Tiket Flight Ke Sabah Sarawak Naik 566 Menjelang Hari Raya Aidilfitri


Harga tambang penerbangan ke Sabah dan Sarawak meningkat menjelang tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri dari 29 April hingga 8 Mei ini.
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Tiket ke Sabah, Sarawak mahal jejas hasrat pulang beraya Kenaikan tambang penerbangan ke Sabah dan Sarawak semasa musim perayaan bukanlah kejutan bagi rakyat Malaysia, tetapi ia adalah senario yang dijangkakan pada setiap tahun.

Dengan pembukaan semula sempadan negara dan menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri, bagi individu yang sudah dua tahun tidak kembali bertemu keluarga disebabkan sekatan Covid-19, sudah pastilah teruja untuk pulang ke kampung halaman.

Syarikat penerbangan komersial tempatan yang menyediakan laluan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu dan Kuching menawarkan tiket antara RM300 untuk penerbangan pergi balik semasa musim bukan perayaan.


Bagaimanapun, pemantauan Bernama terhadap laman web syarikat penerbangan komersial baru-baru ini menyaksikan tambang penerbangan melonjak sehingga RM2,000 (penerbangan pergi balik) iaitu peningkatan sekitar 566 peratus, menjelang tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri (29 April-8 Mei).

Lily Surianti Suardi, 23, pelajar dari Sabah yang sedang mengikuti program ijazah di Universiti Selangor (UniSEL), berpendapat bahawa syarikat penerbangan harus mempertimbangkan untuk menetapkan kadar berasingan bagi penuntut yang melanjutkan pengajian di semenanjung.


Beliau berkata ini kerana tidak semua penuntut daripada keluarga berkemampuan dan oleh itu syarikat penerbangan tidak boleh menetapkan harga yang melebihi kemampuan semua pihak, terutama golongan pelajar.

"Jika harga tiket (kira-kira) RM1,000 hanya untuk harga tiket penerbangan, banyak pihak yang tidak mampu, lebih-lebih lagi ditambah dengan pendapatan keluarga ekonomi rendah.



"Ada yang datang daripada kalangan B40 ingin balik raya namun disebabkan harga tiket melonjak naik, penuntut macam saya membatalkan hasrat untuk pulang raya di kampung halaman," katanya ketika dihubungi Bernama.

Bagi eksekutif, Fatin Afiqah Yamin, 25, dia sudah membeli tiket AirAsia ke Kuching pada awal Mac dan dijangka berlepas pada 23 April.

Beliau berkata tiket itu dibeli awal untuk mengelak permintaan tinggi tiket pada musim perayaan kerana tempat duduk yang terhad.

"Sebagai perbandingan, tiket yang dibeli untuk tarikh tersebut adalah RM198, tetapi sekarang telah meningkat kepada RM318 apabila saya menyemak semula harga tiket terkini, hari ini.

"Jadi (RM318) masih mahal dan perbezaannya besar daripada RM198 yang dibeli untuk penerbangan pergi balik," kata Fatin Afiqah.


Sebelum itu, seorang pengguna Facebook dengan nama Fandyi Sanizan pada 6 April lalu, membuat hantaran merayu syarikat penerbangan tempatan untuk mengurangkan harga tiket penerbangan antara Kuala Lumpur dan Sandakan.

Melalui syot kilat yang dihantar, ia menunjukkan tiket sehala oleh AirAsia dari Kuala Lumpur ke Sandakan dijadual berlepas pada 30 April ini, berharga RM1,049 manakala harga tiket pergi balik oleh FireFly bagi laluan sama dan tarikh yang sama berharga RM1,400.

Pemerhatian Bernama berdasarkan komen pengguna daripada kumpulan Facebook awam, AirAsia Flight Share Information pada 26 Mac lalu, yang bertanya kepada ahli-ahlinya mengenai tiket penerbangan yang dibeli untuk perjalanan Hari Raya Aidilfitri ke Sabah, menunjukkan rata-rata telah membeli tiket itu seawal tahun lepas.

Seorang daripada mereka yang menggunakan nama pengguna GJ Musang berkata: "Beli tahun lalu pergi balik untuk tiga orang RM1,682."



Seorang lagi pengguna, Jue Dalilah mengulas bahawa keluarganya membeli tiket dua hala dari Kuala Lumpur ke Tawau untuk kesemua 18 ahli keluarga pada Disember tahun lalu, berharga RM258 seorang (sehala RM129).

"Satu family (keluarga) balik beraya, dah berapa tahun tak dapat balik.. time (masa) beli tu berbelah bahagi juga takut la ada apa-apa lagi musim pandemik ni kan.. nasib la beli ja hari itu. Telah beberapa tahun kami tidak pulang (ke Tawau) untuk sambutan Hari Raya," katanya.

Pada 27 November tahun lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata syarikat penerbangan perlu mencari jalan tengah bagi menyelesaikan isu kenaikan harga tiket ke Sabah dan Sarawak terutamanya menjelang cuti akhir tahun dan musim perayaan.

Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan sememangnya memahami kekangan perniagaan dihadapi syarikat penerbangan disebabkan Covid-19 yang menjejaskan operasi serta pendapatan syarikat dan tidak akan campur tangan dalam urusan syarikat penerbangan dengan menetapkan harga siling tertentu.

Sumber: Bernama

SOURCE: TVSTV

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2022/04/tiket-flight-ke-sabah-sarawak-naik-566_12.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Peningkatan 556 Tiket Flight Ke Sabah Sarawak Naik Dari Rm300 Ke Rm2 000

Hiburan Peningkatan 556 Tiket Flight Ke Sabah Sarawak Naik Dari Rm300 Ke Rm2 000

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 245 hits
Seolah olah menjadi kebiasaan kenaikan harga tiket penerbangan ke Sabah dan Sarawak ketika menjelangnya musim perayaan seperti sudah dijangka oleh rakyat Malaysia Berikutan pembukaan sempadan negara dan perayaan yang menjelang tiba ramai ya...
Hari Raya Aidilfitri Period Purchase Flight Tickets Early Airline Operators Tell Malaysians

Hari Raya Aidilfitri Period Purchase Flight Tickets Early Airline Operators Tell Malaysians

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 153 hits
Malaysia Airlines Bhd in a statement to Bernama today said that airline companies had set the price of flight tickets dynamically which is subject to demand and supply as well as based on the date time and availability of seats at a certain...
Melangkah Keluar Dari Metaverse Dan Melangkah Masuk Ke Dalam Jumpaverse Menjelang Hari Raya Di Ipc

Melangkah Keluar Dari Metaverse Dan Melangkah Masuk Ke Dalam Jumpaverse Menjelang Hari Raya Di Ipc

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 227 hits
Menjelang sambutan Raya yang bakal tiba tidak lama lagi IPC Shopping Centre meraikan Ramadan dan Hari Raya dengan kempen Jumpaverse yang bermula dari sekarang hingga 15 Mei di mana pembeli belah boleh menikmati pelbagai promosi istimewa dan...
Harga Tiket Penerbangan Ke Sabah Sarawak Diturunkan

Harga Tiket Penerbangan Ke Sabah Sarawak Diturunkan

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 353 hits
Harga tiket penerbangan ke Sabah Sarawak diturunkan Harga tiket penerbangan sehala kelas ekonomi ke kebanyakan destinasi dari Semenanjung ke Sabah dan Sarawak turun ketara bagi tempoh penerbangan pada musim perayaan Aidilfitri tahun ini dar...
Bantuan Khas Kakitangan Awam Sempena Hari Raya Aidilfitri 2022

Bantuan Khas Kakitangan Awam Sempena Hari Raya Aidilfitri 2022

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 186 hits
Kerajaan bersetuju untuk memberi Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri bagi tahun 2022 ini sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam Gred 56 dan ke bawah termasuk kakitangan di bawah skim Contract Of Service Contract For Service Pegawai Sambilan...
Kadar Tol 4 Lebuh Raya Tak Naik Ismail

Kadar Tol 4 Lebuh Raya Tak Naik Ismail

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 102 hits
Kadar tol 4 lebuh raya tak naik Ismail Kadar tol Lebuhraya KESAS SMART SPRINT dan LDP tidak dinaikkan dan kekal hingga tamat tempoh konsesi menurut Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Ismail dalam satu kenyataan memaklumkan keputusan tiada ...
Mobile Legends Bang Bang Janna Nick Hairul Azreen Dan Hun Haqeem Di Hari Raya

Mobile Legends Bang Bang Janna Nick Hairul Azreen Dan Hun Haqeem Di Hari Raya

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 196 hits
Mobile Legends Bang Bang Janna Nick Hairul Azreen dan Hun Haqeem di Hari Raya Game Sakan Jom Sertai Liga Wira Mobile Legends Bang Bang Janna Nick Hairul Azreen dan Hun Haqeem Hari Raya Ini Mobile Legends Bang Bang Janna Nick Hairul Azreen d...
Lirik Pejam Celik Hari Raya Iman Troye Dj Dangdut

Lirik Pejam Celik Hari Raya Iman Troye Dj Dangdut

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 248 hits
ya hari ya hari rayaya hari ya hari rayahari kemenangan kitao selamat hari rayapejam celik pejam celik hari raya dah nak tibatiap waktu tiap detik pastinya amat berhargabersama sama keluarga tercinta dan juga sanak saudara pejam celik pejam...
Najib Wants Sapura Energy Debate After Hari Raya Says Fahmi

Najib Wants Sapura Energy Debate After Hari Raya Says Fahmi

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 177 hits
Najib Razak and Anwar Ibrahim have both agreed to have a debate on Sapura Energy Bhd which announced a loss of RM8 9 billion last year PETALING JAYA Opposition leader Anwar Ibrahim and former prime minister Najib Razak have yet to set a tim...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah