Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah Dekat Di Hati Rakyat



TENGKU Abdullah Sultan Ahmad Shah yang merupakan anakanda keempat Sultan Ahmad Shah dan Almarhumah Tengku Afzan Almarhum Tengku Muhammad diputerakan pada 30 Julai 1959 di Istana Mangga Tunggal, Pekan, Pahang.

Baginda mendapat pendidikan awal di Sekolah Ahmad, Pekan; Sekolah Rendah St. Thomas, Kuantan dan Sekolah Menengah St. Thomas, Kuantan sebelum melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Tengku Abdullah aktif dalam sukan seperti permainan hoki, bola sepak dan sepak raga jaring sejak kecil yang mana atas minat dan kebolehan yang ditunjukkan, baginda terpilih mewakili sekolah, daerah dan negeri di dalam permainan bola sepak.

Tengku Abdullah melanjutkan pengajian dalam bidang Diplomatik dan Hubungan Antarabangsa di Worcester & Queen Elizabeth College pada 1981.

Seterusnya, baginda meneruskan pengajian di Royal Military Academy, Sandhurst, England pada 1979 hingga 1980; Davies College, London – Advance School 1978 hingga 1979 dan Aldenham School, Elstree Hertfordshire – Advance School pada 1975 hingga 1978.

Menerusi bidang ketenteraan, baginda merupakan Brigadier General Rejimen 505 Askar Wataniah pada 1 April 2004, Kolonel pada 1 Jun 2000; Leftenan Kolonel (1 Mei 1999); Kapten Corp. Cavalry of Malaysian Army (1980) dan Leftenan Kedua Akademi Tentera Diraja Sandhurst, England pada 1980 dianugerahkan oleh Ratu Elizabeth II.

Pada 1 Julai 1975, baginda dilantik menjadi Tengku Mahkota Pahang dan dimasyhurkan pada 23 Oktober 1977 di Istana Abu Bakar, Pekan.

Ketika Sultan Ahmad Shah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong Ketujuh pada 26 April 1979 hingga 25 April 1984, baginda dilantik sebagai Pemangku Raja Pahang.

Baginda sekali lagi dilantik sebagai Pemangku Raja Pahang pada 28 Disember 2016.

Pelantikan itu bersesuaian dengan perwatakan Tengku Abdullah yang terdedah dengan dunia pentadbiran dan sering mengikuti ayahanda baginda dalam pelbagai acara termasuk bersama rakyat.

Tanggungjawab yang diamanahkan dapat dilaksanakan dengan jayanya. Ketika menjadi Pemangku Raja inilah baginda menyertai kursus hal ehwal luar negeri di Queen Elizabeth College, University Oxford, England dan kursus Tatacara Pentadbiran Tanah di Institut Tadbiran Awam Negara, Kuala Lumpur selama dua minggu (Disember 1982).

Sebagai Tengku Mahkota Pahang, baginda amat mengambil berat akan hal ehwal rakyat di Pahang.

Dalam beberapa siri keberangkatan Tengku Abdullah ke daerah-daerah, baginda menggunakan helikopter untuk cepat sampai ke tempat lawatan dan seterusnya dapat meninjau dengan lebih dekat masalah dihadapi rakyat. 

Hasrat utama baginda ialah untuk memastikan segala aspek pembangunan dapat disampaikan kepada rakyat ke tahap yang maksimum.

Memikul tanggungjawab selaku Yang Dipertua Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip),  baginda tidak ketinggalan dalam menasihati rakyat supaya sentiasa mengimarahkan masjid dengan melaksanakan pelbagai aktiviti keagamaan untuk faedah dunia dan akhirat. 

Baginda sentiasa menggalakkan supaya masjid yang telah dibina digunakan dengan sepenuhnya oleh rakyat jelata.

Satu perkara lagi yang juga sangat baginda tekankan ialah supaya rakyat di negeri ini sentiasa hidup di dalam suasana harmoni dan bersatu padu.

Di bawah kepemimpinan baginda dan naungan ayahandanya, Muip berjaya bersama-sama dengan kerajaan negeri menyumbang kepada perkembangan ekonomi, kebajikan umat Islam, serta mengembangkan syiar Islam di negeri ini.

Tengku Abdullah dan ayahandanya jelas sangat memberi perhatian terhadap kebajikan pentadbiran umat Islam di negeri ini.

Semua sedia maklum baginda amat meminati bidang sukan. Ketika di England, baginda mengetuai Pasukan Polo Diraja Pahang menerusi perlawanan antarabangsa di Windsor Polo Club dan berjaya memenangi perlawanan tersebut.

Seterusnya, baginda mengambil bahagian di dalam pertandingan di Singapura, Manila dan Brunei.

Di Pekan, baginda menubuhkan pasukan bola sepaknya sendiri yang dinamakan Pasukan Sri Mahkota Alam. Bidang sukan lain seperti go-kart dan penerbangan Ultralight. 

Baginda terpilih menjadi Yang Dipertua bagi beberapa pertubuhan seperti Pasukan Equestarian Malaysia, Kelab Tenis Diraja Pahang, Kelab Golf Diraja Pahang, Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan mempengerusikan Liga Semi-Pro anjuran FAM.

Baginda melangsungkan perkahwinan dengan  Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah pada 6 Mac 1986 dan mempunyai empat putera serta lima puteri. #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2019/01/tengku-abdullah-sultan-ahmad-shah-amat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biodata Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah

Biodata Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 732 hits
Biodata Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah TENGKU Abdullah FOTO Asyraf HamzahTENGKU Abdullah Sultan Ahmad Shah diputerakan pada 30 Julai 1959 di Istana Mangga Tunggal PekanBaginda adalah anak keempat daripada tujuh berad...
Perlantikan Tengku Abdullah Al Haj Sultan Haji Ahmad Shah Sebagai Sultan Pahang Baru

Perlantikan Tengku Abdullah Al Haj Sultan Haji Ahmad Shah Sebagai Sultan Pahang Baru

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 790 hits
Assalamualaikum dan Slama Sejahtera Merafak sembah setinggi tinggi tahniah sempena pertabalan Sultan Pahang Ke 6 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota Tengku Abdullah Al Haj Sultan Haji Ahmad Shah Perlantikan berk...
Tengku Abdullah Akan Dimasyhurkan Sebagai Sultan Pahang 15 Jan 2019

Tengku Abdullah Akan Dimasyhurkan Sebagai Sultan Pahang 15 Jan 2019

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 1079 hits
PEKAN Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang VI berkuatkuasa serta merta Majlis pemasyhuran itu akan diadakan pada jam 11 pagi Selasa ini di Istana Abu Bakar di sini Tengku Muda Pahang Teng...
Sultan Johor Zahir Tahniah Kepada Tengku Abdullah

Sultan Johor Zahir Tahniah Kepada Tengku Abdullah

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 253 hits
12 Januari 2019 8 57 PM JOHOR BAHRU Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menzahirkan ucapan tahniah kepada Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang dimasyhurkan sebagai Sultan Pah
Tengku Abdullah Di Masyhur Sebagai Sultan Pahang 15 Januari

Tengku Abdullah Di Masyhur Sebagai Sultan Pahang 15 Januari

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 867 hits
KUANTAN Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah diisytihar sebagai Sultan Pahang yang baharu menggantikan ayahandanya Sultan Ahmad Shah yang kini gering Pemasyhuran Baginda sebagai Sultan Pahang keenam akan dilangsungkan di B...
Tengku Abdullah Dilantik Sultan Pahang Ke 6

Tengku Abdullah Dilantik Sultan Pahang Ke 6

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 1090 hits
Tengku Abdullah Dilantik Sultan Pahang Ke 6 Pemangku Raja Pahang Sultan Ahmad Shah dilantik sebagai Sultan Pahang VI berkuat kuasa serta merta Majlis pemasyhuran itu akan diadakan 11 pagi Selasa ini di Istana Abu Bakar Pekan Tengku Abdullah...
Tengku Abdullah Sultan Pahang Keenam

Tengku Abdullah Sultan Pahang Keenam

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 758 hits
MAJLIS Jumaah Pangkuan Diraja Negeri Pahang yang bersidang semalam bersetuju bahawa Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang keenam Keputusan itu diumumkan oleh Tengku Abdul Rahman Sultan Ahm...
Sultan Abdullah Ikrar Teruskan Legasi Pemerintahan Utamakan Kepentingan Rakyat

Sultan Abdullah Ikrar Teruskan Legasi Pemerintahan Utamakan Kepentingan Rakyat

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 195 hits
PEKAN Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah yang dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang keenam bertitah untuk terus mengutamakan kepentingan rakyat sepanjang pemerintahan baginda Sultan Abdullah yang mewarisi taktha daripada Sultan Ahmad Shah Sulta...
Sultan Abdullah Ri Ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Gelaran Rasmi Sultan Pahang

Sultan Abdullah Ri Ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Gelaran Rasmi Sultan Pahang

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 676 hits
PEKAN Sultan Pahang keenam Sultan Abdullah akan memakai gelaran rasmi sebagai Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Ahmad Shah Al Musta in Billah Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiusaha Sulit Sultan Pahan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet