Tinjauan Sabah Selepas Setahun Pilihanraya Negeri Yang Mencetuskan Gelombang Covid 19 Ke 3 Di Malaysia


Hajiji telah menjaga kedamaian di dalam dan di luar, dari pergolakan dalaman dan pergolakan kekuasaan untuk kedudukan dari dalam 9 komponen parti GRS, dan bahkan memiliki hubungan baik dengan Pembangkang. - Gambar Bernama Setahun GRS Bersama Rakyat klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KOTA KINABALU, 29 September - Pada tahun Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang terbentuk secara tergesa-gesa memerintah negeri ini, negara ini telah menghadapi pandemik Covid-19 yang belum pernah terjadi sebelumnya yang diperburuk oleh pilihan raya negeri yang menjadikan kuasa koalisi baru.


Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor terpaksa menangani banyak kes Covid-19 dan pelbagai penutupan dan penyekatan di sini, memberi peluang kepada Kabinet negaranya untuk bersinar sambil menguji kepemimpinannya dalam pelbagai isu. Pemerhati politik bersetuju bahawa dia harus menavigasi perairan yang bermasalah tetapi sebagian besar telah melalui tahun pertamanya tanpa belas kasihan atas wataknya yang ramah dan sederhana.


"Dia tidak benar-benar mengalami kontroversi. Saya rasa orang juga akan sukar mencari kesalahan sebenar, tetapi pada masa yang sama, tidak ada pencapaian besar.

Penganalisis politik UITM, Tony Paridi Bagang
"Untuk bersikap adil, ini bukan saat yang tepat untuk membuat keputusan besar seperti membuat keputusan yang tepat, dan dalam hal ini, dia telah melakukan pekerjaan lebih dari cukup," kata penganalisis politik Universiti Teknologi Mara, Tony Paridi Bagang.

Hajiji telah menghindari skandal, memilih untuk tetap berada di kapal pesiar dan menghindari perselisihan umum.

"Kerana masa, perkara seperti projek berskala besar dan pelaburan asing tidak akan datang sekarang, dan banyak rancangan lain harus ditangguhkan. Jadi tidak banyak peluang untuknya atau Kabinet tampil, ”kata Bagang.

Kestabilan politik Hajiji, yang juga ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Sabah, bukan merupakan nama rumah tangga ketika dilantik sebagai ketua menteri, tetapi sikap berkecuali dan sifat ramahnya menjadikannya pilihan terbaik untuk menerajui negeri ini ketika parti di peringkat persekutuan sering berselisih faham. berikutan keputusan pilihan raya.

Dilihat sebagai "Mr Nice Guy" kerana kepribadian ini, Hajiji telah mengekalkan kestabilan politik sepanjang tahun, berbeza dengan kemelut yang terus berlanjutan di peringkat persekutuan.


Dia mempunyai permulaan yang baik dengan rakan sejawatnya dari Umno, Datuk Bung Moktar Radin, yang melihat kemarahan orang ramai mengenai kementerian yang akan dipegangnya, tetapi Bung telah berulang kali mengatakan bahawa dia akan terus bekerjasama dengan PPBM dan kerajaan negeri walaupun terdapat pertikaian yang menyebabkan perubahan dalam kerajaan persekutuan.

Hajiji telah menjaga kedamaian baik secara dalaman dan luaran, dari pergolakan dalaman dan pergolakan kekuasaan untuk posisi dari dalam sembilan komponen parti GRS, dan bahkan memiliki hubungan baik dengan Pembangkang, menjaga semua kritikan profesional dan tetap berada dalam keadaan tegas.

Kabinet negeri secara amnya menyimpan narasi yang sama, dan selalu bertentangan dengan kemungkinan timbulnya kontroversi.

“Dia berhasil mengatur banyak tuntutan dari berbagai komponen, menunjuk posisi di mana perlu, dan menempatkan di mana diperlukan. Saya rasa dia tidak membuat siapa-siapa marah atau menimbulkan kontroversi besar, dan tidak ada yang bercakap buruk terhadapnya, "kata Bagang dari Hajiji.

Tidak seperti pemerintahan kerajaan negeri dan persekutuan sebelumnya yang dirosakan oleh pertengkaran, satu tahun Hajiji hanya mempunyai sedikit masalah.

Hubungan mesra dengan Pembangkang Hajiji mendapat pujian ketika baru-baru ini mengumumkan bantuan Sentuhan Kasih sebanyak RM7.3 juta secara percuma kepada semua 73 kawasan DUN Sabah, termasuk 30 yang dimiliki oleh Pembangkang.

YAB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor Ketua Menteri Sabah telah berkesempatan berjumpa ADUN-ADUN Pembangkang setelah usai sesi persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah hari kedua. Sejak dari dulu lagi ketika menjawat sebagai Menteri Kerajaan Tempatan Dan Perumahan ( KKTP ), YAB Ketua Menteri ini cukup disenangi dan dihormati oleh barisan pembangkang. (Foto SABAHitz On9 TV)
Dia juga telah bersetuju dengan ADUN Moyog, Datuk Darrel Leiking dari Pembangkang semasa persidangan dewan undangan negeri baru-baru ini bahawa negeri itu akan menolak Akta Laut Wilayah 2012, salah satu titik pertikaian utama dengan kerajaan persekutuan yang menghadkan kuasanya di rak benua dari tiga batu nautika hingga 12 antara lain.


Hajiji menunjukkan kesediaannya untuk bekerjasama dengan Pembangkang untuk menyelesaikannya dan perkara lain yang belum dijelaskan dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Dia juga mempertahankan larangan eksport kayu balak dari Sabah yang diberlakukan oleh pendahulunya dan presiden Warisan, Datuk Shafie Apdal, tindakan yang dilihat kontroversial tetapi diterima secara umum.

Di bawah Hajiji, timbalan ketua GRS, Datuk Seri Masidi Manjun yang juga menteri kewangan negeri kedua, juga telah membuat pernyataan perdamaian dan hormat terhadap Pembangkang, yang menyebut pemimpin Pemuda DAP, Ginger Phoong sebagai "adiknya" dan bahkan telah membuat terang-terangan terhadap Parti yang sebelumnya bermusuhan Bersatu Sabah, langkah yang diterima dengan penuh hormat.

Para pemimpin negara akhirnya mencapai kesepakatan bahawa bekerjasama akan lebih bermanfaat bagi rakyat.

Hak minyak dan gas Boleh dikatakan hasil yang paling nyata di bawah Hajiji setakat ini adalah memaksa syarikat petroleum nasional, Petronas, membayar cukai penjualan negeri yang dikenakannya di Sabah.

Cukai penjualan produk petroleum, yang dianggarkan bernilai RM1.25 bilion tahun ini, adalah antara sumber pendapatan utama negeri ini.

Hajiji dengan dari kiri, Tengku Muhammad Taufik, Mohd Bakke Salleh, Mohamed Firouz Asnan, Masidi dan Armizan
Pemerintah Warisan Plus sebelumnya mewartakan cukai penjualan pada tahun 2018, dan mulai dikuatkuasakan pada April 2020, tetapi hanya lapan dari sembilan syarikat minyak dan gas di Sabah yang mulai membayar cukai ini.

Petronas akhirnya menyetujui pembayaran itu secara rasmi pada 15 Disember 2020, lapan bulan selepas pelaksanaannya, setelah perdana menteri ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin campur tangan, dan Hajiji memuji hubungan negara dengan kerajaan persekutuan Nasional Perikatan ketika itu.

Hajiji menyebut hubungan rapatnya dengan Muhyiddin sebagai asas yang menjanjikan hubungan negeri dan persekutuan, dan meneruskan aliran ini dengan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob yang baru-baru ini mengunjungi Sabah untuk Hari Malaysia.

Hajiji dengan dari kiri, Mohamed Firouz Asnan, Tengku Muhammad Taufik, Mohd Bakke Salleh, Masidi dan Armizan
Sabah telah lama menuntut bahagian yang lebih besar dari keuntungan yang diperoleh dari sumber minyak dan gasnya, dan setiap pemerintah negeri telah berjanji bahawa ia akan berunding dengan perjanjian yang lebih baik dengan kerajaan pusat. Permintaan terbesar adalah meningkatkan royalti dari lima peratus sekarang menjadi 20 peratus.

Hajiji tidak berbeza, setelah mengatakan bahawa perjanjian penyelesaian komersial dengan Petronas akan datang, memberikan lebih banyak suara dalam industri minyak dan gasnya, serta lebih banyak peluang untuk pelaburan untuk GLC dan agensinya sendiri.

Ketiadaan tindak balas dan SOP Covid-19 Penanganan wabak dan penutupan berikutnya telah menarik banyak kritikan dan pujian dan kemungkinan merupakan ujian litmus terbesar mana-mana kerajaan yang berkuasa sekarang.

Kekurangan terbesar pemerintah Hajiji adalah pelaksanaan keputusannya.

"Hasratnya untuk sedikit menyimpang dari SOP kerajaan perseketuan diterima dengan baik oleh negara, yang bersetuju bahawa pendekatan" satu ukuran sesuai dengan semua "tidak efektif. Negara menyokongnya dalam keputusannya untuk memutuskan sendiri.

"Namun, kebijaksanaan itu sering menimbulkan banyak kekeliruan bagi orang-orang, terutama ketika menyimpang dan kadang-kadang, mereka terpaksa membuat putaran balik. Ini jelas tidak kelihatan baik bagi mereka, ”kata Bagang.

Pada beberapa kesempatan, pemerintah negeri mengumumkan perubahan dalam SOPnya, seperti pada bulan Jun ketika ia mengubah jam operasi perniagaan, hanya untuk menarik kembali dalam 24 jam setelah protes masyarakat.

Pejabat Hajiji juga telah mengumumkan bahawa aktiviti bersantai dan aktiviti rekreasi terhad akan dibenarkan, hanya untuk kerajaan persekutuan yang tidak bersetuju dan menolaknya pada keesokan harinya.

"Walaupun negara tidak mundur pada keputusannya, ada banyak kekeliruan dan ketidakpastian di mana Hajiji kehilangan peluang untuk membuat pendirian yang kuat. Dia dikritik secara meluas kerana harus sesuai dengan arahan pentadbiran di Putrajaya. Mereka mengatakan jika dia bahkan tidak dapat memutuskan bila negara dapat makan, tidak mungkin KL akan membiarkannya memiliki apa-apa dalam MA63, ”kata Bagang.

Dia juga hilang dari persaingan, meninggalkan sebahagian besar perkara dan kontroversi Covid-19 kepada timbalan dan jurucakap rasmi partinya Masidi.

Bekalan vaksin rendah Kadar pendaftaran dalam talian Sabah yang rendah dan bekalan vaksinasi yang tidak menentu disalahkan berada di tempat terakhir dari segi populasi yang diberi vaksin.

Walaupun ini juga kerana logistik Sabah yang mencabar dan jumlah penduduk yang lebih besar, Sabah memulakan dengan vaksin yang lebih rendah yang kemudian bertambah baik tetapi menjadi tidak konsisten, menjadikan kita ketinggalan rata-rata diantara negeri-negeri.

“Sabah mempunyai jumlah dos terendah yang diberikan per kapita pada 47 dos per 100 orang, mengapa demikian? Nampaknya tidak adil, ketika kita jauh lebih buruk. Dan berbanding dengan Sarawak, yang lebih mirip dengan kami dari segi pengagihan komuniti dan juga jumlah penduduk, ”kata Bagang.

Negara ini belum mengakui kelewatannya hingga akhir-akhir ini, tetapi masih mempertahankan bahawa ia berada di landasan yang tepat untuk mencapai sasaran 80 % populasi dewasa berdaftar yang diberi vaksin menjelang Oktober. Walaupun daya pemvaksinannya berkapasitas lebih dari 80.000 jab sehari, ia telah mencapai kecepatan besar dengan hampir separuh yang keluar dalam tiga hari terakhir.

SOURCE: Malaymail :' A look at Sabah one year after state poll that triggered Malaysia’s third Covid-19 wave'

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/tinjauan-sabah-selepas-setahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Not True Teen Died After Covid 19 Jab Says Sabah Health Director

Not True Teen Died After Covid 19 Jab Says Sabah Health Director

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 239 hits
A video has gone viral showing a woman making claims about youths dying after receiving Covid 19 vaccine shots including a teenager in Lahad Datu district KOTA KINABALU Sabah health authorities have denied the allegations in a viral video i...
Tak Benar Remaja Meninggal Selepas Divaksin Kata Pengarah Kesihatan Sabah

Tak Benar Remaja Meninggal Selepas Divaksin Kata Pengarah Kesihatan Sabah

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 253 hits
Dr Rose Nani Mudin berkata perbuatan individu yang menyebarkan video itu boleh menimbulkan kebimbangan dan panik orang ramai khasnya ibu bapa dan remaja yang bakal divaksin PETALING JAYA Pengarah Kesihatan Sabah Dr Rose Nani Mudin menolak v...
Dettol Salutes In Search Of Malaysia S Covid 19 Warriors

Dettol Salutes In Search Of Malaysia S Covid 19 Warriors

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 230 hits
DETTOL SALUTES MALAYSIA S COVID 19 WARRIORSIt is no question that the COVID 19 pandemic has claimed lives wrecked economies and devastated communities around the world However in any adverse crisis the strength of humanity is fortified and ...
Dakwaan Remaja Meninggal Dunia Di Lahad Datu Selepas Mendapatkan Vaksin Covid 19 Tidak Benar

Dakwaan Remaja Meninggal Dunia Di Lahad Datu Selepas Mendapatkan Vaksin Covid 19 Tidak Benar

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 317 hits
Seramai 410 489 remaja telah menerima suntikan dos pertama vaksin COVID 19 sehingga semalam dan setakat ini tidak ada sebarang laporan mengenai kesan sampingan serius dialami golongan remaja yang menerima suntikan itu Gambar fail BERNAMA Vi...
Rakyat Malaysia Hebat Pkp Covid 19

Rakyat Malaysia Hebat Pkp Covid 19

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 392 hits
Alhamdulilah rakyat malaysia kita hebat Apabila PKP dilaksanakan pada hari pertama kita susah hati tentang pekerjaan dan duit makan Tetapi selepas sebulan kita pula yang bersungguh supaya ia dilanjutkan Kita rela berkorban susah hari ini de...
Malaysia Reports 422 More Covid 19 Deaths Toll Now Over 22 000

Malaysia Reports 422 More Covid 19 Deaths Toll Now Over 22 000

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 225 hits
Malaysia added another 422 deaths related to Covid 19 yesterday according to the Health Ministry s CovidNow portal Of these 107 were recorded as the average for the past seven days while the remainder comprised backlogged cases that were in...
Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 259 hits
Jeffrey Kitingan laments how despite having abundant resources Sabah is financially economically politically and militarily dependent on Putrajaya KOTA KINABALU Sabah deputy chief minister Jeffrey Kitingan says Sabahans are continuously met...
Ada Gelombang Kedua Covid 19 Investasi Disebut Turun Melandai

Ada Gelombang Kedua Covid 19 Investasi Disebut Turun Melandai

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 153 hits
Menteri Investasi Bahlil Lahadalia menilai penurunan perekonomian akibat gelombang kedua Covid 19 di Indonesia lebih terkendali meskipun diterapkan kebijakan pembatasan mobilitas masyarakat yang ketat
Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 255 hits
Jeffrey Kitingan meratapi bagaimana walaupun memiliki banyak sumber alam Sabah bergantung secara kewangan ekonomi politik dan ketenteraan di Putrajaya KOTA KINABALU Timbalan ketua menteri Sabah Jeffrey Kitingan mengatakan rakyat Sabah terus...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia