Tips Berjimat Cermat Kawal Perbelanjaan Harian Bersama Pasangan Dan Keluarga


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
Assalamualaikum dan Selamat Malam... Hai pembaca semua.  Zaman sekarang adalah zaman berjimat cermat.  Kita perlu simpan duit dari duit gaji yang kita perolehi setiap bulan.
Ada banyak perkara yang perlu kita kaji untuk perbelanjaan keluarga buat masa ini.  Kita kena bezakan dimana Perbelanjaan Keperluan dan di mana Perbelanjaan Kehendak.  Kita semua kena Bijak membezakannaya.

Tips Berjimat Cermat , Kawal Perbelanjaan Harian Bersama Pasangan Dan KeluargaAntara Tujuh Simpanan Wajib Yang Perlu Simpan Setiap Bulan / tahun  adalah:Dibawah Ini Ada Tujuh Perkara Yang Keluarga Bonde perlu simpan untuk setiap kali terima gaji bulanan.  


1. Simpanan Pendidikan/Sekolah
Memandangkan Cik Fatin baru sahaja habis Diploma Bonde sarankan agar ianya teruskan perbelajarannya peringkat Ijazah pula.  Jadi setiap bulan Bonde akan buat potongan gaji terus kepada akaun SSPN secara automatik daripada akaun gaji.  SSPN ni sangat membantu untuk sambung pendidikan anak-anak.  Siapa yang belum buat pergilah buat akaun SSPN untuk anak-anak.

2. Simpanan Perubatan
Walaupun tempat kerja Bonde ada sediakan keistimewaan seperti klinik panel dan hospital.  Sedikit sebanyak kena juga menyimpan untuk Simpanan Peubatan ini.  Ada setengah-tengah penyakit tu ada yang pihak insuran tak cover jadi kena keluar duit sendiri.  Dengan adanya simpanan perubatan ini sangat membantu memudahkan urusan hospital/warded nanti.

3. Simpanan Baikpulih Rumah / Baikpulih Kenderaan
Memandangkan Selangor sudah menjadi kawasan banjir, kawasan perumahan Bonde sering berlaku banjir dan sekeliling kawasan berdekatan Bonde ulang alik pergi pejabat sering berlaku banjir. 
Jadi kena standby duit siap-siap untuk baikpulih rumah dan baikpulih kenderaan jika terperangkap dalam banjir. Kita tak boleh buat apa?  Jadi simpanlah duit untuk persediaan berlakunya musibah yang secara tiba-tiba menimpa. (sediakan payung sebelum hujan hehehe)

4. Simpanan Untuk Roadtax /Cukai Jalan Dan Insuran Kenderaan
Untuk Roadtax kereta ini memang kena asingkan siap-siap sebab jumlah bayaran sudah tahu berapa nak kena kumpulkan untuk memperbaharui Roadtax nanti bila roadtax tamat tempoh, automatik insuran pun tamat tempoh.  Selalunya insuran ikut berapa nilaian harga kereta terkini. 
5. Simpanan Untuk Perayaan
Untuk Baju Raya, Tudung Raya dan Kasut Raya juga memang kene ada simpan atleast masa hari raya ada sepasang baju baru untuk dipakai waktu pagi raya (hari menyambut kemenangan, setelah sebulan berpuasa). 

6.  Simpanan  untuk Menunaikan Haji/Umrah
Semua umat islam ada impian nak jejakkan kaki untuk menunaikan Haji/Umrah jika mampu. Begitu juga Bonde, Jadi sebahagian dari duit gaji kena simpan tetap setiap bulan.  Bila dah cukup nanti bolehlah pilih pakej travel Haji/Umrah yang lengkap dan mencukupi dengan wang yang terkumpul

7. Simpanan  Untuk Bercuti
Sudah menjadi trend bercuti dalam negeri atau luar negeri bagi Bonde mesti ada tabungan khas untuk pergi bercuti.  
Tabung Cuti Bonde ada dua.i) Cuti bersama keluargaii) Cuti bersama kawan-kawan  
Bila bersama-sama keluarga selalukan tabungan dan jumlah wang yang disimpan agak lebih dari bercuti bersama kawan.Bagaimana Nak Simpan Duit Gaji Setiap Bulan?1. Mula Simpan Duit Gaji Dengan Jumlah yang Kecil
i. Tips Menabung Yang Sangat Berkesan Dan Menyeronokkan
Tip ini Bonde pernah cuba dan kongsikan diblog sebelum ini, Ianya memang berkenan dan sangat menyorokkan.  Kita juga akan rasa displin diri untuk menanda jadual pada senarai simpanan mengikut hari, bulan dan jumlah akan dikira pada pada akhir tahun nanti Bulan Disember.



Enam Tips Simpan Duit Setahun Dapat RM 3,300.00
1) RM1 – Setiap hari masuk dalam tabung. 
Total setahun genapkan RM 400.
2) RM5 – Simpan setiap minggu 2 keping. 
Total genapkan setahun RM 500.
3) RM10 – Simpan setiap minggu 2 keping. 
Total setahun genapkan RM 1000.
4) RM RM20 – Simpan setiap bulan 2 keping. 
Total setahun genapkan RM 500.
5) RM50 – Simpan ikut bulan genap (Feb, April, Jun, Ogos, Oktober, Disember). 
Total setahun RM 300.
6) RM100 – Simpan ikut bulan ganjil (Januari, Mac, Mei, Julai, September, November). 
Total setahun RM 600.
TOTAL keseluruhan setahun RM3,300. 
Banyak kan?




2. Simpanan Melalui Pemotongan GajiTerdapat Tiga Cara Penyimpanan Yang Berkesan adalah seperti :
i. Buat Simpanan Tetap potong terus melalui penyata gaji ke akaunii. Simpan Dalam ASBiii. Simpan Dalam Tabung Haji
3. Semak Semula Komitmen Bulanan
Senaraikan semua komitmen bulanan yang perlu dibayar sama ada akaun suami dan akaun isteri.  Seperti rumah, kereta, pinjaman komputer dan pinjaman bank.  
Senarai ini bertujuan untuk mengira jumlah bayaran/komitmen pasangan untuk setiap bulan.
4. Berjimat Cermat Dalam Perbelanjaan Harian
Telah menjadi kebiasaan, untuk membeli barang dapur selalunya barang yang nak dibeli akan disenaraikan terlebih dahulu sebelum pergi membeli, bukan apa? perkara ini sering terjadi pada Bonde yang tidak senaraikan barang yang tidak diperlukan! sebelum ini, kerap terbeli barang yang tidak diperlukan dan ada juga berlaku barang yang perlu tidak terbeli.  Sudahnya kena keluar dan pergi beli .
Perkara yang seperti itu, akan membuatkan kita sering terover  perbelanjaan dari bajet bulanan.  
Apa yang berlaku  awal dan pertengahan bulan. (duit sudah tiada dan terpaksa korek tabung simpanan)
5. Rancang Simpanan Bulanan Guna KalkulatorBagaimana nak buat pengiraan untuk simpanan menggunakan Saving Calculator
Sedikit info untuk anda yang ingin menyimpan tetapi tak tahu bagaimana nak buat pengiraan untuk simpanan. Anda boleh menggunakan Saving Calculator ini. 
Anda cuma pergi ke Saving Goal Calculator, masukkan amaun yang diperlukan untuk menyimpan atau melabur di ASB / Tabung Haji. 

Klik : https://www.savingscalculator.org/

Moga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua,  Moga di akhir tahun 2022 ini ada tabung yang telah terkumpul jumlahnya sekian-sekian... mesti Happykan!

  ~ Bonde Senyum Riang ~

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bondezaidalifah.com/2022/12/tips-berjimat-cermat-kawal-perbelanjaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Libur Natal Tiba Ini 3 Tips Aman Dan Nyaman Saat Trip Bareng Keluarga

Libur Natal Tiba Ini 3 Tips Aman Dan Nyaman Saat Trip Bareng Keluarga

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 112 hits
Sebelum mulai melakukan trip bareng keluarga ada baiknya bila kamu mempersiapkan beberapa hal yang dianggap prioritas Berikut ini tipsnya
5 Disember 2022 Kajian Teknikal Harian Dan Peluang Dagangan Pasangan Mata Wang Eur Usd

5 Disember 2022 Kajian Teknikal Harian Dan Peluang Dagangan Pasangan Mata Wang Eur Usd

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 128 hits
Tahap harga sekitar 1 1700 telah melindungi harga untuk jangka masa yang singkat sebelum satu lagi penurunan harga berlaku ke arah tahap 1 1200 Tidak lama selepas itu zon harga sekitar tahap 1 1500 telah menggunakan tekanan PENJUALAN yang k...
Jangan Sekadar Jadi Ibubapa Pada Anak Wujudkan Pasangan Bercinta Dalam Rumahtangga

Jangan Sekadar Jadi Ibubapa Pada Anak Wujudkan Pasangan Bercinta Dalam Rumahtangga

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 81 hits
Bila sudah punya anak rumah tangga kita seolah olah bertukar menjadi begitu keibubapaan Walhal asas utamanya adalah membina rumah tangga bahagia penuh dengan rasa Selain memfokuskan misi utama pada anak anak jangan diabaikan pasangan kita B...
Rentung Dalam Kontena Dipercayai Pasangan Kekasih

Rentung Dalam Kontena Dipercayai Pasangan Kekasih

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 70 hits
Zuliaty Zulkiffliam hmetro com myAlor Setar Penemuan mayat dua individu yang rentung dalam sebuah pondok keselamatan di Taman Bayam Indah Lunas di Kulim malam tadi menjadi tanda tanya berikutan pintu pondok itu berkunci dari dalam ketika ke...
Biodata Nancy Shukri Menteri Pembangunan Wanita Keluarga Masyarakat

Biodata Nancy Shukri Menteri Pembangunan Wanita Keluarga Masyarakat

papar berkaitan - pada 23/12/2022 - jumlah : 109 hits
Datuk Nancy Shukri mungkin nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi dalam arena politik tanah air Pasca Pilihan Raya Umum ke 15 beliau telah dilantik sebagai Menteri Kabinet dalam pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan mememgang portfolio...
Isyarat Dagangan Untuk Pasangan Gbp Usd Pada 07 08 Disember 2022 Jual Di Bawah 1 2216

Isyarat Dagangan Untuk Pasangan Gbp Usd Pada 07 08 Disember 2022 Jual Di Bawah 1 2216

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 81 hits
Pada awal musim Amerika pound British didagangkan tepat pada SMA 21 yang terletak pada tahap 1 2216 setelah mencapai bahagian atas saluran aliran menurun yang telah dijalankan sejak awal bulan Disember Pound Britain mungkin mendapat momentu...
Duka Keluarga Iringi Pemakaman Aminah Cendrakasih Mak Nyak

Duka Keluarga Iringi Pemakaman Aminah Cendrakasih Mak Nyak

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 95 hits
Duka Keluarga Iringi Pemakaman Aminah Cendrakasih Mak Nyak Aktris Aminah Cendrakasih pemeran Mak Nyak dalam Si Doel Anak Sekolahan meninggal dunia pada Rabu pukul 19 40 WIB karena mengidap penyakit glaukoma yang sudah menahun
Hari Keluarga Akmal 2022 Bergembira Ramai Ramai Di Melaka Wonderland

Hari Keluarga Akmal 2022 Bergembira Ramai Ramai Di Melaka Wonderland

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 242 hits
assalamualaikum selamat petang Jumaat nak berkongsi kegembiraan Sabtu dulu 10 12 2022 seharian saya bersama Syuhada dan Izzat meluangkan masa di Melaka Wonderland setelah 2 tahun tiada penganjuran hari keluarga tahun ni alhamdulillah Kelab ...
Isteri Pm Lawat Keluarga Mangsa Renjatan Elektrik

Isteri Pm Lawat Keluarga Mangsa Renjatan Elektrik

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 161 hits
Isteri Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang ikut serta rombongan melawat mangsa banjir di Kelantan semalam menziarahi keluarga tiga beradik perempuan yang maut akibat renjatan elektrik dalam kejadian di Tumpat Kelantan b...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally