Tiada Istilah Bayi Tahan Mata Tak Nak Tidur Bayi 1 3 Bulan Berjaga Tak Lebih 2 Jam


Banyak yang berubah bila ibu disahkan hamil terutama sekali fizikal si ibu. Perasan tak makin lama saiz payudara makin besar dan warna puting payudara mula berubah warna. Semua perubaha yang berlaku ada sebabnya.
Perubahan badan si ibu berlaku sesuai dengan fitrah sebagai ibu. Ini merupakan proses dimana badan ibu bersedia menerima kehadiran si kecil makan perubahan hormon berlaku ke atas ibu. Perubahan fizikal ibu berlaku sesuai dengan perkembangan si kecil. Kenapa puting ibu gelap, kerana penglihatan si kecil masih kabur dan untuk mencapai perkembangan yang baik, si kecil memerlukan tidur yang cukup. Semua yang berlaku ada kaitannya antara satu sama lain.

Mengapa puting ibu bertukar gelap semasa mengandung?
Jawapan ‘straight’ nya adalah kerana perubahan hormon menyebabkan peningkatan penghasilan Melanin iaitu sejenis pigmen yang membuat rambut , kulit dan bola mata kita hitam. Maka, kawasan yang sedia tinggi Melanin, misalnya sekitar puting dan areola ibu, akan makin menggelap seiring kehamilan.
Jawapan ‘tak straight’ nya adalah, sebahagian saintis merasakan, ia cara alam membantu bayi kecil yang ‘belum nampak’ untuk mengesan lokasi puting ibu dengan tepat.
Ya, anak manusia lahir dengan deria bau yang bagus, namun penglihatan yang lemah. Maka, berdasarkan bau susu ibu, anak tahu mencari kedudukan payudara ibu, namun puting yang di gelapkan akan bantu anak hisap pada sasaran sebenar iaitu puting.
Bayi kecil hanya nampak sekitar 8-12 inci (~ 20-30 cm rujuk gambar) untuk sekurang-kurangnya 2 bulan pertama. Ianya seperti jarak bayi melihat wajah ibu ketika di pangku untuk menyusu.

Sudahlah kabur, bayi pula cuma nampak kebanyakkannya dalam hitam-putih atau warna kontra yang terang seperti ‘real red’ atau ‘real green’. Merah jambu, merah tomato atau merah tanah dan 122 ton merah lain, maaf, bayi belum nampak. Ini kerana ‘cones’ dalam mata bayi iaitu sel dalam mata yang memproses warna, belum matang.
Bukan hanya isu keterbatasan jarak dan jenis warna sahaja, mata bayi di bawah 3 bulan juga umumnya belum boleh mengekori pergerakkan. Maka tak hairan, sekali-sekali bayi boleh ‘ter’ juling bila melihat sesuatu kerana kawalan mata yang lemah.

Bosan kan hidup dengan mata begini? 
kerana itu, bayi kecil di ciptakan untuk ulang kitaran kerap susu, banyak tidur!. Bayi 1-3 bulan patut tidur 15-18 jam sehari dengan masa berjaga antara tidur tak lebih dari 2 jam.
Ya, itu sepatutnya. TAK ADA SEBAB untuk bayi kecil berjaga lama-lama kerana penglihatan dan otaknya belum bersedia untuk tujuan menjelajah dunia!.
Ini di buktikan dengan fakta perkembangan mental dan fizikal bayi bawah 4 bulan berikut:
i. 5 minggu: otak kesan perubahan sensasi iaitu perbezaan suasana alam rahim dan alam dunia.
ii. 8 minggu : otak mula faham dan proses bentuk dan corak. Misalnya bayi mula perasan lekuk batang hidung ibu, corak langsir di bilik atau ruas antara jarinya. Bayi mula suka kaji jarinya seperti belek jari.
iii. 12 minggu: otak mula nampak dan boleh proses peralihan lancar iaitu sebarang pergerakan ringkas. Misalnya anak boleh angkat kepala dan toleh mencari bunyi di kiri, kanan dan depan tapi bukan di belakang. Atau anak tenung bibir ibu bergerak-gerak masa bercakap. Apa-apa gerakan asas dan ringkas sahaja. Jika sudah laju atau rumit, bayi dah tak boleh faham.
Nah! CANTIK , SEMPURNA DAN TERSUSUN BUKAN CIPTAAN TUHAN? : bayi kecil mata kabur otak ‘lemah’ skil motor terbatas = banyak tidur, kurang main dan berjaga singkat.
Maka, TIDAK BENAR SAMA SEKALI jika ibu dengan bayi kecil mendakwa ; ‘ Anak saya tak nak tidur’ atau ‘ Anak saya sanggup tahan mata walau dah letih ‘. NO.

Yang tepat ialah anak TAK TAHU DAN TAK BOLEH tidur kerana ibu ‘tak pandai’ tidurkan. Cara tak tepat, tak kena, jadi bagaimana boleh bayi tidur?
Hasilnya anak kerap terjaga tak puas tidur terlalu letih mengamuk lama berulang-ulang.
Sumber: Baby Language
The post Tiada Istilah “Bayi Tahan Mata, Tak Nak Tidur”, Bayi 1-3 Bulan Berjaga Tak Lebih 2 Jam! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tiada-istilah-bayi-tahan-mata-tak-nak-tidur-bayi-1-3-bulan-berjaga-tak-lebih-2-jam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tujuh Bulan Lebih Baby Baru 1 4kg Wawa Risau Bayi Kecil Minta Tip Sebelum Due

Tujuh Bulan Lebih Baby Baru 1 4kg Wawa Risau Bayi Kecil Minta Tip Sebelum Due

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 364 hits
Pelakon Wawa Zainal yang kini sedang hamil anak ketiga meluahkan rasa bimbang apabila berat bayi di dalam kandungannya baru mencecah 1 4 kg walaupun kandungan dah masuk 7 bulan Wawa mendedahkan perkara itu menerusi posting terbaru di akaun ...
8 Makanan Yang Patut Dielakkan Sebelum Tidur Kalau Nak Tidur Nyenyak

8 Makanan Yang Patut Dielakkan Sebelum Tidur Kalau Nak Tidur Nyenyak

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 452 hits
Lepas makan terus tidur adalah tindakan yang kurang bijak Pernah tak lepas makan bila tidur perut rasa sebu dan anda tak boleh nak tidur nyenyak Ini kerana makanan tu belum hadam Jika anda mahu lalui gaya hidup sihat anda seharusnya ambil t...
Nampak Anak Nak Bangun Tidur Cepat Cepat Cium Mesti Sepanjang Hari Moodnya Ok

Nampak Anak Nak Bangun Tidur Cepat Cepat Cium Mesti Sepanjang Hari Moodnya Ok

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 357 hits
Masalah bayi yang susah tidur pada waktunya selalu berlaku Tentu saja keadaan ini memberi kesan mendalam hingga menjejaskan kualiti kehidupan terutama ibu bapa yang kepenatan akibat tidak cukup tidur Jika setiap hari ibu bapa melalui rutin ...
Tak Nak Makan Nasi Kalau Tak Ada Telur Jangan Bagi Telur Saja Sorokkan Sayur Bagi Anak Lebih Zat

Tak Nak Makan Nasi Kalau Tak Ada Telur Jangan Bagi Telur Saja Sorokkan Sayur Bagi Anak Lebih Zat

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 1032 hits
Tanyalah mana mana ibu sekalipun pasti berdepan dengan masalah ini Anak terlebih suka makan telur goreng Senang bagi ibu tidak perlulah memasak makanan yang lebih berat untuk anak Namun jangan dibiarkan anak makan telur sahaja tambahkan sed...
Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Undang Karies Gigi Doktor Saran Nak Gigi Anak Cantik Tolong Jaga Dari Mereka Kecil

Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Undang Karies Gigi Doktor Saran Nak Gigi Anak Cantik Tolong Jaga Dari Mereka Kecil

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 538 hits
Penjagaan gigi sebenarnya sangat penting tapi ramai antara kita yang ambil mudah Justeru kesihatan gigi tidak didedahkan kepada anak anak sejak kecil lagi dan akhirnya gigi anak anak menjadi rosak Dalam satu perkongsian Dr Azila Mohd Kasim ...
Ramai Anggap Dia Penagih Dadah Pemuda Istimewa Sanggup Tidur Di Kaki Lima Tak Nak Susahkan Nenek

Ramai Anggap Dia Penagih Dadah Pemuda Istimewa Sanggup Tidur Di Kaki Lima Tak Nak Susahkan Nenek

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 360 hits
Anak merupakan anugerah yang harus dijaga dengan penuh kasih sayang bukannya ditinggalkan begitu sahaja Keperitan hidup bukan alasan bagi ibu bapa menidakkan tanggungjawab yang harus dipikul Kisah seorang pemuda OKU yang hidup gelandangan a...
Pergi Berurut Nak Betulkan Posisi Bayi Songsang Rupanya Penyebab Uri Tercabut

Pergi Berurut Nak Betulkan Posisi Bayi Songsang Rupanya Penyebab Uri Tercabut

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 507 hits
Biarpun kes ini agak jarang diperkatakan di negara kita tidak boleh dinafikan ia tetap ada Masalah uri tercabut atau placenta abruption adalah keadaan kecemasan di mana uri terlepas dari lekatan dinding rahim yang menyebabkan pendarahan di ...
Tidur Kurang Dari 6 Jam Semalam Bisa Tingkatkan Risiko Kanker

Tidur Kurang Dari 6 Jam Semalam Bisa Tingkatkan Risiko Kanker

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 187 hits
Waktu tidur yang terlalu sebentar ini bisa berdampak fatal ketika dialami oleh seseorang dengan kondisi kesehatan tertentu Ha ini disebut berdampak buruk pada penderita tekanan darah tinggi diabetes tipe 2 penyakit jantung serta stroke
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas