Tolonglah Ambil Insurans Bencana Alam


 


Tolonglah ambil insurans bencana alam! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kebelakangan ini, banyak tempat yang naik banjir. Sampaikan ada kawasan yang dah terlalu lama tak banjir, boleh jadi banjir. Semuanya adalah kerana taburan hujan luar biasa yang kini berlaku di Malaysia. Namun, di sebalik kejadian bencana alam ini, bukan sahaja harta benda seperti alatan rumah dan sebagainya rosak, kenderaan juga mengalami kerosakan teruk! Dan disinilah pentingnya insurans banjir kenderaan!

Tuntutan insurans banjir Kejadian banjir yang berlaku baru-baru ini memperlihatkan syarikat insurans berdepan tuntutan banjir hampir RM3 Billion! Itu mereka yang dah awal-awal ambil insurans banjir untuk kereta. Cuba bayangkan mereka yang tak ambil insurans untuk cover banjir ni.

Melalui perkongsian di dalam laman sosial, seorang pengguna kenderaan berkongsi kos untuk membaik pulih kenderaan yang baru dipakainya beberapa bulan hampir mencecah puluhan ribu ringgit. Cuba banyangkan kalau tak ada insurance dan kita kena keluar duit sendiri. Ish!

Aku nak bercerita lanjut mengenai insurance untuk banjir pun, tak berapa nak mahir sangat kerana aku bukanlah agent insurance, namun, belajar daripada isu yang berlaku ini, sudah ramai yang membuka mata kepada pentingnya untuk mengambil insurance ini kerana tak siapa tahu apa yang bakal terjadi.

Insurance kereta tidak sama dengan insurance bencana alam! Mungkin ramai yang berfikir, insurance kereta kita cover untuk semua, tapi ternyata ramai yang silap. insurans cover banjir perlu di tambah sewaktu kita “renew roadtax”.

Untuk insurance bencana alam ini, ianya bukan sahaja merangkumi banjir sahaja, malah kejadian bencana alam yang lain seperti tanah runtuh, pokok tumbang (dan merosakkan kenderaan) dan sebagainya.

Ambil contoh harga insurance kenderaan biasa yang perlu kita bayar adalah RM800. Dan jika kita mahu ambil insurans banjir kenderaan, kita perlu tambah lebih kurang RM100 (harga ini mungkin berubah). Dan insurance inilah yang akan cover jika kenderaan kita terlibat dengan kejadian .

Cara claim insurans kereta banjir. Baik, dah tahu kan tentang insurans banjir untuk kereta? Sekarang aku kongsikan pula cara macamana nak claim kereta banjir.

#1. Kena ambil gambar bukti kejadian. Dan catatkan masa serta lokasi kejadian tersebut. Pastikan sewaktu ambil gambar kenderaan itu, Nampak no plat kenderaan korang.

#2. Buat laporan polis sebabnya pihak insurans pasti akan minta laporan polis. Dan jangan ambil masa yang terlalu lama ya untuk buat laporan polis. Jangan sampai seminggu baru nak buat laporan polis. Tak silap report polis mesti di buat dalam tempoh 48 jam sahaja.

#3. Jangan sesekali hidupkan enjin kereta anda. Cuba bayangkan kereta dah tengelam banjir. Boleh jadi ada bahagian kereta termasuk enjin yang dah di masuki air. Kemudian korang hidupkan enjin pulak, terus jammed! Jadi pastikan jangan sesekali hidupkan enjin kereta ya!

#4. Proses terakhir adalah, tow kereta korang ke bengkel yang ada cover insurans kereta banjir ni. Ini untuk mempercepatkan lagi proses claim insurans kereta banjir.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2022/03/tolonglah-ambil-insurans-bencana-alam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sengkuang Calit Sedap Di Tropika Co Seksyen 7 Shah Alam Selangor

Sengkuang Calit Sedap Di Tropika Co Seksyen 7 Shah Alam Selangor

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 237 hits
Assalamualaiku semua nak tanya korang biasa tak makan sengkuang calit masa zaman kecik2 dulu Mama jarang jumpa sengkuang calit kat Johor masa mama kecil Bila dan besar ni baru jumpa Tentulah mama suka sengkuang calit ni sebab ada kuah petis...
Aktivis Alam Sekitar Akan Di Dakwa 15 Mac Ini Pertuduhan Ceroboh Tanah Secara Haram

Aktivis Alam Sekitar Akan Di Dakwa 15 Mac Ini Pertuduhan Ceroboh Tanah Secara Haram

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 113 hits
KUANTAN Aktivis alam sekitar Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil akan didakwa pada 15 Mac ini atas pertuduhan menduduki tanah di negeri Pahang secara haram Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia itu akan berdepan tiga pertuduh...
Kisah Hari Mengundi Dan Pembaca Alam Sari

Kisah Hari Mengundi Dan Pembaca Alam Sari

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 156 hits
Assalamualaikum wbtTERJAWABLAH sudah wakil rakyat yang menjadi pilihan majoriti rakyat Johor selepas Keputusan Rasmi Pilihanraya Umum Dewan Undangan Negeri Johor 15 diumumkan hampir tengah malam tadi Hurmm senoneng jugaklah rasa kepala ni g...
Pertubuhan Alam Sekitar Persoal Peruntukan Pinjaman Mudah Rm1 44 Bilion Di Umum Mtib

Pertubuhan Alam Sekitar Persoal Peruntukan Pinjaman Mudah Rm1 44 Bilion Di Umum Mtib

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 128 hits
SHAH ALAM Gabungan pertubuhan alam sekitar mempersoalkan peruntukan pinjaman mudah yang diumumkan Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia kerana ia didakwa tidak selari dengan ketetapan Majlis Tanah Negara Jurucakap gabungan itu Meor Razak Meor...
Bupati Garut Usulkan Gunung Guntur Jadi Taman Wisata Alam

Bupati Garut Usulkan Gunung Guntur Jadi Taman Wisata Alam

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 124 hits
Namun walau begitu dijelaskan Rudy pihaknya juga ingin agar Gunung Guntur dikelola secara profesional oleh Badan Konservasi dan Sumber Daya Alam
Dinner Di Laman Grill Steak Bar B Que Shah Alam Selangor

Dinner Di Laman Grill Steak Bar B Que Shah Alam Selangor

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 246 hits
Dinner di Laman Grill Steak Bar B Que Shah Alam Selangor Alkisah mama yang takde langsung perancangan makan kat sini tetiba datang dan makan malam kat sini sampai penuh perut mama Mama ni memang tak berapa lapar tapi disebabkan kakak ipar m...
Bufet Ramadhan Dengan Tema Warisan Bonda Di Mardhiyyah Hotel Suites Shah Alam

Bufet Ramadhan Dengan Tema Warisan Bonda Di Mardhiyyah Hotel Suites Shah Alam

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 288 hits
Assalamualaikum hai semua Diam tak diam tak lama lagi kita dah nak sambut bulan Ramadhan dah kan Mesti ada antara korang kat sini dah plan atau rindu nak berbuka kat luar dengan keluarga atau kawan kawan kan Jadi kali nie Kak Sue nak kongsi...
Committee Banned Alcohol Not State Secretary Says Shah Alam Club

Committee Banned Alcohol Not State Secretary Says Shah Alam Club

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 342 hits
The new rule against alcohol consumption at the Kelab Shah Alam became effective from Feb 12 PETALING JAYA Kelab Shah Alam Selangor says the decision to ban alcohol at its premises was made by its general committee and not the Selangor stat...
Pengalaman Buat Swab Test Covid Drive Through Di Klinik Ajwa Seksyen 7 Shah Alam Selangor

Pengalaman Buat Swab Test Covid Drive Through Di Klinik Ajwa Seksyen 7 Shah Alam Selangor

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 220 hits
Pengalaman Buat Swab Test Covid Drive Through Di Klinik Ajwa Seksyen 7 Shah Alam Selangor Assalamaualaikum semua Seperti yang mama pernah cerita sebelum ni mama menjadi contact rapat bergejala dan berada under HSO dalam MySejahtera selama 5...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan

Andika Mahesa Feat Dodhy Kangen Band Dimana Perasaanmu Chord

Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau