Tata Cara Daftar Merek Secara Kolektif Yang Cocok Untuk Umkm


Berbeda dengan merek dagang pada umumnya, tata cara daftar merek secara kolektif memiliki perbedaan kendati tak cukup signifikan. Sistem ini sendiri, sangat cocok bagi sektor Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) yang baru memulai bisnis dalam skala kecil.
Menilik pada definisinya, merek kolektif merupakan tanda pada barang atau jasa dengan karakteristik yang sama untuk aktifitas perdagangan, umumnya dilakukan baik secara perorangan maupun badan hukum secara bersama dan menjadi pembeda dengan jenis lain.
Merek kolektif telah banyak digunakan oleh pengusaha dengan produk terkenal. Sebut saja Coca-Cola dengan Big Cola, minuman bersoda dengan produk yang menyerupai. Ada juga Pop Ice dan Top Ice, Peter Says Denim dengan Kick Denim, juga Specs dan Speed.
Aturan di Indonesia berdasarkan Undang-Undang Nomor 15 Tahun 2001 menjelaskan, jika waktu perlindungan bagi merek adalah 10 tahun untuk dapat diperpanjang kembali.
Tata cara  daftar merek kolektif terbaru tahun 2020Jika melihat pada prosedurnya, daftar merek kolektif sedikit berbeda dengan merek pada perusahaan maupun perorangan. Di dalam pengajuan permohonan, pemohon wajib menyatakan bahwa merek tersebut digunakan secara kolektif. Tentunya, dengan peraturan perundang-undangan yang mengikat sesuai jenisnya.
Ketentuan dalam penggunaan merek kolektif antara lain:

Mutu, sifat, maupun ciri umum barang atau jasa yang diperdagangkan.Peraturan bagi pemilik merek kolektif harus dilakukan pengawasan secara efektif atas penggunaan merek.Sanksi terhadap pelanggaran penggunaan merek kolektif.
Kendati begitu, merek kolektif juga memiliki kelemahan yakni tidak dapat memberi lisensi kepada pihak lain. Hal ini berbeda dengan peraturan merek dagang biasa yang berhak memberi lisensi terhadap satu atau lebih pihak.
Merek Kolektif bagi Pengusaha UMKMUMKM memiliki kontribusi besar terhadap pertumbuhan ekonomi nasional. Maka tak heran jika pemerintah selalu menempatkan UMKM sebagai lembaga prioritas dalam pemberian subsidi. Pada segmen berbeda, lembaga macam koperasi justru terkendala dalam penguatan produk berupa daftar merek.
Perlindungan terhadap hak kekayaan intelektual ini, bahkan sengaja dihindari untuk menekan pengeluaran lembaga. Untuk itu, menerapkan daftar merek kolektif bisa menjadi solusi bagi banyak lembaga UMKM jika ingin menekan pengeluaran. Dengan merek kolektif, setiap anggota koperasi misalnya bisa menanggung bersama seluruh biaya yang timbul selama proses daftar merek.
Merek ini dinilai sangat bermanfaat bagi UMKM dengan kepemilikan merek dan aset yang menjanjikan. Dengan status kepemilikan secara bersama-sama, tiap pemegang memiliki hak yang sama dalam penggunaan merek baik dalam produksi, distribusi, hingga pemasaran yang lebih masif.
Merek kolektif memang menyasar pengusaha dengan skala modal yang lebih kecil. Meski memiliki beberapa kelemahan pada lisensi, merek kolektif adalah alternatif yang baik untuk mendapat perlindungan hukum tanpa biaya yang besar, dengan penerapan tata cara daftar merek yang sesuai.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.kangmousir.com/2020/11/tata-cara-daftar-merek-secara-kolektif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isharefans Cara Mudah Daftar Buat Task Jana Income Setiap Hari

Isharefans Cara Mudah Daftar Buat Task Jana Income Setiap Hari

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 417 hits
Tutorial Cara Daftar Dan Jana Income Dengan IShareFans Assalamualaikum semua Berita baik untuk semua Korang tahu tak mengenai IShareFans Ok bagi yang belum tahu sekarang ni tengah viral tau di mana ramai yang dah join dan berjaya menjana pe...
Cara Daftar Spa9 Untuk Akaun Baru Dan Akaun Tamat Tempoh

Cara Daftar Spa9 Untuk Akaun Baru Dan Akaun Tamat Tempoh

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 369 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraPasti ramai yang ingin memohon jawatan dalam Perkhidmatan Awam Kepada anda yang berminat untuk memohon jawatan jawatan tersebut anda bolehlah membuat permohonan melalui Sistem Pendaftaran Pekerjaan Suruhan...
Cara Daftar I Akaun Dan Semak Penyata Kwsp Online

Cara Daftar I Akaun Dan Semak Penyata Kwsp Online

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 1031 hits
Last updated Oct 27 2020 Pernahkah anda semak penyata KWSP anda secara online Jika belum di sini kami akan huraikan cara untuk anda daftar i Akaun dan semak penyata anda Sebenarnya kita mempunyai banyak kelebihan apabila kita menjadi ahli K...
Cara Daftar Akaun I Sinar Akaun 1 Kwsp

Cara Daftar Akaun I Sinar Akaun 1 Kwsp

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 483 hits
Program i Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bermula tahun 2020 kini dibuka dan diperluaskan kepada semua ahli yang terjejas pendapatan mereka tidak kira disebabkan hilang pekerjaan atau terkurang pendapatan pencarum layak memohon untuk m...
Cara Daftar Wemedia Dan Jana Pendapatan Melalui Media Sosial

Cara Daftar Wemedia Dan Jana Pendapatan Melalui Media Sosial

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 1202 hits
Cara Daftar WeMedia Dan Jana Pendapatan Melalui Media Sosial Assalamualaikum semua Zaman sekarang siapa yang takde media sosial Rasanya semua ada kan Tahu tak yang kita boleh buat income sampingan melalui media sosial ni Ye satu aplikasi ya...
Cara Daftar Partner Foodpanda

Cara Daftar Partner Foodpanda

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 368 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraAnda pemilik kedai makan atau restoran dan ingin menambah pendapatan di Foodpanda berikut adalah cara cara mendaftar sebagai partner Foodpanda Sebelum itu jom kita kenal dulu dengan Foodpanda Foodpanda mer...
Syarat Cara Daftar Kursus Praperkahwinan Online Di Sabah Sepanjang Pkpb

Syarat Cara Daftar Kursus Praperkahwinan Online Di Sabah Sepanjang Pkpb

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 803 hits
AssalamualaikumBismillahAku tak tahulah macam mana boleh terdetik hati mahu daftar kursus praperkahwinan ini Lama dah mahu daftar cuma tiada kesempatan dan bajet Entah macam mana hari ini Allah gerakkan hati pula untuk aku search kat google...
Cara Daftar Perniagaan Ssm Secara Online Terbaru Untuk Tahun 2020

Cara Daftar Perniagaan Ssm Secara Online Terbaru Untuk Tahun 2020

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 760 hits
Kepada mereka yang nak daftar lesen perniagaan SSM sekarang anda boleh buat online sahaja Ikuti langkah dan cara ini dibawah Perkongsian ini merupakan daripada pengalaman sendiri apabila baru sahaja berjaya mendaftarkan syarikat enterprise ...
Infografis Tata Cara Pencoblosan Di Pilkada Serentak Yang Aman Saat Pandemi Covid

Infografis Tata Cara Pencoblosan Di Pilkada Serentak Yang Aman Saat Pandemi Covid

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 190 hits
Pelaksanaan Pemilihan Serentak tahun 2020 pada masa pandemi Covid 19 tentu bukan perkara mudah
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day