Tips Melancong Elak Covid 19


Gambar di atas adalah statistik dunia jumlah pesakit COVID-10 yang telah mencecah 121K orang dan menyebabkan kematian 4366 orang. COVID-19 ini boleh dikatakan pandemik jika dilihat begitu ramai yang dijangkiti diseluruh dunia. Ada pihak mengatakan kali ini ialah gelombang kedua COVID-19 selepas China.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengeluarkan laman website khas untuk penerangan tentang COVID-19 ini. Gambar diatas adalah contoh templates laman website COVID-19 KKM.

PORTAL VIRTUAL HEALTH ADVISORY COVID-19
Negara yang telah dikeluarkan amaran bahaya dan tidak boleh dilawati ialah China, Korea Selatan, Italy, Jepun dan Hong Kong.yang mempunyai jumlah terbesar kematian COVID-19. Saya amat bersetuju kita semua kena elakkan dari melawat negara ini. Memang sah negar aini dalam darurat lalu buat apa kita nak melancong ke sana.

Walau bagaimana pun COVID-19 bukanlah penghalang untuk anda melancong. Jangan sekat diri anda kerana COVID-19 ini . Jangan panik dan jangan buat keputusan tanpa data dengan menganggap semua negara dunia ini tidak boleh dilawati.

Sekaranglah masanya untuk melancong dengan ujudnya COVID-19 ini tapi perlu mengikuti prosedur yang betul. Kenapa saya kata sekarang adalah masa yang tepat, anda boleh membaca artikel di bawah ini ini ISU COVID-19 ADALAH MASA TERBAIK UNTUK MELANCONG.


TIP Pertama adalah rujuk laman web CDC yang memberitahu perkembangan terkini COVID-19. Malah dalam website tersebut terdapat rujukan untuk pelancong.
Sila klik ke laman web ini  Coronavirus Disease 2019 Information for Travel
Penjelasan yang lengkap untuk anda. Selain itu anda boleh ke laman web Malaysia pada permulaan artikel di atas.
Dapatkan maklumat yang lengkap bagaimana melindungi diri anda semasa melancong. Ini adalah asas untuk elak COVID-19.


TIP Kedua kawasan pelancongan elakkan ke kawasan yang terlalu padat seperti di kota-kota. Kerana kesesakan orang ramai berpotensi untuk berlaku jangkitan. Baik pergi ke kawasan semulajadi atau pulau yang popular tetapi tiada COVID-19. Macam saya ini suka ambil gambar alam semulajadi maka tiada masalah.
Elakkan melancong guna kapal persiaran, ini juga telah termaktub dalam laman web CDC tidak galakkan melancong naik kapal persiaran atau Cruise.

Tips Ketiga Gunakan PPE ( Personal Protective Equipment) iaitu facemask jika berada di kawasan yang ramai orang terutama jika anda berada di lapangan terbang yang penuh dengan pelbagai manusia dari pelbagai negara. Sebenarnya mengikut kajian, face mask ini tak perlu dipakai setiap masa, ia hanya dipakai jika anda batuk dari berjangkit kepada orang lain atau anda berdekatan orang yang sakit.
Tapi sebaiknya digunakan jika berada ditempat orang ramai seperti yang saya katakan jika nada berada di lapangan terbang.

lain-lain nasihat seperti dibawah:
Elakkan berada dekat dengan orang sakit.Elakkan sentuh mata, hidung dan mulut sebelum basuh tangan.Pastikan anda duduk di rumah jika kurang sihat.Tutup hidung dan mulut menggunakan tisu ketika bersin dan buang.Bersihkan barang harian dengan menggunakan kelengkapan pencuci rumah yang mengandungi antibakteria.Pakai mask jika rasa tidak sihat untuk mengelakkan penyebaran wabak.Cuci tangan dengan sabun selama 20 saat terutama sekali selepas ke tandas, sebelum makan, selepas bersin atau batuk.Gunakan hand sanitizer yang mempunyai sekurang-kurangnya 60 peratus kandungan alkohol.
Tips Keempat ialah sentiasa mencuci tangan dan guna hand sanitizer atau sabun. Elakkan dari bersentuhan dengan orang yang tidak kenali. Punca salah satu penyebaran COVID-19 ialah melalui sentuhan kemudian anda gosok dimuka atau mata. Kalau nak guna hand glove dipersilakan tapi kerap kena tukar ler.
Kini Malaysia dah ada prosedur cara salam baru untuk elak sentuhan dari manusia ke manusia seperti gambar di atas. Biar orang kata kita sombong tapi selamat.

Jangkitan COVID-19 boleh berlaku melalui cara di bawah:
Melalui cecair yang dikeluarkan dengan cara bersin atau batuk daripada individu yang dijangkitiMelakukan sentuhan secara langsung (tanpa lapik) dengan individu yang dijangkiti.Menyentuh tempat yang tercemar dengan jangkitan virus tersebut.
Sekarang anda boleh melancong ke destinasi pelancongan yang anda mahu samada di dalam negara atau luar negara. satu lagi tips ialah JANGAN PANIK. Jika anda jenis over sangat pun bahaya sebab menyampah orang dan timbulkan ketidakselesaan kepada orang ramai...hehehehe. Jangan terlalu sangat over untuk elak COVID-19 dengan melakukan perkara-perkara yang tak sepatutnya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2020/03/tips-melancong-elak-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cegah Covid 19 Sebaiknya Elak Pegang Benda Ni Jika Perlu Cepat Cuci Tangan

Cegah Covid 19 Sebaiknya Elak Pegang Benda Ni Jika Perlu Cepat Cuci Tangan

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 672 hits
Mengambil kira keadaan semasa dan penularan jangkitan COVID 19 ini Kementerian Kesihatan telah mengingatkan orang ramai untuk hadkan keluar ke tempat tumpuan ramai buat masa sekarang bagi mengelakkan keadaan ini lebih serius Menurut Ketua P...
Covid 19 Jaga Diri Masing Masing Untuk Elak Hospital Lumpuh

Covid 19 Jaga Diri Masing Masing Untuk Elak Hospital Lumpuh

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 213 hits
Jumlah kes Covid 19 tiba tiba naik mendadak ke 428 kes Rakyat dan kerajaan tidak boleh lagi mengambil mudah ancaman Covid 19 Kedua dua pihak harus bekerjasama untuk mengelakkan hospital kita lumpuh akibat kenaikan jumlah pesakit Covid 19 se...
Doa Minta Dijauhkan Elak Wabak Berjangkit Corona Covid 19

Doa Minta Dijauhkan Elak Wabak Berjangkit Corona Covid 19

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 672 hits
Doa Minta Dijauhkan Elak Wabak Berjangkit Corona Covid 19Doa Minta Dijauhkan Elak Wabak Berjangkit Corona Covid 19 Malaysia dikejutkan dengan berita penularan Novel Coronavirus Covid 19 suatu penyakit global Covid 19 mula memasuki Malaysia ...
Tips Meningkatkan Sistem Imun Tubuh Dan Elak Jangkitan Virus

Tips Meningkatkan Sistem Imun Tubuh Dan Elak Jangkitan Virus

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 355 hits
Tips Meningkatkan Sistem Imun Tubuh Dan Elak Jangkitan Virus Isu novel coronavirus merupakan topik hangat yang melanda hampir semua negara terutamanya negara China Perkataan novel coronavirus itu sendiri membawa maksud baru dalam bahasa Per...
Jangan Sentuh Bahagian Depan Dr Amalina Kongsi Step Berkesan Elak Jangkitan Covid 19

Jangan Sentuh Bahagian Depan Dr Amalina Kongsi Step Berkesan Elak Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 323 hits
Wabak koronavirus atau yang kini dikenali sebagai Covid 19 sememangnya telah memberikan kebimbangan kepada komuniti dunia Apa tidaknya telah banyak dilaporkan kematian yang dikatakan berpunca daripada jangkitan tersebut Disebabkan kebimbang...
Naomi Campbell Pakai Sut Hazmat Elak Covid 19

Naomi Campbell Pakai Sut Hazmat Elak Covid 19

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 465 hits
KUALA LUMPUR Supermodel antarabangsa Naomi Campbell 49 dituduh berlebihan apabila memakai sut hazmat di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles Selasa lalu Campbell yang dikenali taksub mencegah kuman setiap kali mengembara dilihat sepert...
Covid 19 Ikut Nasihat Kkm Untuk Elak Semakin Menular

Covid 19 Ikut Nasihat Kkm Untuk Elak Semakin Menular

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 1198 hits
COVID 19 Bukan Biasa biasa Kini penyakit Coronavirus 2019 atau COVID 19 semakin menular ke merata negara COVID 19 adalah strain baru coronavirus yang sebelum ini tidak pernah dikenalpasti Berdasarkan maklumat terkini COVID 19 berjangkit dar...
5 Tips Terbaik Untuk Elakkan Terkena Jangkitan Covid 19

5 Tips Terbaik Untuk Elakkan Terkena Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 479 hits
Tips Elakkan Terkena Jangkitan COVID 19 Semakin hari semakin meningkat pesakit yang disahkan positif Covid 19 atau lebih di kenali sebagai Corona Virus Desease Tapi segelintir masih ramai yang tidak ambil peduli tentang wabak tersebut Macam...
Tips Melancong Ke Medan

Tips Melancong Ke Medan

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 282 hits
Salam sejahtera untuk semua Jika anda mempunyai impian melancong ke Medan Terdapat beberapa petua atau tips yang perlu anda ketahui Saya nak sharing intineri terbaik untuk anda jika mahu ke Medan melalui pengalaman 2 kali ke Medan iaitu pen...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega