Tarikh Hari Deepavali 2024 Serta Lokasi Tumpuan Deepavali 2024


Bila tarikh hari Deepavali 2024? Deepavali adalah merupakan hari penting bagi penganut kaum hindu masyarakat di malaysia. Malaysia sebagai negara yang mempunyai kepelbagai kaum menjadi sebuah negara yang terbuka dengan pelbagai sambutan perayaan yang menarik.
Dalam pada itu memasuki tahun 2024 yang belum mengetahui berkenaan tarikh rasmi hari Deepavali 2024.
Berkenaan Sambutan Deepavali 2024 Apakah itu Hari Deepavali? Hari deepavali adalah merupakan hari perayaan bagi mereka yang menganut agama Hindu. Deepavali atau Diwali ialah merupakan hari yang menandakan kemenangan oleh kuasa kebaikan terhadap kuasa kejahatan. Maksud Deepavali dalam bahasa sanskrit adalah satu pameran pelita pelita yang menunjukkan kemenangan cahaya ke atas ke kegelapan.
Tarikh Hari Deepavali 2024 Hari Deepavali 2024 adalah pada 31 Oktober 2024 bersamaan hari rabu. Ia adalah merupakan hari cuti umum untuk seluruh rakyat Malaysia. Cuti diberikan kepada semua sektor awam dan sektor swasta.
Untuk cuti sekolah pula, kumpulan A akan bercuti pada 30 Oktober 2024. Manakala untuk kumpulan B akan diberikan cuti 30 Oktober dan 1 November 2024. Bagi negeri Sarawak pula akan diberikan cuti pada 31 Oktobber 2024.
Berikut adalah senarai negeri yang diberikan cuti umum;
Kelantan Terengganu Pahang Perak Johor Melaka Negeri Sembilan Selangor Wilayah Persekutuan Kedah Pulau Pinang Sarawak Sabah Cuti Tanpa Rekod Bagi Penjawat Awam Sempena Deepavali Sukacita dimaklumkan bahawa Kerajaan bersetuju supaya pegawai perkhidmatan awam yang menganut agama Hindu diberikan kemudahan cuti tanpa rekod selama satu (1) hari bagi perayaan Hari Deepavali iaitu pada hari berikutnya sebagai tambahan kepada cuti umum Hari Deepavali.
Boleh rujuk pautan untuk mengetahui lebih lanjut:
Cuti Tanpa Rekod Sempena Hari Deepavali Kemudahan cuti tanpa rekod ini berkuat kuasa mulai tahun 2018 bagi memberi lebih ruang kepada pegawai untuk menyambut perayaan tersebut bersama keluarga.
Sambutan Perayaan Deepavali 2024 Masyarakat Malaysia Lokasi Tumpuan Perayaan Deepavali 2024 Malaysia Tarikh Hari Deepavali 2024 Serta Lokasi Tumpuan Deepavali 2024 44 Pada hari deepavali, terdapat banyak upacara dan cara sambutan oleh masyarakat Hindu. Hari kemenangan ini diraikan oleh penganut agama hindu seluruh Malaysia di kuil-kuil seluruh negara.
Berikut adalah merupakan kuil-kuil yang menjadi tumpuan pada Deepavali 2024:
Kuil Batu Caves, Selangor. Ia sangat sinonim dengan agama Hindu kerana disana terdapat pengumpulan dari serata negeri penganut hindu di Malaysia. Kuil Seberang Jaya, Pulau Pinang selalu sesak dengan rakyat Pulau Pinang yang beragama hindu. Seawal 7 pagi lagi sudah dimulakan upacara keagamaan. Kuil Jalan Seri Kemunting, Pahang dirayakan meriah dengan kepelbagaian pakaian warna warni Kuil Alor Setar, Kedah juga menjadi tumpuan kerana kuil ini berada dalam kawasan bandar. Kuil Johor Bharu, Johor dimulakan seawal 7.30 pagi bagi upacara keagamaan dan akan diberikan manisan laddu ketika mengunjungi pada tahun lepas. Kuil di Melaka antara terkenal kerana di tempat yang bersejarah itu amat terkenal dengan keunikkannya. Kuil Seremban, Negeri Sembilan telah dicatatkan sebanyak 6000 penganut Hindu mengunjungi kuil seawal 7 pagi. Terdapat banyak lagi kuil-kuil di Malaysia yang mendapat sambutan tinggi setiap kali Deepavali. Sambutan Deepavali juga disambut dengan menu-menu makanan tradisional oleh kaum india yang menarik antaranya laddu, maruku, tosei, kari ayam, kari kambing dan putu mayam.
Senarai Hidangan Menu Sempena Hari Deepavali di Malaysia Terdapat menu yang menarik selalu dihidangkan oleh penganut Hindu. Di Malaysia, masyarakat India adalah majoriti Hindu. Mereka menyediakan pelbagai hidangan tradisional yang sedap serta amat dekat dengan hati rakyat Malaysia.
Tarikh Hari Deepavali 2024 Serta Lokasi Tumpuan Deepavali 2024 45 Berikut adalah antara menu hidungan sempena Deepavali:
Thosai Idhlli Muruku Kuih Rawa Urundai Kuih Nei Urundai Kuih Jalebi Kuih Athirasam Soalan FAQs Berkenaan Deepavali 2024 Bila perayaan Deepavali dimulai? Hari deepavali dimulakan dengan menyapukan minyak bijan di atas kepala dan badan bagi menyejukkan badan dan diikuti dengan upacara sembahyang bersama ahli keluarga di rumah ibadat.
Siapakah tokoh perayaan Deepavali? Tokoh bagi perayaan Deepavali ini adalah dari pemuisi lagenda, Valmiki yang menulis kitab suci Ramayana. Melalui kitab itu mempunyai hikayat yang menceritakan tenamtang dewa bernama Maharaja Rama dan lain-lain. Disebabkan kitab tersebut masyarakat hindu amat sinonim dengan perayaan Deepavali dengan menyalakan lampu dan lain-lain upacara keagamaan.
Apakah aktiviti ketika Deepavali? Semasa hari perayaan Deepavali, masyarakat Hindu akan menyediakan pelbagai hidangan tradisional seperti maruku, tosei dan lain-lain. Selain itu, terdapat juga penganjuran rumah terbuka sempena meraikan kepelbagaian perayaan kaum dan bangsa di Malaysia.
Apakah amalan tradisional ketika Deepavali? Amalan tradisional masyarakat Hindu semasa Deepavali adalah membuat Kolam, menyediakan maruku, upacara agama seperti sembahyang dan lain-lain.
Adakah diadakan rumah terbuka sempena Deepavali? Setiap hari Deepavali ada diadakan rumah terbuka bagi memberi sokongan dan keterbukaan masyarakat yang berbilang kaum. Sambutan sangat meriah sehingga dihadiri ratusan dan bahkan ribuan pengunjung.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/deepavali-2024.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarikh Hari Guru 2024 Tema Hari Guru 2024 Dan Ucapan Selamat Hari Guru

Tarikh Hari Guru 2024 Tema Hari Guru 2024 Dan Ucapan Selamat Hari Guru

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 197 hits
Hari guru 2024 adalah merupakan hari yang di mana para guru seluruh malaysia dihargai dan dihormati kerana jasa mereka mencurahkan ilmu dan bakti dalam dunia pendidikan Guru adalah merupakan nissan yang sangat berjasa kepada murid dalam mel...
Tarikh Hari Gawai 2024 Ucapan Hari Gawai Dan Sambutan Hari Gawai

Tarikh Hari Gawai 2024 Ucapan Hari Gawai Dan Sambutan Hari Gawai

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 154 hits
Ada perayaan hari gawai 2024 yang bertempat di negeri sarawak Umum mengetahui bahawa negara malaysia mempunyai kepelbagaian bangsa dan kaum yang berbeza beza dalam masa yang sama menunjukkan malaysia ini mempunyai kepelbagaian variasi buday...
Tarikh Hari Mother S Day 2024 Ucapan Mother S Day Dan Promo Mother S Day 2024

Tarikh Hari Mother S Day 2024 Ucapan Mother S Day Dan Promo Mother S Day 2024

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 107 hits
Mother s day 2024 adalah merupakan hari untuk mengingati dan menghargai jasa seorang wanita lebih tepat ibu Golongan ibu adalah mainkan peranan besar dalam memastikan perkembangan kehidupan manusia Tiada orang yang boleh membesarkan tanpa d...
Tarikh Bayaran Perkeso 2024 Serta Inisiatif Terbaru Perkeso 2024

Tarikh Bayaran Perkeso 2024 Serta Inisiatif Terbaru Perkeso 2024

papar berkaitan - pada 2/2/2024 - jumlah : 160 hits
Majoriti pekerja di dalam pelbagai sektor di Malaysia mempunyai caruman dibawah PERKESO yang diyakini dapat membantu pencarum dan menjaga kebajikan para pekerja PERKESO juga membayar kepada pekerja yang terlibat dengan kes kemalangan di tem...
Jadual Tarikh Pembayaran Pencen Bulanan Bagi Tahun 2024

Jadual Tarikh Pembayaran Pencen Bulanan Bagi Tahun 2024

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 146 hits
Jadual Tarikh Bayaran Pencen Bulanan Bagi Tahun 2024 Sebagai panduan kepada seluruh kakitangan awam dikongsikan di sini jadual tarikh bayaran pencen bagi tahun 2024 Jadikan jadual ini sebagai rujukan kita merancang kewangan dengan lebih bai...
Pelanjutan Tarikh Tutup Permohonan Hlp Hlps Cbbp Tb Ambilan 2024 Kpm

Pelanjutan Tarikh Tutup Permohonan Hlp Hlps Cbbp Tb Ambilan 2024 Kpm

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 196 hits
Tarikh tutup permohonan HLP HLPS CBBP TB dilanjutkan daripada 18 Januari kepada 21 Januari 2024 iaitu sehingga esok Ahad jam 5 petang Selamat maju jaya kepada guru guru yang memohon kali ini Jangan berputus asa untuk menghantar permohonan w...
Hari Kelepasan Am Negeri Selangor 2024

Hari Kelepasan Am Negeri Selangor 2024

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 138 hits
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri telah mempertimbangkan dan meluluskan Hari Kelepasan Am Negeri Selangor Tahun 2024 Di bawah ini adalah senarai Hari Kelepasan Am Negeri Selangor Tahun 2024 sebagai rujukan dan panduan Hari Kelepasan Am Neger...
Absolut Bazaar X Festival Gaya Raya 2024 Kini Berada Di Dua Lokasi

Absolut Bazaar X Festival Gaya Raya 2024 Kini Berada Di Dua Lokasi

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 258 hits
ABSOLUT BAZAAR X FESTIVAL GAYA RAYA 2024 TAHUN KE 3 KINI BERADA DI DUA LOKASI Assalammualaikum semua Setelah kejayaan dua tahun menganjurkan Bazaar Raya bermula dengan dan Kini pada tahun 2024 Absolut Bazaar x Festival Gaya Raya kembali den...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti