Tiada Sesiapa Di Atas Undang Undang Telah Ditegakkan Di Malaysia Pusat C4




 Keputusan Mahkamah Persekutuan semalam melaksanakan keputusan yang betul dengan mengekalkan sabitan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kepada bekas Perdana Menteri Najib Razak.

Menurut Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (Pusat C4), keputusan sebulat suara 5 hakim itu merupakan satu seruan keadilan yang hebat bagi bangsa dan negara.

"Penghakiman tegas ini menegakkan kembali prinsip tiada siapa boleh atasi undang-undang di negara ini, termasuklah seorang bekas Perdana Menteri.

"Pusat C4 meraikan kekuatan dan kebebasan institusi kehakiman Malaysia dan semangat kolektif rakyat Malaysia yang gigih dalam usaha memastikan individu yang pada suatu ketika dahulu merupakan individu yang paling berkuasa di negara ini, sujud di muka keadilan.

"Najib Razak telah pun disabit dan dijatuhkan hukuman di Mahkamah Tinggi, dan keputusan ini dikekalkan oleh semua hakim yang bersidang di kedua-dua Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

"Tidak diragukan lagi bekas Perdana Menteri ini benar-benar bersalah atas tuduhan jenayah yang didakwa terhadapnya," kata kenyataan yang dikeluarkan oleh Pusat C4.

Bagaimanapun, Pusat C4 menyuarakan kekesalan mereka kerana perjuangan undang undang yang berakhir semalam dipenuhi pelbagai percubaan bagi melanjutkan prosiding, termasuklah permintaan penangguhan kes dan pertukaran peguam yang berterusan daripada pihak Najib Razak.

Dalam pada itu, kata Pusat C4, banyak lagi skandal yang memelerukan penyelesaian melibatkan Najib semasa tempoh pentadbirannya. Misalnya penglibatan Najib dalam skandal pembelian kapal selam Scorpene, pembunuhan Altantuya Shariibuu dan juga skandal kapal LCS baru-baru ini yang melibatkan penggelapan wang berbilion-bilion ringgit.

"Apa pun keputusan Mahkamah Persekutuan semalam membuktikan bahawa beban yang digalas oleh mereka yang memberi maklumat, menyiasat, menjalankan proses pengadilan, dan menentang ketidakadilan akhirnya telah membuahkan hasil.

"Selama bertahun-tahun, Pusat C4, bersama dengan rakan kongsi organisasi serta orang awam telah menghadapi pelbagai cabaran bagi menegakkan kebenaran dalam kes ini.

"Hukuman terhadap Najib Razak telah mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap institusi kehakiman dan telah meniup semangat baharu untuk membangunkan Malaysia yang lebih baik.

"Sambil kita meneruskan usaha memerangi rasuah dan salah guna kuasa, wajarlah untuk kita sebagai rakyat mengambil iktibar bahawa kejayaan hanya boleh dicapai dengan usaha bersama.

"Keputusan bersalah bekas Perdana Menteri ini merupakan hasil keringat pemberi maklumat, pekerja media, penyiasat, organisasi masyarakat sivil, pegawai kerajaan dan orang awam yang tampil untuk mendedahkan jenayah yang dijalankan kepada orang ramai," kata kenyataan itu lagi.

Menurut Pusat C4, perjuangan menentang rasuah dan penyalahgunaan kuasa perlu diteruskan

Keputusan semalam juga, kata pusat itu, merupakan satu peringatan kepada mereka yang menyalahguna kuasa untuk kepentingan diri sendiri, yang memanipulasi institusi-institusi awam untuk menyembunyikan kesalahan, bahawa mereka tidak sesekali akan dapat mengatasi keadilan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/tiada-sesiapa-di-atas-undang-undang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pusat Beli Belah Toppen Melancarkan Pusat Kitar Semula Dan Beli Balik Pertama Di Selatan Malaysia

Pusat Beli Belah Toppen Melancarkan Pusat Kitar Semula Dan Beli Balik Pertama Di Selatan Malaysia

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 168 hits
Pusat Beli Belah Toppen Melancarkan Pusat Kitar Semula Dan Beli Balik Pertama Di Selatan Malaysia Program ini bertujuan untuk menjadikan kitar semula lebih mudah diakses The post appeared first on
Kempen Derma Darah Anjuran Mcdonald S Malaysia Dengan Kerjasama Pusat Darah Negara

Kempen Derma Darah Anjuran Mcdonald S Malaysia Dengan Kerjasama Pusat Darah Negara

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 364 hits
Kempen Derma Darah Anjuran McDonald s Malaysia Dengan Kerjasama Pusat Darah NegaraAlhamdulillah Abe berkesempatan untuk bersama sama pada program kali ini Satu pain darah yang mengandungi kira kira 450 mililiter darah boleh menyelamatkan ti...
Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Pusat Penyembelihan Australia Ppim Malaysia Gazette 25 08 2022

Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Pusat Penyembelihan Australia Ppim Malaysia Gazette 25 08 2022

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 224 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan memberikan penjelasan berhubung pendedahan isu daging yang diimport dari pusat penyembelihan di Australia yang diproses dengan cara tidak halal Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim J...
Infografik Fakta Hubungan Malaysia Rusia

Infografik Fakta Hubungan Malaysia Rusia

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 133 hits
Ketahui dengan lanjut mengenai fakta hubungan Malaysia dan Rusia menerusi infografik ini Hubungan Malaysia Rusia SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro...
Supervillan Terkenal Di Dalam Sejarah Malaysia

Supervillan Terkenal Di Dalam Sejarah Malaysia

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 134 hits
00 35 Tok Awang Kelana Pahang 03 17 Panglima Garang Yusof Pahang 04 34 Mat Arshad Perak 06 41 Chin Peng Parti Komunis Malaya 08 33 Ibrahim Yakoob Saluran Infotainment Paling Aktif Di Youtube Video Menarik Pada Setiap Hari Isnin Sehingga Jum...
168 Still Stranded Outside Malaysia In Jobs Scam

168 Still Stranded Outside Malaysia In Jobs Scam

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 178 hits
Victims of job scams are locked up and their movements restricted after their arrival at the destination say police KUALA LUMPUR There are 168 Malaysians stranded outside the country as victims of overseas jobs scam syndicates police said t...
Harga Dan Spesifikasi Oneplus 10t 5g Untuk Pasaran Malaysia

Harga Dan Spesifikasi Oneplus 10t 5g Untuk Pasaran Malaysia

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 205 hits
OnePlus mempersembahkan telefon bimbit utama 10T 5G terbaharunya ke pasaran seluruh dunia awal bulan ini dan hari ini jenama itu menyampaikan kos dan kebolehcapaian telefon bimbit hadapan inovasi baharu untuk pasaran Malaysia Dengan pra uru...
Rasional Logo Maksud Tema Lirik Lagu Kemerdekaan Malaysia Yang Ke 65

Rasional Logo Maksud Tema Lirik Lagu Kemerdekaan Malaysia Yang Ke 65

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 274 hits
Lirik Lagu Rasional Logo Cara Download Logo Merdeka Maksud Tema Hari Merdeka atau Hari Kebangsaan bagi tahun 2022 telahpun diperkenalkan iaitu Keluarga Malaysia Teguh Bersama TEMA RASIONAL TEMA HARI KEBANGSAAN HARI MALAYSIA 2022Pemilihan ad...
Honda Malaysia Delivers The All New Hr V To Its First Customer

Honda Malaysia Delivers The All New Hr V To Its First Customer

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 325 hits
First All New HR V customer delivery ceremony held at MJN Motors Sdn Bhd Cheras Selangor In addition to the first customer handover over 1 300 units of the All New HR V has been delivered nationwide Mr Sarly Adle Sarkum President COO of HMS...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Kes Denggi Meningkat

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot