Telco Malaysia 2018 Yang Mana Satu Pilihan Dihati


Statistik OpenSignal pada bulan april 2018 mengatakan talian Maxis mendahului dari yang lain bermaksud ia adalah yang terbaik.

Jadi apa pula pendapat dari pengguna telefon pada hari ini? Sedikit ulasan dari kami berkaitan isu-isu yang terjadi ketika menggunakan perkhidmatan telekomunikasi di Malaysia.

Maxis
Ini adalah jenama kedua tertua selepas Celcom, pada tahun 2000 ramai yang melangan prabayar dan pascabayar Maxis/Hotlink walaupun pada ketika itu tiada sebarang data internet yang disediakan. Ketika itu juga penggunaan SMS / MMS sangatlah popular dan masih tidak ramai yang sibuk ambil tahu berapakah kredit yang telah ditolak apa yang tahu bila kredit habis cepat-cepat cari topup atau bagi yang kaya pula setiap bulan beratur di kaunter maxis untuk bayar bil pascabayar.


Lama kelamaan pesaing mula memainkan peranan dengan menawarkan pelbagai pelan berbaloi untuk pengguna sehinggalah hari ini dimana pada ketika ini sudah mempunyai pelbagai apps yang mampu menggantikan sistem SMS. Boleh dikatakan tiada masalah jika tiada kredit yang penting harus ada data internet untuk kekal berhubung tanpa batasan.

Umobile
Umobile salah satu pesaing yang gila di dalam arena perkhidmatan telekomunikasi di Malaysia apabila pada tahun ini dia telah melancarkan lebih dari satu pelan yang dianggap berbaloi buat pelangan yang tinggal dikawasan bandar.

Malangnya keluasan pencawang miliknya tidak dapat memenuhi citarasa pelangan kerana masih ada lokasi yang belum mempunyai talian setelah pihaknya membatalkan perjanjian kerjasama dari Maxis.

Seterusnya masalah yang sering berlaku kepada pelangan umobile apabila pelan yang dilancarkan itu sudah mula dapat permintaan tinggi dari pelangan dan pasti ia akan membuatkan kelajuan internet menjadi perlahan.


Celcom
Celcom pula dalam tahun 2018 sahaja sudah mempunyai pelbagai isu pelik berkaitan kredit atau bil bulanan milik pelangan.

Pelangan dapati talian Celcom mempunyai masalah kritikal dimana pengguna sering menerima sms berbentuk iklan dari pihak ketiga secara berterusan.

Paling ditakuti apabila ada pengguna Celcom telah membuat aduan apabila ia sering kehilangan sejumlah kredit setelah nombornya menerima sms berbentuk iklan dari pihak ketiga.

Setelah membuat aduan kepada pegawai khidmat pelangan Celcom, mereka memulangkan semula kredit yang hilang itu tapi selang beberapa hari kemudian masalah itu berlaku semula menyebabkan kredit mula hilang apabila menerima sms yang tidak dikenali.

Bagi pengguna pelan pascabayar dari Celcom pula membuat aduan dimana bil bulanan menjadi lebih tinggi berbanding seperti yang dipersetujui ketika menandatangi surat perjanjian kontrak.

Digi
Syarikat telco ini pada mulanya telah bersaing dengan membuat tawaran pelan pascabayar Infinity 150 iaitu dengan tawaran harga RM150 sebulan.

Kelajuan internet dia pula ketika itu dikatakan sangat mengujakan pelangan kerana mampu mencecah sehingga 20Mbps dengan kelajuan 4G.

Tidak lama kemudian pelan itu dapat saingan dari umobile yang menawarkan harga lebih murah dari itu cuma ia tidak dapat memberikan penggunaan tanpa had pada hotspot seperti mana yang ditawarkan oleh Digi Infinity 150. Bagi pelan prabayar pula tawaran yang diberikan tidak berapa releven buat kami kerana masih ada konsep catuan penggunaan.

OneXoX/Black
Jenama ini pula telah bergabung bersama XOX dimana ketika itu tidaklah dapat sambutan sehingga Onexox menawarkan pelan marketing yang menarik buat pelangan yang inginkan pendapatan sampingan. Onexox dibangunkan oleh anak tempatan dan dibantu oleh beberapa rakan kongsi yang lain termasuk para pelangan yang sedang menggunakan.

Versi prabayar mereka pada tahun ini kelihatan memang ada perubahan dimana CEO sering memainkan peranan pengiklanan data happy hour tanpa henti. Menariknya lagi Onexox satu-satunya talian yang menawarkan konsep carry foward Data Internet supaya pengguna dapat penjimatan yang maksima.

Setiap pendaftaran yang baru pula akan menerima tempoh hayat kredit selama 2 tahun bagi memastikan pengguna tidak terbeban. Tahun ini lancarnya pelan baru yang dinamakan onexox black iaitu kelihatan seperti pascabayar yang dikatakan tiada pembaziran #BurnProof.

Tunetalk/ToneGroup
Jenama Tunetalk pada mulanya tidaklah terkenal sangat kerana kurangnya promosi pada pelan internet dan panggilan sehingga Tonegroup datang menandatangi perjanjian menjadikan produk mereka sebagai marketing sambil menggunakan pengaruh Tunetalk untuk menjalankan pemasaran.

Tunetalk dipenuhi dengan pelbagai tawaran istimewa kerana mereka mengamalkan penyimpanan mata ganjaran pada setiap tambah nilai. Oleh kerana itu datangnya Tonegroup dalam pemasaran untuk mengembangkan lagi penggunakan talian tunetalk dengan melancarkan program menjana pendapatan dengan simkad ia sama seperti Onexox.

Dibawah Tonegroup turut mempunyai pelbagai anak syarikat yang berlainan program menjana pendapatan dengan simkad iaitu Tone Excel, Tone Plus, Terbaru Tone Wow yang dikhabarkan akan menggunakan pencawang digi.

Yoodo
Bunyi nama pelik, promosi mereka pun pelik apabila pelangan dapat tentukan kadar penggunaan bagaimanakah yang perlu di tetapkan.

Yoodo menggunakan perkhidmatan pencawang Celcom seperti Tunetalk dan XOX, pasti ramai yang tertanya kenapakah Celcom sungguh baik hati menawarkan penumpangan pencawang sedangkan pelan sendiri makin hari makin kelaut.

Unifi Mobile/Webe
Dahulunya ia dipanggil sebagai P1-Wimax tapi disebabkan telekom telah mengambil alih maka ia telah diubah kepada webe dimana ketika itu membuat pelan unlimited dengan harga Rm80 sebulan. Tidak lama kemudian ia bertukar menjadi Unifi Mobile, dimana pada ketika itu mereka membuat pemasaran dengan memberikan Data Internet percuma berkelajuan 4G kepada pendaftaran baru.

Lagi menarik bila satu nama layak daftar sehingga 10 simkad dan ia berkurangan sehingga satu nama layak daftar sebanyak 5 simkad sahaja. Walaubagaimanapun kadar harga data internet mereka masih tidak releven pada kami kerana ia kelihatan tidak berbaloi sama sekali.

Masih banyak lagi jenama simkad yang masih mengalami musim jatuh bangun kerana kekurangan idea pemasarann dan pelabur. Maka senarai diatas pula menunjukkan kami tidak menyokong mana-mana jenama telco kecuali hanya memberikan sedikit sebanyak ulasan.

Ingin kami nasihatkan hanya ada beberapa bulan sahaja lagi untuk memasuki tahun 2019 dan berharap pengguna di Malaysia dapat membuat keputusan telco manakah yang patut digunakan bagi melindungi bajet.

Seperti yang kami katakan, telco yang masih memberikan kuota internet kepada pelangan pada zaman ini sungguhlah tidak releven kerana dunia semakin canggih dan memerlukan kelajuan internet yang tinggi untuk memuat turun.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2018/10/telco-malaysia-2018-yang-mana-satu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaya Selebriti Wanita Di Malam Anugerah Skrin 2018 Cantik Bergaya Semuanya Tapi Mana Satu Paling Vass

Gaya Selebriti Wanita Di Malam Anugerah Skrin 2018 Cantik Bergaya Semuanya Tapi Mana Satu Paling Vass

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 824 hits
Semalam telah menyaksikan sebuah anugerah berprestij tahunan Anugerah Skrin 2018 yang bersiaran secara langsung di Pusat Dagangan Dunia Putra Anugerah kali ini berpihak kepada filem Dukun dan drama Pendosa Ingin Ke Syurga apabila kedua duan...
Semifinal Kedua Jdt Vs Terengganu Fc Piala Malaysia 2018

Semifinal Kedua Jdt Vs Terengganu Fc Piala Malaysia 2018

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 982 hits
Semifinal kedua JDT vs Terengganu FC Piala Malaysia 2018 Ini adalah perlawanan semifinal keduaantara pasukan JDT atau Johor Darul Ta zim vs pasukan Terengganu FC dalam Piala Malaysia 2018 Berikut adalah butir butir perlawanan tersebut Ebook...
Malaysia Tempat Ketiga Trofi Juara Juara Asia 2018

Malaysia Tempat Ketiga Trofi Juara Juara Asia 2018

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 386 hits
KETANGKASAN Muhammad Hairi Abdul Rahman membolehkan Malaysian Tigers mengakhiri kempen Trofi Juara Juara Asia 2018 Muscat Oman dikedudukan tiga terbak selepas menewaskan Jepun 3 2 menerusi penentuan shoot out selepas terikat 2 2 Penjaga gol...
Piala Malaysia 2018 Perjalanan Sabah Berakhir

Piala Malaysia 2018 Perjalanan Sabah Berakhir

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 404 hits
PIALA MALAYSIA 2018 PERJALANAN SABAH BERAKHIRAksi perlawanan Separuh Akhir Kedua Unifi Piala Malaysia 2017 diantara pasukan Sabah menentang Perak di Stadium Likas sebentar tadi Gambar SNT Mohd Adam ArininKOTA KINABALU Saingan Piala Malaysia...
Jemputan Terbuka Untuk Usahawan Malaysia Menerokai Peluang Perniagaan Di Taiwan Expo 2018

Jemputan Terbuka Untuk Usahawan Malaysia Menerokai Peluang Perniagaan Di Taiwan Expo 2018

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 310 hits
Taiwan Expo 2018 di Malaysia yang ditunggu tunggu secara rasminya dilancarkan pada hari ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur Pameran 3 hari ini menampilkan 250 gerai daripada 200 syarikat Taiwan dan mempamerkan gabungan produk yang menarik ...
Mingguan Amanz Huawei Mate 20 Malaysia Adobe Max 2018 Apple Iphone Xs Malaysia

Mingguan Amanz Huawei Mate 20 Malaysia Adobe Max 2018 Apple Iphone Xs Malaysia

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 379 hits
Minggu ini menyaksikan Huawei memperkenalkan empat telefon pintar baru dibawah siri Mate 20 Tiga daripadanya telah pun diumumkan penawaran untuk pasaran tempatan iaitu Mate 20 Mate 20 Pro dan juga Mate 20 X Selain ketiga tiga peranti berken...
Keputusan Hoki Trofi Juara Juara Asia Malaysia Vs Korea Selatan 22 10 2018

Keputusan Hoki Trofi Juara Juara Asia Malaysia Vs Korea Selatan 22 10 2018

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 512 hits
Live Streaming Hoki Trofi Juara Juara Asia Malaysia vs Korea Selatan 22 10 2018 Perlawanan peringkat kumpulan seterusnya untuk pasukan hoki negara menentang Korea Selatan Skuad negara mempamerkan aksi cemerlang apabila berjaya memenangi 2 p...
Taiwan Expo 2018 Produk Halal Taiwan Kini Di Malaysia

Taiwan Expo 2018 Produk Halal Taiwan Kini Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 358 hits
Taiwan Expo 2018 Produk Halal Taiwan Kini Di Malaysia Expo Taiwan kembali lagi Bertempat di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur Expo Taiwan kini berlangsung bermula 25hb Oktober hingga 27 Oktober Antara produk yang cukup popular yang terdapat di ...
Puan Sebut Keberhasilan Asian Games 2018 Salah Satu Bukti Revolusi Mental

Puan Sebut Keberhasilan Asian Games 2018 Salah Satu Bukti Revolusi Mental

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 212 hits
Menurut Puan ketika Asian Games 2018 bangsa Indonesia sudah mulai melihat bagaimana gerakan antre itu dilakukan bagaimana budaya antre bagaimana budaya membuang sampah bagaimana kemudian rasa nasionalisme dilakukan di saat mendukung atlet a...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak