Mahathir Anwar Ambil Kaedah Tolak Ansur Penjanjian Hudaibiyah



Oleh: Dr Amin Osmand
Raja-raja dan pemimpin perang dalam masyarakat Kisitian Ortodoks Eropah Timur terkenal dengan amalan mempercayai ramalan oleh pakar astrologi yang secara tradisi mengunakan pergerakan bintang-bintang di langit (constellations) dan planet dalam menentukan pelan dan langkah penting dalam kehidupan mereka.
Mereka mempercayai kejatuhan kota Constantinople kepada tentera Othmaniah, dipimpin Sultan Muhamad Al-Fateh pada 6 April 1453 dikatakan ada kaitannya dengan peristiwa gerhana bulan merah dan pergerakan bintang-bintang terdiri daripada bintang-bintang Aries, Pisces dan planet Venus, Marikh (penakluk) serta Musytari (kejayaan dan pengembangan) yang berlaku pada malam sebelum penaklukan kota tersebut.
Tamat perseteruan
Jika bermain dengan nombor dan tempoh masa, Perjanjian Hudaibiyah pada 628 masihi juga merupakan satu perjanjian yang menamatkan perseteruan dua penduduk, kota Mekah dan Madinah selama hampir 9 tahun, 9 bulan dan 9 hari. Satu perjanjian yang berat sebelah dan hampir menyebabkan pergolakan besar dalam kalangan sahabat Nabi Muhamad s.a.w serta tentera Islam yang tidak berpuas hati kerana hajat masuk ke dalam Mekah mengerjakan haji dihalang dengan perjanjian itu.
Namun, perjanjian tersebut sebenarnya telah memberi satu keuntungan besar kepada tentera Islam kerana waktu aman selepas Hudaibiyah digunakan oleh nabi Muhamad s.a.w membuat perjanjian dengan kabilah-kabilah berhampiran kota Mekah. Kebijaksanaan Rasullulah diakui ahli strategi dalam perjanjian kerjasama ketenteraan bersama kabilah di sekitar Mekah. Akhirnya menyebabkan pihak kafir Quraisy menyedari mereka telah melakukan kesilapan besar sehingga berlaku peristiwa pembukaan kota Mekah oleh tentera Islam pada 630 masihi apabila Banu Bakr menyerang Banu Khuza’a.
Tidak popular
Dalam politik Malaysia, andaian tidak popular ialah kemungkinan berlaku sekali lagi perjanjian kuasa antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Mahathir. Datuk Seri Anwar dispekulasikan akan menerima jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) serta Menteri Kewangan. Jika hal itu berlaku, ia seperti satu kebetulan. Perjanjian perdamaian di antara Mahathir dan Anwar berlaku dalam tiga siri (jika terjadi perjanjian terbaharu) dan tempoh masanya sekitar 22 tahun, 22 bulan dan 22 minggu.
Tempoh memerintah sebagai Perdana Menteri (sekiranya berlaku kali ini) oleh Mahathir selama 6 bulan maka ia bersamaan dengan 22 minggu. Di dalam ketiga-tiga perjanjian tersebut pemenangnya adalah Datuk Seri Anwar kerana beliau dan KEADILAN mendapat banyak manfaat.
Persoalan dalam benak rakyat, kenapakah bukan Datuk Seri Anwar diangkat sebagai calon Perdana Menteri? Rakyat mungkin sukar untuk faham, namun secara tradisi corak pembuatan keputusan Datuk Seri Anwar dipandu atas kepentingan rakyat. Rakyat melihat jawatan PM hak beliau. Namun ijtihad mengutamakan kemaslahatan umum diambil kira dalam membuat keputusan yang rumit. Keputusan seharusnya demi keuntungan rakyat, iaitu membentuk kerajaan baharu yang mampu mengalahkan kejahatan Perikatan Nasional (PN). Dalam sejarah, Anwar tidak pernah membuat keputusan berdasarkan kepentingan diri sendiri.
Sekiranya berlaku tolak ansur kali ini, serta persetujuan tawaran penubuhan “kabinet perang” seperti yang penulis disenaraikan dalam tulisan terdahulu – sebagai antara isi penting perjanjian Pakatan Plus – maka hal ini memberi ruang kepada Datuk Seri Anwar dan rakan-rakan Pakatan Harapan (PH) untuk menyambung tanggungjawab mereka melaksanakan manifesto yang telah dijanjikan pada Pilihan Raya Umum (PRU) 14.
Kukuh kerajaan negeri
Di samping itu, PH mampu mengukuhkan kerajaan negeri daripada dirampas PN. Pelaksanaan manifesto bukanlah suatu yang mustahil. Bagaimanapun kegagalan PH sebelum ini melaksanakannya adalah disebabkan kelemahan menteri pengkhianat seperti Muhyiddin, Azmin, Zuraidah, Rina dan Saifudin Abdullah dalam mengarahkan bawahan mereka melaksanakan janji politik.
Tidak dinafikan sekiranya Datuk Seri Anwar menerima jawatan TPM maka akan wujud satu gelombang ketidakpuasan hati dalam kalangan penyokong. Namun jika penyokong melihat manfaat dari luar lingkup perjanjian maka banyak kejayaan yang bakal dicapai. Insyallah, agenda reformasi dapat dilaksanakan. Manakala parti serta komponen PH pula akan lebih bersedia menghadapi PRU ke 15 yang bakal tiba.
Lebih baik keluar dari kubu persembunyian, berperang dan luka di medan terbuka daripada menunggu musuh masuk ke tempat persembunyian dan membunuh semua perajurit yang ada. Jika Rasullallah s.a.w masih menerima perjanjian damai dengan puak kafir Mekah yang memusuhi baginda hampir 10 tahun ketika hampir separuh tanah Arab berada dalam gengaman tentera Islam, apatah lagi dalam keadaan huru-hara politik Malaysia yang amat rapuh sifatnya dan Ahli Parlimen serta ADUN boleh berubah-ubah sokongan untuk memudaratkan PH pada jangka panjang. Mengalah tidak semestinya kalah, menyerang tidak semestinya menang.
Sesungguhnya majoriti penyokong PH dan generasi muda mengharapkan satu kerajaan baharu dibentuk dengan sikap toleransi yang tinggi dalam kalangan pemimpin mereka. Rakyat yang mengundi PH dikhabarkan sangat sedih kerana undi mereka gagal menyekat negara tercinta daripada kembali dipimpin oleh penyamun dan pengkhianat yang saban hari melakukan langkah-langkah songsang urus tadbir dan menyebabkan pelabur asing enggan kembali menanam modal di Malaysia. Rakyat mengharapkan sinar indah pasca Covid 19, sama ada dari segi ekonomi mahu pun politik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28319

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 269 hits
Untuk mengambilalih semula pemerintahan Malaysia tokoh besar politik negara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim perlu bertolak ansur Hal ini dibangkitkan oleh AMANAH Perak yang mahu pengalaman serta kematangan dua tonggak negara itu meletakkan k...
Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 322 hits
PKR tetap mahu Anwar jadi PM tolak Dr Mahathir Dikemas kini 34 minit yang lalu Diterbitkan pada 19 Jun 2020 2 30PM
Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 402 hits
KENYATAAN MEDIA Kami mengucapkan terima kasih kepada Parti Keadilan Rakyat atas kenyataan media yang dikeluarkan oleh mereka pada hari ini Ia menjelaskan keputusan yang dibuat oleh Keadilan berhubung keadaan politik semasa khususnya mengena...
Langkah Dorsett Bawa Ph Plus Ke Putrajaya Siapa Tpm Jika Mahathir Menjadi Pm Dan Jika Anwar Pula Menjadi Pm Siapa Tpm

Langkah Dorsett Bawa Ph Plus Ke Putrajaya Siapa Tpm Jika Mahathir Menjadi Pm Dan Jika Anwar Pula Menjadi Pm Siapa Tpm

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 311 hits
Langkah Dorsett bawa PH Plus ke Putrajaya Oleh June 14 2020Mungkinkah Langkah Dorsett gantikan Langkah Sheraton membawa Pakatan Harapan Plus ke Putrajaya Portal MalaysiaGazette melaporkan satu pertemuan pemimpin PH Plus dilakukan di Hotel G...
Anwar Tiada Majoriti Ph Perlu Kembalikan Dr Mahathir Jadi Pm

Anwar Tiada Majoriti Ph Perlu Kembalikan Dr Mahathir Jadi Pm

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 353 hits
DAP dan Parti Amanah Negara mahu Pakatan Harapan memilih Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal memperoleh sokongan Dalam kenyataan bersama Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Lo...
Berbanding Gandingan Mahathir Anwar Rakyat Lebih Terima Gandingan Anwar Mukriz

Berbanding Gandingan Mahathir Anwar Rakyat Lebih Terima Gandingan Anwar Mukriz

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 240 hits
Apa yang semua orang fahami sekarang ini ada dua gandingan calon PM dan TPM untuk ditonjolkan dalam usaha menjadikan PH sebagai kerajaan semula Pertama calon PM ialah Tun Mahathir Mohamad dan TPM adalah Anwar Ibrahim Kedua calon PM adalah A...
Anwar Or Mahathir Malaysians Don T Care

Anwar Or Mahathir Malaysians Don T Care

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 296 hits
I refer to the Malaysiakini s news What is the Pakatan Harapan consensus Is it to back Anwar Ibrahim as the prime minister Or is the consensus to restore Malaysian voters mandate in the last general election by unseating an illegitimate gov...
Dr Mahathir Dan Pakatan Harapan Akan Singkirkan Anwar Sekali Lagi

Dr Mahathir Dan Pakatan Harapan Akan Singkirkan Anwar Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 555 hits
MPT PPBM selesai menggadakan mesyuarat dengan Presiden PPBM yang juga merangkap Pemangku Pengerusi PPBM Muhyiddin Yassin pada 4 Disember 2020 jam 11 50 malam Dalam mesyuarat tersebut MPE PPBM telah mengesahkan keahlian 5 orang ahli PPBM man...
Why The Indecision Sources Claim Dr Mahathir Anwar Not Talking To Each Other Over Pm Post

Why The Indecision Sources Claim Dr Mahathir Anwar Not Talking To Each Other Over Pm Post

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 350 hits
Amid the internal tension PH also faces the possibility of Anwar taking the 38 MPs in PKR completely out of the PH pact that was formed after the dissolution of Pakatan Rakyat with PAS in 2015 Datuk Seri Anwar Ibrahim and PKR were yesterday...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Sentiasa Mencari Petunjuk Allah

Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia

Darul Hana Bridge Waterfront Kuching

Dimensity 9400 Mengatasi Apple A18 Pro Dalam Ujian Geekbench Multi Teras