Th Berdepan Beberapa Risiko Jika Diletakkan Di Bawah Bnm



TH berdepan beberapa risiko jika diletakkan di bawah BNM . Tabung Haji (TH) berdepan beberapa risiko sekiranya diletakkan sebagai sebuah institusi kewangan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 yang dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia (BNM).
Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, risiko tersebut termasuk memberikan kesan kepada jaminan simpanan pendeposit memandangkan ketika ini ia dijamin sepenuhnya oleh kerajaan.
“BNM adalah sebuah agensi di bawah Kementerian Kewangan. Apa yang akan berlaku sekiranya TH tertakluk di bawah BNM dan Menteri Kewangan pada ketika itu tidak memahami maqasid kewujudan TH seperti mana yang telah berlaku sebelum ini?.
“Selain itu, polisi-polisi TH juga perlu diluluskan terlebih dahulu oleh BNM sebelum ia dilaksanakan. Contohnya, penambahan subsidi haji,” katanya menerusi perkongsian di Facebook milik beliau pada Jumaat.
Pada Khamis, Kementerian Kewangan memaklumkan Mesyuarat Jemaah Menteri bersetuju menambah baik pengurusan dan operasi Lembaga TH secara menyeluruh yang antara lain melibatkan cadangan dasar model baharu operasi dan semakan pindaan Akta Tabung Haji 1995.
Kementerian berkenaan berkata, Jemaah Menteri turut menyenaraikan TH sebagai sebuah institusi kewangan Islam yang ditetapkan di bawah Seksyen 223 Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 dan dikawal selia BNM.
Mengulas lanjut, Asyraf Wajdi berkata, pihaknya tidak begitu jelas dengan tindakan menilai semula model operasi TH dan semakan Akta TH 1995.
“Kami tidak begitu faham atas tujuan apa akta ini perlu disemak semula. Sekiranya yang mahu disemak adalah ketetapan jaminan kerajaan, maka ia akan merugikan umat Islam dan TH,” katanya.
Sehubungan itu, beliau mendesak kerajaan supaya sebarang usaha pindaan atau cadangan melibatkan TH perlu dinilai secara bersama dengan pemegang taruh yang lain terutama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan wakil-wakil rakyat.
Menurutnya, kerajaan tidak sepatutnya terburu-buru melakukan perubahan terhadap TH kerana dikhuatiri akan memberikan kerugian kepada pendeposit sekali gus merosakkan imej kerajaan secara keseluruhan.
“Pemuda UMNO sudah memaklumkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengenainya dan akan terus memantau dengan dekat perkembangan isu ini bagi memastikan kepentingan umat Islam dan kemurnian falsafah kewujudan TH terus terpelihara,” katanya.
TH berdepan beberapa risiko jika diletakkan di bawah BNM Baca Artikel Menarik :
Mahathir kata sidang parlimen khas dibuat secara olok-olok lepas desakan Agong Bukalah hati, belanjalah kerajaan – Shahril Hamdan Pembiayaan politik dan bendera putih Google Diminta Bayar Denda Sebanyak RM2.4 Bilion Tanah kubur abang aku masih merah lagi! Resepi Sandwich Tuna Pedas Layari Laman Facebook MYKMU

UMNO Kepentingan Pertiwi Diutamakan

The post TH berdepan beberapa risiko jika diletakkan di bawah BNM appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/16/th-berdepan-beberapa-risiko-jika-diletakkan-di-bawah-bnm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petisyen Tolak Cadangan Th Bawah Seliaan Bnm Kumpul Lebih 13 500 Tandatangan

Petisyen Tolak Cadangan Th Bawah Seliaan Bnm Kumpul Lebih 13 500 Tandatangan

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 180 hits
PEMBELA desak cadangan ditolak demi kepentingan umat Islam BANGI Setakat jam 5 petang tadi petisyen atas talian Menolak cadangan meletakkan Lembaga Tabung Haji di bawah seliaan Bank Negara Malaysia berjaya mengumpul 13 564 tandatangan Petis...
Letak Th Di Bawah Bnm Dibimbangi Akan Jadi Kecuaian Kerajaan

Letak Th Di Bawah Bnm Dibimbangi Akan Jadi Kecuaian Kerajaan

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 230 hits
Keputusan untuk menyenaraikan Lembaga Tabung Haji sebagai institusi kewangan Islam di bawah Bank Negara Malaysia mengikut Seksyen 223 Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 dibimbangi akan menjadi satu kecuaian pihak kerajaan Presiden Parti ...
Lebih 12 000 Tandatangan Tolak Cadangan Th Bawah Seliaan Bnm

Lebih 12 000 Tandatangan Tolak Cadangan Th Bawah Seliaan Bnm

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 263 hits
Bimbang langkah itu beri impak negatif kepada nasib pendeposit BANGI Lebih 12 000 tandatangan berjaya dikumpulkan menerusi petisyen atas talian Menolak cadangan meletakkan Lembaga Tabung Haji di bawah seliaan Bank Negara Malaysia setakat ja...
5807 Ppim Bantah Sekeras Kerasnya Letak Th Bawah Bnm Pn Bbc Portal 19 07 2021

5807 Ppim Bantah Sekeras Kerasnya Letak Th Bawah Bnm Pn Bbc Portal 19 07 2021

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 265 hits
19 JULAI Lembaga Tabung Haji bukanlah sebuah institusi kewangan Islam biasa dan tidak layak untuk diletakkan di bawah pentadbiran Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 Justeru Persatuan Pengguna Islam Malaysia merayu agar kerajaan mengkaji ...
Soal Tutup Kilang Kuasa Di Bawah Kerajaan Negeri Atau Pusat

Soal Tutup Kilang Kuasa Di Bawah Kerajaan Negeri Atau Pusat

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 276 hits
Tidak dinafikan keberkesanan mengenai Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 yang dilaksanakan sejak 1 Jun lalu semakin dipersoalkan dalam kalangan rakyat Mana tidaknya sudah sebulan lebih mereka berkurung di dalam rumah namun kes Covid 19 tetap m...
5781 Toqqi Turun Padang Menyantuni Abang Rozani Di Bawah Jambatan Di Bandar Baru Seri Petaling Ppim 12 07 2021

5781 Toqqi Turun Padang Menyantuni Abang Rozani Di Bawah Jambatan Di Bandar Baru Seri Petaling Ppim 12 07 2021

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 220 hits
12 Julai 2021 Alhamdulillah syukur PPIM bersama Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur iaitu Tuan Che Samsuzuki bin Che Noh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan CEO Royale Burger Dato Abdul Latif Adol turun padan...
Bawah 5 Tahun Penting Untuk Bermain Rumah Sepah Boleh Kemas Tapi Anak Ketagih Gajet Susah Nak Ubah

Bawah 5 Tahun Penting Untuk Bermain Rumah Sepah Boleh Kemas Tapi Anak Ketagih Gajet Susah Nak Ubah

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 370 hits
Bila PKPD dilaksanakan memang tak dapat biarkan anak anak bermain di luar namun ianya bukan alasan untuk menghalang anak anak bermain di dalam rumah Bermain sangat penting untuk perkembangan anak anak terutama anak dibawah umur 5 tahun Kena...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi