Tindakan Zahid Desak Pm Berundur Langgar Ketetapan Pau Tak Endah Pandangan Ahli Mt


agendadaily.com8/7/2021

UMNO mengadakan Mesyuarat Majlis Tertinggi secara maya pada Rabu yang dipengerusikan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Keputusan Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang diumumkan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada Rabu melanggar ketetapan Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU) yang diadakan pada Mac lalu, ia ekoran tindakan mendesak Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya berundur.

Sumber memberitahu, semasa mesyuarat secara maya tersebut berlangsung seorang Ahli MT bertindak menentang usul dibawa oleh Zahid untuk mendesak PM meletak jawatan kerana ia bertentangan dengan ketetapan diputuskan semasa PAU lalu.

Bagaimanapun, amaran diberikan oleh Ahli MT tersebut tidak diendahkan Zahid dan Ahli MT yang cenderung menyokongnya pula mempertahankan usul yang dibawa dan meluluskannya.

Menurut sumber, Ahli MT yang membantah usul dibawa Zahid itu secara terbuka dalam mesyuarat berkata tindakan tersebut sama sekali melanggar ketetapan PAU, malah menyifatkan tindakan untuk melanggar ketetapan yang diputuskan semasa perhimpunan itu lebih kepada mempunyai niat dan muslihat demi kepentingan peribadi seseorang.

“Ini keputusan PAU untuk tarik diri daripada menyokong kerajaan, ia tidak disebut kita nak tarik sokongan daripada PM… PAU tidak berkata kita tarik sokongan daripada PM tapi tarik sokongan daripada kerajaan.

“Ini yang cuba dibawa usul ini, ia salah bertentangan dengan ketetapan PAU,” kata sumber memberitahu merujuk kenyataan yang dikeluarkan oleh salah seorang Ahli MT semasa mesyuarat itu.

Jelasnya, tindakan Zahid membawa usul mendesak PM berundur itu juga adalah usaha berterusan yang sedang dirancang oleh Zahid selepas ketetapan PAU lalu gagal menghasut pemimpin UMNO untuk menjatuhkan kerajaan.

Untuk rekod, semasa PAU lalu ketetapan yang diputuskan adalah menolak kerjasama dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP selain memutuskan hubungan dengan Bersatu dan kerajaan Perikatan Nasional (PN) selepas Parlimen dibubarkan nanti.

Menurut sumber, Zahid bagaimanapun meneruskan dan meluluskan usul menarik sokongan terhadap PM yang diumumkannya semasa perutusan pada Rabu lalu.

Pada Rabu, Zahid selepas selesai Mesyuarat MT mengumumkan keputusan parti yang menuntut supaya Muhyiddin berundur secara terhormat dan memutuskan UMNO menarik sokongan daripada kerajaan PN.

Zahid juga menuntut supaya PM baharu dilantik bagi menggantikan Muhyiddin bagaimanapun tidak menamakan individu yang layak untuk memegang jawatan nombor satu negara itu.

Bagaimanapun, Zahid berkata hanya PM sahaja berundur dan Menteri Kabinet sedia ada akan kekal


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/tindakan-zahid-desak-pm-berundur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peringatan Kepada Zahid Jangan Langgar Usul Pau Annuar Musa

Peringatan Kepada Zahid Jangan Langgar Usul Pau Annuar Musa

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 297 hits
agendadaily comTan Sri Annuar Musa Bekas setiausaha agong Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa memberi peringatan kepada Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya tidak melanggar usul dan ketetapan yang sudah diluluskan semasa Perh...
Terkini Zahid Najib Gagal Minta Ahli Parlimen Umno Keluar Kerajaan Sumber

Terkini Zahid Najib Gagal Minta Ahli Parlimen Umno Keluar Kerajaan Sumber

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 225 hits
July 6 2021Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional menolak cadangan yang dikemukakan oleh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Pengerusi Lembaga Penasihat BN Datuk Seri Najib Razak supaya keluar daripada kerajaan Perikatan Nasion...
Umno Desak Muhyiddin Berundur Secara Terhormat

Umno Desak Muhyiddin Berundur Secara Terhormat

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 204 hits
Malaysiakini Umno malam ini memutuskan untuk menarik balik sokongan mereka kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin serta merta Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan itu dibuat Majlis Tertinggi Umno berpandukan tujuh kegagalan k...
Akhirnya Ahli Parlimen Umno Bn Ketepikan Zahid

Akhirnya Ahli Parlimen Umno Bn Ketepikan Zahid

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 239 hits
Zahid diketepi majoriti Ahli Parlimen Umno BN enggan keluar kerajaan PNMALAYSIA DATELINEPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi diketepikan Ahli ahli Parlimen partinya sendiri berhubung pendirian bersama kerajaan Perikatan Nasional Dalam mesyuarat...
Langgar Sop Empat Kilang Dikenakan Tindakan

Langgar Sop Empat Kilang Dikenakan Tindakan

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 219 hits
Langgar SOP empat kilang dikenakan tindakan Tiga kilang dikenakan kompaun manakala sebuah lagi diarahkan tutup dalam ops pematuhan di kawasan perindustrian Senawang pada Khamis Ketua Polis Daerah Seremban Asisten Komisioner Mohd Said Ibrahi...
Zahid Panggil Ahli Parlimen Tandatangan Cadangan Tarik Diri Daripada Kerajaan Kata Laporan

Zahid Panggil Ahli Parlimen Tandatangan Cadangan Tarik Diri Daripada Kerajaan Kata Laporan

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 257 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Presiden Umno Zahid Hamidi dikatakan sedang memanggil Ahli Parlimen secara berperingkat untuk mendapatkan persetujuan dan tandatangan bagi cadangan menarik diri daripada kerajaan menurut suatu laporan Akhbar Utusa...
Semua Ahli Parlimen Pas Tolak Keputusan Zahid Kekal Sokong Muhyiddin

Semua Ahli Parlimen Pas Tolak Keputusan Zahid Kekal Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 286 hits
agendadaily com8 7 2021Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi AwangSemua 18 Ahli Parlimen PAS memberi sokongan tidak berbelah bahagi terhadap kepemimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia sekali gus menolak pendirian pe...
50 Ahli Mt Umno Mahu Muhyiddin Berundur Ahmad Maslan

50 Ahli Mt Umno Mahu Muhyiddin Berundur Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 211 hits
Malaysiakini Majlis Tertinggi Umno tidak berbalah mengenai keputusan untuk menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin kata setiausaha agung parti itu Ahmad Maslan Katanya seramai 50 daripada 56 anggota Majlis Tertinggi telah...
Ahmad Zahid Langgar Dasar Parti Patut Dipecat

Ahmad Zahid Langgar Dasar Parti Patut Dipecat

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 203 hits
Tindakan disiplin termasuk memecat Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO boleh diambil selepas jelas melanggar dasar parti itu Bercakap kepada Utusan Malaysia Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkat...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Baru Draf La Benggong Rupanya

Doa Naik Kapal Laut


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group