Tommy Thomas Senarai 3 Perkara Untuk Pembangkang Ulang Kemenangan Pru14


freemalaysiatoday.com
‘Ainin Wan Salleh and Tsubasa Nair
-September 17, 2022 8:05 PM
Tommy Thomas berkata pembangkang perlu mewujudkan persoalan kepada pengundi sama ada mempunyai “kerajaan Melayu” yang menjadikan negara ini lebih baik.
KUALA LUMPUR: Bekas peguam negara Tommy Thomas mencadangkan tiga “perkara penting” perlu diberikan perhatian oleh pembangkang dalam kempen mereka bagi mengulangi kejayaan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Pertama, Thomas berkata, pembangkang perlu mewujudkan persoalan kepada pengundi sama ada mempunyai “kerajaan Melayu” yang menjadikan negara ini lebih baik dan cekap.

Beliau mendakwa, punca Dr Mahathir Mohamad meletak jawatan sebagai perdana menteri ke-7 kerana beranggapan kerajaan diterajuinya tidak “cukup Melayu”. Dua setengah tahun kemudian, Kabinet didominasi orang Melayu dengan bukan Melayu diketepikan, katanya.

“Pengudi Melayu akan kata mereka (kerajaan Melayu) sudah gagal, jadi pembangkang mesti menjadikannya isu,” katanya dalam forum bertajuk “Dark Forces Towards GE15” yang dianjurkan susulan pelancaran buku tulisan Murray Hunter dan Lim Teck Ghee.

Katanya, pembangkang juga perlu menumpukan kepada rasuah sebagai “barah”, selain mendakwa kemenangan Pakatan Harapan pada PRU14 kerana pengundi menerima berlaku rasuah berleluasa dan skandal 1MDB.

Katanya, pembangkang mesti mengemukakan dalam manifesto pilihan rayanya dengan tiga ke empat cadangan memerangi rasuah.

Ketiga, Thomas berkata, pembangkang sepatutnya menekankan situasi teruk ekonomi dihadapi negara kerana isu seperti itu menyentuh semua rakyat.

Beliau mendakwa, akibat daripada salah tadbir membabitkan dua kerajaan terdahulu, ekonomi negara berada pada tahap terburuk, hutang negara pada tahap tertinggi dan kedudukan mata wang juga pada paras terendah.

Aktivis yang juga peguam, Ambiga Sreenevasan yang bersetuju dengan Thomas bahawa rasuah merupakan “isu besar”, namun menekankan peluang pembangkang menang pada pilihan raya akan datang boleh terjejas susulan masalah dalaman mereka.

“Kebimbangan saya adalah bukan semua dalam pembangkang bersatu. Ia (kemenangan pada PRU15) boleh dicapai, tetapi mereka mesti mempunyai pelan bersama, bersatu,” katanya.

Panelis lain pada forum itu adalah peguam hak asasi manusia dan aktivis, Siti Kasim, veteran DAP Lim Kit Siang dan pengasas bersama Gerak Independent Tawfik Ismail dan Pengerusi Parti Sosialis Malaysia Dr Michael Jeyakumar Devaraj.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/tommy-thomas-senarai-3-perkara-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Src Paling Mudah Buktikan Kesalahan Najib Tommy Thomas

Kes Src Paling Mudah Buktikan Kesalahan Najib Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 231 hits
KERTAS siasatan kes SRC International antara lain telah mempermudahkan usaha untuk mendakwa dan membuktikan kesalahan membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak kata Tommy Thomas Bercakap kepada Malaysiakini dalam wawancara eksklusif bek...
10 Perkara Kenapa Umno Bn Kalah Pru14

10 Perkara Kenapa Umno Bn Kalah Pru14

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 172 hits
suaramerdeka com my21 09 2022Dato Saiful BaharKITA recap atau imbas kembali macam mana UMNO Barisan Nasional boleh tumbang pada Pilihan Raya Umum Ke 14 selepas lebih 60 tahun memegang tampuk Kerajaan di Malaysia Terdapat 10 perkara kenapa U...
Tommy Thomas Jelaskan Mengapa Src Jadi Kes Mahkamah Pertama Berkait 1mdb

Tommy Thomas Jelaskan Mengapa Src Jadi Kes Mahkamah Pertama Berkait 1mdb

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 149 hits
malaysiakini comEKSKLUSIF Bekas peguam negara Tommy Thomas yang memulakan pendakwaan dalam kes Najib Razak akhirnya bersuara mengenai kes berkenaan dalam satu wawancara Dia menceritakan mengenai perbicaraan kes SRC International secara panj...
Nak Ulang Keputusan Pru14 Sila Tanding Solo Pas Sindir Umno

Nak Ulang Keputusan Pru14 Sila Tanding Solo Pas Sindir Umno

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 177 hits
Baru baru ini Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata parti itu membuat keputusan bergerak solo kerana tindak tanduk dan sikap PAS PETALING JAYA Umno akan mengulangi keputusan pilihan raya umum ke 14 jika kekal mahu bergerak solo kata Naib...
Tommy Thomas Is Right But It S Still Bad Advice

Tommy Thomas Is Right But It S Still Bad Advice

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 149 hits
The Malay electorate will say they have failed so the opposition must make that an issue Former attorney general Tommy ThomasPakatan Harapan should never play the race card which is exactly what former attorney general Tommy Thomas is advis...
You Were A Kamikaze Ag Zaid Tells Tommy Thomas

You Were A Kamikaze Ag Zaid Tells Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 206 hits
Senior lawyer Zaid Ibrahim said it was because of former attorney general Tommy Thomas that Malaysia now had to deal with the Sulu demands putting billions of the nation s assets at risk PETALING JAYA Senior lawyer Zaid Ibrahim has pushed b...
Tommy Thomas Why Src Was Picked As First 1mdb Related Court Case

Tommy Thomas Why Src Was Picked As First 1mdb Related Court Case

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 138 hits
EXCLUSIVE Former attorney general Tommy Thomas who initiated prosecutions for the Najib Abdul Razak trials finally broke his silence in this exclusive interview with James Chai and P Gunasegaram He spoke extensively and frankly on the SRC I...
Tommy Thomas Bidas Kerajaan Melayu Gagal

Tommy Thomas Bidas Kerajaan Melayu Gagal

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 200 hits
Bekas peguam negara itu menasihati PH tentang cara menghadapi PRU15 Bekas peguam negara Tommy Thomas menyelar dua pentadbiran kerajaan selepas Pakatan Harapan tumbang pada 2020 mengatakan ia menunjukkan kegagalan kerajaan yang didominasi et...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap

Makan Sup Pahlawan Nasi Goreng Mega Di Rumah Makan Sup Abang Ijam