Tanpa Saya Pakatan Harapan Takkan Dapat Sokongan Melayu Tun M




Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Pakatan Harapan tidak akan meraih sokongan orang Melayu pada pilihan raya akan datang sekiranya gabungan itu enggan bekerjasama dengannya.


Menurut Mahathir penglibatannya ketika berada bersama PH sewaktu pilihan raya umum 2018, telah membantu meningkatkan sokongan orang Melayu terhadap gabungan itu.


"Saya telah membantu pembangkang untuk menang (pada PRU14) kerana saya telah bawa sokongan orang Melayu.


"DAP yang tidak pernah memperolehi lebih dari 18 kerusi, mendapat 42 kerusi kerana sokongan orang Melayu yang saya bawa," katanya dalam temubual dengan China Press.





Untuk rekod, PH memenangi 89 kerusi pada pilihan raya 2013 dengan DAP memperolehi 38 kerusi parlimen. Gabungan itu, dengan bantuan Bersatu yang diasaskan oleh Mahathir, memenangi sejumlah 113 kerusi parlimen pada pilihan raya 2018.


Walaupun sokongan orang Melayu terhadap PH meningkat, usahanya untuk meraih undi Melayu di kawasan pedesaan masih terhad dengan Bersatu hanya meraih 13 kerusi.


Mahathir berkata dia ingin bekerjasama dengan Anwar tetapi presiden PKR itu telah menolak cadangan tersebut.




"Apa yang telah saya lakukan kepadanya? Saya telah membebaskannya (dari penjara) dan saya belum sampai masa untuk mengundurkan diri. Tapi saya undurkan diri lebih awal.


"Saya tidak menghalangnya, saya mahu bekerja dengannya, saya katakan kepadanya,'baiklah, jika kamu tidak suka saya, berilah saya enam bulan (lagi) kerana jika kamu tidak mempunyai sokongan orang Melayu, pembangkang tidak boleh menang," kata Mahathir.


Mahathir dilantik sebagai perdana menteri selepas PH dan parti sekutunya di Sabah - Warisan, menang pilihan raya 2018.


Bagaimanapun, kerajaan tersebut tumbang selepas 22 bulan mentadbir apabila Bersatu menarik diri daripada PH melalui Langkah Sheraton.


Mahathir, yang menentang tindakan Bersatu itu akhirnya disingkirkan daripada parti itu. Dia kini menubuhkan parti baru yang dinamakan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang).


Dia sepatutnya menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar tetapi tidak dapat menjadi kenyataan apabila kerajaan PH tumbang.


Anwar perlu memastikan dia mempunyai sokongan untuk menjadi perdana menteri yang seterusnya, kata Mahathir.


"Tetapi lihat rekodnya, berapa kali dia mendakwa mendapat sokongan (majoriti)? Sebaliknya dia tidak mendapat sokongan," katanya.




Dia juga mendedahkan ramai penyokong tegar Anwar memintanya untuk tidak membiarkan Anwar mengambil alih jawatan perdana menteri.


"Oleh itu, saya memutuskan, sekiranya (kita) tidak mahu Anwar mengambil alih, maka biar Dewan Rakyat tentukannya,” katanya.


Antara mereka yang berkomplot menjatuhkan kerajaan PH, termasuklah pemimpin kanan parti Anwar sendiri, Azmin Ali, yang juga Ahli Parlimen Gombak.


"Ketika Anwar mengatakan dia mendapat sokongan, dia menjelaskan yang dia akan mengecualikan saya. Sekiranya dia mempunyai sokongan, maka buktikan, tetapi dia tidak memilikinya.


"Mereka (ahli parlimen kerajaan) berjanji untuk menyokong Anwar mungkin kerana janji-janji yang dibuat olehnya. Tetapi mereka yang merupakan sebahagian daripada gabungan kerajaan faham bahawa dengan menggulingkan Muhyiddin Yassin, mereka juga perlu mengundurkan diri dan masa depan mereka akan menjadi tidak menentu," katanya.


Semasa pengundian Belanjawan 2021, Anwar hanya mampu mengumpulkan sokongan 108 anggota parlimen untuk menolak belanjawan, dengan perbezaan tiga undian yang menyokong apabila ia diluluskan dengan sokongan 111 ahli parlimen.


Pada masa ini, terdapat 220 ahli parlimen daripada 222 ahli parlimen di Dewan Rakyat. Terdapat dua kekosongan kerusi parlimen, di Batu Sapi dan Gerik susulan kematian penyandangnya mendiang Liew Vui Keong dan allahyarham Hasbullah Osman.


Sementara itu, Amanah dan DAP berpendapat satu anjakan politik diperlukan oleh pembangkang, dengan mencadangkan gabungan besar yang menyatukan semua parti pembangkang.


Meskipun, Pemuda PKR (AMK) Selangor berkata mereka terbuka dengan cadangan tersebut, tetapi menegaskan pembentukan gabungan besar pembangkang itu tidak boleh melibatkan Mahathir.


Anwar pula telah menyuarakan kesediaan untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja - termasuk Mahathir - asalkan mematuhi prinsip PH dan parti gabungan lain tidak boleh membawa agenda peribadi.


Bagaimanapun, Mahathir menyatakan apa yang diharapkan oleh Anwar adalah sokongan 'tidak berbelah bahagi' daripadanya yang tidak dapat dilakukannya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/12/tanpa-saya-pakatan-harapan-takkan-dapat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanpa Mahathir Orang Melayu Tidak Akan Undi Pakatan Harapan

Tanpa Mahathir Orang Melayu Tidak Akan Undi Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 164 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Pakatan Harapan tidak akan meraih sokongan orang Melayu pada pilihan raya akan datang sekiranya gabungan itu enggan bekerjasama dengannya Menurut Mahathir penglibatannya ketika berada bersa...
Tun M Kembali Ke Pakatan Harapan Ini Jawapan Anwar Ibrahim

Tun M Kembali Ke Pakatan Harapan Ini Jawapan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 221 hits
Tun M kembali ke Pakatan Harapan Ini jawapan Anwar Ibrahim Firdaus AzilDisember 29 2020 Ahli politik atau parti yang ingin menyertai PH tidak boleh sama sekali membawa agenda kepentingan peribadi tegas Anwar Ibrahim Gambar failSHAH ALAM Pak...
Salahuddin Ayub Buka Pekong Pakatan Harapan

Salahuddin Ayub Buka Pekong Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 150 hits
Dr Kamarul Yusof Selama ini Pakatan Harapan khususnya DAP sangat kuat mengutuk tindakan mencuri Ahli Ahli Parlimen parti parti lain dan tindakan Ahli Ahli Parlimen melompat parti ke parti parti lain sehingga ke tahap mahu akta anti lompat p...
Pemansuhan Gst Oleh Pakatan Harapan Jejas Pendapatan Negara Rahim Bakri

Pemansuhan Gst Oleh Pakatan Harapan Jejas Pendapatan Negara Rahim Bakri

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 180 hits
Keputusan kerajaan Pakatan Harapan memansuhkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan sedikit sebanyak telah menjejaskan pendapatan negara Timbalan Menteri Kewangan 1 Datuk Abd Rahim Bakri berkata hasil pendapatan negara berkurangan apabila cukai ...
Pakatan Harapan S Future Lies In The Collapse Of Perikatan Nasional

Pakatan Harapan S Future Lies In The Collapse Of Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 291 hits
As long as Umno PAS and PPBM continue to unite Pakatan Harapan is doomed Pakatan Harapan s future lies in the collapse of Perikatan Nasional And according to Mahathir if you want to bring down the government you must do it from the inside I...
Anwar Tiada Majoriti Sokongan Tanpa Tun M Warisan Grand Coalition Bukan Untuk Singkirkan Anwar Pkr

Anwar Tiada Majoriti Sokongan Tanpa Tun M Warisan Grand Coalition Bukan Untuk Singkirkan Anwar Pkr

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 220 hits
TAJUK BICARA YB KHALID ABDUL SAMAD POLITIK GRAND COALITION ASAS DAN MATLAMATNYA DAPATKAN VIDEO PENUH PADA LINK DI BAWAH https youtu be T6P6BgxmEkk Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berita Politik Poli
Pakatan Harapan Akan Musnah Jika Anwar Kekal Ketua Pakatan

Pakatan Harapan Akan Musnah Jika Anwar Kekal Ketua Pakatan

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 284 hits
SUDAH hampir 8 bulan Anwar Ibrahim memberi harapan kepada ahli ahli Pakatan Harapan terutamanya pemimpin DAP Amanah dan pemimpin bawahan PKR bahawa beliau akan menumbangkan kerajaan Muhyiddin Yassin dan beliau menjadi Perdana Menteri Akhirn...
Parti Amanah Hanya Menyertai Satu Gabungan Politik Iaitu Pakatan Harapan Tidak Dua Dan Tidak Tiga

Parti Amanah Hanya Menyertai Satu Gabungan Politik Iaitu Pakatan Harapan Tidak Dua Dan Tidak Tiga

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 250 hits
JAMZURI ARDANIPAKATAN HARAPAN adalah gabungan politik yang kami dokong sepenuh hati Kami mendokong gabungan politik ini secara aktif sedar dan bertanggungjawab bukan secara melulu Kami memberi pandangan menerima pandangan membahas pandangan...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Volcanic Ash From Gunung Ruang To Enter Malaysian Skies Tonight

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day