Teknik Penyusuan Badan Yang Betul



Susu ibu merupakan sumber makanan yang lengkap; ia mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh bayi anda. Ia mengandungi sekurang-kurangnya 400 jenis nutrien termasuk hormon dan bahan melawan penyakit yang tidak terdapat dalam susu formula. 

Teknik Penyusuan Badan Yang Betul
Credit Pic : SUMBER
Malah, kandungan nutriennya juga berubah mengikut keperluan bayi anda semasa bayi anda membesar. Ketahui dengan lebih lanjut mengenai bagaimana badan anda menghasilkan susu badan yang betul.

Teknik Penyusuan Badan Yang Betul
1. Mulakan dengan Bismillahirrohmanirrohim. Niat nak susukan anak & doa bagi banyak susu supaya boleh susukan anak sehingga 2 tahun(ni pandai pandai sendiri la kan)

2. Pastikan keadaan diri & sekeliling bersih.

3. Pastikan tempat untuk menyusu selesa. Ada bantal untuk lapik belakang supaya kita boleh duduk dan lunjur kaki(kalau selesa). Kena pastikan badan tegak, bukan menunduk.

4. Kita kena bawa baby ke arah kita. Bukan kita yang tertunduk atau bongkok ke arah baby. Ini penting untuk posture badan.

5. Bila dah selesa, pastikan baby menghadap kita. Bukan badan baby tegak, cuma kepala saja senget ke tepi.

6. Lapik bawah lengan/tangan kita dengan bantal supaya baby tinggi sikit dan boleh ngap puting supaya latching berlaku dengan elok. Ketebalan bantal boleh ikut keselesaan masing2 ya.

7. Untuk bagi baby bukak bibir besar, halakan puting ke arah hidung atau bibir atas baby. Bila baby dah nganga luas, baru masukkan puting & areola ke dalam mulut baby.

8. Kena pastikan puting & areola masuk dalam mulut baby. Gunakan teknik ‘C-shaped’ (guna ibu jari & jari telunjuk) untuk guide puting & areola semasa penyusuan. Kita pun boleh laraskan ikut keselesaan kita & baby.

9. Bagi sebelah dulu. Macam saya baby kurang mahu belah kiri, jadi kena bagi belah kiri dulu untuk ajar dia hisap dengan betul dan dalam masa yang sama boleh tinggikan demand di sebelah kiri. Ingat, bila demand tinggi, supply akan banyak juga. Bila dah habis sebelah kiri, bagi yang kanan pula.

10. Gunakan jari kelingking untuk nak tarik keluar puting lepas baby habis menyusu. Jangan terus tarik sebab boleh menyebabkan puting luka.

11. Sendawakan baby lepas baby menyusu. Kalau susu badan, cukup sekadar urut belakang dia atau tepuk sedikit . Kadang tak bunyi sendawa pun sebab susu badan kan mudah hadam

12. Dah boleh rehat sekejap

Jangan rasa stress ya sebab stress akan mengurangkan kuantiti susu. Pastikan minum air yang cukup setiap hari. Kurang air, kuranglah susu.

Makan mengikut pola masa yang betul. Jangan skip makan. Selain boleh sebabkan gastrik, tak bagus untuk penghasilan susu juga.

Kena make sure posture badan selesa supaya kita dapat rehat sama semasa baby menyusu. Ingat, diri kena selesa & bersih dulu, InshaAllah baby akan gembira sama.

Kalau baby dah buang air besar, bersihkanlah dulu sebelum susukan baby. Dia pun nak selesa juga dan kita taknak lah dia kena nappy rash pulak.Ok, baby dah bunyi tu.
Nanti kita sambung sembang lagi.

SUMBER - Dr Erna Nadia

BacaJuga : Tips Mendidik Anak Supaya Lebih Bertanggungjawab



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/06/teknik-penyusuan-badan-yang-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minuman Ni Boleh Bantu Menurunkan Berat Badan Wahh Biar Betul Ni

Minuman Ni Boleh Bantu Menurunkan Berat Badan Wahh Biar Betul Ni

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 395 hits
MINUMAN NI BOLEH BANTU MENURUNKAN BERAT BADAN WAH BIAR BETUL NI Rasanya mereka yang nak turunkan berat badan mesti tercari cari cara atau petua yang senang nak Kalau cikla agak malas jugaklah kalau nak apply tip yang agak remeh lagipun cikl...
Ayam Goreng Crispy Cornflakes Betul Betul Rangup

Ayam Goreng Crispy Cornflakes Betul Betul Rangup

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 608 hits
Emping jagung atau popular disebut Cornflakes bukan sahaja sedap dibuat biskut Tapi boleh dijadikan ramuan masakan bergoreng Ayam Goreng Crispy Corflakes ni memang berderap rangupnya Resipi dari perkongsian FB Khadijah Jaafar pengasas Meest...
Nak Bercerai Susu Kena Buat Betul Betul Doktor Kongsikan Tip Paling Mudah

Nak Bercerai Susu Kena Buat Betul Betul Doktor Kongsikan Tip Paling Mudah

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 219 hits
Membuat keputusan untuk wean off anak atau menceraikan penyusuan ibu dengan bayi sememangnya bukan mudah Malah menolak permintaan anak terasa berat bagi ibu Akhirnya ibu menyerah kalah dan proses cerai susu menjadi tertangguh hanya kerana k...
Langsir Lama Bersangkut Tak Dibasuh Kumpul Debu Kotor Ini Cara Cuci Langsir Yang Betul

Langsir Lama Bersangkut Tak Dibasuh Kumpul Debu Kotor Ini Cara Cuci Langsir Yang Betul

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 409 hits
Biarpun langsir bersaiz besar dan mungkin agak tebal ia tetap boleh dicuci menggunakan mesin basuh Jika dibiarkan lama tergantung tanpa dibersihkan tidak elok juga untuk kesihatan ia akan mengumpul debu hama yang boleh menyebabkan masalah p...
Waktu Pengambilan Ubat Yang Betul

Waktu Pengambilan Ubat Yang Betul

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 2052 hits
Ubat merupakan salah satu cara untuk kita sembuh daripada sebarang penyakit Penggunaan ubat yang betul mengikut arahan doktor dan ahli farmasi adalah penting bagi mendapatkan rawatan berkesan dan selamat Waktu Pengambilan Ubat Yang BetulCre...
Biar Betul Tun M

Biar Betul Tun M

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 200 hits
Habis terkejut semua orang apabila Tun mantan Perdana Menteri namakan Tuk Seri Mohd Shafie Afdal sebagai calon Perdana Menteri jikalau PH Plus menang PRU15 Bukanlah Awang mempersoalkan kebolehan Shafie Beliau ahli politik veteran yang dah l...
Cara Tanam Taugeh Yang Mudah Dan Betul

Cara Tanam Taugeh Yang Mudah Dan Betul

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 364 hits
Apakah cara yang paling mudah dan betul untuk tanam taugeh dan tidak membebankan Artikel ini akan memberi panduan dan cara yang lengkap bagaimana untuk melakukan penanaman taugeh hingga menuai tumbuhan tersebut Isi Kandungan Pengenalan Pemi
Betul Betul Kasihan

Betul Betul Kasihan

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 221 hits
parah dan sian sungguh Fb atuk dah jadi sidang bicarauntuk atoksaluteyang datang untuk cari kebenarankalau nak lawat pergilahnazak sungguhpedajal orang dengan fitnahdi hujung jalanakan ada bala yang menantibuatpedajal yang mendajalni antara...
Vide0 Mudah Betul Sekali Zulin Aziz Minta Fikry Sanggup Bagi Rm29k

Vide0 Mudah Betul Sekali Zulin Aziz Minta Fikry Sanggup Bagi Rm29k

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 314 hits
Buat peminat rancangan hiburan Trek Selebriti pastinya sudah biasa dengan segmen pr4nk yang dikenakan kepada para selebriti jemputan terhadap orang yang dikenali mereka sekali gus berjaya mencuit hati penonton Video teaser rancangan hiburan...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku