Tip Pilih Tukang Urut Untuk Ibu Lepas Bersalin Boleh Ikut Saranan Doktor Ini


Urutan dapat menenangkan emosi, meringankan tubuh badan yang lesu dan melegakan bisa otot dan sendi. Maka sebab itulah amat penting untuk memilih tukang urut yang tepat selepas bersalin.
Waktu berpantang sememangnya saat paling penting kepada wanita. Ibu perlu memikirkan cara paling sesuai dan memberikan keselesaan kepada diri serta bayinya dengan mengambil kira semua aspek berkaitan. Perkara ini bukan suatu yang boleh dipandang remeh kerana ia memberikan kesan jangka panjang kepada si ibu.
Tip Pilih Tukang Urut Untuk Ibu Lepas Bersalin
Dr Rusyaine Ramli berkongsi 10 tip mengenai pemilihan tukang urut dalam tempoh berpantang supaya tidak memudaratkan kesihatan ibu dan bayi.
Boleh Ikut Saranan Doktor Ini 1.Nama dia tak boleh mula dengan Bidan sekian sekian. TAK BOLEH. Bidan adalah jururawat terlatih yang dah lulus kursus posbasik Perbidanan selama 1 tahun ATAU jururawat masyarakat. Mereka ni berdaftar dengan Lembaga Bidan Malaysia. Bidan kampung dah tak ada ya. Generasi mereka sama ada dah terlalu tua atau dah meninggal.
Bila tukang urut kata dia bidan, tu tandanya dia memang tak tahu pun apa maksud bidan, sebab dia tak pernah terlibat dalam menjaga mak mengandung dan apatah lagi membantu dalam proses kelahiran. Maka, dia bukan bidan.
2.Asas sains biologi bab anatomi dan fisiologi manusia dia tak bertentangan dengan doktor. Dia tak boleh menggunakan frasa yang mengelirukan. Contoh, meroyan, bentan, angin, urat yang dia punya definisi sendiri dan ia sangat berlawanan dengan istilah perubatan.
Kredit foto: Freepik 3.Dia tak buat urutan yang pelik, contoh sengkak rahim. Ia adalah prosedur yang tidak perlu langsung pun. Dia kena sedar, urutan dan bertungku tu hanya untuk rileks kan otot. Dan untuk mak manjakan diri. Tak lebih dari tu. Ia tak wajib pun.
4.Dia tak takutkan atau momokkan kalian dengan ayat, kalau tak buat ni, nanti tombong la bagai. Untuk elakkan tombong, dia sepatutnya tunjuk ajar pada kalian macam mana nak buat senaman Kegel.
Dia tahu bengkung itu hanya untuk menyokong abdomen yang menggelebeh dan bukannya untuk bagi tak buncit.
5.Dia tak suruh kalian makan jamu, minum air rebusan, pakai pilis semua. Dia tahu yang semua tu tak terbukti pun efektif. Malah ada jamu yang boleh jadi mudarat. Sebab jamu yang berdaftar dengan KKM pun tak pernah dibuat kajian tentang keberkesanannya atau kesan sampingannya. Jadi nak buat apa ambil jamu.
6.Dia tak merapu bab makan minum dalam pantang. Dia ikut saranan KKM, suku karbohidrat, suku protein dan separuh sayur dan buah dalam 1 pinggan hidangan. Dia tak kata buah atau sayur jenis ini angin la, jenis itu sejuk la. Dia nak kalian pelbagaikan jenis makanan untuk dapatkan khasiat sepatutnya.
Dia tak catu air yang kalian minum. Dia suruh minum air dalam 2 ke 3 liter sehari. Nak minum air sejuk pun tak adalah jadi macam dosa besar dibuatnya.
Ada tukang urut tak bagi kalian mandi. Negara kita kan panas dan lembap. Takkan nak biar berkuap busuk tak basuh rambut. Atau kena dok dalam panas berpeluh, pakai stoking masa cuaca panas, tak boleh buka kipas atau pendingin hawa.

7.Dia bantu dengan bagi sokongan emosi dalam kalian melalui proses adaptasi dengan bayi yang baru lahir dan segala perubahan fizikal yang dilalui. Memang ramai mak dalam pantang senang rasa stres, jadi dengan adanya dia, tu kan dapat meringankan tekanan
8.Dia tak pandai-pandai sendiri dengan buat diagnosis entah apa-apa sedangkan dia bukan doktor atau misi. Dia tahu, kalau mak tu demam, terus kena pergi jumpa doktor. Kalau dia tahu, darah nifas tu banyak dari biasa, cepat-cepat ke klinik atau hospital. Dia tak pandai-pandai sendiri. Dia tak payah pun tunjuk dia hebat sebab dia ada fungsi dia sendiri dan dia tak nak pun jadikan doktor atau misi sebagai saingan pun. Dia tak tergedik buat video yang niatnya nak burukkan doktor dan misi semata-mata nak jual diri dia.
Hujungnya, matlamat dia, dia nak kalian dapat penjagaan post partum yang baik dari semua pihak yang terlibat.
9.Dia bukan penjual produk yang tak berdaftar atau pun produk yang ada tuntutan melampau. Setakat minyak panas yang ada notifikasi dengan KKM tu ok la. Ni segala mak bapak jus la, jamu la, dan apa-apa lagi yang merapu.
10.Yang paling penting, caj yang dikenakan berpatutan dengan servis yang diberikan pada kalian. Dan kalian berpuas hati dengan perkhidmatan tukang urut pilihan kalian.
Sumber: Dr Rusyainie Ramli
Kredit foto: Freepik
The post Tip Pilih Tukang Urut Untuk Ibu Lepas Bersalin, Boleh Ikut Saranan Doktor Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tip-pilih-tukang-urut-untuk-ibu-lepas-bersalin-boleh-ikut-saranan-doktor-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Boleh Praktikkan Tip Ini Jika Bimbang Anak Tidak Hormat Guru

Ibu Bapa Boleh Praktikkan Tip Ini Jika Bimbang Anak Tidak Hormat Guru

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 143 hits
mana yang tidak mengidamkan yang berilmu dan beradab Paling penting sudah tentulah kita mahu kita menghormati guru guru mereka Tugas guru bukan sahaja mengajar tetapi juga mendidik supaya murid murid menggunakan akal dengan bermoral Setiap ...
Hiburan Pensyarah Nikahi Pelajar Intern Di Thailand Ibu Bapa Langsung Tak Tahu Nanti Lepas Konvo Kami Bagitahu

Hiburan Pensyarah Nikahi Pelajar Intern Di Thailand Ibu Bapa Langsung Tak Tahu Nanti Lepas Konvo Kami Bagitahu

papar berkaitan - pada 28/1/2024 - jumlah : 105 hits
Alangkah luluhnya hati seorang isteri apabila bukan sahaja diduakan malah ditipu juga oleh seorang suami tentang status poligaminya itu Berdasarkan satu perkongsian di Facebook seorang Perunding Psikologi Keluarga amp Guaman Syarie telah me...
Doktor Dakwa Makan Kubis Goreng Ayam Gepuk Boleh Sebabkan Kanser Tak Sangka Ini Sebabnya

Doktor Dakwa Makan Kubis Goreng Ayam Gepuk Boleh Sebabkan Kanser Tak Sangka Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 109 hits
Seorang doktor yang popular dengan pelbagai ilmu perubatannya di TikTok Beliau mendakwa kubis goreng yang kebanyakannya dijual dalam hidangan nasi ayam gepuk boleh membawa kepada penyakit kanser Dr Muhamad Hazwan atau lebih dikenali sebagai...
Saya Nak Dapatkan Seorang Anak Bukan Senang Madammu Tak Kisah Dikritik Berisi Lepas Bersalin

Saya Nak Dapatkan Seorang Anak Bukan Senang Madammu Tak Kisah Dikritik Berisi Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 128 hits
Dikritik saiz badan semakin berisi selepas bersalin itu lumrah Kenyataan yang pahit ditelah namun cukup berbaloi bila mengenangkan si comel yang berada di depan mata Itulah pengorbanan bagi seorang ibu Bagi usahawan berjaya Madammu yang tur...
Anak Dah Boleh Makan Makanan Pejal Biar Anak Cuba Semua Jangan Pilih Pilih

Anak Dah Boleh Makan Makanan Pejal Biar Anak Cuba Semua Jangan Pilih Pilih

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 77 hits
Ibu mana yang tak teruja bila mana anak sudah pun menghampiri usia enam bulan Seronoknya anak sudah boleh makan Apa tip untuk anda memilih makanan terbaik Sebelum itu kenal pasti dahulu bila anak sudah cukup bersedia untuk makan Dah bersedi...
Paling Buntu Pilih Sarapan Anak Sekolah Doktor Sarankan Lima Resipi Mudah Ni Saja Simple

Paling Buntu Pilih Sarapan Anak Sekolah Doktor Sarankan Lima Resipi Mudah Ni Saja Simple

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 151 hits
Apa menu yang ada pilih untuk anak anak ke sekolah setiap pagi Masak nasi lemak pasta atau roti dan bijiran sahaja untuk anak Semua ini selalu buat ibu buntu memikirkan yang terbaik untuk anak Menurut perkongsian Dr Mazliana Mazlan sarapan ...
4 Petua Tambah Susu Badan Selepas Bersalin Biar Susu Ibu Tambah Banyak

4 Petua Tambah Susu Badan Selepas Bersalin Biar Susu Ibu Tambah Banyak

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 152 hits
petua tambah susu badan ibu Orang kata petua petua orang lama ini jangan pandang sebelah mata Iya selagi belum cuba resultnya belum kita tahu kan Macam tu jugalah Petua Tambah Susu Badan Selepas Bersalin bagi ibu ibu yang baru melahirkan zu...
Terima Atau Tidak Ikut Dia Lah Bukan Boleh Layan Sangat Hadi Awang Ni

Terima Atau Tidak Ikut Dia Lah Bukan Boleh Layan Sangat Hadi Awang Ni

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 70 hits
Ada lebai berbangga bercerita Hadi tak mahu terima kedatangan DS Anwar untuk menziarahinya yang sakit Katanya DS Anwar berbohong sebab di status DS Anwar dinyatakan tak dapat bertemu Hadi sebab baru habis rawatan dan perlu berehat Aku tak t...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Bersatu To File Notice To Vacate Seats Of 6 Turncoat Mps