Tarikh Hari Gawai 2024 Ucapan Hari Gawai Dan Sambutan Hari Gawai


Ada perayaan hari gawai 2024 yang bertempat di negeri sarawak . Umum mengetahui bahawa negara malaysia mempunyai kepelbagaian bangsa dan kaum yang berbeza-beza dalam masa yang sama menunjukkan malaysia ini mempunyai kepelbagaian variasi budaya dan adat.
Perayaan gawai 2024 di beberapa tempat dalam negara khususnya negeri Sarawak. Negeri Sarawak kaya dengan kepelbagaian suku dan budaya. Terdapat banyak perayaan yang popular di Sarawak antaranya adalah hari gawai.
Berkenaan Sambutan Gawai 2024 Apakah itu Hari Gawai? Tarikh Hari Gawai 2024, Ucapan Hari Gawai dan Sambutan Hari Gawai 34 Hari gawai adalah merupakan pesta tahunan yang disambut oleh orang dayak di Sarawak pada setiap tahun. Pesta ini adalah merupakan hari perayaan yang telah ditetapkan sebagai cuti umum di negeri sarawak dan adalah majlis keagamaan dan sosial yang diiktiraf sejak tahun 1957.
Hari gawai adalah merupakan hari perayaan dayak yang merupakan konsep dibawa melalui penerbit radio tan kingsley dan owen liang daripada komuniti dayak. Hari gawai juga dikenali sebagai hari Sarawak yang mana ia melibatkan semua orang sarawak sebagai hari kebangsaan tanpa mengira asal suku.
Tarikh Hari Gawai 2024 Hari gawai 2024 akan disambut pada 1 Jun 2024 bersamaan hari Sabtu. Ia adalah merupakan hari cuti umum bagi negeri Sarawak. Perayaan ini dijangkakan diadakan secara meriah seperti pesta.
Selain itu, ia juga adalah merupakan salah satu tarikan para pelancong untuk melihat sendiri adat dan budaya rakyat Sarawak.
Sambutan Perayaan Hari Gawai 2024 Masyarakat Malaysia Ucapan Sempena Hari Gawai 2024 Tarikh Hari Gawai 2024, Ucapan Hari Gawai dan Sambutan Hari Gawai 35 Contoh ucapan sempena hari gawai 2024 adalah seperti dibawah:
Selamat hari gawai 2024, semoga ikatan perpaduan rakyat malaysia terus kuat dan aman damai
Selamat hari gawai 2024, gaya guru gerai nyamai, lantang senang nguan menua
Selain itu, terdapat juga ucapan yang berbeza-beza mengikut etnik Sarawak. Berikut antara ucapan Hari Gawai yang dikongsikan mengikut etnik pribumi di Sarawak:
Iban – ‘Selamat Ngintu Hari Gawai Dayak’ Bidayuh – ‘Silamat Andu Gawai Dayak’ Kayan – ‘Selamat Dau Gawai Dayak’ Kenyah – ‘Selamat Tau Gawai Dayak’ Kelabit – ‘Doo Adto Irau Dayak’ Berawan – ‘Selamat Enchiew Gawai Dayak’ Saban – ‘Selamat Siew Gawai Dayak’ Lun Bawang – ‘ Do Aco Irau Dayak’ Bisaya – ‘Selamat Nyambut Adau Gawai Dayak” Melanau – ‘Selamat Lau Gawai Dayak’ Penan – ‘Jian Dau Gawai Dayak’ Upacara Semasa Hari Gawai Perayaan hari gawai ini disambut oleh masyarakat Dayak di Sarawak pada setiap 1 Jun setiap tahun. Kuih-muih tradisional yang diperbuat daripada tepung beras, gula dan santan disediakan oleh kaum Dayak. Tuak yang merupakan sajian utama perayaan Gawai Dayak. Perayaan Gawai Dayak bermula dengan upacara membuang sial oleh Tuai Gawai.
Tuai Gawai akan memulakan upacara ‘miring’ ini diruai (beranda) rumah panjang. Tuai Gawai akan berdoa supaya dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Pada jam 12.00 malam pula upacara minum air pengayu dilakukan dengan harapan supaya panjang umur, sihat dan makmur.
Pada pagi 1 Jun, tepat jam 7.00 pagi, tuai rumah dengan diiringi oleh beberapa penghuni rumah panjang akan menghantar piring persembahan ke tiang pengingat iaitu sejenis kayu yang sering digunakan untuk mendirikan rumah panjang.
Soalan FAQs Berkenaan Gawai 2024 Bagaimanakah perayaan gawai di Malaysia? Semasa hari gawai kaum keluarga dan sanak saudara akan pulang ke rumah panjang bertemu ahli keluarga yang lain untuk meraikan sambutan Gawai Dayak.
Hari gawai juga merupakan masa terbaik untuk mengeratkan hubungan, berkenalan, bertanyakan khabar dengan sanak saudara yang lain dan mengenali susur-galur keluarga dengan lebih mendalam.
Dimanakah sambutan hari gawai? Hari gawai kebiasaannya disambut di rumah panjang. Ia akan dirasmikan oleh ketua rumah panjang.
Apakah makanan tradisional gawai? Ada satu hidangan yang istimewa dalam perayaan Gawai iaitu pansoh ayam atau turut dikenali sebagai manok pansoh. Ia adalah sejenis hidangan lazat tradisional Sarawak yang dimasak di dalam buluh.
Kaum mana yang menyambut gawai? Perayaan hari gawai adalah disambut oleh kaum dayak.
Adakah rumah terbuka sempena hari gawai? Kebiasaan pada hari kedua, setiap bilik dalam sesebuah rumah panjang atau kampung akan bersedia bagi acara rumah terbuka kepada orang ramai dengan menghidangkan makanan dan minuman di bilik atau di ruai mereka.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/gawai-2024.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarikh Hari Mother S Day 2024 Ucapan Mother S Day Dan Promo Mother S Day 2024

Tarikh Hari Mother S Day 2024 Ucapan Mother S Day Dan Promo Mother S Day 2024

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 108 hits
Mother s day 2024 adalah merupakan hari untuk mengingati dan menghargai jasa seorang wanita lebih tepat ibu Golongan ibu adalah mainkan peranan besar dalam memastikan perkembangan kehidupan manusia Tiada orang yang boleh membesarkan tanpa d...
Tarikh Hari Guru 2024 Tema Hari Guru 2024 Dan Ucapan Selamat Hari Guru

Tarikh Hari Guru 2024 Tema Hari Guru 2024 Dan Ucapan Selamat Hari Guru

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 199 hits
Hari guru 2024 adalah merupakan hari yang di mana para guru seluruh malaysia dihargai dan dihormati kerana jasa mereka mencurahkan ilmu dan bakti dalam dunia pendidikan Guru adalah merupakan nissan yang sangat berjasa kepada murid dalam mel...
Tarikh Hari Deepavali 2024 Serta Lokasi Tumpuan Deepavali 2024

Tarikh Hari Deepavali 2024 Serta Lokasi Tumpuan Deepavali 2024

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 152 hits
Bila tarikh hari Deepavali 2024 Deepavali adalah merupakan hari penting bagi penganut kaum hindu masyarakat di malaysia Malaysia sebagai negara yang mempunyai kepelbagai kaum menjadi sebuah negara yang terbuka dengan pelbagai sambutan peray...
Tarikh Valentine Day 2024 Ucapan Valentine Day Dan Hukum Sambut Valentine Day

Tarikh Valentine Day 2024 Ucapan Valentine Day Dan Hukum Sambut Valentine Day

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 127 hits
Tarikh Valentine Day 2024 Ucapan Valentine Day dan Hukum Sambut Valentine Day 16 Valentine Day biasanya disambut dengan bertukar tukar Valentine buatan tangan atau yang dibeli di kedai atau tanda kasih sayang lain seperti coklat dan bunga D...
Tarikh Dan Senarai Minggu Valantine Day 2024

Tarikh Dan Senarai Minggu Valantine Day 2024

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 163 hits
Tarikh dan Senarai Minggu Valantine Day 2024 8 Valantine Day biasanya disambut dengan bertukar tukar Valentine buatan tangan atau yang dibeli di kedai atau tanda kasih sayang lain seperti coklat dan bunga Di banyak sekolah adalah kebiasaan ...
Jadual Tarikh Pembayaran Pencen Bulanan Bagi Tahun 2024

Jadual Tarikh Pembayaran Pencen Bulanan Bagi Tahun 2024

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 148 hits
Jadual Tarikh Bayaran Pencen Bulanan Bagi Tahun 2024 Sebagai panduan kepada seluruh kakitangan awam dikongsikan di sini jadual tarikh bayaran pencen bagi tahun 2024 Jadikan jadual ini sebagai rujukan kita merancang kewangan dengan lebih bai...
Scsb Anjurkan Program Wacana Srikandi Sempena Hari Wanita Sedunia 2024

Scsb Anjurkan Program Wacana Srikandi Sempena Hari Wanita Sedunia 2024

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 151 hits
Baru baru ini AlongMurni berkesempatan untuk turut sama hadir ke Majlis Pelancaran Program WACANA SRIKANDI anjuran SACC Convec San Bhd bertempat di Pusat Konvesyen Shah Alam Program ini diadakan bersesuaian dengan tema Hari Wanita 2024 Memp...
Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Penggal Amp Cuti Akhir Tahun 2023

Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Penggal Amp Cuti Akhir Tahun 2023

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 154 hits
Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Penggal amp Cuti Akhir Tahun 2023 Dalam jadual di bawah ini disertakan bersama tarikh Cuti Akhir Tahun Persekolahan Sesi 2023 2024 dan Takwim KPM yang turut menyertakan cuti perayaan cuti penggal cuti akhir tah...
Ucapan Yab Pm Dalam Majlis Jamuan Negara 27 Januari 2024

Ucapan Yab Pm Dalam Majlis Jamuan Negara 27 Januari 2024

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 112 hits
Ucapan YAB PM dalam Majlis Jamuan Negara sempena tamat pemerintahan KDYMM Yang di Pertuan Agong Ke 16 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah
Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Bolehkah Berbuka Puasa Karena Merasa Pusing

Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord