Tips Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Travel Ke Istanbul


Jika anda bercadang untuk bercuti ke Istanbul dalam masa terdekat, anda kena tahu beberapa tips sebelum travel ke bumi Turki tersebut.


Istanbul adalah sebuah bandar terkenal sekali di Turki. Bukan itu sahaja, destinasi tersebut menjadi destinasi kegemaran bagi pelancong di seluruh dunia sehingga tahun 2020 pun. Orang cakap, tak sah, kalau tak pernah sampai Istanbul.

Istanbul juga merupakan salah satu bandar di dunia yang mempunyai 2 benua yang berbeza iaitu benua Asia dan benua Eropah. Kiranya, anda pergi ke Istanbul, anda pergi 2 benua la tapi masih dalam negara Turki yang sama.

Jadi sebelum sampai di sana, ikuti tips persediaan untuk pergi ke Istanbul, Tukri anda perlu anda tahu.

5 Tips Persediaan Ke Istanbul
1. BahasaDi Istanbul, mereka menggunakan bahasa mereka sendiri, Turk tetaoi kini semakin ramai yang mampu berbahasa Inggeris walaupun tidak semua. Jangan terkejut juga jika ada pekedai yang memanggil anda singgah ke kedainya dengan seruan "mari, murah murah". Ini juga antara penarik yang mereka mampu ucapkan dalam Bahasa untuk menarik pelancong Malaysia. Perkataan lain dia tak tahu. Jadi kalau tidak keberatan, belajarlah sedikit bahasa Turki dengan perkataan yang mudah-mudah sahaja.

2. Tukaran WangTurki menggunakan matawang Lira tetapi sesetengah kedai di Istanbul turut menerima Euro atau USD. Tapi pastinya akan dikenakan harga sedikit tinggi kalau guna USD atau Euro. Jadi sebelum pergi ke Istanbul, pastikan anda tukar terlebih dahulu di RM kepada Lira. Khuatir di sana, RM tidak diterima bagi tujuan pertukaran.

3. Pilihan PenginapanJika boleh, pilihlah tempat penginapan yang hampir dengan destinasi pelancongan yang anda ingin lawati atau sekurang-kurangnya mudah untuk dapatkan pengantkutan awam. Sebagi contoh, lokasi kawasan Sultanahme adalah hampir dengan Masjid Biru, Istana Topkapi, Haghia Sophia dan Grand Bazaar selain stesen Tram. Jangan risau, banyak je hotel yang berpatutuan di Istanbul.

4. MakananMakan di Istanbul, anda tidak perlu khuatir. Disebabkan ianya negara Islam, status halal tidak diragui. Terlalu banyak restoren dengan gerai makan  yang menghidangkan masakan tempatan seperti kebab, pelbagai jenis roti, sup, pasta dan sebagainya.

Di sana nasi, mereka menggunakan bijiran gandum yang dinamakan bulgur. Nak sangat nasi, boleh la cuba. Tapi nak jimat, bawa la makanan sendiri dari Malaysia kan (maggi la apa lagi)


Kalau singgah di Eminonu, jangan lupa cuba kebab ikan disana. Ianya dijual diatas bot di tepi jeti. Ikan segar punya. Harga-harga makanan di Istanbul tidaklah terlalu mahal kalau pandai cari kawasan

5. PengangkutanDengan harga tiket Tram lebih kurang RM4 untuk pass, anda boleh pergi ke semua destinasi, kerana harga semuanya sama. Tidak kiralah jarak dekat atau jauh, bayarannya sama. Tetapi bukab semua destinasi ada Tram ini. Mungkin anda perlu berjalan kaki atau menaiki bas pula selepas itu.

Selain bas awam, terdapat juga bas khas buat para pelancong iaitu Hop-On Hop-Off yang membawa anda ke lebih 30 destinasi pelancongan terpilih di Istanbul. Dengan hanya membeli tiket sekali sahaja, anda boleh pergi ke mana-mana destinasi yang diingini dengan menaiki bas itu sahaja. Tetapi hati-hati dengan ulat tiket.

6. Membeli-Belah Dan Seni Tawar-MenawarBanyak kedai terutamanya di Grand Bazaar yang tidak mempamerkan harga kerana mengharapkan berlakunya tawar menawar sehingga proses jual beli berlaku. Jika anda bernasib baik, sebenarnya ada kedai di sana yang menerima RM. Apasalah tanya dahulu.

Selain itu, anda perlu berhati-hati bila berlaku tawar menawar kerana mereka akan menggunakan matawang lain (Euro atau USD) yang menjadikan ianya sedikit mahal daripada Lira tetapi dengan harga yang sama. Tapi jarang berlaku ni.

7. Masyarakat Yang PeramahKadang jika ada kanak-kanan menegur anda, layakkan sahaja kerja mungkin mereka mahu mempraktikkan bahasa Inggeris yang telah mereka pelajari. Masyarakat Turki memang peramah. Walaupun mereka tidak mampu berbahasa Inggeris, tetapi mereka cuba juga untuk berbual dengan kita.

Tetapi ada juga keadaan mereka ini terlebih peramah. Istanbul juga antara tempat yang penuh dengan scammer. Kalau dieorang ajak minum dan katanya nak belanja semua, jangan sesekali ikut. Mungkin anda bakal jadi mangsa penipuan.

8. Rancang Perjalanan SebaiknyaSebelum travel, rancang dan senaraikan semua lokasi yang ingin dilawati ketika berada di Istanbul. Pastikan hari, masa semua ditetapkan terlebih dahulu. Tengok bila waktu operasi bagi sesebuah tempat. Sebagai contoh, mungkin ada kawasan yang dalam proses baik pulih dan terpaksa ditutup. Jadi pilih destinasi lain pula.


Pastikan anda bertolak dan sampai ke destinasi pilihan terutamanya jika anda merancang untuk ke lokasi tumpuan orang ramai. Sebagai contoh, Haghia Sophia, Istana Topkapi dan Istana Dolmavahce. Datang awal, jadi tak perlulah beratur panjang untuk hanya membeli tiket sahaja.

Jika diberi peluang, tangkap gambar sebaiknya di kawasan. Anda tidak akan jumpa lagi bangunan ikonik seperti di Istanbul di tempat-tempat lain. Abadikan pengalaman anda selama berada di Istanbul, Turki.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mohtravel.com/2020/04/tips-travel-ke-istanbul.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+mohtravel%2FPaib+%28mohtravel+%E2%9C%88%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Sebelum Tinggalkan Rumah Rumah Kosong Untuk Jangka Masa Lama

Tips Sebelum Tinggalkan Rumah Rumah Kosong Untuk Jangka Masa Lama

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 498 hits
Tips sebelum tinggalkan rumah rumah kosong untuk jangka masa yang lama Dah lebih sebulan umi tinggalkan rumah kosong Umi The post appeared first on
Ikut Perkongsian Bagi Tips Travel Ke Korea Selatan

Ikut Perkongsian Bagi Tips Travel Ke Korea Selatan

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 297 hits
Korea Selatan antara destinasi terkenal yang dilawati oleh rakyat Malaysia Jadi kalau sesiapa nak melancong ke Korea ikuti tips travel ini terlebih dahulu Korea Selatan menjadi salah satu destinasi percuti kesukaan rakyat Malaysia kerana ja...
Moratorium Tiada Caj Tambahan Jika Bayar Sebelum Jun 2020

Moratorium Tiada Caj Tambahan Jika Bayar Sebelum Jun 2020

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 421 hits
Bank Negara MalaysiaPEMINJAM pinjaman sewa beli yang memilih mengambil moratorium enam bulan dari 1 April hingga 30 September 2020 akan diberi pilihan dari segi pembayaran balik Persatuan Bank Bank Dalam Malaysia dalam kenyataan berkata pel...
Pelajar Matrikulasi Labuan Jalani Saringan Kesihatan Sebelum Pulang Ke Kampung

Pelajar Matrikulasi Labuan Jalani Saringan Kesihatan Sebelum Pulang Ke Kampung

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 356 hits
LABUAN 29 April Sebanyak 2 341 pelajar Kolej Matrikulasi Labuan hari ini mula menjalani ujian saringan COVID 19 sebelum dibenarkan pulang ke kampung halaman minggu depan kata Pengarah LMC Mohd Idris Omar Syarat wajib itu dditetapkan oleh Ke...
Penganggur Ditahan Suntik Dua Lembu Dengan Pelali Sebelum Sumbat Dalam Myvi

Penganggur Ditahan Suntik Dua Lembu Dengan Pelali Sebelum Sumbat Dalam Myvi

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 319 hits
PASIR PUTEH 28 April Polis menahan seorang penganggur kerana disyaki mencuri dua ekor lembu selepas menyuntiknya dengan ubat pelali di Kampung Lembah Semerak di sini Jumaat lepas Ketua Polis Daerah Pasir Puteh DSP Mohd Azmir Damiri berkata ...
Mahkamah Digesa Pertimbang Semua Faktor Sebelum Hukum Penjara Pesalah Pkp

Mahkamah Digesa Pertimbang Semua Faktor Sebelum Hukum Penjara Pesalah Pkp

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 228 hits
MALAYSIAKINI Badan Peguam Malaysia menggesa mahkamah supaya mempertimbangkan semua faktor yang menyebabkan kes ingkar perintah kawalan pergerakan Presiden Badan Peguam Salim Bashir berkata gesaan itu dibuat susulan laporan mengenai hukuman ...
Dipercayai Ada Masalah Kewangan Lelaki Tikam Isteri Bapa Mentua Sebelum Bunuh Diri

Dipercayai Ada Masalah Kewangan Lelaki Tikam Isteri Bapa Mentua Sebelum Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 500 hits
KUALA LUMPUR 30 April Akibat berselisih faham seorang lelaki ditemukan mati dalam keadaan tergantung selepas menikam isteri dan bapa mentuanya dalam kejadian di sebuah rumah di Bangi di sini semalam Ketua Polis Daerah Kajang ACP Mohd Zaid H...
Kedah Dan Sarawak Tangguh Pelaksanaan Pkpb Teliti Syarat Dan Kesan Sebelum Buka Ekonomi

Kedah Dan Sarawak Tangguh Pelaksanaan Pkpb Teliti Syarat Dan Kesan Sebelum Buka Ekonomi

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 572 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraKedah dan Sarawak Tangguh Pelaksanaan PKPB Teliti Syarat dan Kesan Sebelum Buka Ekonomi KEDAH Kerajaan negeri menangguhkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat sehingga keputusan dicapai pada ...
Muhyiddin Membenarkan Apa Yg Ph Buat Sebelum Ini

Muhyiddin Membenarkan Apa Yg Ph Buat Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 608 hits
Muhyiddin Membenarkan Apa yg PH Buat Sebelum Ini Kerajaan PH tidak mengenakan Kawalan Pergerakan yang ketat waktu menghadapi gelombang pertama dan kedua Namun mereka berjaya mengawal merebaknya wabak sehingga kes aktif hanya berjumlah 22 ke...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya