Tolak Mahathir Jadi Pm Pkr Balas Dendam


Zulkiflee Bakar

Mahathir Mohamad bersama Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP,
Lim Guan Eng.
PARTI Keadilan Rakyat (PKR) memutuskan untuk tidak menyokong Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri sebaliknya kekal dengan konsensus Pakatan Harapan (PH) mencalonkan Presiden parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Pendirian parti itu yang diumumkan dalam satu kenyataan media hari ini bagaimanapun menegaskan, tetap terbuka untuk berbincang dengan semua pihak termasuk Mahathir demi usaha menyelamatkan Malaysia dan mengembalikan mandat rakyat.
‘’Keadilan komited untuk mengukuhkan Pakatan Harapan dan akan meneruskan usaha menggembleng tenaga dari semua pihak yang sefahaman untuk mengembalikan mandat rakyat dalam masa terdekat,’’ kata kenyataan tersebut yang turut menegaskan, mereka akan menumpukan tenaga dan bersiap siada menghadapi pilihan raya umum mengejut bila-bila masa.
Keputusan PKR itu satu tamparan untuk Mahathir yang sebelum ini mengharapkan beliau diberikan tempoh enam bulan memegang jawatan Perdana Menteri sebelum menyerahkannya kepada Anwar.
Tetapi kali ini PKR dilihat tidak mahu lagi terperdaya dengan helah politik Mahathir, biarpun tidak mustahil Mahathir akan menunaikan janjinya. Tindakan PKR tersebut akan memungkinkan berlaku kebuntuan dalam PH memandangkan tiga lagi parti iaitu DAP, Amanah dan Warisan menyokong Mahathir.
Bagaimanapun dengan memiliki 39 kerusi Parlimen, PKR tahu sejauh manakah kemampuan mereka untuk memastikan parti itu tidak lagi dipaksa mengikut telunjuk atau rentak politik Mahathir – seorang pemimpin yang menjadi punca lahirnya PKR kira-kira 22 tahun lalu.
Dengan pendirian PKR itu, DAP, Warisan dan Amanah tidak boleh berbuat apa-apa, biarpun dalam kenyataan medianya PKR menggunakan ayat ‘ mengembalikan mandat rakyat dalam masa terdekat’.
Kita tidak pasti cara manakah mandat itu akan diperolehi kerana mengikut kiraan PH plus hanya memiliki 107 kerusi sahaja.
Kalaupun mandat itu berjaya dicapai adakah Mahathir akan bersedia memberi laluan kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri seperti mana diputuskan oleh PKR?
Bagaimana pula dengan DAP adakah mereka bersedia mengubah pendirian sekali lagi untuk kembali menyokong Anwar? Tanpa sokongan Mahathir, PH hanya memiliki 102 kerusi dan tanpa PKR, PH hanya ada 68 kerusi.
PKR sudah pasti mengetahui hitungan ini tetapi mereka tegas menolak Mahathir kerana sudah serik ‘diperkotak-katikkan’ oleh bekas Perdana Menteri itu. Lagipun sebelum ini, PKR sanggup berkompromi membenarkan bekas musuh ketat mereka itu menjadi Perdana Menteri.
Tetapi Mahathir tidak menghargai pengorbanan PKR dan Anwar, apabila meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri tanpa berunding dengan PH sehingga kerajaan pakatan itu tumbang dan impian Anwar menduduki jawatan tersebut ‘berkubur’.
Biarpun kini Mahathir ada sokongan daripada tiga parti namun dengan keputusan PKR, ia ‘mencampakkan’ Mahathir dan empat lagi ahli Parlimen Bersatu yang setia dengan beliau bagaikan ‘melukut di tepi gantang’.
Mungkin sebelum ini Mahathir berpendapat dengan sokongan DAP, Warisan dan Amanah, sudah pasti PKR akan turut menyokong kerana cadangan beliau hanya berkuasa selama enam bulan dan selepas itu Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri akan mengambil alih.
Namun PKR tidak mahu ‘di patuk ular di lubang yang sama’, tempoh enam bulan macam-macam boleh berlaku biarpun DAP menyatakan mereka ada cara untuk pastikan Mahathir berundur apabila cukup tempoh.
‘’Itu satu penghinaan untuk Mahathir kerana walaupun beliau menjadi Perdana Menteri tetapi orang lain akan tentukan bila patut berundur, kalau begitu, apakah bentuk pentadbiran yang beliau mahukan jalankan?
”Adakah sekadar habis masa enam bulan di pejabat bagi membolehkan beliau mencatatkan sejarah menjadi Perdana menteri tiga kali, kali pertama 22 tahun, kali kedua 22 bulan dan kali ketiga 6 bulan.
‘’Atau adakah dalam tempoh enam bulan beliau mahu melunaskan agenda yang belum selesai ketika menjadi Perdana Menteri 22 bulan, apa agendanya?
”Dan siapa boleh jaminan bahawa dalam tempoh itu, beliau boleh betul-betul berfungsi tanpa didominasi oleh sesiapa terutamanya DAP?,’’ kata seorang pemerhati politik ketika dihubungi.
Apapun keputusan PKR itu adalah tamparan politik untuk Mahathir, kalau parti lain mungkin ahli politik berusia 95 tahun tidak terasa sangat, tetapi keputusan atau pendirian itu diputuskan oleh parti Anwar – individu yang beliau kata tiada sokongan dan ‘gila-gila’ mahu menjadi Perdana Menteri.
Justeru ramai pemerhati politik menganggap tindakan PKR itu sebagai melunaskan dendam terhadap Mahathir yang selama ini dilihat bekerjasama dengan mereka untuk mencapai agenda politiknya tetapi dilihat tidak ikhlas mahu menyerahkan jawatan kepada Anwar.
Namun begitu penulis percaya, kekalutan bakal tercetus dalam PH berikutan pendirian yang dianggap berani oleh PKR.
Pada masa sama Mahathir juga perlu sedar keputusan PKR itu membuktikan cengkaman politiknya semakin longgar, strateginya semakin tumpul dan pengaruhnya semakin luntur. Inilah hakikat kehidupan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/tolak-mahathir-jadi-pm-pkr-balas-dendam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 371 hits
PKR tetap mahu Anwar menjadi calon PM Rasmi PKR tolak Mahathir sebagai calon PM Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan me...
Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 297 hits
PKR tetap mahu Anwar jadi PM tolak Dr Mahathir Dikemas kini 34 minit yang lalu Diterbitkan pada 19 Jun 2020 2 30PM
Rasmi Pkr Tolak Mahathir Sebagai Calon Pm

Rasmi Pkr Tolak Mahathir Sebagai Calon Pm

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 314 hits
Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan mereka sebentar tadi selepas mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat dan anggota parl...
Mahathir Anwar Ambil Kaedah Tolak Ansur Penjanjian Hudaibiyah

Mahathir Anwar Ambil Kaedah Tolak Ansur Penjanjian Hudaibiyah

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 286 hits
Oleh Dr Amin Osmand Raja raja dan pemimpin perang dalam masyarakat Kisitian Ortodoks Eropah Timur terkenal dengan amalan mempercayai ramalan oleh pakar astrologi yang secara tradisi mengunakan pergerakan bintang bintang di langit dan planet...
Antara Yang Tolak Dan Terima Mahathir

Antara Yang Tolak Dan Terima Mahathir

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 416 hits
Zubaidi SudinA A ASatu lagi kekeliruan yang timbul di antara mereka yang bersetuju dan menolak Tun Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri PH ialah berhubung tempoh enam bulan yang dipohon oleh Pengerusi Bersatu terpecat itu Tun Maha...
Pkr Tolak Tun M Kerana Bermasalah Dengan Agong

Pkr Tolak Tun M Kerana Bermasalah Dengan Agong

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 222 hits
Gino Marvela aka Gin Marvel Terima kasih kpd pimpinan Keadilan kerna sudi mendengar nukilan di sini semalam Hari ini rakyat dah dapat jawapan RASMI dari pihak parti Keadilan yg menolak Dr Mahathir sebagai calon PM dan kekal dengan konsensus...
The Anwar Mahathir Impasse Chronology According To Pkr

The Anwar Mahathir Impasse Chronology According To Pkr

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 295 hits
PKR treasurer general Lee Chean Chung today gave a conflicting version of events concerning Pakatan Harapan s first meeting to hash out the impasse on who should become prime minister if the coalition regains power According to the Semambu ...
Pkr Rela Jadi Pembangkang Dari Beri Mahathir Jadi Pm

Pkr Rela Jadi Pembangkang Dari Beri Mahathir Jadi Pm

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 245 hits
Baik PH terus jadi pembangkang dari sokong Dr M jadi PM lagi PKR telah menggariskan beberapa parameter dalam usaha untuk menukar sokongan ahli parlimen terhadap kerajaan Perikatan Nasional Menurut pemimpin parti memulakan sekali lagi tanpa ...
Pertemuan Di Pejabat Pkr Buntu Team Mahathir Tawar Alternatif Mukhriz Bakal Timbalan Pm

Pertemuan Di Pejabat Pkr Buntu Team Mahathir Tawar Alternatif Mukhriz Bakal Timbalan Pm

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 251 hits
Seperti yang disiarkan sebelum ini bahawa pertemuan di Pejabat PKR tidak ada penyelesaian masing masing berebut nak jadi BAKAL PM Mengikut sumber akan ada pertemuan susulan untuk penyelesaian ini Pada pertemuan PH Plus pada Selasa lalu Marz...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan