Tips Berjumpa Dengan Bakal Mertua Buat Pertama Kali


Semua orang tahu, perkahwinan adalah sesuatu yang indah. Namun sebelum melayari bahtera perkahwinan, perlu ada cara dan langkah yang tertib demi menjamin kebahagiaan yang berkekalan.
Tips Berjumpa Dengan Bakal Mertua Buat Pertama Kali
Credit Pic : SUMBER
Ia juga sebagai memohon restu daripada pihak keluarga mentua agar mendapat keizinan anda dalam menjalin kemesraan antara dua pihak. Usah bertangguh lagi, Jom ikuti tips bertemu calon mertua ini :
Tips Berjumpa Dengan Bakal Mertua Buat Pertama Kali
1) Buat Perancangan
Benda paling penting tapi ramai lupa and ambil mudah
faktor masa ni benda paling penting sebab ini akan menentukan keadaan & suasana pertemuan tu.
Elakkan pertemuan secara mengejut, pilihlah waktu yang sesuai seperti pada waktu hari raya, kenduri kahwin saudara atau sewaktu dengannya, kalau gementar, jumpalah pada waktu petang untuk sesi hi-tea adalah yang terbaik. (untuk lebih adab, biar pasangan yang aturkan pertemuan tu, kita ikut je).

2) Pakai Pakaian Sopan
Yang perempuan jangan pakai ketat-ketat okay! Pilihlah pakaian yang sopan & ikut keselesaan masing-masing. Baju kurung antara pilihan yang terbaik.
Yang lelaki jangan lupa potong rambut, kemaskan misai & janggut tu sikit, baju tu jangan pakai gambar tengkorak pulak !! Cari yang elok sikit.


3) Bawa Buah Tangan
Cukuplah sekadar bawa buah-buahan atau kuih-muih ataupun kek untuk buatkan mereka rasa dihargai.
Tak payahlah sampai bagi set tudung goshop kat mak mertua, telekung siti khadijah pun not now ok. Nanti dorang fikir kita nak 'beli' mereka pulak (Jangan nampak sangat, Hahahaha !! Susah sangat tanya pasangan nak beli buah apa, apa yang keluarga dia suka).

4) Pandang Bersembang Dan Mesra
Bila dah sampai rumah mereka, jangan la senyum je dari awal sampai balik, gurau-guraulah sikit & buat aktiviti-aktiviti dengan keluarganya, sedar tak sedar boleh hilang gugup tu nanti.
Elakkan berbual perkara-perkara sensitif seperti politik dan jangan bercerita tentang kehebatan diri korang pulak. Sembang lebat sampai ternganga pulak org tua tu. Hahahah !!!
Mudah kata, jadi pendengar yang baik, tak tahu jangan buat-buat tahu sampai korang cerita gebang gajah pun boleh terbang !!!

5) Selitkan Pujian
Bila dah makan tu kalau boleh, pujilah sikit makanan tu atau tanya something yang berkaitan, contohnya...Sedap lauk ni, makcik masak ke? Masak apa ni?
Lepastu kalau tak sedap pun, nak tak nak korang kena makanlah juga walaupun tak banyak.. insyaAllah mesti dorang happy !!! Lagi-lagi korang puji Hahahahha.

6) Ringan Tulang
Bagi perempuan, lepas makan janganlah berat tulang nak bersihkan pinggan mangkuk, tak salah korang masuk dapur dan tolong cuci apa yang patut. Time ni lah waktu korang tunjukkan korang salah seorang wanita melayu terakhir yang wujud. Hehe, setidaknya inilah peluang korang nak rapat dengan bakal mak mertua kan.
Untuk lelaki, kalau ada kenduri buat-buatlah rajin tolong goreng ayam ke, kalau ada keramaian, ringankan tangan angkat makanan/dulang pada tetamu.
Mesti ada orang bisik, "Eh, siapa pulak tu yang rajin angkat hidang tu. Tak pernah nampak pun". Ishh rajinnya budak ni. (Haa kalau bakal mak pak mertua dengar mesti tersengeh-sengeh dorang kahkahkah).

7) Ada Pengetahuan Agama
Terutamanya lelaki, jangan sampai bakal mertua suruh baca doa makan engko melopong pulak, naya pak karim woi hahahha.
Nak pulak masuk waktu, dia suruh korang jadi imam.. waduh time tulah ko buat-buat ada hal emergency, jangan buat hal la.
So setidaknya, korang bersedia untuk benda-benda basic !! Barulah bakal mertua korang yakin dengan korang nak jaga anak dia kan.
Yang perempuan pulak, kalau korang bukan wanita bertudung sekalipun atleast jaga tingkah laku, pakai pakaian sopan bertutur dengan tutur kata yang elok.. tapi takdelah sampai nak berpuitis bagai .

8. Kenal Dengan Adik Beradik Ipar
Yang terakhir, cubalah untuk bercakap dengan adik beradik pasangan juga, atau sekurangnya tegur dengan sapaan bang... Kak.. dik.. and senyum.. gitteww hahaha yeahh.
Muka tu jangan mendung macam hari nak hujan pulak, murahkan skit senyuman tunjukkan ekspresi muka yang ceria tak kesahlah muka kau bengis macam hulk sejak lahir ke, belajar untuk senyum ok. 
Semoga berjaya !!!
SUMBER
Baca Juga : Sebab-Sebab Mengapa Lelaki Lebih Memilih Berdiam Diri Apabila Marah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2021/06/tips-berjumpa-dengan-bakal-mertua-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Percubaan Pertama Kali Masak Nasi Kuning Berjaya

Percubaan Pertama Kali Masak Nasi Kuning Berjaya

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 358 hits
Percubaan Pertama Kali Masak Nasi Kuning Berjaya Nasi Kuning adalah salah satu menu kesukaan suami KakYa Tapi tak pernah sekalipon KakYa masak menu ni sepanjang hidup Iyer memang tak pernah masak Nasi Kuning Encik suami pon tak pernah minta...
Pkp 3 0 Swab Test Pertama Kali

Pkp 3 0 Swab Test Pertama Kali

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 291 hits
Masuk hari ni hari yang ke tiga Budu mengalami cirit birit Nak kata salah makan pun tak juga Lesu sampai lembik Tidur pun tak cukup Mata baru nak pejam perut buat hal pula Memandangkan hari ni kena puasa dan dalam masa yang sama kena bangun...
Raih Keuntungan Hampir Enam Kali Ganda Pengasas Top Glove Bakal Terima Dividen Rm509 Juta

Raih Keuntungan Hampir Enam Kali Ganda Pengasas Top Glove Bakal Terima Dividen Rm509 Juta

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 150 hits
Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini VOCKET Sejak pandemik COVID 19 menyerang dunia dapat dilihat syarikat melibatkan penghasilan sarung tangan dan sektor kesihatan mencatat jumlah keuntungan berganda ...
Seolah Olah Ini Kali Pertama Nak Buat Sidang Parlimen Kata Najib

Seolah Olah Ini Kali Pertama Nak Buat Sidang Parlimen Kata Najib

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 193 hits
malaysiakini comDiterbitkan 20 Jun 2021 8 32 pmPerdana Menteri Muhyiddin Yassin membuatkan ini seperti kali pertama sidang Parlimen akan diadakan kata Najib Razak Bekas perdana menteri itu berkata demikian ketika mengulas kenyataan Muhyiddi...
Disney Dilapor Bakal Bikin Cruella 2 Atas Kejayaan Filem Pertama

Disney Dilapor Bakal Bikin Cruella 2 Atas Kejayaan Filem Pertama

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 214 hits
Disney dilaporkan dalam usaha untuk membikin filem kedua filem Cruella sebuah filem yang merupakan prekuel kepada filem 101 Dalmatians terbitan 1996 lakonan Glenn Close Filem yang kini sudah menjengah pawagam dan Disney di Amerika Syarikat ...
Pertama Kali Mencuba Mantai Rice Sedap Rupanya

Pertama Kali Mencuba Mantai Rice Sedap Rupanya

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 334 hits
Pertama Kali Mencuba Mantai Rice Sedap rupanya Musim PKP ni banyak nau perasaan nak mencuba Pantang tengok orang share ko pun nak nak cuba jugak Nak nak yang melibatkan makanan Entah bila nak dietnya tak taulah Bukanlah nak diet cuma nak ke...
Emas Menunjukkan Isyarat Pertama Kemungkinan Pembalikan Trend

Emas Menunjukkan Isyarat Pertama Kemungkinan Pembalikan Trend

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 181 hits
Harga emas setakat ini rendah pada AS 1 760 dan kini diperdagangkan pada AS 1 782 Trend secara teknikal kekal menurun kerana harga terus membuat paras rendah yang lebih rendah dan tinggi yang lebih rendah Walau bagaimanapun RSI telah menunj...
Pemandu Maut Dihempap Jengkaut Dipandu Pada Hari Pertama Bekerja

Pemandu Maut Dihempap Jengkaut Dipandu Pada Hari Pertama Bekerja

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 241 hits
Seorang pemandu jengkaut yang baru hari pertama kembali bekerja maut selepas dihempap jentera berat itu yang terbalik di satu kawasan kebun di Jalan Solok Air Besar Kampung Brisu di Alor Gajah Melaka hari ini Ketua Polis Daerah Alor Gajah S...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City