Terkejut Dapat Tahu Kamu Lahir 6kg Lepas 2 Bulan Pemergianmu Ibu Baru Ada Kekuatan


Berpantang tanpa anak bukanlah sesuatu yang mudah setelah mengharunginya dalam tempoh 9 bulan bersama bayi dalam rahim. Emosi ibu perlu kuat dan sokongan ahli keluarga penting untuk kembalikan semula kekuatan ibu yang masih bersedih.
Seperti kisah Puan Yantee Ikhsan, kehilangan bayi sewaktu nak melahirkannya benar-benar sedih walaupun hati ini dah reda dengan ketentuan Allah.

Jarak 6 tahun dengan anak ketiga
Baru ada kekuatan untuk mencoret kisah pemergian anak syurga selepas pemergiannya baru-baru ini. Saya melahirkan anak yang ke-4 ini pada 02122020 jam 0220am di Hospital Teluk Intan, Perak.
Saat itu memang terlalu sakit untuk melahirkan. Maklumlah sudah 6 tahun jarak baby dengan kakaknya. Pelbagai perasaan semua ada pada waktu. Tanda pun sudah keluar, tiba saja ke dewan bersalin terus cek bukaan dan sudah 6cm bukaannya.

Dah tiada denyutan jantung 
Ketika itu juga, jururawat dan doktor memeriksa denyutan jantung bayi, bacaan jantungnya sangat lemah. Doktor suruh tukar ke scan, pindah katil sebelah. Doktor yang bertugas waktu itu terus menghubungi doktor pakar.
Dalam hati ini apakah yang bakal terjadi. Mulut saya tak henti-henti berzikir untuk tenangkan diri sendiri. Masa itu datang doktor pakar dan mereka terus scan untuk mengetahui keadaan bayi dalam kandungan.
Pada masa itu juga, terdengar doktor beritahu heart burn! Dalam hati ini tak berhenti zikir dan berdoa agar ibu dan bayi selamat. Tambah lagi dengan sakit kontraksi dan dengar doktor cakap bayi tiada denyutan lagi. Memang serba tak kena. Allah saja yang tahu perasaan aku waktu itu.
Gambar Hiasan Segera untuk lakukan pembedahan
Doktor panggil suami dan berbincang untuk buat pembedahan segera. Suami pun setuju. Tempoh itu juga, bacaan darah terus tidak stabil, 190/110 dan turun naik tingginya. Doktor beri borang dan saya terus sign, kemudian ditolak ke dewan operate jam 0130am.
Epidural sebanyak 7x barulah rasa kebas dan terus tidak sedarkan diri. Saya rasa lama sangat czer kali ni, tepat jam 0220am lahir seorang bayi lelaki tanpa sebarang tangisan. Jururawat tepuk bahuku supaya terjaga dan dukung bayiku. Dalam keadaan masih lemah, ku lihat putih gebu, tembamnya dia. Saya katakan baby boy, dan jururawat minta izin bawa bayiku kepada ayahnya.

Bayi lahir seberat 6 kilogram
Betul-betul selesai dalam dewan bedah dalam jam 0530am. Saya diletakkan dalam bilik CCU labour room 24jam untuk pemantauan rapi. Pagi itu dalam 10 orang doktor datang, salah seorang bertanya, “Puan, tau ke berat baby berapa?. Aku menjawab “tak tahu doktor”.  Dia beritahu bahawa bayi yang dilahirkan adalah seberat 6kg dan untuk pertama kalinya di hospital ini terima bayi 6kg.
Terkejut juga mendengarnya kerana 2 minggu sebelum itu semasa scan, anggaran berat baby dalam 2.57kg. Cepatnya kau membesar wahai anak. Dalam jam 12.30 tengah hari  suami datang untuk menyerahkan barang keperluan. Masa itulah suami beritahu anak telah selamat dikebumikan di sebelah pusara datuknya. Syukur dipermudahkan urusanmu wahai wildan firdausi ibu ayah.

“Bergembiralah di sana sayang”
Selama 5 hari berada dalam wad, para doktor dan jururawat baik-baik dan sentiasa beri nasihat dan semangat untuk saya kuat hadapi dugaan ini. Berpantang tanpa anak sangat-sangat berlainan. Suami cakap pantang norma baru. Dia pujuk supaya tidak bersedih, tetapi hakikatnya dia pun sedih kerana ini adalah yang terakhir di atas permintaannya, kerana faktor umur dan kesihatan.
Tetapi apakan daya, Allah merancang semuanya, semoga ada hikmah di sebalik semua kejadian ini. Genap 86 hari pemergianmu, ibu baru ada kekuatan untuk ziarah pusaramu. Akan tetapi untuk membelek-belek bajumu ibu belum betul-betul kuat. Ayah simpan rapi peralatanmu dengan kemas. Al-fatihah buat wildan firdausi ibu ayah, Muhammad Syamil Hazwan Bin Mohd Jamil.
Kredit: Yantee Ikhsan
**Mahu dapatkan barangan keperluan anak pada harga istimewa, klik di sini

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Terkejut Dapat Tahu Kamu Lahir 6kg”. Lepas 2 Bulan Pemergianmu, Ibu Baru Ada Kekuatan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/terkejut-dapat-tahu-kamu-lahir-6kg-lepas-2-bulan-pemergianmu-ibu-baru-ada-kekuatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Faham Kenapa Syurga Bawah Tapak Kaki Ibu Andre Dah 3 Bulan Farah Nabilah Seronok Besarkan Anak

Baru Faham Kenapa Syurga Bawah Tapak Kaki Ibu Andre Dah 3 Bulan Farah Nabilah Seronok Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 452 hits
Pengalaman menjadi ibu sememangnya cukup membahagiakan Namun ia tidak mudah Banyak perkara yang terpaksa dikorbankan lebih lebih lagi mengenai diri sendiri sementara anak hendak membesar Pelakon Farah Nabilah tidak terkecuali melalui hal ya...
Penagih Dadah Tampar Ibu Sampai Patah Gigi Ugut Bunuh Dipenjara Lima Bulan

Penagih Dadah Tampar Ibu Sampai Patah Gigi Ugut Bunuh Dipenjara Lima Bulan

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 178 hits
Gambar fail KUALA LUMPUR Seorang penagih dadah hari ini dihukum penjara lima bulan kerana menampar ibunya sehingga patah gigi selain mengugut membunuhnya Mohd Azli Rahim 41 menyerang ibunya Rohani Sulaiman yang berusia 65 tahun kerana engga...
Bayi Baru Lahir Buat Mimik Muka Menyampah Buat Ramai Terhibur

Bayi Baru Lahir Buat Mimik Muka Menyampah Buat Ramai Terhibur

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 313 hits
Melihat wajah anak yang baru lahir adalah saat yang bermakna dan beremosi bukan sahaja buat si ibu tetapi juga ahli ahli keluarga yang lain Pada waktu inilah kita dapat mengkagumi rupa comel anak yang baru dilahirkan kelihatan tenang ketika...
Baru Tahu Strawberry Mark Awal Lahir Tak Nampak Dari Sehari Ke Sehari Makin Merah

Baru Tahu Strawberry Mark Awal Lahir Tak Nampak Dari Sehari Ke Sehari Makin Merah

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 235 hits
Kelahiran anak adalah saat yang dinanti nantikan oleh pasangan suami isteri Sebagai ibu yang mengandung selama 9 bulan pastinya mengharapkan bayi yang dilahirkan sihat dan sempurna Soal jantina nombor dua asalkan semuanya dipermudahkan Hari...
Kandungan Baru Masuk Minggu 4 5 Ibu Guna Kalendar Kehamilan Untuk Catat Tips Penting Ini

Kandungan Baru Masuk Minggu 4 5 Ibu Guna Kalendar Kehamilan Untuk Catat Tips Penting Ini

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 180 hits
Kalendar kehamilan antara perkara penting seorang bakal ibu perlu ambil berat kerana ia memberi informasi tentang kehamilan anda serta tarikh anak bakal dilahirkan Jika kandungan anda kini berusia 4 hingga 5 minggu anda pasti akan mula meng...
Tak Mudah Hamil Ada Anak Kecil Tapi Allah Ada Baru 9 Bulan Bersalin Sari Yanti Hamil Lagi

Tak Mudah Hamil Ada Anak Kecil Tapi Allah Ada Baru 9 Bulan Bersalin Sari Yanti Hamil Lagi

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 359 hits
Pelakon jelita Sari Yanti mengakui dirinya kini berbadan dua melalui insta story pada 13 jam yang lalu Berita gembira tersebut dibuat melalui QnA Silakan Tanya Kalau Sempat Akan Dijawab ya yang dibuka kepada peminat beliau Tentu sekali pend...
Amalkan Amalan Ini Ketika Hamil Boleh Elak Kuning Bayi Berpanjangan Lepas Lahir

Amalkan Amalan Ini Ketika Hamil Boleh Elak Kuning Bayi Berpanjangan Lepas Lahir

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 261 hits
Saya sedang hamil enam bulan Ada yang menyarankan saya beberapa petua untuk elakkan jaundis pada bayi baru lahir Boleh doktor terangkan dengan lebih lanjut tentang prolong jaundice dan amalan yang boleh ibu hamil lakukan bagi mengelakkan ma...
Sempena Tahun Baru Cina Ebit Lew Hadiah Myvi Kepada Ibu Tunggal Cina

Sempena Tahun Baru Cina Ebit Lew Hadiah Myvi Kepada Ibu Tunggal Cina

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 212 hits
Sempena Tahun Baru Cina kali ini pendakwah Ebit Lew telah menghadiahkan sebuah kereta Myvi kepada seorang ibu tunggal Koh Kim Keok di Kota Bharu Selain Myvi beliau juga menghadiahkan Tab serta sedikit duit belanja dan akan bayarkan sewa rum...
Bulan Mac Baru Nak Buka Proses Pendaftaran Bila Gamaknya Dapat Vaksin

Bulan Mac Baru Nak Buka Proses Pendaftaran Bila Gamaknya Dapat Vaksin

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR 12 Feb Proses pendaftaran sebagai peneima vaksin COVID 19 bagi orang ramai dijangka dibuka bermula Mac ini dan dilaksanakan dengan konsep sukarela kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Katanya mereka boleh ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats