Tolak Pengampunan Najib Amanah Dakwa Langkah Umno Terpesong


agendaily.com27/04/2023
Bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak menjalani hukuman 12 tahun penjara setelah kekal didapati bersalah melibatkan RM42 juta dana SRC International.
Parti Amanah merayu kepada Yang di-Pertuan Agong dan Lembaga Pengampunan agar menolak permohonan Datuk Seri Najib Razak untuk diampun dan dibebaskan dari penjara.

Rayuan Amanah tersebut dibuat menjelang sidang Lembaga Pengampunan esok yang dijangka akan membincangkan berhubung permohonan dibuat UMNO untuk membebaskan Najib yang sedang menjalani hukuman penjara ekoran sabitan kes SRC International Sdn Bhd.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Abd Samad, parti itu berpendirian, hanya dengan cara itu sahaja nama baik negara dan komitmen untuk memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa dapat dijaga.

“Dengan penuh hormat dan takzim, kami dari Parti Amanah Negara ingin merayu kepada Agong dan Lembaga Pengampunan supaya permohonan pengampunan ini ditolak dan Najib terus dipenjarakan atas sebab kesalahan yang jelas telah beliau lakukan.

“Hanya dengan itu, rakyat akan yakin bahawa Kerajaan Perpaduan dan Institusi Raja-raja Melayu, bersama Seri Paduka, ingin menyelamatkan negara kita dari pandemik rasuah dan salah guna kuasa yang melandanya sekian lama,” katanya dalam kenyataan dilaporkan oleh Harapandaily.

Lembaga Pengampunan dikatakan akan bersidang dan membuat keputusan sama ada akan memberikan pengampunan kepada Datuk Seri Najib Razak atau tidak esok.

Amanah menyifatkan, pendirian lembaga itu sebagai satu peristiwa yang akan diikuti pelbagai pihak, bukan setakat rakyat negara ini tetapi juga seluruh dunia.

“Keputusan yang dibuat akan menetapkan batu tanda yang penting dalam sejarah negara ini.

“Adalah diharap pandangan ini apabila disuarakan akan membantu Seri Paduka untuk membuat keputusan yang baik dan tepat bagi dirinya, institusi raja-raja Melayu dan negara ini secara keseluruhannya.

“Ia akan memberi petanda sejauh mana perjuangan menentang rasuah dan salah guna kuasa diambil serius atau sekadar cogan kata politik dan pilihan raya sahaja.

“Dalam pada itu, ramai yang bertanya, apa pendirian Parti Amanah sebagai rakan kongsi dalam Kerajaan Perpaduan melalui Pakatan Harapan (PH) dalam isu ini,” tegas Khalid.

Khalid berkata, ramai turut hairan dengan apa yang disebut sebagai “the deafening silence” atau “kesunyian yang memekakkan” berhubung isu ini, khususnya oleh parti-parti gabungan dalam PH.

“Kami ingin tegaskan bahawa Amanah mengakui dan mengiktiraf, pengampunan adalah hak mutlak Yang di-Pertuan Agong.

“Namun demikian, tiada salahnya untuk Amanah memberi pandangannya terhadap isu ini.

“Adalah diharap pandangan ini apabila disuarakan akan membantu Seri Paduka untuk membuat keputusan yang baik dan tepat bagi dirinya, institusi raja-raja Melayu dan negara ini secara keseluruhannya,” kata kenyataan itu lagi.

Katanya, Amanah berpandangan, pengampunan kepada Najib akan menghantar mesej yang sangat tidak baik kepada rakyat, sistem keadilan negara negara ini dan juga kepada seluruh dunia berhubung sikap dan pendirian kita terhadap rasuah dan salah guna kuasa.

“Apakah memberikan pengampunan kepada orang yang telah memalukan negara di serata dunia akan menunjukkan sikap tegas dan tiada kompromi kita terhadap rasuah?

“Sudah pasti tidak!

“Sebaliknya ia akan memberikan isyarat salah bahawa perang rasuah hanya cogan kata kosong untuk kepentingan politik dan akhirnya semua akan kembali seperti biasa,” kata kenyataan itu.

Apatah lagi, katanya, satu demi satu negara di dunia sedang membicarakan pihak-pihak yang bersekongkol dengan Najib dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ini.

Kalau sebelum ini Amerika Syarikat, Singapura, Kuwait dan terkini Switzerland pula membicarakan pesalah dalam skandal 1MDB ini.

“Selepas 13 dari 14 hakim bersidang bagi membicarakan Najib memutuskan beliau bersalah tiba-tiba negara melalui Lembaga Pengampunan mahu memberikan pengampunan kepada beliau pula?

“Tidakkah ini bererti adanya golongan yang kebal undang-undang dan ‘above the law’?” katanya.

Bagi Amanah, persoalan pengampunan ini dibawa oleh UMNO atas rasa tanggungjawab mereka terhadap bekas Presiden mereka.

“Walaupun sifat kesetiaan dan mengenang jasa terhadap pemimpin secara amnya adalah satu sifat positif, namun dalam konteks ini adalah lebih baik UMNO bersama PH menunjukkan komitmen terhadap usaha memerangi rasuah yang menjadi paksi masyarakat madani.

“Tindakan UMNO kelihatan sedikit terpesong dari wawasan masyarakat madani yang diperjuangkan bersama,” katanya.

Lagipun, kata kenyataan itu, Najib berdepan dengan banyak lagi kes di mahkamah yang sedang dibicarakan.

“Apakah selepas diampunkan, beliau akan masuk ke penjara lagi jika didapati bersalah selepas ini?

“Atau dianggap beliau berada di satu maqam dan kedudukan istimewa yang kebal undang-undang?” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/04/tolak-pengampunan-najib-amanah-dakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Kelantan Bidas Amanah Pertikai Pengampunan Najib Gesa Minta Maaf Berkelahi Pulok

Umno Kelantan Bidas Amanah Pertikai Pengampunan Najib Gesa Minta Maaf Berkelahi Pulok

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 235 hits
Ketua Penerangan UMNO Negeri Kelantan Datuk Zawawi Othman Tindakan Parti Amanah yang mempertikaikan langkah diambil untuk mengampunkan Datuk Seri Najib Razak dibidas UMNO Kelantan UMNO Kelantan mempersoalkan pendirian Amanah yang tidak bers...
Umno Pun Selepas Ini Janganlah Desak Lagi Pengampunan Najib

Umno Pun Selepas Ini Janganlah Desak Lagi Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 774 hits
Ribut kecil yang berlaku disebabkan UMNO tersinggung dengan kenyataan Khalid Samad berkenaan pengampunan Najib Razak akhirnya reda dan boleh dikata selesai setelah Timbalan Presidan Amanah Salahuddin Ayub menunjukkan sikap budiman membuat p...
Najib Pardon Amanah Apologises To Umno

Najib Pardon Amanah Apologises To Umno

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 203 hits
Amanah has apologised to Umno over communications director Khalid Samad s call for the Yang di Pertuan Agong to reject Najib Abdul Razak s pardon bid Speaking to reporters Amanah deputy president Salahuddin Ayub said he had personally exten...
Selepas Amanah Dan Muda Kini Ahli Pkr Kecam Isu Pengampunan Najib

Selepas Amanah Dan Muda Kini Ahli Pkr Kecam Isu Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 175 hits
satuberita myBy May 2 2023SELEPAS parti Amanah dan Muda menyuarakan pandangan terhadap isu pengampunan Najib Razak kini Pemuda PKR tampil bersuara dan menyifatkan gesaan membebaskan bekas perdana menteri itu oleh penyokongnya sebagai pemiki...
Amanah Kekal Pendirian Bantah Pengampunan Najib Mahu Pendirian Parti Dihormati Khalid

Amanah Kekal Pendirian Bantah Pengampunan Najib Mahu Pendirian Parti Dihormati Khalid

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 113 hits
Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad berkata tiada keperluan untuk Amanah menarik balik kenyataan mahupun mengemukakan permohonan maaf berhubung kenyataan mereka agar Yang Dipertuan Agong tidak memberikan pengampunan kepada Datuk Seri Na...
Isu Pengampunan Najib Amanah Parti Kawan Makan Kawan Puad Zarkashi

Isu Pengampunan Najib Amanah Parti Kawan Makan Kawan Puad Zarkashi

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 138 hits
bharian com myOleh April 30 2023 11 02amAhli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi Foto NSTPKUALA LUMPUR Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mengakui sukar untuk bersabahat dengan Parti Amanah Nega...
Kerana Najib Umno Kelantan Sedia Putus Kerjasama Dengan Amanah

Kerana Najib Umno Kelantan Sedia Putus Kerjasama Dengan Amanah

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 151 hits
UMNO kekal dengan pendirian mahu bebaskan najib dan dalam umno sendiri boleh dikatakan majoriti dikuasai oleh geng najib Persoalannya apakah PH akan menggadaikan prinsipnya sekali lagi dengan membebaskan najib dan AMANAH mengambil inisiatif...
Pengampunan Hak Peribadi Najib

Pengampunan Hak Peribadi Najib

papar berkaitan - pada 15/4/2023 - jumlah : 166 hits
MENJOLOK MENTARINajib Keutamaan negara lebih penting daripadanya CADANGAN agar bekas perdana menteri Najib Razak agar diberikan pengampunan selepas beliau gagal beberapa proses menyakinkan mahkamah membebaskan diri daripada hukuman penjara ...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan