Tiga Wira Dapatkan Vaksin Untuk Rakyat Malaysia




Pakar kesihatan berpendapat ancaman pandemik Covid-19 tidak akan tamat selagi tidak dilakukan vaksinisasi kepada seluruh rakyat. Pematuhan SOP atau tindakan kerajaan memperkenalkan kembali Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 hanya akan mengawal wabak itu daripada menjadi tidak terkawal, bukannya menghapuskan.

Rakyat menanti-nanti ketibaan vaksin Covid-19 di negara kita dan seterusnya diberikan kepada rakyat. Tambah tinggi pengharapan tersebut apabila rakyat di negara jiran kita, Singapura telah menerimanya.

Panantian rakkyat bakal berakhir apabila satu persefahaman antara Kerajaan Malaysia melalui anak syarikat Boustead Berhad iaitu PharmaNiaga Berhad dan SINOVAC dari China.

Melalui persefahaman dibuat, Syarikat Sinovac akan membuat penghantaran vaksin fasa pertama kepada Malaysia melalui PharmaNiaga Berhad dalam tempoh sebulan.
Di sebalik kejayaan itu tentu sekali ada individu yang menjadi ‘wira’ sehingga perkara itu menjadi satu kenyataan.
Sebenarnya ada tiga orang menteri yang secara langsung bertanggungjawab sehingga termetrainya persefahaman tersebut.  
Menteri yang dimaksudkan Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Datuk Seri  Dr Adham Baba (Menteri kesihatan) dan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar
Tiga menteri berkenaan bertungkus-lumus siang dan malam tanpa mengira apa jua situasi politik negara, termasuk dalaman UMNO sendiri.
Tanpa ada kenyataan politik kepartian, mereka ini secara konsisten dan memfokuskan segala usaha mereka untuk menyelamatkan nyawa rakyat.
Inilah ‘wira’ sebenar yang tidak didendangkan oleh rakyat mahu pun rakan dalam parti. 
Menariknya, ketiga-tiga mereka merupakan menteri dari kalangan Ahli Parlimen UMNO/BN. Ternyata, kepercayaan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyerahkan tugas berat itu kepada mereka tidak dipersia-siakan.
Kejayaan ketiga-tiga menteri itu tentu sekali bukan sahaja membawa imej kejayaan peribadi, tetapi tentu sekali menaikkan imej UMNO/BN yang mempunyai pemimpin yang cukup berkualiti untuk berkhidmat kepada rakyat, terutama dalam soal melibatkan keselamatan nyawa.
Ternyata, kemampuan menteri dari UMNO/BN jauh berkualiti berbanding menteri era pemerintahan Pakatan Harapan (PH). Agaknya negara boleh berada di tahap paling gawat jika masih diterajui menteri PH.
Menteri yang berkualiti memberi perhatian kepada amanah yang diberikan kepada mereka. Biarpun apa pandangan pihak lain kepada mereka, termasuk dari rakan dalam parti sendiri, apa yang penting fokus kepada usaha membawa maksud vaksin secepat mungkin perlu diutamakan.
Biarpun apa berlaku dalam UMNO, itu hanya ‘ribut dalam cawan kopi’ yang boleh reda bila-bila masa apabila gelas tidak digoyangkan. Namun, nasib rakyat mendepani pandemik Covid-19 adalah ‘ribut taufan di lautan luas’ yang jika tidak ditangani segera melalui langkah-langkah ‘tepat’, kesannya adalah maut.
Jawatan menteri bukan untuk selesa berada di kerusi empuk, tetapi lahir bersamanya satu tanggungjawab yang berat. Tentu sekali dalam situasi sekarang tanggungjawab berat itu ialah memastikan vaksin berjaya dibawa masuk dan diberikan kepada rakyat secepat mungkin.
Hasil keberkesanan gabungan ketiga-tiga menteri dari UMNO/BN terbukti apabila berjaya mempercepatkan proses mendapatkan vaksin ke negara kita apabila satu persefahaman antara Kerajaan Malaysia melalui anak syarikat Boustead Berhad iaitu PharmaNiaga Berhad dan SINOVAC dari China.
Pharmaniaga LifeScience Sdn. Bhd. (PLS), anak syarikat penuh milik Pharmaniaga Berhad telah menandatangani perjanjian dengan syarikat biofarmaseutikal dari China, Sinovac Life Sciences Co. Ltd. (Sinovac) bagi membotol dan mengedarkan 14 juta dos vaksin Covid-19.
Melalui perjanjian yang ditandatangani pada 12 Jan 2021 itu, PLS akan membotolkan vaksin itu di negara ini yang akan menjadikan kosnya lebih murah.
Vaksin tersebut yang dibangunkan Sinovac telah melepasi ujian klinikal tahap ketiga di Brazil dan Turki.
Semua 14 juta dos vaksin itu dijangka diterima oleh rakyat Malaysia pada penghujung Mac.
PLS akan menggunakan kilang suntikan volum kecil (SVI) berteknologi tingginya di Puchong untuk menjalankan proses pembotolan vaksin tersebut.
Kilang PLS akan memproses vaksin tidak aktif (atau vaksin yang telah dimatikan) yang terdiri daripada zarah-zarah virus yang dibangunkan dalam kultur dan telah hilang keupayaan menghasilkan penyakit.
Perjanjian pembekalan vaksin Covid-19 semalam adalah sesuatu yang sangat bersejarah dan akan memberikan pulangan yang besar bukan sahaja untuk Pharmaniaga, malah kepada rakyat Malaysia.
Ketika ini, Malaysia masih belum mempunyai teknologi dan tenaga kepakaran untuk membangunkan sendiri vaksin.
Oleh itu, ini adalah peristiwa bersejarah untuk negara kerana melalui kerjasama ini, pasukan tenaga profesional tempatan akan dilatih dalam teknologi vaksin serta bakal memperolehi pengalaman berharga bekerja dengan saintis terkemuka Sinovac supaya Malaysia mempunyai tenaga pakarnya sendiri dalam bidang formulasi vaksin dalam masa terdekat.
Pharmaniaga kini dalam proses perbincangan dengan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) untuk mendaftarkan vaksin Sinovac sebelum ia mula dibotolkan di PLS pada Februari seterusnya diedarkan pada akhir Mac.
Ternyata, tuduhan dilempar terhadap menteri yang mengambil keuntungan peribadi terhadap pemerolehan vaksin adalah tidak berasas. Mereka sedaya mungkin bukan sahaja untuk mendapat vaksin tersebut, bahkan dalam kos yang lebih murah.
Tabik hormat kepada ketiga-tiga menteri dari UMNO/BN itu. Anda adalah wira kepada seluruh rakyat Malaysia. Semoga dipermudahkan segala urusan selanjutnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2021/01/def.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demi Rakyat Inilah Tiga Wira Sebenar

Demi Rakyat Inilah Tiga Wira Sebenar

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 146 hits
Tiga menteri ini langsung tidak campur tangan isu politik sebaliknya menumpukan usaha menyelamatkan nyawa rakyat dari wabak Covid 19 KUALA LUMPUR Tiga menteri yang bertungkus lumus bekerja siang malam memastikan rakyat dan negara selamat da...
5293 Denda Rakyat Jika Tolak Vaksin Logout Malaysia 16 01 2021

5293 Denda Rakyat Jika Tolak Vaksin Logout Malaysia 16 01 2021

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 285 hits
Pada 11 Januari 2021 Logout Malaysia bekerjasama dengan kru Menara Media merakamkan satu sesi temubual dengan Dato Nadzim Johan Ketua Aktivis PPIM Temubual 40 minit menyentuh mengenai pelbagai isu berkenaan hak kepenggunaan isu kartel dagin...
3 000 Sukarelawan Diperlukan Untuk Ujian Vaksin Covid 19 Di Malaysia

3 000 Sukarelawan Diperlukan Untuk Ujian Vaksin Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 262 hits
Bagi menguji keberkesanan dan keselamatan vaksin COVID 19 Kementerian Kesihatan Malaysia memerlukan 3 000 sukarelawan yang berusia sekurang kurangnya 18 tahun untuk menawarkan diri bagi ujian klinikal berkenaan Dalam satu hebahan media yang...
2 Rakyat Malaysia Termasuk Kanak Kanak Antara 42 Kes Import Di Singapura

2 Rakyat Malaysia Termasuk Kanak Kanak Antara 42 Kes Import Di Singapura

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 417 hits
SINGAPURA Dua rakyat Malaysia termasuk seorang kanak kanak perempuan berusia sembilan tahun yang tiba dari Austria adalah antara 42 kes import COVID 19 yang dilaporkan di Singapura hari ini Klik untuk baca artikel penuh Sumber The post 2 ra...
Malaysia Negara Pertama Di Luar China Sertai Kajian Vaksin Dari Beijing

Malaysia Negara Pertama Di Luar China Sertai Kajian Vaksin Dari Beijing

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 280 hits
Kajian klinikal fasa 3 vaksin Covid 19 yang akan bermula 21 Jan ini ialah kajian klinikal pertama dilakukan di Malaysia KUALA LUMPUR Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan kajian klinikal fasa 3 vaksin Covid 19 akan bermula 21 Jan ini...
Nampak Sangat Miskin Dah Rakyat Malaysia Ayam Sekoq Pun Berebut

Nampak Sangat Miskin Dah Rakyat Malaysia Ayam Sekoq Pun Berebut

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 280 hits
Pemuda Umno edar ayam percuma dikecam bimbang wujud Kluster Ayam Beku January 15 2021 Tindakan Pemuda Umno Putrajaya mengadakan program mengedar ayam beku percuma kepada penduduk Putrajaya dibimbangi wujudnya kluster baru selepas ini Satu p...
4 Pakar Ekonomi Malaysia Sahkan Rakyat Malaysia Kaya Raya Kah

4 Pakar Ekonomi Malaysia Sahkan Rakyat Malaysia Kaya Raya Kah

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 249 hits
Empat orang pakar ekonomi tersohor menyatakan rakyat Malaysia sudah selesa sekarang Tahniah lebai Takbirrr
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas