Thailand Vietnam Singapura Negara Asean Terbaik Tangani Covid 19



Kredit: Ipohmali
Petang ni Muhyidin buat Drama lagi.. Nak umumkan sambung atau tidak PKPB pun nak umum macam nak umum Belanjawan, Vietnam dan Thailand biarpun sudah capai angka Sifar sejak April dan mei.. depa masih menyambung kawalan atau meneruskan PKPB sehingga hujung Jun…
Dia Asia Tenggara, Negara terbaik tangani COVID-19 adalah Vietnam, Thailand dan Singapore.. Setiap Negara ini ada kelebihan tersendiri.. Negara seperti Thailand dan Vietnam sudah capai angka Sifar sejak pertengahan April dan awal Mei.. Ini antara turutan Negara Terbaik tangani COVID-19..
1- VIETNAM
Kalau Ikut data, Vietnam mempunyai 90 juta Penduduk, Vietnam juga negara pelancongan..Kes yang dicatatkan 329 kes, yang pulih sudah 300..maknanya hanya tingga 30 kes. Kematian yang dicatatkan Zero..
2- THAILAND
Di Thailand, Rakyat 60 juta lebih.. Thailand adalah syurga Pelancong..kes dicatatkan 3,104 tapi yang pulih
2,971, ini bermakna kes yang tinggal tak sampai 130 kes.. Kematian yang dicatatkan 59 orang..
3- SINGAPURA
Singapura Negara yang awal tidak laksanakan MCO, penutupan pintu sempadan sehingga awal pertengahan April.. Negara yang buat ujian secara besar besar kepada semua Pekerja Asing mereka.. Kes Dicatatkan sehingga semalam 37 ribu kes, yang Pulih 24 ribu..
Di Singapura jumlah kematiand dari 37 ribu kes hanya 25 orang setakat semalam, dari 37 ribu.. hanya tak sampai 10 % melibatkan Rakyatnya.. Jangkita bukan sebab kes yang di Import..tetapi jangkitan dalam Dormitori sebagaimana jangkitan di Depot Tahanan Imigeresen di Malaysia, Atas faktor sesak dan sempit..
4- MALAYSIA
Malaysia mencatatkan setakat 6 Mei adalah 8303 Kes, Yang Pulih sekitar 6635, berbaki hampir 1700 kes..Mencatatkan 117 kematian.. Boleh dikatakan KKM juga cemerlang menangani COVID-19.. cuma kita direncatkan dengan kesilapan Kerajaan terutama Ismail sabri meletakkan PATI dikawasan PKPD di Depo Tahanan Imigresen membuatkan kes Bertambah..
Kalau tidak kerana kes Tabligh, Atau ujian dan saringan dibuat secara besar besar sejak awal..Mungkin kita Negara Terbaik di Asia tenggara..Pada Gelombang Pertama Kita Negara terbaik di rantau Asia tangani COVID-19..
Soal Terbaik atau tidak sesuatu negara itu Tangani COVID-19, Bukan soal berapa jumlah kes dicatatkan ,berapa jumlah Kematian..Korea Selatan lebih awal mencatatkan Kes yang tinggi..tapi diiktiraf negara terbaik tangani COVID-19.. Kejayaan mereka diukur bagaimana mereka berjaya mengimbangi kesan Pandemik Covid-19 dan Ekonomi secara serentak..
Disinilah Negara Korea dan Taiwan antara Negara Terbaik Menangani wabak Pandemik , bukan hanya tidak melaksanakan MCO, tetapi tidak menutup Ekonomi Mereka.. Malangnya Kita gagal mengikut jejak Korea Selatan dan Taiwan yang dapat tangani Wabak Pandemik dengan Baik dari Sudut Ekonomi.. Mereka tidak Panik..
Bayangkan suatu ketika Kita hanya catatkan 22 Kes, 22 kes sembuh dan 11 hari tanpa kes baru..tapi fakta itu hanya tinggal sejarah, Bila mana lebih 15 hari Malaysia tanpa Kerajaan.. Pintu kawalan Negara tidak dikawal dengan baik..
Jadi Bila ada Blogger cabuk Upahan tiba tiba muncul dengan cerita Tahyul Malaysia negara terbaik di Asia, bagi aku sebagai yang mengaku Doktor, Profesional.. Pandangannya agak bodoh bilamana fakta di Vietnam, Thailand hatta Singapura jauh lebih baik dari Kita.. fakta nya jelas..
Tapi biasa lah.. Memang kerja Perunding Kerajaan tebuk atap menaikkan semangat Patriotik ,bermain dengan sentimen untuk nampak PM Tebuk Atap ini hebat.. walhal Vietnam dan Thailand sudah lama capai angka sifar.. Depa mahu rakyat bergantung dan fokuskan ke kaca TV untuk programkan pemikiran rakyat..
Di Malaysia depa cuba wujudkan ketakutan, Menggunakan kuasa, lalu membentuk dan mengolah Ketakutan rakyat melalui Sidang media.. Seolah olah Negara lain sudah hancur lebur akibat Covid seperti Italy, Eropah dan US.. Hanya Rakyat Malaysia sahaja hidup walaupun dalam keadaan melarat hilang sumber pendapatan dan Ekonomi…
Ini yang disebut Facebookers terkenal Nasdaily..kebanyakan negara menggunakan Kuasa dan merompak kuasa dan kekayaan negara ketika waktu2 gelap ini.. Selepas itu depa takutkan kita dengan Pekerja Asing..PATI.. Rohingya … Menyebarkan Xenpphobia dikalangan rakyat..ini cara dibuat Trump dulu. hari ini Allah balas dari peristiwa kematian Georgh Floyds..
Kita Beruntung sebab , Ketika Wabak kita ada watak hero seperti Dr Nor Hisham yang berada dibarisan hadapan Negara.. Bagi aku Ketua Pengarah kesihatan terbaik di Asia..Dr Noorhisham terbaik berbanding Vietnam dan Singapura..
Kalau harapkan Kerajaan tebuk Atap.. atau seorang Menteri dan 2 Timbalan Menteri Kesihatan, Tidak ada seorang pun mampu menggantikan Dr Noor Hisham mengetuai Sidang Media biarpun Dr Noor Hisham hanya bercuti untuk sehari.. Itulah Standard Kerajaan Tebuk Atap yang punya seorang Menteri dan 2 Timbalan Menteri Kesihatan.
Malangnya kita ..dikala kita mampu muncul menjadi Negara Terbaik tetapi dirosakkan dengan kemunculan Kerajaan tebuk Atap..
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28128

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Youtuber Antarabangsa Sebak Ketika Ulas Dua Video Tular Malaysia Negara Contoh Terbaik Tangani Covid 19

Youtuber Antarabangsa Sebak Ketika Ulas Dua Video Tular Malaysia Negara Contoh Terbaik Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 736 hits
Ruangan komen youtuber youtuber tersebut turut dibanjiri ucapan terima kasih rakyat Malaysia yang turut sama berbangga dengan pengiktirafan masyarakat luar terhadap usaha negara mengawal penyebaran COVID 19 Anda sebagai rakyat MALAYSIA bang...
Singapura Malaysia Terus Bekerjasama Tangani Pandemik Covid 19 Menteri Kanan

Singapura Malaysia Terus Bekerjasama Tangani Pandemik Covid 19 Menteri Kanan

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 331 hits
Bernama Menerusi hantaran yang sama Teo turut mengucapkan Selamat Hari Raya kepada Ismail Sabri Foto Facebook Teo Chee Hean SINGAPURA Sebagai jiran terdekat Singapura dan Malaysia akan terus bekerjasama mengatasi tempoh sukar semasa pandemi...
Malaysia Diiktiraf Sebagai Antara 5 Negara Terbaik Kawal Pandemik Covid 19 Ismail Sabri

Malaysia Diiktiraf Sebagai Antara 5 Negara Terbaik Kawal Pandemik Covid 19 Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 464 hits
Dalam sidang media harian Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang disampaikan oleh Datuk Seri Ismail Sabri merangkap kepada Menteri Keselamatan Negara mengumumkan bahawa negara Malaysia antara 5 negara terbaik mengawal wabak pendemik Cov...
Covid 19 Singapura Catat Satu Lagi Kematian Jumlah Keseluruhan Cecah 24

Covid 19 Singapura Catat Satu Lagi Kematian Jumlah Keseluruhan Cecah 24

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 229 hits
Singapura Singapura yang dijangka melonggarkan lagi langkah pemutus rantaian jangkitan esok melaporkan satu lagi kematian akibat COVID 19 menjadikan angka keseluruhan kematian akibat penyakit itu kini berjumlah 24 Kementerian Kesihatannya d...
Covid 19 Singapura Akan Bina Lebih Banyak Asrama Pekerja Asing Bagi Kurangkan Kepadatan

Covid 19 Singapura Akan Bina Lebih Banyak Asrama Pekerja Asing Bagi Kurangkan Kepadatan

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 249 hits
SINGAPURA 1 Jun Singapura akan memulakan program pembinaan besar besaran asrama pekerja asing yang baru dengan ruang untuk menempatkan 60 000 katil sedia digunakan hujung tahun ini menurut Menteri Pembangunan Nasional Lawrence Wong Sasaran ...
Singapura Akan Menggunakan Peranti Boleh Pakai Sebagai Pengesan Kontak Covid

Singapura Akan Menggunakan Peranti Boleh Pakai Sebagai Pengesan Kontak Covid

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 336 hits
SIngapura ialah negara terawal melancarkan aplikasi pengesanan kontak bagi menentang Covid 19 TraceTogether setakat ini sudah dimuat turun hampir 1 5 juta pengguna di Singapura tetapi ini masih adalah lebih rendah berbanding hampir 6 juta p...
Terlepas Aksi Di Filipina Atlet Para Negara Buru Pingat Di Vietnam

Terlepas Aksi Di Filipina Atlet Para Negara Buru Pingat Di Vietnam

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 279 hits
SHAH ALAM 26 MEI Atlet para negara tekad memburu pingat dalam Sukan Para Asia di Vietnam tahun depan selepas hampa berikutan pembatalan kejohanan itu akibat wabak Covid 19 Jaguh olahraga Muhammad Amirul Alif Abdul Raof 25 mengakui temasya a...
Mensos Puji Cara Singapura Hadapi Covid 19 Dengan Gandeng Komunitas

Mensos Puji Cara Singapura Hadapi Covid 19 Dengan Gandeng Komunitas

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 196 hits
Saya kira ini bisa kita lakukan supaya tidak pemerintah saja yang terkesan paling terdepan ujar Juliari
Covid 19 Singapura Terap Kaedah Ujian Lepasi Piawai

Covid 19 Singapura Terap Kaedah Ujian Lepasi Piawai

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 245 hits
SINGAPURA 9 JUN Singapura sedang menerapkan pelbagai cara untuk mengesan termasuk mengekstrak sisa air dari kumbahan bagi ujian cebisan Covid 19 Ini didedahkan oleh Menteri Pembangunan Nasional Lawrence Wong ketika berucap dalam siaran tele...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta