Tetap Subur Walaupun 400 Tahun Tiada Hujan



 Bahrain 's Tree of Life adalah sebuah pokok mesquite yang besar, di Bahrain, yang telah mencapai titik tertinggi dalam pertumbuhannya. Pokok ini, yang di negara Bahrain disebut sebagai Shajarat al-hayah atau "Syajaratul Khuldi", merupakan keajaiban alam yang tiada taranya.

Tumbuh sendirian di tengah padang pasir yang kering, jauh dari tumbuh-tumbuhan lain dan tak ada pokok lain yang menemani. Ini adalah satu-satunya pokok yang ada di padang pasir yang terpencil, nyaris terpinggir jauh dari mana pun.


 Hamparan padang pasir yang panas terik dan gersang. Mustahil rasanya ada tanaman yang mampu tumbuh subur di tanah berpasir itu. Namun jika anda bertandang ke Bahrain, pasti andaian anda singgah di The Tree of Life atau Shajarat-al-Hayat.

Di tengah padang pasir yang luas, kelihatan sebatang pokok berdiri menyendiri. Pokok itu digelar The Tree of Life atau Shajarat-al-Hayat. Hampir 10 kilometer dari Askar, dan kira-kira 3.5 kilometer ke arah Barat dari Jaww.

Pokok Latin Prosopis cineraria, merupakan pokok berbunga yang mampu menyesuaikan diri sangat baik di gurun pasir kering. Di kawasan dengan curahan hujan serendah 150 milimeter per tahun, ia masih mampu hidup.

The Tree of Life itu, tumbuh di kawasan yang tidak pernah hujan selama 400 tahun. Persekitar kawasan yang sangat kering, sedikit pun tidak membuat ia layu. Daun-daunnya tetap menghijau.

Penduduk tempatan menganggap ianya sesuatu fenomena yang sangat misteri. Mereka percaya, pokok itu mengambil air dari sumber yang tidak dapat di lihat oleh mata kasar. Menurut penduduk, ada Taman ghaib atau Taman Firdaus yang keberadaannya tidak dapat di lihat.

Tapi sebenarnya, ia boleh dijelaskan secara ilmiah. Kedudukan pokok hanya sembilan hingga 12 meter di atas permukaan laut.

Teorinya, Prosopis cineraria dapat menyerap air sedalam 50 meter dari tanah. Ertinya, sangat mungkin ia mendapat sumber air dari situ.

Bagaimanapun, keberadaannya yang misteri membuat The Tree of Life menjadi primadona. Kira-kira 50 ribu pelancong datang setiap tahun. Malangnya, mereka selalu berniat merosakkan pokok. Sebab, pemandu pelancongan menyarankan mereka meninggalkan jejak pada batang pokok.

Kini, bermacam tulisan terukir di batang pokok luar biasa itu. Akhirnya, sebuah pagar besi dipasang melingkarinya, menjaga pokok ajaib itu dari tangan-tangan jahil.
Sumber: tipsremaja1.com







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kakitulismelayu.blogspot.com/2017/09/tetap-subur-walaupun-400-tahun-tiada_4.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mui Tahun Baru Islam Jadikan Momen Merenung Dan Evaluasi Diri

Mui Tahun Baru Islam Jadikan Momen Merenung Dan Evaluasi Diri

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 178 hits
Wakil Ketua Umum Majelis Ulama Indonesia Anwar Abbas mengajak umat Islam untuk menjadikan pergantian Tahun Baru Islam 1 Muharram 1443 Hijriah sebagai momentum bermuhasabah dalam memperbaiki diri ke arah yang lebih baik
Jomlah Berdoa Akhir Tahun Dan Awal Tahun 1443h

Jomlah Berdoa Akhir Tahun Dan Awal Tahun 1443h

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 260 hits
Jomlah Berdoa Akhir Tahun dan Awal Tahun 1443H Alhamdulillah syukur kepada Allah Masih bernyawa pada hari ini Al Fatihah buat semua yang telah pergi menghadap Ilahi dek kerana wabak Covid Takkan terlambat walau sekejap saat kematian Baca do...
Hiburan 20 Tahun Kongsi Bakat Nyanyian Pemergian Siti Sarah Pasti Dirindui

Hiburan 20 Tahun Kongsi Bakat Nyanyian Pemergian Siti Sarah Pasti Dirindui

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 382 hits
Pastinya semua masih bersedih dengan berita pemergian Siti Sarah Raissuddin selepas mengalami komplikasi akibat COVID 19 Dikenali ramai kerana suara yang merdu dan personaliti yang ceria sudah pasti ramai yang terkesan dengan berita ini Per...
Kalendar Kuda Tahun 2022

Kalendar Kuda Tahun 2022

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 1107 hits
KALENDAR KUDA TAHUN 2022 APA ITU KALENDAR KUDA Rakyat Malaysia rasanya pasti tahu dengan kalendar kuda yang memaparkan tarikh yang dikeluarkan setiap tahun Jadi untuk tahun 2022 anda kini boleh mula dapatkan KALENDAR KUDA TAHUN 2022 Boleh l...
11 Tahun Allah Pinjamkan Dia Saya Tumpang Tuah Dia Shuib

11 Tahun Allah Pinjamkan Dia Saya Tumpang Tuah Dia Shuib

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 165 hits
SHUIB bersendirian di Tanah Perkuburan Sungai Pusu Gombak selepas selesai pengebumian arwah isterinya Siti Sarah Raissuddin Sebelas tahun Allah pinjamkan dia dan sepanjang itu saya menumpang tuah dia sehinggalah saya berada di tahap sekaran...
Rayakan Ulang Tahun Ke 51 Warganet Takjub Lihat Sosok Sophia Latjuba Yang Tetap Awet Muda

Rayakan Ulang Tahun Ke 51 Warganet Takjub Lihat Sosok Sophia Latjuba Yang Tetap Awet Muda

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 207 hits
Menjalani kehidupan lebih dari setengah abad Sophi mengaku bersyukur dan bangga dengan dirinya sendiri Self love itu penting
Awal Muharram 1443 Hijrah Doa Awal Dan Akhir Tahun Hijrah

Awal Muharram 1443 Hijrah Doa Awal Dan Akhir Tahun Hijrah

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 575 hits
1 Muharram detik permulaan perkiraan tahun Islam Hijrah Perpindahan Nabi dan Umat Islam Dari Kota Mekah ke Kota Madinah Masih ingat lagi lirik lagu maal hijrah menyingkap sejarah yang akan dinyanyikan setiap kali tiba Awal Muharram waktu se...
Emas Jatuh Ke Paras Terendah April Tahun Lalu

Emas Jatuh Ke Paras Terendah April Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 151 hits
Hari ini bullion terus mengalami tekanan dari penurunan harga Penjualan niaga hadapan emas secara besar besaran bermula pada Jumaat malam yang lalu setelah pasaran buruh Amerika Syarikat mengeluarkan data yang lebih tinggi berbanding ramala...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin