Tips Bercuti Ke Hua Hin



Hua Hin? Kat mana tu? Ramai jugak yang tak pernah dengar dan tak pernah tahu pun tempat ni wujud di Thailand. Hehe. Yelah, biasanya orang pergi bercuti ke Bangkok, Hat Yai, Phuket, Krabi, Koh Samui, Chiang Mai, Chiang Rai, Pattaya kan

Kalau korang tengok Google maps, Hua Hin ni terletak di tepi laut. Bawah sikit daripada Bangkok. Okay, jom baca tips perjalanan aku dan hubby ke Hua Hin (12-16 Oktober). 

Hua Hin Railway Station
1. Tiket AirAsia
Kuala Lumpur - Hua Hin pergi balik untuk sorang dalam RM250. Penerbangan sejam setengah jer tapi boleh pre-booked in flight meals ya. Airport Hua Hin kecik saja macam dekat Langkawi. Urusan imigresen pun lancar. 

2. Sim card
Beli di kaunter airport taxi. Harga THB200 (RM27) siap dengan unlimited internet untuk tujuh hari. Aku share jer dengan hubby. Pastikan dah ada apps Grab dan Waze sebelum fly. So, takde lah membazir data nak download. 

3. Pengangkutan
Aku naik grab jer untuk ke hotel. Kena tunggu di gate utama, sebelah jalan besar. Sebab grab tak masuk dalam kawasan airport. Ikut jarak hotel masing-masing. Bagi aku lagi murah naik grab sebab hotel aku jauh, area Khao Takiab. Cas THB240 (RM33) berbanding airport taxi THB400 (RM55). 
Untuk jenjalan sekitar bandar Hua Hin, naik songthaew warna hijau. Macam mini bus. Tunggu jer di tepi jalan pastu tahan. Yang ada tulis Night Market - Bluport - Plearnwan - Cicada. Nak turun kena tekan loceng di atas. Sebab tu pentingnya ada data untuk refer Waze. Dah turun baru bayar dekat driver di depan yer. 

Songthaew
Waktu operasi songthaew untuk weekdays (6am - 9pm) dan weekend (6am - 10pm). Tambang THB10 (RM1.40) selepas pukul 6 petang, THB15 (RM2.07) 
Tuk-tuk kat sana diorang panggil taxi. Yang macam motor tu tapi boleh naik empat orang. Sempat jugakla aku naik haritu sebab tak tahu last songtahew pukul 9 malam untuk hari bekerja. Laju giler aunty tu bawak macam nak terbang. Harga THB200 (RM27) dari Hua Hin Night Market ke hotel di Khao Takiab. Nak tunggu grab lagi lambat, naik jer lah

Untuk jenjalan ke Cha Am, aku upah driver sebab jarak dari hotel ke Santorini Park dalam 40km. Rugi kalau naik grab. Harga upah driver antara THB1300 hingga THB1500 (RM180 - RM207) untuk satu hari. Boleh call Zaidi (H/P : 0810094346) dan pergi jumpa untuk booking. Dia ada dekat kedai bundle jeans sebaris dengan kedai makan Halal Muslim area Hua Hin Railway Station. Terpulang pada itinerary korang nak ke mana. Lagi senang sebab sesama Muslim kan. Boleh cakap Melayu jer.


Rajabakhti Park

Ladang bunga matahari. Bulan Disember lagi tinggi daripada orang
Macam aku haritu memang full day 9 pagi sampai 9 malam. Naik Toyota Hilux. Dia bawa pergi tujuh tempat tau. Rajabakthi Park, Khao Hin Lek Fai Viewpoint, ladang bunga matahari, Santorini Park, Mrigadayavan Palace, Cha Am Beach dan The Venezia.

Nota Kaki : Jangan ambil yang pakej tepi jalan tu sebab diorang cas THB1800 (RM250). Pastu ada yang sampai pukul 3 petang jer. Dapat pulak dirver Siam, susah la kita nak pergi makan dan solat. 

4. Kereta dan Motor Sewa
Ikut bajet korang. Kalau pergi ramai-ramai atau bawa anak, lebih elok sewa kereta. Boleh search Hertz, Axis. Sehari dalam RM100 lebih rasanya. Harga minyak tak pasti. Korang kena Google. Motor sewa pulak, aku baca review ramai yang tak recommend. Sebab diorang macam aim tourist. Ada yang kena langgar, ada pulak kena bayar lebih masa pulangkan motor. 
Untuk langkah keselamatan, dapat jer kereta atau motor sewa, ambil gambar dan video. Sebagai bukti korang terima dalam keadaan yang elok. Takda sebarang kemek atau calar. 

5. Hotel 
Tersalah booked hotel. Hehe. Sebab ada dua nama. First Choice Suites dan First Choice Suites By The Sea. Satu dekat bandar, satu di tepi laut. Aku terbooking yang tepi laut tu sebab tulah jauh dari bandar. Tapi ada hikmahnya. Dekat dengan stesen pertama songthaew. 

Serviced apartment
Aku suggest korang cari hotel sekitar Mooz Hua Hin. Dekat giler dengan pantai, 7E dan ada tiga kedai makan Halal area sini. Nak pergi bandar pun senang. Tunggu jer songthaew di tepi jalan besar. 

6. Cuaca dan Masa
Sangad panas. KL lagi sejuk, at least tetiap petang hujan. Wajib pakai sunblock, bawak sunglasses, topi, pakaian yang sesuai dan kipas tangan. Ada jugak yang bawak payung. Hihi. Thailand lewat sejam daripada Malaysia. Install sesiap apps Quran Melayu untuk waktu solat. 

7. Makanan 
Tak perlu risau kalau tetiber lapar di tengah malam. Cari jer 7E dan Family Mart. Banyak makanan yang ada logo Halal tau. Susu, roti, burger, hotdog, mushroom soup, pizza, keropok, biskut. 
Kedai makanan Halal di Hua Hin :
1. Mooz Hua Hin2. Roti Teh Tarik Muslim
3. Muslim Food Zubaidah
4. Bang Nara Halal Food
5. Tan Roti Mutaba
6. Halal Muslim Food
7. Hua Hin Halal Beach Seafood
8. Kedai Makan Abang Mana (Cha Am)

Hua Hin Night Market ada tiga gerai Halal. Jual kebab, pancake, fries dan nugget. Korang jalan jer sampai hujung. Harga makanan lebih kurang jer dengan sini. Cuma Mooz tu mahal sikit. Tapi dalamnya ada bilik solat. Personally, rasa makanan dekat Hua Hin biasher-biasher jer. Makanan di Hat Yai jauhh lebih sedap. Hehe.


8. Tempat Menarik
Lebih banyak berbanding Bangkok. Best tau. Tapi tak sempat cover semua pun sebab aku jenjalan naik songthaew. Last day jer upah driver. Kalau korang sewa kereta, bolehla pergi banyak tempat.

Yang free :

1. The Chocolate Factory
2. Bluport Mall (surau di Floor B)
3. Market Village
4. Cicada Market
5. Plearnwan
6. Seenspace Cafe
7. Memory House Cafe
8. Hua Hin Beach
9. Hua Hin Railway Station
10. Rajabakhti Park
11. Khao Hin Lek Fai Viewpoint
Santorini ParkThe Venezia
Yang kena bayar (untuk seorang) :

1. Santorini Park - THB150 (RM20)
2. The Venezia - THB250 (RM34)
3. Camel Republic - THB200 (RM27)
4. Swiss Sheep Farm - THB150 (RM20)
5. Mrigadayavan Palace - THB30 (RM4)
6. Ladang bunga matahari - THB20 (RM2.70)

Dalam Santorini Park ada surau. Sini memang best. Tandas bersih dan cantik. Air pun sejuk. Boleh jenjalan dan bergambar sampai lebam. The Venezia indah khabar daripada rupa. Banyak bahagian yang terbiar. Tandas kotor. Better korang ambil pakej naik gondola jer. Rugi ambil yang full.

Camel Republic dan Swiss Sheep Farm sesuai kalau korang bawak anak-anak. Dedua tempat ni banyak binatang jer. Tapi kalau nak masuk jugak untuk bergambar, terpulanglah.


9. Souvenir

Beli dekat Hua Hin Night Market. Ada banyak dress dan blouse kaler putih yang cecantik. Beg rotan ada. Plearnwan pun banyak pilihan. Kena pandai nego. Pastikan korang tanya diskaun tetiap kali nak beli barang okay. Kebanyakan seller kasi jer.


10. Tips Tambahan

Pastikan bawak international adapter dan power bank. Pakai baju yang warna pastel. Kebanyakan tempat di sana background kaler merah, biru, putih dan kuning. Pepandailah korang atur baju ikut itinerary yer. Supaya nampak cantik dan meletops dalam gambar. Selamat bercuti =)

XOXO, Ain



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ainrahman21.blogspot.com/2019/10/tips-bercuti-ke-hua-hin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Bercuti Di Turki Ketika Musim Sejuk

Tips Bercuti Di Turki Ketika Musim Sejuk

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 749 hits
Artikel ini menceritakan tips dari seorang pelajar yang berpengalaman bercuti di Turki pada musim sejuk selama 6 minggu Turki adalah salah sebuah dari negara yang mempunyai empat musim iaitu musim sejuk musim luruh musim panas dan musim bun...
Tips Bercuti Ketika Penamat Tour Of Peninsular 2019 Peringkat Keempat Sungai Koyan Ke Tanah Rata

Tips Bercuti Ketika Penamat Tour Of Peninsular 2019 Peringkat Keempat Sungai Koyan Ke Tanah Rata

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 399 hits
Jika anda berada di Cameron Highlands pada pagi 18 Oktober 2019 ini yakni hari Jumaat anda berpeluang menyaksikan aksi Garisan Penamat Tour Of Peninsular 2019 untuk kayuhan Peringkat keempat Peringkat Keempat Tour of Peninsular ini menyaksi...
Bagaimana Nak Bercuti Dengan Bajet Kecil Boleh Sahaja Dengan Beberapa Tips Percutian Bajet

Bagaimana Nak Bercuti Dengan Bajet Kecil Boleh Sahaja Dengan Beberapa Tips Percutian Bajet

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 422 hits
Bagaimana Nak Bercuti Dengan Bajet Kecil Boleh Sahaja Dengan Beberapa Tips Percutian Bajet Assalamualaikum dan salam sejahtera Selepas satu bulan lebih memegang amanah menanggung kerja rakan sepejabat yang sedang mengambil cuti bersalin akh...
Tips Sukses Merintis Bisnis Servis Ac Secara Modern

Tips Sukses Merintis Bisnis Servis Ac Secara Modern

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 226 hits
Sekarang Halo Jasa memiliki layanan Halo Fix yang khusus menangani masalah kerusakan AC Proses daftar vendor Halo Jasa terbilang praktis karena Anda hanya perlu mengisi informasi dan melampirkan data data penting seperti KTP foto pribadi bu...
How To Make Love With You Women Best Tips Ever

How To Make Love With You Women Best Tips Ever

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 519 hits
Sex has a huge significance in a relationship Touching cuddling or simple hugging can make a lot of difference to a relation It can lead to great sex When life becomes busy and schedules are hectic plan for sexual experiences with one anoth...
Masak 30 Minit Sahaja Siapkan Bekal Anak Ke Rumah Pengasuh Hebatnya Ini Tips Yang Dikongsikan Ibu Ni

Masak 30 Minit Sahaja Siapkan Bekal Anak Ke Rumah Pengasuh Hebatnya Ini Tips Yang Dikongsikan Ibu Ni

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 566 hits
Bagi ibu bekerja waktu pagi adalah waktu yang cukup genting bagi mempersiapkan segala hal Memasak dan menyediakan sarapan untuk anak anak memerlukan peruntukan masa Ibu harus bangun lebih awal untuk mempersiapkan segalanya Namun lain kisahn...
Tips Pantas Menulis Blog 20 Minit Setiap Hari

Tips Pantas Menulis Blog 20 Minit Setiap Hari

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 269 hits
Menulis blog 20 minit setiap hari Memiliki sebuah blog memerlukan pemiliknya untuk rajin menulis meng update atau mengemaskinikan blog tersebut Namun tidak semua pemilik blog mempunyai masa lapang untuk menulis blog setiap hari Nah apa perl...
Pengalaman Bercuti Di Rossa Villa A Famosa Melaka

Pengalaman Bercuti Di Rossa Villa A Famosa Melaka

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 585 hits
Pengalaman Bercuti di Rossa Villa A Famosa Melaka l Assalamualaikum Hi korang Selamat berhujung minggu Cuti cuti panjang ni ke mana plan kita Ana duduk rumah je sebab En Suami bekerja Jadi hari ni Ana nak share pengalaman Ana bercuti bersam...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb