Tips Menyusu Anak Susu Badan Ketika Bulan Puasa Ramadhan


Tips Menyusu Anak Susu Badan Ketika Bulan Puasa RamadhanTips Menyusu Anak Susu Badan Ketika Bulan Puasa Ramadhan | Sebagai ibu yang bekerja, merealisasikan impian menyusu anak secara exclusive susu ibu sangat mencabar.

Saya merupakan ibu kepada 2 orang anak, dan bekerja di kilang swasta. Setiap hari, saya bekerja dari jam 8 pagi sehingga 5 petang. Tapi kalau dah kerja kilang, kadang-kadang terpaksa stay back sehingga 6-7 malam.

Namun begitu, Alhamdulillah, saya dapat menyusukan anak saya secara exclusive sehingga 2 tahun sepanjang Penyusuan Susu Ibu (PSI).

Permulaan sangat mencabar. Terutama anak pertama. Sebab Aisy lahir pada bulan Februari 2015. Pada tahun tersebut, bulan Ramadhan jatuh pada sekitar bulan Julai. Bermakna waktu tu, usia Aisy baru 5 bulan. Sepenuhnya bergantung pada susu ibu, sebab belum mula makan makanan pejal lagi. Menyusukan anak sewaktu bulan puasa sememangnya mencabar. Tambahan pula, saya seorang ibu bekerja.

Saya bersyukur, kerana pada waktu itu, saya telah pun kenal Shaklee. Setiap hari waktu sahur, saya akan sahur dengan ESP blend dengan kurma. Biasanya saya minum sejuk.

Lepas tu, saya akan makan nasi sikit. Sekadar alas perut. Selesai makan, saya ambil supplement seperti biasa. 2 biji Vitalea, 1 biji Sustained Release Vita-C Plus, 1 biji B-Complex, dan 5 biji Alfalfa Complex. Dan, saya juga akan pastikan saya minum air kosong secukupnya walaupun berpuasa. Sehari mesti cukup 3 liter.

Selepas berbuka puasa, saya ambil 5 biji Alfalfa Complex dan 3 biji Omega Guard. Sebelum tidur, saya pastikan saya mengambil 4 biji OsteMatrix. Pada waktu malam, saya minum air kosong secukupnya. Sesekali, saya makan 1-2 biji kurma.

Di tempat kerja, saya teruskan jadual pam saya seperti biasa. Sehari pam 2 kali iaitu pagi dan tengahari. Saya pam pada waktu yang sama untuk memastikan “demand” susu saya maintain. .

Alhamdulillah, setiap kali pam, saya mampu untuk mendapat 10-15 oz setiap hari. Tetap maintain seperti biasa.

Saya dapat mengekalkan jumlah simpanan stok susu saya sepanjang berpuasa. Pada usia 5 bulan, jumlah susu yang Aisy minum semakin banyak. Jadi, saya perlu pastikan stok susu saya maintain. Alhamdulillah, saya dapat berikan susu ibu sepenuhnya sehingga usianya sekitar 10 bulan. Selepas tu, dengan sayunya, saya terpaksa campur susu formula sebab saya hamil anak kedua. Namun dengan izin Allah, saya masih dapat “sambung” menyusu Aisy ketika hamil, dan sambung selepas melahirkan anak kedua sehingga usianya 2 tahun.

Anak kedua saya, Ayra, dilahirkan pada September 2016. Sewaktu Ramadhan 2017, usia Ayra sekitar 9 bulan. Alhamdulillah, lepas fasa 6 bulan pertama. Tapi, Ayra kuat menyusu. Dan sepenuhnya ketika itu masih minum susu ibu, selain dah mula makan makanan pejal.

Tips Menyusu Anak Susu Badan Ketika Bulan Puasa Ramadhan

Dengan izin Allah, saya mengamalkan tips yang sama, susu tetap maintain dan stok mencukupi sepanjang Ramadhan untuk Ayra. Lebih menggembirakan, saya dapat menyusukan Ayra sehingga umurnya genap 2 tahun 3 bulan.



Tips Menyusu Anak Susu Badan Ketika Bulan Puasa Ramadhan
Saya bersyukur kerana telah mengenali Shaklee waktu itu. Perjalanan PSI saya berjalan dengan lancar tanpa masalah seperti susu kurang, stok semakin susut sebelum sampai waktunya. Alhamdulillah, memang rezeki anak-anak saya, saya dapat menyusukan mereka sepenuhnya.

Ibu-ibu yang sedang hamil, pastikan anda meneruskan Set Postnatal Shaklee sepanjang perjalanan PSI anda kerana ia sangat membantu, terutama Alfalfa Complex. Dengan nutrisi yang mencukupi dalam diet harian kita, inshaaAllah, dapat membantu kita menjayakan PSI sehingga ke usia minima 6 bulan atau cukup 2 tahun.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.uminazrah.com/2020/04/tips-menyusu-anak-susu-badan-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 388 hits
Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu Hal ini kera...
Tips Diet Mudah Tetapi Menyihatkan Di Bulan Ramadhan

Tips Diet Mudah Tetapi Menyihatkan Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 339 hits
Tips Diet Mudah Tetapi Menyihatkan Di Bulan Ramadhan Banyak betul yang nak dibuat dalam bulan puasa ni mana nak tambah amalan kebaikan mana hasrat nak kuruskan badan lepas tu sibuk nak hadam resepi yang bertimbun di Google macam macam nak b...
Untung Bayi Menyusu Badan Dapat Pelbagai Rasa Susu Ibu Walaupun Belum Dapat Makan

Untung Bayi Menyusu Badan Dapat Pelbagai Rasa Susu Ibu Walaupun Belum Dapat Makan

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 368 hits
Hmm sedapnya susu hari ni tak pernah rasa pula sebelum ni Nak lagi lah Suara hati bayi yang menyusui di hari raya Hahaha bayi pun suka rendang raya mak masak Begitulah anak yang minum susu ibu Antara kelebihan dan kehebatan susu ibu bukan s...
Apa Yang Menarik Juadah Berbuka Puasa Di Ikea Sepanjang Bulan Ramadhan Ini Sehingga 23 Mei 2020

Apa Yang Menarik Juadah Berbuka Puasa Di Ikea Sepanjang Bulan Ramadhan Ini Sehingga 23 Mei 2020

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 839 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Berbuka puasa dengan IKEA pada bulan Ramadan ini Menu baru merangkumi rasa kegemaran Malaysia yang menenangkan Sudah tiba masanya untuk korang menikmati makanan kegemaran tempatan sambil memuaskan keingin...
5 Tips Mekap Simple Ketika Puasa Ramadan

5 Tips Mekap Simple Ketika Puasa Ramadan

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 449 hits
Hai Assalamualaikum Salam Ramadan Dah lama Fynaz biaqkan belog nie bersawang Takdan nak adjust sana sini So harini free boleh la kita share tips cantik manis walaupun berpuasa Gambar hiasan1 GUNAKAN FACEMIST atau SETTING SPRAYGunakan facemi...
Angkasa Bulan Ramadhan Chord

Angkasa Bulan Ramadhan Chord

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 351 hits
Em C G DEm C G D G CMarhaban ya Ramadhan D GMarhaban ya Ramadhan G Cbulan yang penuh berkah D Gpenuh dengan ampunan Embulan yang suci Cbulan yang mulia D Gbulan yang kita rindu Emmarilah semua Csambut Ramadhan Ddengan gembira G CMarhaban bu...
Meniarap Bantu Anak Kuatkan Otot Badan Rajinlah Buat Tummy Time

Meniarap Bantu Anak Kuatkan Otot Badan Rajinlah Buat Tummy Time

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 390 hits
Tengok anak orang lain dah bergolek meniarap bila tengok anak kita baru meniarap kejap dah nangis macam tak ada esok Dia tak suka ke Umur dah 4 bulan ni Tak meniarap lagi Aduhh anak aku ada masalah ke Mesti ada yang risau kan tengok anak ta...
Puasa Enam Hari Di Bulan Syawal

Puasa Enam Hari Di Bulan Syawal

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 759 hits
Puasa Enam Hari Di Bulan Syawal Ketika artikel ini ditulis hari raya aidilfitri dah masuk hari ke 2 Bagaimana raya anda Masih ceria gembira beraya ke Jangan lupa patuhi SOP yang digariskan oleh kerajaan kerana negara masih belum bersih dari...
Lirik Lagu Bulan Ramadhan Angkasa

Lirik Lagu Bulan Ramadhan Angkasa

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 386 hits
Lirik Lagu Bulan Ramadhan Marhaban ya Ramadhan Marhaban ya Ramadhan Bulan yang penuh berkah Penuh dengan ampunan Bulan yang suci bulan yang mulia bulan yang kita rindu Marilah semua sambut Ramadhan dengan gembira Marhaban bulan Ramadhan Mar...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment