab ada pelbagai aneka masakan Melayu yang sedap-sedap belaka pada harga berpatutan.

Pemandangan dalam Restoran Rebung di mana masakan tradisional Melayu dihidangkan
Planetarium NegaraJalan Perdana, Kuala Lumpur
03-2273 4303
www.planetariumnegara.gov.my

Masa operasi: 
9 pagi hingga 4:30 petang setiap hari (kecuali Isnin)

Tiket:
Galeri pameran - PERCUMA
Tayangan filem - RM 12 Dewasa & RM 8 Kanak-Kanak 
/ RM 6 Dewasa (MyKad) & RM 4 Kanak-Kanak (MyKid)

Memandangkan cuaca tidak berapa baik dan hujan lebat turun tanpa henti, kami terpaksa membatalkan hasrat untuk mengunjungi Taman Burung dan sebaliknya meluangkan masa sepanjang hari itu di Planetarium Negara yang juga berada di lokasi berdekatan. Planetarium Negara merupakan satu inisiatif kerajaan untuk membuktikan komitmen negara dalam pembangunan sains dan teknologi angkasa. Dalam bangunan planetarium ini terdapat sebuah teater dilengkapi skrin dengan kubah bentuk geodesi yang cengkung. Melalui teater ini Planetarium Negara menyampaikan rancangan pendidikan dan menghiburkan mengenai astronomi, pencerapan langit malam dan pelayaran angkasa kepada pelajar sekolah dan orang ramai. Dalam teater ini jugalah kami dapat menonton filem bertajuk 'Journey to A Billion Suns'. Dari tak dapat tengok burung, dapatlah kami tengok bintang. Selain daripada pameran sains dan teknologi angkasa di galeri pameran dan filem dalam teater, pengunjung juga berpeluang merasai pengalaman berpusing-pusing dalam pod angkasa yang disediakan di luar galeri pameran. Namun wanita mengandung, pesakit jantung, dan mereka yang fobia terhadap ruang sempit serta mudah pening disarankan agar jangan menaiki pod angkasa ini... ia memang mengerikan. Jika anda berani dan sukakan cabaran anda dipersilakan menaiki pod angkasa ini. Pastikan teman anda yang naik bersama bukan seorang yang mudah loya dan muntah-muntah.

Antara tarikan di Planetarium Negara
Taman Rimba Eco KL (KL Eco Forest Park)8, Jalan Raja Chulan, Bukit Kewangan
03-2020 5448
www.forestry.gov.my

Masa operasi: 
7 pagi hingga 6 petang setiap hari

Tiket: Percuma

Siapa sangka bahawa di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur ada hutan belantara? Sebenarnya Taman Rimba Eco KL dahulunya dikenali sebagai Hutan Simpan Bukit Nanas dan ia terletak betul-betul di belakang sekolah lama Ayuni, Convent Bukit Nanas. Dari hutan rimba itulah datangnya monyet-monyet yang selalu singgah ke sekolah kami untuk mencuri bekal makanan dan buku pelajar. Jadi bukan salah pelajar sekiranya ada yang gagal menghantar kerjarumah kerana monyet telah mencurinya. Di sini jugalah program Kids Eco-Dash Siri Kedua dirasmikan oleh YBhg. Datuk Rashidi bin Hasbullah, Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia pada hari ini. 
Cuaca agak baik untuk kami sambung menjelajah Kuala Lumpur pada hari kedua. Seiring dengan tema Citrawarna KL 2017 iaitu 'The Sunrise, The Green and The Echo Within', Taman Rimba Eco KL merupakan pilihan destinasi terbaik bagi pelancongan berkonsep mesra alam (ecotourism). Kebetulan pula semasa kami tiba di perkarangan hutan rimba tersebut, acara larian Kids Eco-Dash Siri Kedua telah bermula. Seramai 500 orang kanak-kanak dalam lingkungan usia 4 hingga 12 tahun menyertai acara larian ini. Memang comel melihat telatah anak-anak kecil berlari sambil diiringi oleh ibubapa masing-masing yang memberi sokongan moral. Antara aktiviti lain yang kami lakukan di sini termasuk meneroka kawasan hutan dengan menaiki jambatan gantung.

Aktiviti-aktiviti sepanjang program Kids Eco Dash Siri Kedua di KL Eco Forest Park
Menara Kuala LumpurNo. 2 Jalan Punchak Off Jalan P. Ramlee, Kuala Lumpur
03-2020 5444
www.menarakl.com.my
Masa operasi:
9 pagi hingga 10 malam setiap hari

Tiket: 
Sila rujuk di sini - www.menarakl.com.my/index.php/online-ticketing

Kini kami bersedia untuk melangkah ke destinasi kami seterusnya iaitu Sky Deck yang terletak di puncak Menara Kuala Lumpur. Paras ketinggian menara ini dari tanah ialah 421 meter... tinggi, kan? Di kawasan Sky Deck ini terdapat sebuah ruang bernama Sky Box yang berupa bilik berdinding dan berlantaikan kaca. Dari dalam Sky Box ini pengunjung dapat melihat pemandangan panorama bandaraya Kuala Lumpur secara 360 darjah. Rasa seperti sedang melayang di udara apabila masuk ke dalam Sky Box ini. Semestinya bukan untuk mereka yang mudah gayat. Terdapat sebuah Sky Cafe di sini di mana pengunjung boleh berehat dan basahkan tekak dengan pelbagai jenis minuman yang disediakan. Menara ini juga mempunyai sebuah restoran berpusing bernama Atmosphere 360. Pengunjung boleh melihat pemandangan sekeliling Kuala Lumpur sambil menikmati jamuan buffet.

Pemandangan dari atas Sky Deck di Menara Kuala Lumpur
Rumah Terbalik KL (KL Upside Down House)Off Jalan P Ramlee & Jalan Puncak. Kuala Lumpur
010-802 7547
www.facebook.com/klupsidedown

Masa operasi:
9 pagi hingga 7 malam

Rumah terbalik KL merupakan sebahagian daripada beberapa tarikan utama di sekitar Menara Kuala Lumpur di samping KL Eco Forest Park, Mini Zoo, F1 Simulator, XD Theater, dan Blue Coral Aquarium. Segala perabot disusun secara terbalik di dalam rumah dua tingkat dengan keluasan 2,000 kaki persegi ini dan anda pasti akan pening apabila terpaksa bergambar secara tunggang-langgang di dalam setiap bilik.
Segalanya terbalik dalam KL Upside Down House 
Dataran Merdeka
Jalan Raja, Pusat Bandar, Kuala Lumpur
03-2693 7905
www.visitkl.gov.my

Akhirnya kemuncak pengembaraan kami bermula apabila semua orang berkumpul di Dataran Merdeka beberapa jam sebelum pelancaran Citrawarna KL 2017 pada jam 8:30 malam. Sempena tema Citrawarna KL tahun ini iaitu 'The Sunrise, The Green and The Echo Within', para pengunjung digalakkan membawa sepohon anak pokok ke Dataran Merdeka melalui program "Bring Your Own Plant" anjuran LOCCO. Ayuni tak pasti ke mana mereka akan bawa anak-anak pokok tersebut, tetapi Ayuni harap anak pokok yang Ayuni bawa akan membesar sebagai pokok yang berjasa kepada negara. 
Pelbagai jenis aktiviti santai diadakan di padang Dataran Merdeka terbuka kepada orang awam, antaranya permainan tradisi seperti congkak, lompat getah dan batu seremban, himpunan trak makanan (food truck) yang menyediakan pelbagai makanan enak, persembahan oleh kumpulan penyanyi buskers, pameran lukisan oleh Balai Seni Negara, dan aktiviti doodle oleh para illustrator. Kemunculan belon dan khemah berbentuk kubah, serta penglibatan orang ramai dalam permainan di padang membuatkan suasana di dataran seolah-olah timbul dari kisah dongeng. Keseluruhan pemandangan nampak sangat tenang dan cantik, mungkin kerana aura kegembiraan orang ramai yang tersebar di kawasan sekeliling.

Tiba jam 8:30 malam penonton telah pun memenuhi ruang depan pentas tatkala Menteri Pelancongan dan Kebudayaan YB Dato' Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz merasmikan Citrawarna KL 2017. Acara dipenuhi dengan persembahan tarian dan nyanyian dari kaum berbilang bangsa di Malaysia dengan selingan percikan bunga api yang marak. Melalui gaya penceritaan, penonton dibawa menghayati kesenian setiap kaum dan bangsa Malaysia dari Orang Asli Mah Meri di Selangor sehinggalah ke suku kaum di Sabah dan Sarawak. Program Citrawarna KL 2017 diakhiri dengan persembahan oleh Ning Baizura yang membawa watak Ratu Penjaga Alam Sekitar sambil membawa mesej tentang pentingnya melindungi sistem ekologi dalam sektor pelancongan. Penutupan acara diikuti dengan orang ramai menari sambil mengambil gambar bersama peserta-peserta Citrawarna KL 2017.

Aktiviti santai dan syok sendiri sebelum Citrawarna KL 2017 bermulaSuasana Citrawarna KL 2017... memang gempak!Siapa kata tiada tempat yang menarik untuk dilawati di Kuala Lumpur? Sepanjang cuti ini apa kata anda yang tinggal di sekitar bandaraya Kuala Lumpur bawa keluarga melawat tempat-tempat yang kami telah kunjungi di atas... pasti anda sekeluarga akan mendapat pengembaraan yang bernilai

Sila cari hashtag #ETWD17 #SayangMalaysia #GayaTravel #VisitKL #MoTaC dan #CitrawarnaKL2017 dalam Instagram untuk melihat koleksi gambar-gambar yang dirakam sepanjang acara Citrawarna KL 2017.

Terima kasih kepada Gaya Travel Magazine dan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia yang memberi peluang kepada blogger dan pengaruh media sosial mengikuti program EAT.TRAVEL.WRITE & DOODLE 3.0 sempena Citrawarna KL 2017.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.yunfila.com/2017/11/travel-to-kuala-lumpur-jelajah-kuala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
115 Temples Shrines In Kuala Lumpur Built Illegally Santhara

115 Temples Shrines In Kuala Lumpur Built Illegally Santhara

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 382 hits
A total of 115 places of worship in the federal capital have been found illegally built on government land said Deputy Federal Territories Minister Edmund Santhara Santhara said from the total eight cases were successfully settled with the ...
Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Kuala Lumpur Selangor 2021

Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Kuala Lumpur Selangor 2021

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 949 hits
Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Kuala Lumpur Selangor 2021 Zon 1 Kuala Lumpur Putrajaya Zon 1 Selangor Hulu Selangor Gombak Petaling Hulu Langat Sepang Zon 2 Selangor Kuala Selangor Sabak Bernam Zon 3 Selangor Klang Kuala Langat
Beri Kami Rumah Baru Kami Pindah Penduduk Kg Peel Kuala Lumpur

Beri Kami Rumah Baru Kami Pindah Penduduk Kg Peel Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 280 hits
Penduduk Kampung Peel di Parlimen Titiwangsa memohon kerajaan memberikan mereka rumah PPR sebelum merobohkan penempatan sedia ada yang berusia 65 tahun Ahli Parlimen Batu P Prabakaran yang memperjuangkan nasib penduduk Kampung Peel sejak se...
Ramssol Group Berhad Partners With Lions Club Kuala Lumpur East In Conjunction With Earth Day

Ramssol Group Berhad Partners With Lions Club Kuala Lumpur East In Conjunction With Earth Day

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 340 hits
RAMSSOL Group Berhad an innovative digital human capital management solutions provider in Southeast Asia partnered Lions Club Kuala Lumpur East in conjunction with Earth Day for its Beautify Your World Project as part of the company s Corpo...
Buffet Ramadan Hotel Maya Kuala Lumpur Menyajikan Hidangan Nostalgia Terus Ke Rumah

Buffet Ramadan Hotel Maya Kuala Lumpur Menyajikan Hidangan Nostalgia Terus Ke Rumah

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 690 hits
Buffet Ramadan Hotel Maya Kuala Lumpur Menyajikan Hidangan Nostalgia Terus Ke Rumah Assalammualaikum semua Waaahh lagi beberapa hari Ramadan akan tiba Teruja sangat Ramadan kali ini InsyaAllah lebih baik dari tahun lepas Kenangan tahun lepa...
A Match Made In Heaven Oh Cha Matcha Opens In Kuala Lumpur

A Match Made In Heaven Oh Cha Matcha Opens In Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 274 hits
Hi Everyone Who would have thought of making matcha sexy Choong Kar Wai and Choong Kar Heng the dynamic and entrepreneurial sibling duo certainly did The Melbourne inspired coffee enthusiasts who are also founders of the popular CoffeeSoci ...
Lunch Di Restoran Nasi Padang Kg Baru Kuala Lumpur

Lunch Di Restoran Nasi Padang Kg Baru Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 386 hits
Lunch di Restoran Nasi Padang Kg Baru Kuala Lumpur 2 minggu sebelum Ramadhan kami Lunch di Restoran Nasi Padang Kg Baru Kuala Lumpur atas jemputan mak saudara kerana jamuan pertunangan menyambut birthday persaraan dan merangkap makan2 menya...
Jalan Kuching Kuala Lumpur Ditutup Hingga 14 Mei

Jalan Kuching Kuala Lumpur Ditutup Hingga 14 Mei

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 233 hits
MALAYSIAKINI Jalan Kuching berhampiran Bulatan Segambut di sini yang ditutup di kedua dua hala sejak 19 April hingga 14 Mei ini mulai 11 malam hingga 5 pagi setiap malam akan menyebabkan gangguan aliran trafik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur m...
Kerajaan Didesak Selamatkan Sekolah Berusia 120 Tahun Di Kuala Lumpur

Kerajaan Didesak Selamatkan Sekolah Berusia 120 Tahun Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 184 hits
MALAYSIAN NOWMahkamah Tinggi Kuala Lumpur dijadualkan akan mendengar permohonan semakan kehakiman sekolah berkenaan hari ini Ibu bapa sedang menghantar anak ke Sekolah Convent Bukit Nanas di Kuala Lumpur Pakar perancangan bandar mendesak Pu...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team