Tiada Sebab Untuk Ph Terima Pas


Muhammad Azizul Osman Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail

KAJANG – Tidak perlu untuk kerajaan Pakatan Harapan (PH) membawa masuk Pas sebagai sekutu yang baharu.

Demikian pandangan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berhubung desas desus bahawa wujud gerakan seumpana itu, bagi membawa membawa masuk Pas dalam kerajaan, baru-baru ini.

Menurut Setiausaha Agung PKR itu, tidak ada sebab dan alasan yang kukuh untuk gabungan lima parti, PKR-Bersatu-Amanah-DAP dan Parti Warisan Sabah (Warisan) menerima Pas kerana PH merupakan satu gabungan yang kukuh.

“Walaupun ada idea dan percubaan untuk memasukkan Pas dalam gabungan ini, ianya mesti berasaskan kepada prinsip konsensus dan bukannya majoriti.

“Saya tengok buat masa sekarang ia kekal sebagai khabar angin politik biasa dan tidak nampak sebab dan alasan untuk PH menerima keanggotaan Pas,” katanya selepas pra pelancaran Pusat Pengumpulan dan Pengagihan Program Food Bank Malaysia di Pusat Pengagihan Kawasan Perindustrian Bukit Angkat, Kajang, hari ini.

Saifuddin berkata demikan ketika ditanya media mengenai dakwaan wujudnya gerakan atau rancangan untuk membawa Pas menyertai kerajaan Persekutuan di Putrajaya.

Sebelum ini, Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, tiada faktor besar yang memerlukan kerajaan membuat keputusan sedemikian biarpun negara menyaksikan beberapa siri kekalahan PH pada pilihan raya kecil (PRK) lepas.

Menurutnya, kemenangan BN itu tidak dianggap pelik kerana menyifatkan kawasan dimenangi parti lawan itu sebagai kawasan kubu kuat BN.

Saifuddin turut percaya gabungan PH yang dibina atas dasar hormat dan percaya itu tidak akan mengkhianati persetujuan yang telah dicapai sebelum PH menguasai Putrajaya, dua tahun lalu.

“PH adalah gabungan yang bersandarkan kepada rasa hormat dan percaya. Ia adalah gabungan politik berdasarkan kepada pegangan itu. Sekarang PH masih bersatu dan tidak mahu menerima Pas sebagai rakan sekutu,” jelas beliau lagi.

Laporan media semalam mendakwa Pas mungkin diberi peranan dalam Putrajaya untuk menarik sokongan rakyat kepada kerajaan diterajui PH ketika ini.

Ia berdasarkan menularan sekeping gambar yang menyaksikan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan pertemuan dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dua minggu lalu.

Dr Mahathir semalam di Langkawi menjelaskan beberapa siri pertemuan antara beliau dengan Abdul Hadi merupakan perkara biasa.

Malah beliau berkata, dirinya sentiasa terbuka dalam membentuk kerjasama dengan mana-mana pihak termasuk Pas jika perkara itu memberi banyak manfaat kepada negara. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/tiada-sebab-untuk-ph-terima-pas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Perkenan Terima Pimpinan Pas Menghadap

Agong Perkenan Terima Pimpinan Pas Menghadap

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 179 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menerima menghadap Dato Seri Abdul Hadi Awang semalam Foto oleh Media Presiden PASKUALA LUMPUR 9 Januari Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al M...
Spekulasi Sertai K Jaan Pas Belum Terima Apa Apa Tawaran Kata Takiyuddin

Spekulasi Sertai K Jaan Pas Belum Terima Apa Apa Tawaran Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 280 hits
Setakat ini kita belum terima apa apa dari kerajaan Bila bercakap soal kerajaan pusat maknanya kerajaan PH bukan PM seorang kata setiausaha agung PAS
Bahri Adalah Sumber Rafizi Berkaitan Tuduhan Pas Terima Dana 1mdb

Bahri Adalah Sumber Rafizi Berkaitan Tuduhan Pas Terima Dana 1mdb

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 276 hits
Bekas Pengarah Badan Siasatan Khas SPRM Datuk Bahri Mohamad Zain sekali lagi mencetuskan polemik Beliau dan Rafizi sekali lagi cuba mencemarkan nama baik PAS dengan harapan PAS akan terpalit dengan skandal Mereka mahu PAS berkubur agar PAN ...
Polisi Kadiv Pas Riau Tak Terima Reward Rp50 M Meski Top Up Rp50 Juta Di Memiles

Polisi Kadiv Pas Riau Tak Terima Reward Rp50 M Meski Top Up Rp50 Juta Di Memiles

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 150 hits
Ia menambahkan pejabat lembaga pemasyarakatan tersebut bahkan tercatat sebagai member VIP Dengan status itu ia pun dapat melakukan top up uang Rp50 juta agar bisa mendapatkan reward sebesar Rp50 miliar
Jangan Angkuh Pimpinan Pas

Jangan Angkuh Pimpinan Pas

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 241 hits
Tadi ada sahabat share screenshot status MP PAS dengan bongkaknya mengatakan Keputusan PRK Kimanis adalah jalan dan pintu keluar pemimpin PH dari Putrajaya Satu petunjuk PH akan akan kalah teruk PRU 15 Dia suruh menteri bersiap sedia untuk ...
Pas Pun Tak Selera Sertai Kerajaan Ph

Pas Pun Tak Selera Sertai Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 181 hits
Mohd Khairuddin Aman Razali KUALA LUMPUR Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata parti itu tidak mempunyai keinginan untuk menyertai kerajaan Pakatan Harapan buat masa ini Maaf la Abg Din kami pun tak ...
Pas Anggap Pkr Amanah Macam Anjing Dengan Bayang Bayang

Pas Anggap Pkr Amanah Macam Anjing Dengan Bayang Bayang

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 251 hits
PAS menganggap kenyataan dibuat pemimpin PKR dan Amanah mengenai parti itu akhir akhir ini seumpama anjing yang takutkan bayang bayang Justeru kata Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan partinya mengambil sikap untuk membiarkan PH yang dia...
Dr Mahathir Semakin Terdesak Cuba Gunakan Pas Untuk Terus Kekal Berkuasa

Dr Mahathir Semakin Terdesak Cuba Gunakan Pas Untuk Terus Kekal Berkuasa

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 393 hits
Tekanan demi tekanan baik diterima oleh Dr Mahathir baik dari dalam atau dari luar Pakatan Harapan supaya beliau melepaskan jawatan membuatkan kem Dr Mahathir semakin panik Ramai sedia maklum Dr Mahathir TIDAK AKAN menyerahkan kerusi Perdan...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order

Keuntungan Arenamall Reit Meningkat Hampir Dua Kali Ganda Setahun