Mahkamah Digesa Pertimbang Semua Faktor Sebelum Hukum Penjara Pesalah Pkp


MALAYSIAKINI Badan Peguam Malaysia menggesa mahkamah supaya mempertimbangkan semua faktor yang menyebabkan kes ingkar perintah kawalan pergerakan (PKP)

Presiden Badan Peguam Salim Bashir berkata gesaan itu dibuat susulan laporan mengenai "hukuman berlebihan dan perbezaan sabitan hukuman" antara orang biasa dan individu berpengaruh.

"Kami mengambil maklum mengenai berbagai sabitan hukuman yang dijatuhkan mungkin sesuai dengan undang-undang, tetapi wewenang mahkamah untuk menjatuhkan hukuman wajar dilaksanakan secara bijaksana untuk menghindari keadilan daripada diperolok-olokkan.

"Badan Peguam Malaysia menggesa mahkamah untuk meringankan hukuman dengan penuh belas kasihan, terutama apabila kita tidak menangani kejadian jenayah keganasan," kata Salim dalam satu kenyataan.

Bagimanapun, gesaan Badan Peguam Malaysia ini tidak merujuk kepada mana-mana penghakiman mahkamah.

Dua didenda, ibu tunggal ke penjara
Terdahulu hari ini, dilaporkan seorang ibu tunggal telah memohon semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi mengenai sabitan hukuman penjara 30 hari yang dikenakan terhadapnya kerana melanggar PKP dua minggu lalu.

B Lisa Christina, ibu kepada seorang anak lelaki berusia enam tahun dilaporkan berkata dia didakwa bersama dua yang lain sehari sebelumnya atas kesalahan serupa.

Bagaimanapun, selepas mengaku bersalah pada 21 April lalu, ibu tunggal itu dijatuhkan hukuman penjara 30 hari sementara dua yang lain dihukum denda maksimum RM1,000.

Hari ini juga, Mahkamah Majistret Gerik dilaporkan mengenakan hukuman denda RM1,000 terhadap Timbalan Menteri Kesihatan Noor Azmi Ghazali dan exco Perak, Razman Zakaria atas kesalahan ingkar PKP.

Di bawah Seksyen 7(1) Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah di Kawasan Tempatan yang Dijangkiti) 2020, pesalah yang melanggar PKP dikenakan denda sehingga RM1,000, atau penjara hingga enam bulan, atau kedua-duanya sekali.

Salim selanjutnya memetik Seksyen 25 Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang memberi kuasa budi bicara kepada Ketua Pengarah Kesihatan untuk mengenakan kompaun bagi sebarang kesalahan di bawah akta ini atau mana-mana peraturan yang dibuat di bawah akta berkenaan

"Kami menggesa Pengarah Kesihatan untuk menggunakan budi bicara yang diberikan oleh undang-undang ini," kata Salim yang berhujah terhadap hukuman penjara bagi pesalah.

"Sementara melanggar PKP tidak boleh dipandang sambil lewa, menghantar pesalah PKP ke penjara adalah penawar yang lebih buruk daripada penyakit itu sendiri.

"Menjatuhkan sabitan hukuman penjara mungkin dapat mengirim pesan pencegahan kepada masyarakat, tetapi ini menambah masalah penularan Covid-19 di mahkamah dan penjara," tegasnya.

11 penjara khas 
Pada 17 April, FMT melaporkan Peguam Negara, Idris Harun telah menarik budi bicara yang diberikan kepada ketua pengarah kesihatan untuk mengenakan kompaun kepada pesalah PKP.

Idris berkata pengarah pendakwaan negeri boleh dirujuk untuk mendapatkan kebenaran
mengeluarkan kompaun, berdasarkan kes demi kes.

Sejak itu, kerajaan telah mewartakan 11 penjara khas untuk pesalah PKP dan Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob pada hari Sabtu memaklumkan 58 orang telah dijatuhkan hukuman oleh mahkamah kerana melanggar PKP telah dihantar ke penjara sementara setakat ini.

Penjara sementara yang menggunakan akademi di bawah Jabatan Penjara, mula beroperasi pada 23 April.

Kerajaan pada mulanya mengumumkan terdapat 13 penjara sementara tetapi kemudian mengubah jumlahnya menjadi 11 penjara.

Sebelum ini, mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara tetapi Jabatan Penjara mengadu ini menambah masalah kesesakan di penjara dan dikhuatiri dapat mewujudkan penularan kluster baru wabak Covid-19 kerana jarak sosial sukar diamalkan di pusat tahanan.

Jurucakap Jabatan Penjara sebelum ini memberitahu Malaysiakini bahawa pada masa ini terdapat 73,000 penghuni yang diletakkan di tempat yang boleh menampung 52,000 tahanan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/04/mahkamah-digesa-pertimbang-semua-faktor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid19 Akademi Penjara Diwarta Sebagai Pusat Tahanan Pesalah Ingkar Pkp

Covid19 Akademi Penjara Diwarta Sebagai Pusat Tahanan Pesalah Ingkar Pkp

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 264 hits
AKADEMI PENJARA DIWARTA SEBAGAI PUSAT TAHANAN PESALAH INGKAR PKP13 pusat akademi penjara akan dijadikan pusat tahanan bagi mengatasi masalah kesesakan di penjara kepada pesalah yang ingkar Perintah Kawalan Pergerakan AKADEMI PENJARA DIWARTA...
Sambil Jaga Anak Fedtri Yahya Masak Pelbagai Menu Masa Pkp Kongsi Resipi Rempeyek Campak Campak Semua Orang Boleh Buat

Sambil Jaga Anak Fedtri Yahya Masak Pelbagai Menu Masa Pkp Kongsi Resipi Rempeyek Campak Campak Semua Orang Boleh Buat

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 660 hits
Ketika Perintah Kawalan Pergerakan dijalankan memang ramai yang rajin ke dapur termasuklah pengacara dan personaliti televisyen Malaysia yang cukup popular Fedtri Yahya Terkenal bukan sahaja kerana kepetahannya mengacarakan setiap program y...
Covid19 Pkp Ramadan Di Rumah Atau Penjara

Covid19 Pkp Ramadan Di Rumah Atau Penjara

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 430 hits
PKP RAMADAN DI RUMAH ATAU PENJARA PKP RAMADAN DI RUMAH ATAU PENJARA Buatlah pilihan yang bijak Tepuk dada tanya hati Jangan sia siakannya Posted by on Buatlah pilihan yang bijak Tepuk dada tanya hati Jangan sia siakannya Teruskan duduk ruma...
Pkp Kenapa Wakil Rakyat Hanya Di Denda Bukan Penjara

Pkp Kenapa Wakil Rakyat Hanya Di Denda Bukan Penjara

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 318 hits
PUTRAJAYA Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob memberi penjelasan mengapa timbalan menteri dan exco kerajaan negeri Perak hanya dikenakan denda RM1 000 mengatakan kedua duanya didapati hanya melanggar prosedur operasi standard di bawah Perinta...
Pkp Semua Premis Spa Tak Beroperasi Sehingga 12 Mei

Pkp Semua Premis Spa Tak Beroperasi Sehingga 12 Mei

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 378 hits
Urusan permohonan kerja masih boleh diakses melalui Portal SPA BANGI Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia melanjutkan tarikh untuk tidak beroperasi bagi semua premisnya di seluruh negara sehingga 12 Mei ini Dalam satu kenyataan hari ini S...
Tediaa Pkp Undang Undang Terpakai Kepada Semua Jangan Fikir Anda Istimewa Kata Tun M

Tediaa Pkp Undang Undang Terpakai Kepada Semua Jangan Fikir Anda Istimewa Kata Tun M

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 391 hits
PKP Undang undang terpakai kepada semua jangan fikir anda istimewa kata Tun M Tun Dr Mahathir mengulas tindakan beberapa pemimpin dan orang kenamaan yang didakwa melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Foto The Star JANGAN fikir anda istimewa...
Penjarakan Pesalah Pkp Langkah Tidak Betul Ngo

Penjarakan Pesalah Pkp Langkah Tidak Betul Ngo

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 168 hits
Cadangan kerajaan Melayu Perikatan Nasional untuk mewujudkan 13 penjara khas baru bagi menempatkan pesalah pesalah perintah kawalan pergerakan bukanlah satu idea yang baik Kumpulan NGO Menghapuskan Kematian dan Penderaan Dalam Tahanan berka...
Pkp Fasa 3 Makin Ramai Dihukum Penjara Didenda Kerana Ingkar

Pkp Fasa 3 Makin Ramai Dihukum Penjara Didenda Kerana Ingkar

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 389 hits
KUALA LUMPUR 20 April Semakin ramai didakwa dan dihukum penjara serta denda maksimum kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Hari ini sejumlah 185 individu dihadapkan ke Mahkamah Majistret dan Sesyen di beberapa negeri atas kesalahan i...
2 Langkah Renew Roadtax Dan Insuran Secara Mudah Sepanjang Pkp Semua Boleh Buat Sendiri

2 Langkah Renew Roadtax Dan Insuran Secara Mudah Sepanjang Pkp Semua Boleh Buat Sendiri

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 518 hits
Roadtax Kenderaan Tamat Tempoh Kebiasaannya anda akan pergi ke pejabat atau kedai ejen yang menyediakan perkhidmatan memperbaharui insuran dan roadtax kenderaan Anda hanya perlu tahu berapa harga yang perlu di bayar dan seterusnya menunggu ...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord