Tempat Makan Yang Saya Kunjungi Semasa Bercuti Di Kundasang Dan Kota Kinabalu

Waktu awal-awal dulu, semasa saya baru pertama kali nak datang bercuti ke Sabah, saya ada rasa sedikit risau kalau-kalau sepanjang berada di Sabah nanti, susah nak cari tempat makan. Maklumlah, saya tak pernah lagi ada pengalaman datang ke Sabah pada waktu tu.

Dalam kepala saya fikir, citarasa orang di Sabah mungkin berbeza dengan selera saya, yang memang dah terbiasa dengan masakan di semenanjung.

Tapi sebenarnya, kerisauan saya tu tidak berasas. Makanan yang biasa saya makan semasa di semenanjung semuanya ada di Sabah. Malahan tak salah kalau saya katakan, ada masakan dan makanan di Sabah yang lebih sedap berbanding apa yang saya pernah makan di tempat saya.

Kali ini, saya ingin kongsikan kepada pembaca dan pelawat blog ini, tentang tempat-tempat makan yang saya kunjungi sepanjang saya berada di Sabah.

(1) Tempat yang dituju: Jambatan Gantung Tamparuli
Tempat makan: Restoran & Katering UMI Masakan Melayu

Ini merupakan tempat pertama yang saya singgah semasa bercuti di Sabah pada bulan Oktober 2018. Niat dihati, cuma nak lihat pemandangan disekitar jambatan tamparuli sahaja.

Semasa nak naik ke kawasan jambatan gantung Tamparuli, terbau aroma masakan yang cukup sedap, dan dengan tak semena-mena, perut terasa lapar pula.

Jadi sejurus selesai sight seeing di atas jambatan, ambil gambar dan sebagainya, kami terus singgah makan disini.

Ini menu yang saya order. Set nasi ayam. Saya suka rasa sos pada ayam dan juga supnya.

(2) Tempat yang dituju: H Benjamin Residence
Tempat makan: Restoran H Benjamin Residence

Menu makan malam, pada hari pertama menginap disini adalah set steamboat.

Dalam set ini, ada juga disediakan bahan-bahan untuk memanggang. Ada ayam, daging dan juga makanan laut. Rasa tomyamnya juga boleh tahan sedap.

Set diatas ini sesuai untuk dua orang makan. Ya, memang mengenyangkan. Selain pakej steamboat, ada juga disediakan pakej BBQ & Grill.

Yang itu saya tak sempat nak cuba. Tengoklah nanti, manalah tahu kalau ada rezeki nak datang sekali lagi kesini, mungkin waktu tu saya akan cuba rasa BBQ Set pula.

(3) Tempat yang dituju: Kundasang @ Pekan Kundasang
Tempat makan: Intan’s Restoran & Cafe

Gambar restoran ini saya ambil pada tahun 2017. Bulan Oktober 2018 yang lalu, saya sekali lagi datang makan disini.

Harga makanan dekat sini boleh dikatakan tidak begitu mahal dan rasa masakannya juga sedap. Ada jual nasi campur, sup dan pelbagai lagi masakan goreng-goreng. Kalau nak jimat, makan sahaja disini.

Tempat makan: Sekitar Pekan Kundasang dan juga di Restoran Intan
Apabila bercuti ke sekitar Kundasang, cubalah rasa sayap panggang yang memang cukup popular disana. Ada gerai yang jual sayap panggang semata-mata.

Setiap gerai yang menjual sayap panggang ini, menggunakan resipi istimewa untuk menyediakan ramuan sayap panggang ini.

Lebih menambahkan selera, apabila sayap panggang ini dicicah menggunakan sos pencicah yang disediakan khas. Setiap gerai menggunakan sos yang berbeza. Jadi rasanya pasti tak sama antara satu gerai dengan gerai yang lain.

Kalau di semenanjung, memang biasa kita lihat terutamanya dipasar-pasar, orang menjual kepak ayam seperti ini.

Cubalah rasa yang di Kundasang ini pula. Pasti ada kelainannya.

(4) Tempat dituju: Desa Dairy Farm, Kundasang
Bila dah masuk tempat ini, jangan lupa untuk cuba susu segar dan juga aiskrim.

Terasa rugi pula beli satu bekas je aiskrim tu. Bukannya selalu boleh datang ke sini.

(5) Tempat yang dituju: Restoran makanan laut area Kota Kinabalu
Ada beberapa tempat yang menjual makanan laut di sekitar Kota Kinabalu. Tempat yang saya pergi ini, adalah disekitar kawasan Pasar Filipina.

Parking sahaja kereta dikawasan yang sesuai dan jalan kaki ke sini.

Kawasan pasar ini, ada menjual pelbagai barangan. Ada yang jual produk kraftangan, makanan ringan, cenderahati, t-shirt dan banyak lagi. Tapi itu bukan tujuan kami ke sini.

Kami ke sini sebab nak makan. Ya, lebih tepat lagi sebab nak cari lobster yang kononnya lebih murah kalau nak dibandingkan dengan harga di semenanjung!

Betul ke murah? Maaf ya. Saya pun tak ada jawapannya. Saya bukannya penggemar lobster dan ini merupakan kali pertama saya makan lobster. Tapi dari pembacaan, tanya pada kawan-kawan yang biasa makan lobster di KK, mereka akui harga dekat sini lebih murah kalau nak compare dengan harga di semenanjung.

Ada banyak gerai yang menghidangkan lobster. Contoh macam gambar dekat atas ini, lobster ini masih mentah.

Ada gerai yang mempamerkan lobster dan lain-lain makanan laut yang telah siap dipanggang. Saya diberitahu, ini cuma panggang separuh masak sahaja.

Apa beza dengan yang belum dipanggang dengan yang sudah dipanggang?
Sudah tentu ada beberapa perbezaan.

Saya nak kongsikan kepada pembaca beberapa tips secara rawak, yang mungkin berguna untuk anda.
(1) Kalau yang dah siap dipanggang, mungkin ada antaranya yang merupakan stok semalam yang tak habis. Kalau anda memang pandai bezakan, antara yang fresh dengan yang tak begitu fresh, saya kira lebih mudah untuk lihat yang masih belum kena api.

(2) Kalau dari segi harga, antara yang dah siap panggang dengan yang belum siap, tak banyak beza pun. Tak perlu segan untuk buat perbandingan harga. Saya singgah setiap kedai dan tanya harga. Orang Sabah rileks je kalau kita dah tanya harga, lepas tu beli dan makan dekat kedai sebelah.

(3) Semua makanan laut yang dihidangkan memang nampak sedap, tapi kalau boleh jangan terlalu ikut nafsu ya. Berpada-padalah. Bukan apa, rugi nanti kalau makan tak habis.

(4) Kalau anda pilih makanan laut yang masih fresh, masa menunggu untuk masakan disiapkan lebih lama berbanding kalau anda pilih yang dah siap dipanggang separuh masak.

Atas ni namanya ialah sotong katak. Macam sotong biasa, cuma dia pendek-pendek.

Dekat sini, saya lebih tertarik dengan ikan bakar. Maklumlah waktu siangnya, saya habiskan masa untuk buat aktiviti snorkeling. Bila tengok ikan besar-besar berenang-renang dekat sebelah saya, malam tu saya rasa nak makan ikan.

Penjual tu rekemen dekat saya Parrot Fish kalau tak silap. Rasanya memang sedap, manis dan ada rasa macam isi ketam pun ya.

Ini pula lonster dan udang yang telah siap dimasak.

Ada sayur campur, yang terdiri daripada rumpai laut, dan… maaflah dah tak ingat. Tapi memang sedap.

Semua tu makan dengan nasi kosong. Air asam untuk menambahkan lagi rasa sedap makanan laut yang kita pilih.

Satu pinggan nasi memang tak cukup tau.

(7) Tempat yang dituju: Kepayan Perdana Commercial Centre
Tempat makan: Grill Patio

Masa ini, saya ada urusan dengan syarikat kereta sewa Global Lepa.

Saya ada ambil pakej Island Hopping dengan mereka, tapi tak sempat nak buat bayaran. Jadi lepas check out di guesthouse yang kami tempah di KK, saya terus ke ofis Global Lepa.

Selesai buat bayaran, saya terus singgah untuk isi perut disini.

Dalam satu pinggan ada burger, ada lamb chop dan juga kentang.

(8) Tempat yang dituju: Kampung Salut, Jalan Sulaman
Tempat makan: Gerai-gerai menjual Lokan Panggang

Dekat tempat ini, ada banyak gerai yang menjual Lokan Panggang. Pilih saja mana-mana satu kedai yang berkenan dihati. Harganya juga lebih kurang sama, antara setiap kedai.

Ini lokan yang masih mentah.

Tahun 2017, saya dah pernah datang ke sini, dan saya ada ceritakan dalam posting saya yang bertajuk Pengalaman percutian di Sabah (9) – Sekitar Kota Kinabalu dan hari terakhir di Sabah

Saya rasa gerai yang saya pilih kali ini, berbeza dengan gerai sebelum ini.

Cara presentation lokan yang dah siap dibakar juga agak berbeza. Seingat saya, rasanya juga ada sedikit kelainan.

Walaubagaimanapun, dari segi menu, lebih kurang sama sahaja. Boleh dikatakan hampir setiap gerai, yang menjual lokan, ada juga jual air kelapa muda.

Kalau anda nak cuba kelapa bakar juga boleh.

Dah pernah rasa air kelapa bakar? Kalau belum pernah, silalah datang ke tempat ini. Masa datang ke tempat ini, saya pilih gerai yang nampak berseri-seri, dan yang senang nak dapat tempat parking.

(9) Tempat yang dituju: Pulau Manukan
Semasa saya buat tempahan pakej Island Hopping, saya ambil pakej yang didatangkan bersamanya set makan tengahari.

Inilah makanan yang dihidangkan.

Saya lebih suka kalau ambik pakej beserta dengan makan tengahari. Lebih mudah dan kita tak perlu susah payah nak bawa sendiri makanan.

(10) Tempat dituju: Sabah Tea
Tempat makan : Sabah Tea Restaurant & Tea Shop

Saya ke tempat ini pada kali pertama saya datang ke Sabah, iaitu pada tahun 2017

Masa ini, keadaan cuaca tak begitu baik untuk saya jalan-jalan disekitar ladang teh. Masa tu tengah gerimis.

Jadi sementara tunggu hujan berhenti, kami singgah dulu ke sini sambil minum teh dan makan scone.

Makanan dekat sini agak mahal. Lepas keluar dari tempat ini, saya dan keluarga singgah di restoran intan untuk makan tengahari.

(11) Tempat dituju: Kundasang
Tempat makan: Puteri Nabalu Restaurant

Masa ini, merata juga saya dan keluarga cari restoran untuk makan steamboat. Pada waktu tu, kami menginap di Ayana Resort dan dekat situ tak ada restoran. Jadi kami kena keluar untuk cari tempat makan.

Akhirnya jumpa tempat ini. Dapat juga makan steamboat di Kundasang.

(12) Tempat dituju: Bandar Kota Kinabalu
Tempat makan: Amin Jaya Restoran & Katering

Sekali tengok, saya ingatkan ini restoran mamak. Tapi sebenarnya bukan.

Gambar ini saya ambil masa pagi hari kami cari tempat untuk sarapan pagi di KK. Menu yang ditawarkan pada masa ini ialah seperti nasi lemak, nasi goreng, bihun goreng dan mi goreng.

Baiklah, ini antara kedai dan juga tempat makan yang saya kunjungi semasa bercuti di Sabah. Pada waktu catatan ini saya tulis, tempat yang saya pergi hanyalah sekitar Kota Kinabalu, Kundasang dan Ranau sahaja.

Mungkin satu hari nanti, jika ada kesempatan dan ada rezeki, saya akan ke area Tawau, Sempoerna dan sebagainya. Waktu itu nanti, saya akan tambah lagi senarai tempat makan yang saya kunjungi. In Shaa Allah.

Adakah anda ada merancang untuk bercuti ke Sabah dalam masa terdekat nanti? Kalau anda perlukan khidmat kereta sewa di Kota Kinabalu, saya syorkan anda sewa dengan syarikat ED Holidays Travel.
Sila baca tentang khidmat yang mereka tawarkan disini: Perkhidmatan kereta sewa di Kota Kinabalu Sabah – Cara mudah nak berjimat apabila bercuti ke Sabah

Selamat bercuti dan semoga anda menikmati percutian anda disana.

The post Tempat makan yang saya kunjungi semasa bercuti di Kundasang dan Kota Kinabalu appeared first on Xplorasi Destinasi.

Tempat Makan Halal Di Bangkok Thailand Yang Sedappp

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 402 hits
Ramai yang risau susah nak cari temoat makan halal di Bangkok Sebenarnya Bangkok ada banyak sangat tempat tempat makan halal Tinggal pilih ikut selera dan bajet je Tempat Makan Halal Di Bangkok Yang Sedap 1 Saman Islam Kalau shopping di Cha...
Tiada Kompromi Larangan Rokok Di Tempat Makan Menteri

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 256 hits
Kementerian kesihatan tidak akan berkompromi dengan desakan mana mana pihak yang membantah larangan merokok di semua restoran dan premis makanan Menurut menterinya Dr Dzulkefly Ahmad tugas kementerian adalah memastikan tempat makan yang sel...
Bercuti Ke Bandung Tempat Tempat Menarik Wajib Lawat Di Bandung

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 960 hits
Assalamualaikum salam sejahtera semuaTravelogue admya kali ni akan membawa anda semua kembali Paris Van Java Bandung Indonesia Ternyata Bandung banyak berubah setelah 5 tahun admya pergi Kali ni admya tak akan highlight banyak tentang lawat...
5 Tips Buat Post Blog Tentang Restaurant Tempat Makan

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 440 hits
Siapa suka makan luar angkat tangan Padahal kat rumah boleh je masak sedap sedap tapi disebabkan not gifted to be a good cheff we use shortcut just go to the nearest restaurant to fuel up our energy Kadang kadang terfikir juga sayangnya tak...
Polis Tingkat Kawalan Di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 474 hits
KOTA KINABALU Pasukan polis mula memantau pergerakan orang ramai di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu di sini menjelang beberapa jam lagi Mahkamah Tinggi mengumumkan keputusan berkaitan isu pertikaian Ketua Menteri Sabah Anggota polis dilihat...
Kelilingi Dunia Dengan Souled Out Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 282 hits
SOULed OUT Kota Kinabalu membawa pelanggannya menyertai perjalanan kuliner di seluruh dunia dengan menu baharu yang memperkenalkan pelbagai perasa antarabangsa kepada destinasi santai di pinggir air Im the YatieOwner The Personal Blogger Fr...
Desa Dairy Farm Kundasang Rasa Rugi Kalau Tak Singgah Bila Dah Bercuti Di Kundasang

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 904 hits
Hari ini merupakan hari kedua saya bercuti di Kundasang Sabah Memandangkan percutian kali ini adalah kali yang kedua saya melawat Kundasang Sabah jadi saya tak begitu tergesa gesa nak mulakan hari saya Saya ambil masa secukupnya untuk lepak...
Amalkan Doa Ini Semasa Mengandung Sampai Melahirkan In Shaallah Anak Mendengar Kata Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 358 hits
Waktu hamil ibu bukan saja perlu jaga makan Emosi dan kerohanian juga perlu dipertingkatkan agar bayi yang dikandungkan boleh membesar dalam perut dengan tenang dan sihat emosinya Pesanan yang dikongsikan oleh Puan Tohirah Sufi Pengasas Rum...
Cuti Bercuti Dan Melancong

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 266 hits
Saya bukanlah orang yang sering pergi bercuti Pengalaman saya bercuti terutama di tempat tempat yang jauh memang tidak banyak Boleh dibilang dengan jari berapa kali sahaja saya pergi bercuti Saya juga bukanlah orang yang tidak suka bercuti ...
Pengantin Lelaki Hadiri Majlis Perkahwinan Sebatang Kara

Kostum Keluang Man Dikutuk Kanser Bawaan Budaya Semua Nak A I

Escape The Ordinary A Moab Adventure Tailored To You

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Mentua Slot Lestary TV3

Biodata Tengku Puteri Afzan Aminah Hafidzatullah Isteri FD Fateh Idzham FD Iskandar Perkahwinan Diraja

5 Titik Pertemuan Lautan Yang Menjadikan Airnya Berbeza Warna

Info Sinopsis Kutipan Terkini Filem Takluk Lahad Datu 2024 Inspirasi Peristiwa Lahad Datu Sabah 2013

Biodata FD Fateh Idzham FD Iskandar Bakal Suami Tengku Puteri Afzan Aminah Hafidzatullah Perkahwinan Diraja

Insiden Tanah Jerlus Tiada Petunjuk Baru 72 Jam Selepas Pencarian Bermula

Resepi Kuah Dhal Sedap

Behind The Success Of Brands

Repeat Lagi Thenoor Coffee

Lirik Lagu Happy Gaji Balan Kash

Aktiviti Muktamar Masjid Se Malaysia Untuk Pembebasan Al Aqsa Dan Palestin Ppim 25 08 2024