The 14th General Election
Ayat 1-3"Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata." (48:1)"Kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya)." (48:2)"Dan dengan sebabnya Allah memberikanmu pertolongan (untuk mencapai kejayaan) dengan sepunuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan (yang tidak ada bandingannya)." (48:3)Ringkasannya:
Memberi gambaran awal kemenangan yang menanti Nabi Muhammad (saw) untuk memasuki Mekah selepas percubaan pertama gagal dan berakhir dengan perjanjian Hudaibiyah. Perjanjian Hudaibiyah menegaskan lima perkara asas – 1) gencatan senjata Mekah dengan Madinah selama 10 tahun, 2) jika ada warga Mekah yang menyeberang kawasan Madinah tanpa seizin dari walinya maka akan dikembalikan ke Mekah, 3) jika ada warga Madinah yang menyeberang kawasan Mekah maka tidak diperbolehkan kembali ke Madinah, 4) warga selain dari Mekah dan Madinah, maka warga tersebut bebas untuk memilih Madinah atau Mekah, 5) kaum Muslimin yang menempuh perjalanan ke mekah, namun harus berpulang tanpa menunaikan haji. dan hanya diperbolehkan 3 hari di mekah - yang dipersetujui secara besama antara Muslimin dan Quraisy musyrikin Mekah. Pengenalan awal ayat 1-3 ini diturunkan selepas usaha Nabi (saw) mencapai persetujuan dengan Quraisy Mekah, bermaksud janji kemenangan ini datang setelah usaha Nabi (saw) mencapai persetujuan dalam perjanjian Hudaibiyah.
»»————- ✼ ————-««
Ayat 4-6
"(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (48:4)"(Allah melakukan yang demikian) supaya ia memasukkan orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan - ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dengan keadaan kekal mereka di dalamnya, serta menghapuskan dosa-dosa mereka; dan adalah yang demikian itu pada sisi Allah merupakan kejayaan yang besar (untuk mereka)." (48:5)"Dan supaya Ia menyeksa orang-orang munafik - lelaki dan perempuan, dan orang-orang musyrik - lelaki dan perempuan, yang menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang buruk (bahawa Ia akan mengecewakan RasulNya). Atas merekalah tertimpanya bala bencana yang dibawa oleh peredaran zaman; dan (selain itu) Allah murkai mereka dan melaknatkan mereka serta menyediakan untuk mereka neraka Jahannam; sedang neraka Jahannam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali." (48:6)Ringkasannya:
Situasi awal ketika perjanjian Hudaibiyah dibuat, sebahagian sahabat terutama Umar r.a tidak bersetuju dengan tindakan Nabi yang menerima lima syarat tadi. (saw). Tetapi kemudiannya telah diberi perasaan tenang (sakinah) dan ketetapan hati atas tindakan Nabi (saw) sebelum itu. Atas sebab mereka menerima dan bersama Nabi (saw), diberi ganjaran syurga kepada yang beriman dan azab kepada munafiq.
Perasaan sakinah ini khusus untuk Umar r.a yang pada awalnya tidak bersetuju dengan tindakan Nabi (saw). Bahkan diriwayatkan bahawa kerisauan Umar r.a selepas itu ialah beliau takut jika tidak dapat syurga disebabkan perselisihan beliau dengan Nabi (saw) sebelum itu. Ketenangan ini merangkumi 4 perkara menurut Syeikh Wahbah Zuhailiy; 1) dijanjikan syurga, 2) ditutupi segala kesalahan sebelum ini (terutama perselisihan Umar r.a), 3) mendapat kemaafan Allah, 4) musyrik dan munafiq akan diazab.»»————- ✼ ————-««
Ayat 7-9
"Dan Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menyeksa orang-orang yang derhaka); dan Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (48:7)"Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (yang diterima keterangannya), dan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman), serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar)." (48:8)"(Kami mengutusmu wahai Muhammad) supaya engkau dan umatmu beriman kepada Allah dan RasulNya, dan supaya kamu kuatkan agamaNya serta memuliakanNya, dan supaya kamu beribadat kepadaNya pada waktu pagi dan petang." (48:9)
Ringkasannya:Tiga ayat ini memberi penegasan bahawa Allah mengetahui segalanya, dan tentera Allah (malaikat) meliputi langit dan bumi. Rasul adalah utusan rasmi Allah kepada manusia dan hamba yang beriman dan membawa berita kebenaran dan berita peringatan. Sedangkan manusia terbahagi kepada dua; yang taat dan patuh pada suruhan dan perintah Allah (beriman, solih) dan yang melanggar dan mengajak kepada kejahatan (munafiq, musyrik dan kafir).
Ayat 9 menjelaskan karakter seorang Nabi/Rasul iaitu menguatkan keimanan, mengagungkan Allah, bertasbih, menyeru kebenaran dan pembawa cahaya pagi dan petang, menurut Syeikh Quraish Shihab. Manakala Syeikh Wahbah Zuhailiy menjelaskan ciri ummat dakwah iaitu beriman, menyebar agama, mengagungkan kebenaran, dan bertasbih pagi petang. Dan Syeikh Wahbah menarik perhatian akan peribadi ummat dakwah itu kurang tidur kerana melakukan kerja-kerja dakwah (rujuk surah Sajdah: 16). Dan beliau menegaskan bahawa, untuk mencapai ‘kemenangan’ (al-fath) pasti ada ‘pertolongan’ (al-nasr) dari Allah.
Dalam konteks semasa atau politik contohnya, pemutus perjanjian politik atau isu kenegaraan, akan ditimpa petaka atau diazab seperti yang berlaku kepada Qurisy Mekah. Dan perselisihan dalam urusan politik bersifat ijtihadi (keputusan semasa yang berubah-ubah, bukan ketetapan dari Allah) dan ia natural, seperti tindakan Umar r.a.
Saya juga teringat akan firman Allah SWT dalam surah al-Imran ayat 26-27 apabila mentadabbur ayat ke-7 surah al-Fath. Dalam konteks GE14 baru-baru ini, kita juga menyaksikan kejatuhan kerajaan dalam sekelip mata ke pihak pembangkang yang membawa suara keadilan. Sesungguhnya Allah SWT lah yang berkuasa mencabut kuasa pemerintahan daripada sesiapa pun yang Dia kehendaki, Dia jugalah tuhan yang menghina dan memuliakan sesiapa yang Dia kehendaki.
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (3:26)"Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". (3:27) Walaupun pelbagai usaha dan rencana yang dibuat manusia, Allah SWT ialah sebaik-baik perencana. Ayat ini juga dipetik di dalam AQ surah al-Anfaal (8:29).
"They plot and plan and Allah plans too. Little do they know that Allah is the best of planner" (8:29)
»»————- ✼ ————-««
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://jannati-tsaani.blogspot.com/2018/06/surah-al-fath-berkaitan-ge14-part-1.html