Tarikh Penting Zulhijjah 1445h Serta Kemuliaan Yang Terdapat Di Dalamnya


Bulan Zulhijjah adalah merupakan bulan terakhir dalam kalendar Takwim Hijrah. Ibadat Haji dilaksanakan pada bulan ini serta Hari Raya Korban atau Hari Raya Aidil Adha disambut pada 10 Zulhijjah pada setiap tahun.
Pada 7 Jun 2024 yang lalu telah jatuhnya 1 Zulhijjah, maka pada 6 Jun 2024 adalah hari terakhir bagi sesiapa yang berniat untuk melakukan ibadah korban agar tidak memotong kuku, bercukur dan seumpamanya pada bulan zulhijjah yang telah ditetapkan.
Hadis daripada Ummu Salamah R.anha bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda :
“Barangsiapa yang mempunyai binatang korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zulhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai berkorban”.
Hadis Riwayat Muslim (1977) Tarikh-Tarikh Penting Zulhijjah 2024/1445H Tarikh Penting Zulhijjah 1445H Serta Kemuliaan Yang Terdapat Di Dalamnya 5 Berikut admin kongsikan tarikh-tarikh penting pada bulan Zulhijjah 2024 bersamaan 1445 Hijrah serta keistimewaan yang terdapat di dalam bulan tersebut kepada umat Islam :
1 Zulhijjah 1445H (8 Jun 2024)Permulaan bagi bulan Zulhijjah yang sangat mulia dan banyak kelebihannya.8 Zulhijjah 1445H (15 Jun 2024)Jemaah haji mula bergerak ke Mina untuk memulakan ibadah haji yang mana disebut sebagai Hari Tarwiyah.9 Zulhijjah 1445H (16 Jun 2024)Hari Arafah yang mana jemaah haji mula berkumpul di Padang Arafah. Pada hari tersebut ibadah puasa amat dianjurkan bagi umat Islam yang tidak menunaikan ibadah Haji kerana terdapat ganjaran pahala yang besar bagi siapa yang melaksanakannya.10 Zulhijjah 1445H (17 Jun 2024)Hari Raya Aidil Adha, di mana umat Islam menyambutnya dengan solat sunat Aidil Adha dan melakukan ibadah korban.11-13 Zulhijjah 1445H (18-20 Jun 2024):Hari-hari Tashrik. Umat Islam dilarang berpuasa pada hari tersebut dan dianjurkan untuk memperbanyakkan takbir, tahmid, dan tahlil.tarikh-tarikh penting Zulhijjah Tarikh Pengumuman Hari Raya Aidil Adha 2024 Tarikh Penting Zulhijjah 1445H Serta Kemuliaan Yang Terdapat Di Dalamnya 6 Pengumuman rasmi tarikh awal Zulhijjah dan Hari Raya Aidiladha telah dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, selaku pihak berkuasa yang diamanahkan oleh Majlis Raja-Raja.
Maka dari itu, Tarikh Hari Raya Aidiladha 2024 Masihi, bersamaan 1445 Hijrah, jatuh pada Isnin, 17 Jun 2024, bersamaan 10 Zulhijjah 1445H.
Peristiwa Besar Dalam Bulan Zulhijjah Bulan Zulhijjah adalah bulan terakhir dalam sistem kalender Hijriah. Bulan ke-12 ini juga merupakan salah satu dari 4 bulan yang masuk dalam kategori asyhurul hurum atau bulan yang dimuliakan.
Pernyataan di atas disokong dengan hadith Rasulullah yang bermaksud:
“Zaman itu berputar sebagaimana keadaannya sejak Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun itu dua belas bulan. Di antaranya ada empat bulan haram (mulia). Tiga bulan berturut-turut yaitu Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram, dan bulan Rajab Mudhar yang terletak antara Jumadal akhir dan Sya’ban.” (HR Bukhari & Muslim).
Oleh itu, disenaraikan beberapa peristiwa terdahulu yang berlaku pada bulan Zulhijjah :
Nabi Yunus Diselamatkan dari Terkaman Paus Lahirnya Anak Pertama Nabi Zakaria di usianya yang ke-120 Pembangunan Kaabah Penyembelihan Nabi Ismail Salehuddin Al-Ayubi Menawan Kubu Musuh Peristiwa Perjanjian Aqabah Kedua  Kematian Khalifah Umar bin Al-Khattab Terdapat banyak lagi peristiwa yang pernah terjadi yang akan dikongsikan selepas ini.
Amalan Sunnah 10 Awal Zulhijjah Tarikh Penting Zulhijjah 1445H Serta Kemuliaan Yang Terdapat Di Dalamnya 7 Tahukah anda daripada bulan Zulhijjah ini kita dapat mengumpul pahala yang lebih besar daripada berjihad?
Ini berpandukan daripada Sabda Rasulullah :
مَا الْعَمَلُ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ أَفْضَلَ مِنَ الْعَمَلِ فِي هَذِهِ ‏”‏‏.‏ قَالُوا وَلاَ الْجِهَادُ قَالَ ‏”‏ وَلاَ الْجِهَادُ، إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ يُخَاطِرُ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَىْءٍ ‏”‏‏.‏
“Tiada amalan yang dilakukan pada hari lain yang lebih baik daripada amalan pada 10 hari ini. Para sahabat bertanya: Walaupun Jihad? Baginda menjawab: Tidak juga Jihad, kecuali jika seseorang keluar dengan nyawa dan hartanya dan tidak kembali lagi.
(HR al-Bukhari)
Antara amalan yang boleh dilakukan ketika bulan Zulhijjah ini ialah :
Berpuasa sunat di siang hari. Beribadah di malam hari (qiamullail). Memperbanyak solat sunat. Berbuat baik pada ibu bapa. Memperbanyakkan bacaan Al-Quran. Betutur tentang perkara yang baik Membantu orang yang susah. Memperbanyakkan zikir. Kemuliaan Bulan Zulhijjah Terdapat kemuliaan pada bulan Zulhijjah ini sehinggakan Nabi menganjurkan untuk tingkatkan amalan harian agar dapat memperolehi pahala
Pahala lebih besar dari Jihad. Dipetik dari al-Imam Ibn Hajar :
والذي يظهر أن السبب في امتياز عشر ذي الحجة لمكان اجتماع أمهات العبادة فيه ، وهي الصلاة والصيام والصدقة والحج ، ولا يتأتى ذلك في غيره
“Secara zahirnya, sebab yang menjadikan 10 hari pertama Zulhijjah ini lebih utama dari yang lain kerana 10 hari ini menghimpunkan semua amalan utama di dalam Islam iaitu solat, puasa, sedeqah dan haji. Himpunan amalan-amalan ini tidak berlaku dalam hari-hari yang lain. (Fath Al-Bari)
Dalam setahun ianya dianggap hari yang paling baik. Diriwayatkan dalam Sahih Ibn Hibban, daripada Jabir, Baginda SAW bersabda:
ما مِن أيَّامٍ أفضلُ عندَ اللهِ مِن أيَّامِ عشْرِ من ذي الحجَّةِ
Maksudnya: “Tidak ada hari-hari yang lebih utama di sisi Allah daripada 10 hari terawal di bulan Zulhijjah.” Riwayat Ibnu Hibban (3853)
Hari yang dicintai oleh Allah SWT Rasulullah SAW pernah bersabda :
ما من أيام أعظم عند الله سبحانه ولا أحب إليه العمل فيهن من هذه الأيام العشر. فأكثروا فيهن من التهليل والتكبير والتحميد
“Tidak ada hari yang lebih besar di sisi Allah dan tidak ada hari yang lebih disayangi oleh Allah supaya kita beramal di dalamnya melainkan pada 10 hari ini. Maka perbanyakkanlah bertahlil, bertakbir dan bertahmid” (HR al-Tabrani)
Bila tarikh Hari Raya Haji 2024? 17 Jun 2024 (Isnin) bersamaan 10 Zulhijjah 1445H
Tarikh-tarikh penting Zulhijjah ? 1 Zulhijjah 1445H (8 Jun 2024)
Permulaan bagi bulan Zulhijjah yang sangat mulia dan banyak kelebihannya.
8 Zulhijjah 1445H (15 Jun 2024)
Jemaah haji mula bergerak ke Mina untuk memulakan ibadah haji yang mana disebut sebagai Hari Tarwiyah.
9 Zulhijjah 1445H (16 Jun 2024)
Hari Arafah yang mana jemaah haji mula berkumpul di Padang Arafah. Pada hari tersebut ibadah puasa amat dianjurkan bagi umat Islam yang tidak menunaikan ibadah Haji kerana terdapat ganjaran pahala yang besar bagi siapa yang melaksanakannya.
10 Zulhijjah 1445H (17 Jun 2024)
Hari Raya Aidil Adha, di mana umat Islam menyambutnya dengan solat sunat Aidil Adha dan melakukan ibadah korban.
11-13 Zulhijjah 1445H (18-20 Jun 2024):
Hari-hari Tashrik. Umat Islam dilarang berpuasa pada hari tersebut dan dianjurkan untuk memperbanyakkan takbir, tahmid, dan tahlil.
Apakah kemuliaan bulan zulhijjah? 1. Pahala lebih besar dari Jihad
2. Dalam setahun ianya dianggap hari yang paling baik.
3. Hari yang dicintai oleh Allah SWT.
Amalan Sunnah Bulan Zulhijjah ? -Berpuasa sunat di siang hari.
-Beribadah di malam hari (qiamullail).
-Memperbanyak solat sunat.
-Berbuat baik pada ibu bapa.
-Memperbanyakkan bacaan Al-Quran.
-Betutur tentang perkara yang baik
-Membantu orang yang susah.
-Memperbanyakkan zikir.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/06/tarikh-penting-zulhijjah-1445h.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarikh Puasa Sunat Zulhijjah 1445h 2024m Serta Niat Puasa Sunat Zulhijjah Tarwiyah Dan Hari Arafah

Tarikh Puasa Sunat Zulhijjah 1445h 2024m Serta Niat Puasa Sunat Zulhijjah Tarwiyah Dan Hari Arafah

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 113 hits
Bulan Zulhijjah adalah salah satu bulan istimewa bagi umat Islam dimana umat Islam akan menyempurnakan rukun Islam kelima iaitu menunaikan ibadah haji Zulhijjah juga dikenali dengan bulan haram Bulan yang diharamkan untuk berperang kerana d...
Tarikh Penting Zulhijjah 2024 1445 H Jakim

Tarikh Penting Zulhijjah 2024 1445 H Jakim

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 99 hits
Esok 7 Jun 2024 jatuhnya 1 Zulhijjah maka hari ini 6 Jun 2024 adalah hari terakhir bagi mereka yang berniat melakukan ibadah korban untuk memotong kuku bercukur dan seumpamanya Hadis daripada Ummu Salamah R anha bahawa beliau mendengar Rasu...
Amalan Baik Yang Boleh Dilakukan Di Bulan Zulhijjah

Amalan Baik Yang Boleh Dilakukan Di Bulan Zulhijjah

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 114 hits
Bulan Zulhijjah merupakan bulan yang sangat istimewa dalam kalendar Islam khususnya kerana terdapatnya beberapa hari yang sangat mulia dan penuh keberkatan Berikut adalah beberapa amalan baik yang boleh dilakukan pada bulan Zulhijjah 1 Berp...
Kelebihan Amalan Bulan Zulhijjah

Kelebihan Amalan Bulan Zulhijjah

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 100 hits
Senarai Kelebihan Amalan Bulan Zulhijjah Keistimewaan Kelebihan Amalan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah serta Amalan Sunnah yang Dianjurkan 1 Pahala Yang Lebih Besar Daripada Jihad 10 hari pertama Zulhijjah dapat memberikan pahala yang lebih...
Amalan Rutin 10 Hari Pertama Pada Bulan Zulhijjah

Amalan Rutin 10 Hari Pertama Pada Bulan Zulhijjah

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 105 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Amalan Rutin 10 Hari Pertama Pada Bulan ZulhijjahBulan Zulhijjah semakin mendekat beberapa hari lagi kita akan melangkah masuk ke bulan Zulhijjah bulan ke 12 dalam kalendar Hijrah Beberapa amalan terten...
Waktu Doa Mustajab Hari Arafah 1445h 2024m Dan Doa Doa Yang Terbaik Pada Hari Arafah

Waktu Doa Mustajab Hari Arafah 1445h 2024m Dan Doa Doa Yang Terbaik Pada Hari Arafah

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 180 hits
Berdasarkan hasil cerapan dan pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar Raja raja tarikh umat Islam di Malaysia menyambut 1 Zulhijjah jatuh pada 8 Jun 2024 Bermakna Hari Arafah di Malaysia jatuh pada 9 Zulhijjah 1445H 16 Jun 2024 bersamaan hari...
Reka Bentuk Poster Elemen Penting Yang Perlu Ada

Reka Bentuk Poster Elemen Penting Yang Perlu Ada

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 121 hits
Poster adalah alat promosi yang berkesan untuk menarik perhatian dan menyampaikan mesej kepada audiens anda dengan cepat Walau bagaimanapun reka bentuk poster yang berkesan memerlukan perhatian kepada beberapa elemen penting Dalam artikel i...
Penting Ke Menzahirkan Rasa Syukur Itu

Penting Ke Menzahirkan Rasa Syukur Itu

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 65 hits
Hakikatnya konsep bersyukur dalam Islam sangat penting ye kawan kawan Syukur itu bermaksud mengakui segala nikmat dan kurniaan yang diberikan oleh Allah serta merasakan keikhlasan dalam hati untuk menghargainya Orang yang bersyukur akan men...
Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Why Consult Hamas On Business And Investments

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


Jb Kl Lepas Ni Apa Pulak

6 Tips Agar Berwawasan Luas

Restoran Halal Makanan Jepun Makan Buffet Di Samurai Yakiniku Setapak

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Mahathir Diguling Atau Mahathir Yang Gulingkan Pakatan Pada February 2020

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst