Tawan Selangor Pas Tak Cakap Kosong 33 Kerusi Dun Pengundi Melayu


agendaily.com18/01/2023

PAS tidak bercakap kosong apabila meletakkan keyakinan Perikatan Nasional (PN) mampu membuat kejutan dengan merampas Selangor daripada Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya negeri (PRN) yang bakal diadakan dalam beberapa bulan lagi.

Keyakinan itu adalah berdasarkan kepada kemenangan PAS dan PN pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15), khususnya di kerusi majoriti Melayu, kata Setiausaha Perhubungan PAS Selangor, Roslan Shahir Datuk Mohd Shahir.

Menurutnya selepas Kelantan, Terengganu, Kedah dan terbaharu iaitu Perlis, kini giliran Selangor pula untuk ditawan dalam PRN akan datang.

“PAS menang 43 daripada 222 kerusi Parlimen dalam PRU-15 lalu. Kemenangan itu rata-rata di kerusi majoriti Melayu,” katanya sambil memberikan fakta berkaitan kedudukan pengundi Melayu di kawasan Parlimen ketika PRU lalu.

Beliau menggariskan 21 kerusi Parlimen mempunyai 90 peratus pengundi Melayu; 80 peratus (10 kerusi); 70 peratus (tujuh kerusi); dan 60 peratus (empat kerusi).

Roslan berkata satu sahaja kerusi Parlimen yang mempunyai pengundi Melayu di bawah 60 peratus iaitu Kuala Langat (58.69 peratus), manakala 41.31 peratus adalah pengundi bukan Melayu.

Untuk rekod, walaupun, di Parlimen Kuala Langat pengundi Melayunya di bawah 60 peratus tetapi calon PN yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi, berjaya merampas kerusi itu daripada Pakatan Harapan (PH) dalam saingan enam penjuru.

Dr Ahmad Yunus yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sijangkang, menang dengan 1,833 undi apabila memperoleh 52,867 undi, manakala calon PH (51,034 undi); dan Barisan Nasional (18,685), manakala calon Pejuang dan dua calon Bebas hilang deposit.

PH dan BN meletakkan calon bukan Melayu bagi kerusi Parlimen Kuala Langat iaitu masing-masing G Manivanan (PH) dan M Mohana (BN), tetapi kelihatannya majoriti pengundi Melayu telah bersatu menolak mereka.

Semalam, Dr Ahmad Yunus yakin PN mempunyai kelebihan untuk merampas dan mengambil alih pentadbiran negeri Selangor daripada PH, pada PRN akan dtang walaupun perkara itu cuba dinafikan pihak lawan.

Ini kerana, katanya wujud beberapa faktor serta perkembangan mutakhir politik semasa yang ternyata menyumbang ke arah keyakinan dan kemenangan PN, termasuk rakyat Selangor yang telah muak dengan siri-siri pembohongan dan jani-janji palsu PH.

“Calon PH dan Barisan Nasional (BN) kecundang di enam kerusi Parlimen di Selangor dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), malah BN gagal menang walau satu kerusi pun di Selangor.

“PH dilihat tidak memiliki kemampuan membawa imej yang dikehendaki rakyat dalam pentadbiran, tambahan pula apabila mereka sanggup bekerjasama dengan BN yang selama ini mereka serang sebagai kleptokrat dan serba pincang,” kata Dr Ahmad Yunus.

Mengulas lanjut, Roslan yang merujuk kemenangan Dr Ahmad Yunus di kerusi 58.69 peratus Melayu itu mempersoalkan kedudukan 33 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor yang majoritinya dikuasai pengundi Melayu.

“Walau di kerusi 58.69% Melayu calon PAS mampu menang di Selangor bagaimana pula di DUN Selangor nanti?

“Selangor punya 56 kerusi DUN yang mana 33 kerusi mempunyai lebih 60 peratus pengundi Melayu. Kerana itu PAS bukan cakap kosong.

“Insya-Allah dengan kewibawaan calon-calon PAS dan rekod pengalaman bersih dan cemerlang ketika berada dalam kerajaan negeri satu ketika dahulu kita yakin Selangor punya potensi dan bakal menjadi negeri kelima yang akan dimenangi PAS melalui Perikatan Nasional.

“Ayuh anak-anak Selangor kita bawa perubahan. Selangor perlukan kerajaan yang prihatin, bersih dan stabil. Undi anda penentunya,” kata beliau lagi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/tawan-selangor-pas-tak-cakap-kosong-33.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Usah Berangan Tawan Selangor

Pas Usah Berangan Tawan Selangor

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 159 hits
Pas usah berangan tawan SelangorPosted By on January 23 2023Pas tidak perlu berangan angan terlalu tinggi untuk merampas negeri Selangor dalam Piligan Raya Negeri akan datang Menurut Timbalan Pengarah Komunikasi PKR Selangor Adzman Kamarudd...
Prn Selangor Amanah Umno Sasar Pengundi Sama Tak Logik Pkr Serah Kerusi Azmin

Prn Selangor Amanah Umno Sasar Pengundi Sama Tak Logik Pkr Serah Kerusi Azmin

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 173 hits
Anne MuhammadPETALING JAYA Barisan Nasional akan terpaksa bertolak ansur dalam rundingan PRN dengan Pakatan Harapan di Selangor meskipun pilihan kerusi yang ada adalah terhad kata penganalisis Azmi Hasan dari Akademi Nusantara berkata BN da...
Ph Bn Boleh Menang 53 Kerusi Dun Dalam Prn Selangor

Ph Bn Boleh Menang 53 Kerusi Dun Dalam Prn Selangor

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 140 hits
MALAYSIADATELINE Pakatan Harapan dan Barisan Nasional berpotensi untuk menawan kira kira 53 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri jika kedua duanya bergabung dalam Pilihan Raya Negeri Selangor akan datang Timbalan Presiden PKR Rafizi Ram...
Prn Pas Yakin Pn Rampas Selangor Hubungan Ph Umno Faktor Penting

Prn Pas Yakin Pn Rampas Selangor Hubungan Ph Umno Faktor Penting

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 718 hits
Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi PAS Selangor yakin Perikatan Nasional mempunyai kelebihan untuk merampas dan mengambil alih pentadbiran negeri itu daripada Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri yang bakal diadakan dal...
Pas Nasrudin To Head Muafakat Ngo In Pahang Zuraida In Selangor

Pas Nasrudin To Head Muafakat Ngo In Pahang Zuraida In Selangor

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 100 hits
Central PAS committee member Nasrudin Hassan and former Ampang MP Zuraida Kamaruddin were today announced as the state liaison chiefs of Pahang and Selangor Muafakat Nasional respectively MN chairperson Annuar Musa said the time has come fo...
Sogok Pengundi Alasan Dan Penafian Pas Tidak Masuk Akal

Sogok Pengundi Alasan Dan Penafian Pas Tidak Masuk Akal

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 141 hits
Apabila sudah terkantoi PAS memberi sogokan kepada pengundi untuk mendapat sokongan pda PRU15 maka pelbagai reaksi penafian mula dibangkitkan oleh pemimpin PAS bagi menghalalkan perbuatan sogokan mereka Salah satu cara pemimpin PAS untuk al...
Ph Selangor Tak Akan Serah Kerusi Kepada Bn Kata Pemimpin Amanah

Ph Selangor Tak Akan Serah Kerusi Kepada Bn Kata Pemimpin Amanah

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 141 hits
freemalaysiatoday com January 15 2023 10 34 AMAhli Jawatankuasa Pimpinan Pusat Amanah Sany Hamzan menjangkakan pilihan raya negeri Selangor akan diadakan Jun depan HULU LANGAT Pakatan Harapan Selangor akan mempertahankan semua 40 kerusi dim...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau