Teknologi Membawa Kebinasaan Kepada Manusia


Kadang-kadang sakit hati jugalah bila baca komentar di social media. Bermacam ragam dan bermacam bahasa yang dilontarkan. Yang bergaduhnya la, yang biadap dan mengeluarkan bahasa yang tidak sepatutnyalah. Semua ada. Bila aku klik kat profile, gambar budak bawah umur ataupun fake account. Tapi ada juga yang menggunakan account sendiri cumanya apa yang ditulis pada bio atau apa yang diposting pada account dia langsung tak menggambarkan komentar yang dia lontarkan.
Aku tak nak dah baca komen-komen netizan tapi itulah, membaca komen netizan ni seperti makan sambal belacan. Dah tahu pedas tapi nak makan lagi.
I knew social media quite long time and at very young age. But I am not friendster generation. My first social media account is myspace. Then before Facebook was well known in Malaysia, I was among the early one had Facebook account. I had seen the revolution Mark has made through out these years. I had moment when this social media became too overwhelmed and I decided to stop using it for a year or two.
I could call myself a tech-nerd. But I also strongly hold a principle of ‘human above technology’. Technology is a tool to simplify human’s work but not to control or shaping human life and future. 
Sometime I feel, technology is becoming new God of 21st century. The dependency of human towards technology is quite worrisome. But, I won’t deny the existence of technology bring in so much opportunities and very helpful to human’s productivity. 
Namun keseimbangan dan kesederhanaan adalah kunci utama dalam menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan umat manusia sejagat. Tetapi untuk menemui titik keseimbangan itu bukanlah perkara yang mudah. Kerana setiap manusia melihat ‘keseimbangan’ dan ‘kesederhanaan’ melalui perspektif yang berbeza.
Pokoknya, didunia ini tidak ada satu formula yang ideal untuk semua manusia. What might work for me, might not work for you. Aku adalah manusia yang melihat sesuatu ditengah-tengah. Persoalan seperti “Teknologi membawa kebinasaan kepada manusia” tidak boleh aku jawab secara ‘ya’ atau ‘tidak’. Kerana disebalik statement itu ada beberapa context yang perlu dihuraikan seperti teknologi apa (?), jenis kebinasaan bagaimana (?), golongan manusia yang mana (?).
Contoh, teknologi militan membawa kebinasaan harta dan nyawa kepada rakyat biasa. Tetapi bagaimana pula statement ini, teknologi militan yang bagus menyelamatkan harta dan nyawa rakyat dari dibendil pihak musuh. 
As to conclusion, technology is just a tool. But the person behind the tool is responsible for every action his/her take. The people who create the technologies are also responsible to educate the ethical of using their technologies.
What I write here is not as easy as it said. Tetapi ini yang aku harapkan agar setiap orang bertanggungjawab ke atas apa yang dia lakukan — bukan hanya di alam realiti tetapi juga di alam maya. Teknologi telah mewujudkan satu dimensi baru yang disebut sebagai alam maya (cyberspace/virtual life). 
Tetapi alam ini sangat unstable and fragile. Dan ia juga membuatkan manusia unstable and too fragile especially for some people.  
Berhati-hati dan jagalah diri.You can not control people action but you can control your action. Always be mindful in everything you post on social media. What you see at other people life on social media, always remember IT IS NOT what it is. There is always a story or two behind it.
Signing off,
Social Media Veteran

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ainieyshah.com/2021/01/teknologi-membawa-kebinasaan-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasukan Katak Temukan Banyaknya Serpihan Tubuh Manusia Di Bawah Laut

Pasukan Katak Temukan Banyaknya Serpihan Tubuh Manusia Di Bawah Laut

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 263 hits
Tim penyelam dari satuan elit Marinir Komando Pasukan Katak TNI Angkatan Laut menemukan serpihan bagian tubuh yang diduga adalah korban jatuhnya pesawat Sriwijaya Air PK CLC register SJ 182 di Kepulauan Seribu Dilansir dari Antara Minggu pr...
Gambar Tatiana Tuzova Manusia Mirip Patung Barbie

Gambar Tatiana Tuzova Manusia Mirip Patung Barbie

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 233 hits
Sebut sahaja patung Barbie pasti ramai kanak kanak perempuan mengenali patung tersebut Kerana kecantikkan patung Barbie tersebut ianya menjadi barang mainan wajib kanak kanak perempuan di seluruh dunia untuk memilikinya Namun patung Barbie ...
Ego Manusia Yang Sering Menyalahkan Biawak

Ego Manusia Yang Sering Menyalahkan Biawak

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 232 hits
Oleh Dr Mohd Uzair Rusli Institut Oseanografi dan Sekitaran Universiti Malaysia Terengganu Biawak sering kali dikaitkan dengan konotasi yang amat negatif Sering dilihat mendiami longkang mencuri telur ayam di reban kulit bersisik menaikkan ...
Hak Asasi Manusia Merosot Di Bawah Pn Laporan

Hak Asasi Manusia Merosot Di Bawah Pn Laporan

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 203 hits
Laporan tahunan sebuah NGO antarabangsa yang dikeluarkan semalam berkata bahawa hak asasi manusia di Malaysia merosot di bawah Kerajaan Perikatan Nasional Laporan itu berkata bahawa kerajaan secara agresif melanggar kebebasan bersuara dan b...
Amaran Buat Majikan Sembunyi Status Pekerja Positif Covid 19 Menteri Sumber Manusia

Amaran Buat Majikan Sembunyi Status Pekerja Positif Covid 19 Menteri Sumber Manusia

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 253 hits
MERSING Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan kesal terdapat majikan dikesan menyembunyikan status kesihatan pekerjanya yang positif Covid 19 kerana bimbang tidak dapat menjalankan operasi syarikat sepenuhnya Beliau berkata itu amal...
Nahas Pesawat Sriwijaya Bahagian Tubuh Manusia Ditemui Dekat Perairan Jakarta

Nahas Pesawat Sriwijaya Bahagian Tubuh Manusia Ditemui Dekat Perairan Jakarta

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 575 hits
Empat anggota keluarga saya berada dalam pesawat itu isteri dan tiga anak kata Yaman Zai sambil menangis teresak esak di Lapangan Terbang Pontianak Nahas pesawat Sriwijaya Bahagian tubuh manusia ditemui dekat perairan Jakarta Para penyelam ...
Misteri Okiku Anak Patung Jepun Yang Rambutnya Memanjang Seperti Manusia

Misteri Okiku Anak Patung Jepun Yang Rambutnya Memanjang Seperti Manusia

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 186 hits
Sebenarnya barang yang didiami oleh satu satu entiti bukan satu benda baru pun Barang barang yang didiami entiti ni biasanya ada sejarah yang tersendiri atau dipuja oleh orang tertentu untuk entiti mendiami barang tersebut Ada banyak yang
Elon Musk Hampir Mengatasi Jeff Bezos Untuk Menjadi Manusia Terkaya Di Dunia

Elon Musk Hampir Mengatasi Jeff Bezos Untuk Menjadi Manusia Terkaya Di Dunia

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 200 hits
Elon Musk pengasas disebalik syarikat kereta elektrik Tesla dan juga SpaceX yang memfokuskan eksplorasi angkasa kini dilihat semakin menghampiri takhta manusia terkaya di dunia Melalui peningkatan saham semalam ia memperlihatkan peningkatan...
3 Macam Golongan Manusia Saat Memperoleh Ilmu Dari Allah

3 Macam Golongan Manusia Saat Memperoleh Ilmu Dari Allah

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 231 hits
Sebagaimana zaman kegelapan yang telah menelan habis semua kebenaran Tentu setiap insan yang masuk ke dalamnya akan terjauhkan dari cahaya Ilahi Namun Allah SWT berkehendak lain Dalam sebuah kegelapan zaman telah diturunkan Nur Muhammad seb...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis