Tiada Penjelasan Logik Mengenai Aliran Wang Masuk Ke Akaun Najib



(Malaysiakini) – Makkamah diberitahu bahawa tiada penjelasan logik berhubung aliran dana berbilion Ringgit yang dikaitkan dengan 1MDB yang masuk ke akaun peribadi Najib Razak.
Timbalan Pendakwa Raya Faten Hadni Khairuddin mengemukakan hujah itu dalam saman kerajaan bagi melucutkan hak wang tunai, barangan kemas dan beg tangan dari bekas perdana menteri itu dan 17 defendan lain.
Semasa prosiding di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, Faten berpendapat penjelasan seperti itu perlu bagi menjelaskan aliran berbilion ringgit ke akaun AmBank Najib bernombor 9694 antara tahun 2011 dan 2013.
Katanya, ini kerana siasatan oleh pegawai penyiasat (IO) 1MDB, R Rajagopal dan pegawai penyiasat anti pengubahan wang haram, Supt Foo Wei Min menunjukkan jejak aliran daripada dana kekayaan negara itu ke akaun peribadi Najib.
Katanya, meskipun lebih RM2 bilion daripada jumlah tersebut telah dikembalikan kepada entiti bernama Tanore, selebihnya kemudian dibayar kepada pelbagai entiti yang merangkumi entiti perniagaan, parti politik dan individu.
Dia menyatakan sebahagian daripada baki ini dimasukkan ke akaun peribadi Najib yang lain di akaun Ambank yang bernombor 1880.
“Semuanya adalah mekanisme pengubahan wang,” dakwanya yang berpendapat ia adalah hasil daripada wang kotor.
“Tidak ada penjelasan logik atau masuk akal mengapa akaun ini menerima sejumlah besar wang, kecuali bagi responden pertama (Najib) yang mengatakan bahawa ia adalah dana daripada Raja Arab Saudi. Itu saja yang dapat kami temukan dalam kenyataannya, ”katanya.
Dia berpendapat tidak ada penjelasan lanjut untuk menjelaskan bagaimana aliran wang ini bukan merupakan sebahagian daripada pengubahan wang haram.
Faten juga berpendapat bahawa tidak ada penjelasan diberikan mengapa derma yang dikatakan itu dikembalikan kepada Tanore.
Perbicaraan di hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan akan disambung pada 1 dan 23 April, serta 18 Jun.
Pada 8 Mei 2019, Jabatan Peguam Negara (AGC) mengemukakan saman pelucutan hak berkaitan 1MDB terhadap Najib dan 17 yang lain yang terdiri daripada individu dan syarikat.
Tindakan undang-undang itu melibatkan ratusan barangan termasuk beg tangan mewah dan 27 kenderaan yang dirampas daripada 18 responden.
Najib dinamakan sebagai responden pertama, diikuti oleh isterinya Rosmah Mansor, anak tirinya Riza Aziz, anaknya Nor Ashman Razak dan anak perempuannya Nooryana Najwa sebagai responden kedua, ketiga, keempat dan kelima.
Yang lain ialah Mohd Kyizzad Mesran, Senijauhar Sdn Bhd, Aiman ​​Ruslan, Yayasan Rakyat 1Malaysia, Yayasan Semesta, Yayasan Mustika Kasih, Rembulan Kembara Sdn Bhd, Goh Gaik Ewe (ibu ahli perniagaan Low Taek Jho), bekas pegawai bank Goldman Sachs Roger Ng , peguam Lim Hwee Bin, Kee Kok Thiam, Tan Vern Tact dan Geh Choh Hun.
Kee, Tan dan Geh didakwa merupakan rakan sekutu Low, atau Jho Low, yang merupakan tokoh penting dalam kes 1MDB.
Antara barang berharga yang dirampas pada 17 Mei 2018 dan pada 11 Jun 2018 ialah 52 beg tangan berjenama, 10 jam tangan dan wang tunai dalam mata wang berbeza – RM187,750 dalam nota lama, RM21,150 dalam nota baru, £ 320,500 dalam nota lama, £ 2,700 dalam nota baru, US $ 100, € 20, S$ 40, 2,870,000 rupee Sri Lanka, 13,177,00 rupiah, 376 hryvnias (mata wang Ukraine), 50 franc, 10 rands, 531 riyal dan 740 peso Filipina.
Turut dirampas pada hari yang sama ialah empat jam tangan berjenama, 171 beg tangan mewah, dan 27 pasang kasut, manakala 40 beg tangan mewah dirampas pada 11 Jun 2018.
Pada 2 Ogos 2018, sebanyak 27 kenderaan Nissan Urvan turut disita.
Oleh kerana tiada pihak ketiga tampil pada 14 Disember untuk mengemukakan tuntutan ke atas aset yang dikehendaki, hari ini ditetapkan bagi mendengar saman pelucutan utama.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/03/26/tiada-penjelasan-logik-mengenai-aliran-wang-masuk-ke-akaun-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 234 hits
Apa akan berlaku pada Perhimpunan Agung UMNO atau PAU esok Berdasarkan sentimen semasa PAU kali ini dijangka tidak berdepan banyak masalah untuk memuktamadkan usul putus hubungan dengan Bersatu yang telah diluluskan oleh sebahagian besar UM...
Cakap Najib Masuk Akal

Cakap Najib Masuk Akal

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 238 hits
Zahid zero Yang Tak masuk akal kurang akal kenapa MASIH nak sokong kerajaan Najib pun tahu saranannya no value ditentang dipinggirkan Dalam isu PEMILIHAN awal umno Kj menempelak Najib umno tetap tewas walaupun PEMILIHAN umno 2018 ditangguh ...
Aliran Keluar Dana Asing Suku 1 2021 Rm1 5 Billion Beza Zaman Ph Suku 1 2020 Aliran Dana Asing Masuk Rm7 6 Billion

Aliran Keluar Dana Asing Suku 1 2021 Rm1 5 Billion Beza Zaman Ph Suku 1 2020 Aliran Dana Asing Masuk Rm7 6 Billion

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 192 hits
March 31 2021Semalam baca laporan akhbar berita harian menyebut Aliran masuk dana asing bersih bagi bulan Mac yang berbaki tiga hari dagangan lagi mencatat RM185 5 juta manakala Bursa Malaysia menyaksikan aliran keluar dana asing bersih seb...
Pasangan Mata Wang Nzdusd Bertahan Pada Tahap Sokongan Garis Arah Aliran Menaik Bersedia Untuk Kenaikan Selanjutnya

Pasangan Mata Wang Nzdusd Bertahan Pada Tahap Sokongan Garis Arah Aliran Menaik Bersedia Untuk Kenaikan Selanjutnya

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 177 hits
Harga bertahan di atas sokongan garis arah aliran menaik jangka panjang dan menolak rintangan garis arah aliran menurun jangka pendek ke bawah Peningkatan jangka pendek di atas sokongan pertama pada tahap 0 71871 menuju rintangan pertama pa...
Nasib Kau La Lokman Dengan Anwar Kau Belah Dengan Najib Tunggu Nak Masuk Dalam Dengan Zahid Kau Tak Setuju Kah

Nasib Kau La Lokman Dengan Anwar Kau Belah Dengan Najib Tunggu Nak Masuk Dalam Dengan Zahid Kau Tak Setuju Kah

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 216 hits
Panas Bekas MT UMNO bagi amaran pada peguam MuhyiddinMarch 25 2021 BEKAS ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Lokman Noor Adam memberi amaran kepada Rosli Dahlan agar tidak bermain dengan api selepas peguam itu membuat laporan polis terhadapnya...
Inilah Penjelasan Lengkap Mengenai Pagar Gaib Malaikat Zabaniyah

Inilah Penjelasan Lengkap Mengenai Pagar Gaib Malaikat Zabaniyah

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 892 hits
Terdapat berbagai pagar gaib yang digunakan untuk melindungi diri keluarga rumah ataupun tempat usaha Salah satu yang cukup populer digunakan adalah pagar gaib dengan nama malaikat Zabaniyah Anda yang membutuhkan informasi mengenai pagar ga...
Genap Usia Sebulan Awal Ashaari Buka Akaun Ig Puteri Kedua Lyla Amina

Genap Usia Sebulan Awal Ashaari Buka Akaun Ig Puteri Kedua Lyla Amina

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 212 hits
Setelah genap usia anak kedua mencecah sebulan pelakon dan pengacara Awal Ashaari membuka akaun Instagram rasmi untuk Lyla Amina iaitu lylaaminaa Sama seperti Lara Alana akaun tersebut dibuka oleh pelakon lelaki berusia 40 tahun terbabit be...
Hiburan Lee La Cara Sebutan Lyla Amina Schawal Buka Akaun Instagram Anak Kedua

Hiburan Lee La Cara Sebutan Lyla Amina Schawal Buka Akaun Instagram Anak Kedua

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 416 hits
Genap umur anak kedua pasangan serasi Scha Alyahya dan Awal Ashaari Lyla Amina kini sudah mempunyai akaun Instagramnya yang tersendiri Sumber Instagram Scha Alyahya Difahamkan lylaaminaa adalah nama akaun Instagram anak kedua yang telah dib...
Netflix Mula Menguji Notifikasi Amaran Untuk Akaun Kongsi

Netflix Mula Menguji Notifikasi Amaran Untuk Akaun Kongsi

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 463 hits
Sudah menjadi tabiat ramai dari kita untuk mendapatkan barang secara percuma atau secara murah Begitu juga dengan langganan Netflix Kenapa perlu beli sendiri kalau boleh mintak free dari kawan kan Beberapa pengguna Netflix melaporkan mula m...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum