The Most Popular Eco Tourism Destinations In Malaysia




Pelancongan berkonsepkan alam semulajadi atau ekopelancongan terus mendapat tempat dalam kalangan mnasyarakat. la bukan saja mendekatkan pengunjung kepada alam semula jadi malah menjadikan mereka lebih tenang. Pada masa sama, khazanah di lokasi ekopelancongan ini juga perlu dipelihara dan dipulihara demi kelestarian alam sekitar. Ini kerana ia khazanah berharga negara bagi melindungi flora dan fauna yarng penting untuk keseimbangan ekosistem hutan.

Ekopetancongan yong semakin popular ini turut mampu menjana pendapatan untuk negara. Bagi pencinta tegar alam sekitar mereka tentunya akan nmencari lokasi pelancongan yong tidak dinodai dengan pembangunan kerana mahu menghayati keaslian keindahan di kawasan pelancongan berkenaan.

Pada hari ini Abam Kie ingin berkongsi 11 lokasi pelancongan berkonsepkaan alam sekitar menarik di Malaysia yang masih terpelihara, malah mungkin ramai yang tidak mengetahui kewujudannya.
Bukit Keteri, Perlis

Lokasi terbaik untuk menyaksikan pemandangan matahari terbenam di Perlis. Dikelilingi kehijauan bendang dan mengambil masa beberapa jam untuk menyempurnakan pendakian. Denai yang diteroka sejak 2007 ini difahamkan mempunyai kira-kira 50 laluan berbatu dan antara laluan pendakian paling sukar di Asia Tenggara.

Hutan Lipur Jerangkang, Maran, Pahang

Hutan lipur terkenal di Maran, Pahang ini hanya 55 kilometer dari Kuantan. la menyajikan pemandangan air terjun bertingkat selain kolam biru kehijauan. Keistimewaan hutan lipur ini yang tidak diketahui umum ialah memiliki 39 tingkat air terjun. Namun, pengunjung perlu berjalan kira-kira dua jam untuk menikmati pemandangan lebih cantik dan air terjun yang lebih dalam.

Pulau Dayang, Mersing, Johor

Pulau ini di Mersing, Johor. Kurang terkenal berbanding pulau lain di Johor, tetapi memiliki pantai yang cantik, malah ramai tidak mengetahui kewujudannya. Ia terletak kira-kira 80 kilometer dari Mersing dan sebahagian daripada Taman Laut Johor.
Semakin popular kerana keunikan pulau itu yang memiliki kolam semula jadi di luar pesisir pantai, batu karang berwarna-warni dan pantai yang cantik.
Pantai Ban Pecah, Parit Buntar, Perak

Pantai di Tanjung Piandang, Parit Buntar, Perak. la kawasan sawah padi yang bersebelahan dengan laut. Menjadi tarikan kepada penduduk setempat untuk memancing ikan dan menghayati keindahan kehijauan kawasan berkenaan serta pemandangan matahari terbenam.



Taman Rekreasi Gunung Lang, Ipoh, Perak


Taman rekreasi ini kira-kira enam kilometer dari bandar raya Ipoh, Perak. Sangat sesuai kepada mereka yang gemar aktiviti santai di kawasan semula jadi. Sebelum tiba ke tamanrekreasi ini, orang ramai perlu menaiki bot yang akan membawa mereka menyeberangi tasik ditemani pemandangan indah bukit batu kapur.

Tasik Cermin, Gunung Rapat, Ipoh, Perak


Tasik ini di Ipoh, Perak, tetapi tidak ramai mengetahui kewujudannya kerana lokasi agak terpencil dan terlindung oleh kawasan kuari dan berbukit-bukau. Tasik Cermin dalam kawasan Gunung Rapat dan orang ramai perlu melalui kawasan jalan tidak berturap, berbatu kelikir dan penuh debu. Dinamakan Tasik Cermin kerana bayangan yang ada di tasik ini memantulkan landskap di sekeliling seperti cermin.
Tasik Biru Kangkar Pulai, Johor


Lokasi di pesisir Gunung Pulai dan empangan tadahan air Syarikat Áir Johor (SAJ) yang dikelingi kuari serta ladang kelapa sawit. Tasik biru ialah keindahan yang tersembunyi di Johor, Pada asalnya tasik ini ialah kawasan bekas lombong kuari yang kebiruan airnya menyerlahkan keunikan tasik berkenaan. Kini menjadi tumpuan orang ramaì melakukan aktiviti riadah seperti mendaki.

Lagun Biru Lok Heng, Kota Tinggi, Johor

Kawasan paya ini berkonsepkan 'taman tema' dalam kebun kelapa sawit bertempat di Felda Lok Heng Selatan, Kota Tinggi, Johor. Paya ini tidak asing dalam kalangan penduduk di kawasan Felda itu sejak dibuka 30 tahun lalu dan mula menjadi tumpuan pada 2008. la diberi gelaran 'Sunwit' kerana paya seperti kolam renang ini dikelilingi pokok dan ladang kelapa sawit. Antara tempat menarik di Johor yang menjadi tumpuan kebelakangan ini sebagai tempat rekreasi dan mandi-manda.

Lembah Danum, Lahad Datu, Sabah


Di Lahad Datu, Sabah. la kawasan tadahan yang luas selain menjadi habitat badak sumbu Sumatera, gajah Asia, orang utan, kancil dan harimau bintang. Selain itu, terdapat kira-kira 300 spesies burung di lembah berkenaan. Lembah ini masih menyimpan kepelbagaian flora dan tauna yang menjadikan ia sebagai 'syurga alam' di Sabah.
Lembangan Maliau, Tawau, Sabah


Lembangan di Tawau, Sabah dan seluas 588.4 kilometer persegi. Diwartakan sebagai Hutan Simpan yang dilindungi (kelas 1). Digelar sebagai 'Sabah Lost World' yang menyimpan banyak misteri alam sekitar yang belum terungkai. Ada 12 jenis hutan di Maliau Basin.
Pantai Tusan, Miri, Sarawak


Pantai ini mula menjadi tumpuan pada 2008 selepas berlaku fenomena air mata biru. Fenomena ini berlaku pada September hingga Disember setiap tahun. la terjadi disebabkan warna alga di pantai berkenaan yang mempamerkan warna biru pada waktu malam. Hamparan cahaya biru ini menjadikan Pantai Tusan ini sebagai satu destinasi pelancongan baharu.
www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2020/09/the-most-popular-eco-tourism.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Survey Muhyiddin Approval Rating At 69pct Pn Most Popular

Survey Muhyiddin Approval Rating At 69pct Pn Most Popular

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 171 hits
The latest Merdeka Centre survey saw most respondents approving of Prime Minister Muhyiddin Yassin s performance The survey also suggested that Perikatan Nasional was the best received political party or coalition better than Muafakat Nasio...
Flower Of Evil When I Was The Most Beautiful Mencapai Rating Tertinggi Setakat Ini

Flower Of Evil When I Was The Most Beautiful Mencapai Rating Tertinggi Setakat Ini

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 273 hits
Dengan tinggal satu episod sahaja lagi drama tvN Flower of Evil memecahkan rekod peribadi dan mencatatkan rating tertinggi setakat ini Menurut Nielsen Korea episod terbaru drama misteri thriller itu mencatatkan purata rating sebanyak 5 1 pe...
Is Malaysia The Cradle Of Civilisation

Is Malaysia The Cradle Of Civilisation

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 231 hits
This groundbreaking theory puts Malaysia and Southeast Asia at the heart of prehistoric innovation and civilisation and makes the Orang Asli the probable progenitors of the ancient cultures that would go on to dominate the world Kathirgugan...
11 Lokasi Ekopelancongan Popular Di Malaysia

11 Lokasi Ekopelancongan Popular Di Malaysia

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 1790 hits
Pelancongan berkonsepkan alam semulajadi atau ekopelancongan terus mendapat tempat dalam kalangan mnasyarakat la bukan saja mendekatkan pengunjung kepada alam semula jadi malah menjadikan mereka lebih tenang Pada masa sama khazanah di lokas...
Stay Put In Malaysia And Make A Change The Grass Is Not Greener Abroad

Stay Put In Malaysia And Make A Change The Grass Is Not Greener Abroad

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 301 hits
It was the summer of 2017 and I was apartment hunting in downtown Melbourne I went on time to meet my realtor at the first house I was called to view But the realtor was busy speaking to a Caucasian couple I didn t think much of it until I ...
The Real Reason Why Malaysia Day Celebration Is Muted

The Real Reason Why Malaysia Day Celebration Is Muted

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 260 hits
I may be wrong but I didn t see much enthusiasm for Malaysia Day Sept 16 came and went but most Malaysians were doing what they would normally do it was just another day Even Merdeka Day didn t seem to elicit the joy that I d seen in earlie...
Abang Hilang Lama Adik Rebut Kakak Ipar Konflik Buat When I Was The Most Beautiful Catat Rating Terbaik

Abang Hilang Lama Adik Rebut Kakak Ipar Konflik Buat When I Was The Most Beautiful Catat Rating Terbaik

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 554 hits
Tak sangka naskhah melodrama mampu membuatkan hati penonton berdebar dan tak senang duduk Begitulah perasaan semua yang menonton drama When I Was The Most Beautiful Sinopsis ringkas Membawa kisah Oh Ye ji iaitu seorang wanita yang naif dan ...
Tourism Selangor Hosts Its 2nd Golf Tournament A Step Into The Tourism Economic Recovery Phase

Tourism Selangor Hosts Its 2nd Golf Tournament A Step Into The Tourism Economic Recovery Phase

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 241 hits
The 2nd Tourism Selangor Golf Tournament 2020 descended at Templer Park Country Club Rawang on Sunday September 13th which marked its second year of establishment following the 2019 debut The 18 hole Tournament welcomed a plethora of golfer...
Malaysia Should Race To The Top In Drawing Foreign Investors Says Think Tank

Malaysia Should Race To The Top In Drawing Foreign Investors Says Think Tank

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 298 hits
Malaysia is in a good position to attract foreign direct investment flows PETALING JAYA A think tank said Malaysia s deep integration into existing global and regional supply chains puts it in prime position to capitalise on the current sup...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan