Terlalu Harap Kesempurnaan Dari Anak Punca Ramai Ibu Bapa Sekarang Tertekan


Tekanan emosi dan perasaan dalam mendidik anak adalah sebahagian dari pakej yang datang dengan status menjadi seorang ibu atau bapa. Mari bersikap jujur dengan diri sendiri. Kita bukan Superhero!
Menguruskan urusan diri sendiri, keluarga, kerjaya dan anak-anak dalam masa yang sama adalah sumber tekanan yang datang hampir setiap hari. Kalau tidak betul gaya menguruskan tekanan ini, kita mungkin akan tersilap langkah.

Berikut dikongsikan tips ini untuk panduan bersama
TANGGUHKAN REAKSI ANDA – Tidak kita seteruk mana pun masalah yang ditimbulkan oleh anak anda, jangan terus bertindak. Tindakan serta merta anda, selalunya didorong oleh emosi (baca: Amygdala Hijack). Selalunya kesilapan dalam bertindak berlaku sewaktu kita impulsif, bertindak melulu tanda memikirkan kesan. Jadi berhenti sejenak, fikir dengan otak rasional, bukan otak emosi. Kemudian baru tentukan tindakan anda dalam situasi tersebut.
BELAJAR TEKNIK RELAKSASI – macam-macam teknik anda boleh pelajari dari buku, alam maya mahupun professional. Tak semestinya yang terlalu rumit. Teknik pernafasan dalam (deep breathing technique – sedut-tahan-hembus dengan kiraan dan kitaran teratur), teknik distraction dan sebagainya sudah cukup berkesan dengan syarat di lakukan dengan betul dan konsisten.

PERBETULKAN FOKUS ANDA – Kita mudah terkesan dengan perkara yang kecil dan remeh seperti anak tumpahkan air, anak hilang jadual, anak berebut remote televisyen sehingga kita lupa fokus yang lebih besar. Pilih pertarungan anda. Jangan sampai isu kecil seperti air tumpah menjadi luka besar pada emosi anda dan anak-anak yang kekal sampai bertahun. Fikirkan apa yang anda ingin capai dalam situasi itu. Tugas anda mendidik dan bukan mengherdik. Ada masa diam dan tunjuk cara penyelesaian lebih berkesan dari membebel berjam sambil menyumpah seranah.
FIKIR PANJANG – orang putih kata, begin with end in mind. Bila ingin berbuat sesuatu kepada anak atau diri sendiri, fikirkan apakah kesan jangka masa panjang tindakan kita. Apa yang kita ingin capai dari situasi ini. Kita mungkin puas hati seketika dapat kepas geram dengan memukul anak, tapi kesannya pada anak mungkin sampai bila-bila.
CARI HARI HUJUNG MINGGU UNTUK ANDA – Anda juga perlu cuti rehat dari jadi ibu bapa. Bila kali terakhir anda bercuti berdua dengan pasangan? Kalau rumahtangga dan anak-anak kelam kabut tak tahu punca, mungkin sebenarnya ia signal minta anda mohon cuti. Parkirkan anak di rumah ibubapa, ganjarkan diri anda dengan percutian seketika.
CARI HOBI/ AKTIVITI SOSIAL – jangan ingat hobi dan bersosial hanya layak untuk orang bujang. Cari semula minat yang anda telah tinggalkan dek kesibukan menajdi ibu bapa. Jangan pencen awal dari main bola, membakar kek, menjahit manik, melukis, berkebun atau apa juga hobi yang membantu anda rehat dan rawat enjin anda.

URUS MASA – bangun lambat, kerja tak siap, anak lewat ke sekolah, kerja sekolah anak tak siap – bahan asas yang cukup sempura untuk memulakan hari dengan keadaan tertekan. Susun semula prioriti kehidupan. Senaraikan apa yang perlu di buat sekarang, kemudian dan akan datang mengikut ketetapan yang realistik. Kaji penggunaan masa anda. Buang tabiat membuang masa – layan internet tanpa tujuan, bersembang tak bertopik atau drama yang bersiri-siri.
CARI KAWAN – Jangan ingat berkawan maksudnya ‘tak ingat anak bini’. Kawan ada ruang khas dalam hidup. Ia membantu menampung kelompongan yang ada dalam jiwa. Jangan duduk dalam gua dan berharap kita akan hidup gembira.
BERKONGSI – setiap ibu bapa ada pengalaman tersendiri. Kongsi masalah anda, kongsi kejayaan anda. Belajar antara satu sama lain membantu membesarkan lensa kita dalam melihat cabaran mendidik anak-anak.

UBAH CARA FIKIR – cara fikir kita menentukan emosi dan reaksi kita. Kalau kita rigid dan negatif dalam berfikir, emosi dan tindakan yang datang juga akan negatif. Contohnya anak buat salah, kalau kita fikir “kenapalah anak aku ni tak faham-faham!” – sudah tentu emosi yang akan terbit juga sama rasanya. Adakalanya kita berhenti dan ubah cara fikir “adalah tu yang tak kena, mungkin dia penat agaknya”. Emosi dan tindakan kita sudah tentu berbeza.
JANGAN LUPA TUHAN – Anak adalah amanah Allah. Allah jualah yang sumber kekuatan kita semua. Lebih dekat dengan pencipta, lebih dekat yang dicipta pada kita.
Berminat untuk tahu lebih banyak tips, jom dapatkan buku PSIKOLOGI SI KECIL sebagai panduan setiap keluarga dalam memahami psikologi anak-anak.
Dapatkan di link berikut:
bit.ly/Psikologi_Si_Kecil
#psikologisikecil
Sumber: Dr Rozanizam Zakaria (Psikiatris) via Dr Kamarul Ariffin Nor Saadan
ARTIKEL MENARIK [Ada Anak Usia 2 Bulan – 2 Tahun Tengok Perkembangan Ni. Kalau Lambat, Jangan Tangguh!]
LAGI ARTIKEL MENARIK [Anak No 2 Atau No 3 Lain Sikit Perangainya. Tapi Dia Ajar Erti Sabar Untuk Ibu Ayah]

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Terlalu Harap Kesempurnaan Dari Anak, Punca Ramai Ibu Bapa Sekarang Tertekan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/terlalu-harap-kesempurnaan-dari-anak-punca-ramai-ibu-bapa-sekarang-tertekan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terbabas Sebelum Tercampak Keluar Dari Tingkap Anak Harap Jenazah Ibu Dapat Dibawa Pulang

Terbabas Sebelum Tercampak Keluar Dari Tingkap Anak Harap Jenazah Ibu Dapat Dibawa Pulang

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 184 hits
89 total views 89 views today ALOR SETAR Keluarga kepada wanita Malaysia yang maut dalam kemalangan di Griffith Australia semalam berharap dapat membawa pulang jenazah untuk dikebumikan di kampung halamannya di Pekan Ayer Hitam dekat sini S...
Letih Rasa Nak Menangis Punca Ibu Tertekan Tempoh Berpantang Boleh Beri Kesan Pada Bayi

Letih Rasa Nak Menangis Punca Ibu Tertekan Tempoh Berpantang Boleh Beri Kesan Pada Bayi

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 268 hits
Selepas melahirkan anak adalah waktu penjagaan penting yang perlu diberi keutamaan atau ibu mungkin meroyan selepas bersalin Ada yang menganggap keadaan itu akan pulih dengan sendirinya Hakikatnya andai dibiarkan tanpa rawatan yang betul wu...
Peranan Ibu Bapa Pemupukan Minat Anak Melanjutkan Pelajaran Ke Peringkat Tinggi

Peranan Ibu Bapa Pemupukan Minat Anak Melanjutkan Pelajaran Ke Peringkat Tinggi

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 338 hits
Setiap ibu bapa mengimpikan anak anak melanjutkan pelajaran selepas menduduki Peperiksan Sijil Pelajaran Malaysia Hal ini demi menjaminkan masa depan Huraikan usaha ibu bapa dalam pemupukan minat anak anak untuk melanjutkan pelajaran ke per...
5373 Ramai Ibu Bapa Tertekan Peranti Pdpr Dijual Lebih Mahal Sinar Harian 08 02 2021

5373 Ramai Ibu Bapa Tertekan Peranti Pdpr Dijual Lebih Mahal Sinar Harian 08 02 2021

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 354 hits
SHAH ALAM Ramai ibu bapa tertekan dengan fenomena kenaikan harga peranti elektronik bagi tujuan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah yang melambung tinggi di pasaran sejak lebih sebulan lalu Lebih mengejutkan Ketua Aktivis Persatuan Penggun...
Sudah 2 Minggu Anak Sekolah Ibu Bapa Masih Menggagau Cari Buku Teks

Sudah 2 Minggu Anak Sekolah Ibu Bapa Masih Menggagau Cari Buku Teks

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 196 hits
Kedai buku kehabisan stok dan ibu bapa berusaha mencari di merata tempat untuk mendapatkan buku teks bagi anak mereka PETALING JAYA Selepas dua minggu sesi persekolahan bermula ramai ibu bapa masih tercari cari buku teks untuk anak mereka b...
Kenapa Anak Saya Tak Pandai Pandai Penjelasan Doktor Ini Menyedarkan Ibu Bapa

Kenapa Anak Saya Tak Pandai Pandai Penjelasan Doktor Ini Menyedarkan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 372 hits
1 Dalam dunia yang berorientasikan formula anak pandai anak hebat hari ini ramai ibu bapa yang turut terkesan dengan memberi tekanan luar biasa kepada anak anak untuk cemerlang dalam pelajaran Sehingga kadangkala jangkaan terhadap anak anak...
Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 230 hits
Kelahiran pramatang bermaksud atau kelahiran yang berlaku pada usia kandungan yang mencecah usia antara minggu 28 ke minggu 36 Ia kerap kali berlaku tanpa dijangka Tentu sahaja tiada sesiapa yang mahu melaluinya kerana kelahiran pramatang i...
Ibu Dan Bapa Tiri Amir Berdepan Hukuman Mati Didakwa Bunuh Anak

Ibu Dan Bapa Tiri Amir Berdepan Hukuman Mati Didakwa Bunuh Anak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 314 hits
522 total views 522 views today Sebelum ini tular berita mengenai penemuan seorang kanak kanak dikenali sebagai Zubaidi Amir Qusyairi yang ditemui meninggal dunia akibat lemas di dalam sebuah tong air Mangsa dipercayai telah didera oleh ibu...
Jadilah Suami Isteri Yang Baik Barulah Kita Boleh Jadi Ibu Bapa Yang Baik Ibu Ayah Idola Anak Anak

Jadilah Suami Isteri Yang Baik Barulah Kita Boleh Jadi Ibu Bapa Yang Baik Ibu Ayah Idola Anak Anak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 380 hits
Bukan ibu sahaja yang kena bersedia dengan ilmu untuk bergelar mama papa juga perlu siapkan diri dengan ilmu sebelum lahirnya anak pertama Alasan utamanya kerana papa adalah idola anak anak Jadi pada suami yang bakal bergelar papa kena siap...
Inspirasi Kad Kahwin Pilihan Reka Bentuk Dan Percetakan

Time To Move Forward On Subsidies

Pendaftaran Brand Dapat Membantu Membangun Kepercayaan Konsumen Terhadap Produk Dan Layanan

Tuhan Aku Ingin Hijrah Oleh Ustaz Adnin Roslan

Hutang Jangka Masa Panjang Pertama Di Usia 28 Tahun

Aeon Bank Cara Buka Akaun Servis Perkhidmatan Login

Quaker Menjemput Rakyat Malaysia Menjalani Kehidupan Yang Lebih Sihat Dalam Kempen Jom Quaker Fit

Tahniah Calon Spm2023 Dan Puas Hati Aku



Benarkah Kena Hujan Menyebabkan Kita Jatuh Sakit

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Khilaf Yang Tertulis Slot Samarinda TV3

5 Projek Filem Aneh Hasil Karya Pengarah Filem Terkenal Hollywood

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cinta Untuk Sekali Lagi Slot Megadrama Astro Ria

Biodata MUA Bellaz Muabellaz Jurusolek Dan Usahawan Terkenal


Huawei Xmage Global Exhibition Huawei Xmage Awards 2024 Dan Huawei Pura 70 Series

Melatonin Membantu Merawat Anxiety

Usya Sofa Baru Kat Sofa Library Di Puchong

Education Made Easy Julio Blog Indonesia S Guide To Mastering New Skills

Discover Wellness With Wholeleaf Tea Co S Organic Herbal Teas

Wang Kertas Bernilai Hampir Rm440 000 Jadi Sampah