Tanpa Mou Pakatan Harapan Kerajaan Persekutuan Parlimen Lebih Cepat Bubar


 

Pembubaran Parlimen selepas setahun sebulan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengangkat sumpah jawatan merupakan kejayaan Pakatan Harapan (PH) dalam diplomasi yang membuahkan Memorandum Kerjasama (MoU) bersama Kerajaan Persekutuan.

Menurut Timbalan Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia, Razeef Rakimin, tiada sebab untuk Setiausaha Agung Warisan, Loretto Padua mengeluarkan kenyataan semalam mendakwa MoU itu sebagai punca pembubaran Parlimen oleh PM.

"Saya mengambil maklum kenyataan Setiausaha Agung Warisan, Loretto Padua yang turut menyalahkan PH sebagai punca pembubaran Parlimen oleh Perdana Menteri.

"Pada saya kenyataan Loretto sangat mengelirukan dan jelas menunjukkan Warisan tidak "move on" dan masih berusaha untuk "brainwash" rakyat Sabah dengan kenyataan yang tidak benar.

"Keputusan PH menandatangani MoU sama sekali tidak mengikat pimpinan Pakatan Harapan untuk terus bersuara, membantah, membahas serta mengkritik sebarang tindakan salah dari pihak kerajaan termasuk Ismail Sabri di Parlimen.

"Malah banyak perkara telah terlaksana melalui memorandum persefahaman antaranya pelaksanaan Undi 18 dan pendaftaran automatik pengundi, Rang Undang-Undang Anti Lompat Parti dan pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) bermula dengan pengembalian status wilayah Sabah dan Sarawak.

"Antara sebab lain MoU antara PH dan Kerajaan dimeterai adalah bagi mengelak pilihan raya dalam tempoh satu tahun serta mengelak pertukaran kerajaan tanpa pilihan raya agar kedua-dua pihak dapat fokus kepada fasa pemulihan serta pembangunan ekonomi pasca pandemik Covid-19," katanya dalam satu kenyataan.

Sebaliknya, menurut Razeef lagi, sekiranya Warisan menganggap menandatangani MoU sebagai penyebab pembubaran Parlimen maka parti itu sendiri telah membuat kesilapan lebih fatal pada 2020, apabila membubarkan DUN Sabah menyebabkan diadakan Pilihan Raya Negeri diadakan sehingga natijahnya wabak Covid 19 merebak ke seluruh negara.

"Ketika itu kita telah menasihati agar tidak membubarkan DUN kerana tindakan kerajaan Perikatan Nasional pada masa itu akan menyebabkan rakyat semakin membenci dan menolak Perikatan Nasional.

"Namun kerana Shafie takut kehilangan jawatan Ketua Menteri, akhirnya ramai rakyat kehilangan nyawa berpunca dari Covid-19 melalui pelbagai kluster yang berpunca dari PRN Sabah," katanya.


Tegas Razeef, segala tindakan PH amat mengutamakan kebajikan dan keselamatan rakyat. Maka, katanya, tindakan Loretto menyalahkan Pakatan Harapan sangat tidak masuk akal dan hanya dilihat sebagai cubaan memburukkan PH menjelang PRU 15.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/tanpa-mou-pakatan-harapan-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parlimen Bubar Menteri Jangan Pakai Aset Kerajaan

Parlimen Bubar Menteri Jangan Pakai Aset Kerajaan

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 103 hits
Parlimen bubar menteri jangan pakai aset kerajaanPosted By on October 13 2022Pembubaran Parlimen yang berlaku semalam perlu dipatuhi oleh para Menteri Kabinet Kerajaan BN PN Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Fahmi Fadzil biar pun Jemaah Men...
Charles Santiago Saman Kerajaan Kerana Bubar Parlimen Ismail Kini Jadi Tempat Semua Pihak Salahkannya

Charles Santiago Saman Kerajaan Kerana Bubar Parlimen Ismail Kini Jadi Tempat Semua Pihak Salahkannya

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 121 hits
PUTRAJAYA Penyandang Parlimen Klang Charles Santiago menfailkan saman pemula terhadap Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Kerajaan Malaysia dan Suruhanjaya Pilihan Raya susulan pembubaran Parlimen yang dibuat Perdana Menteri kelmarin Setakat ini...
Konvensyen Pakatan Harapan Dipercepatkan Kepada 20 Oktober Ekoran Pembubaran Parlimen

Konvensyen Pakatan Harapan Dipercepatkan Kepada 20 Oktober Ekoran Pembubaran Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 132 hits
BORHAN AHMADMajlis Presiden Pakatan Harapan yang bermesyuarat hari ini mengambil keputusan untuk mempercepatkan Konvensyen Pakatan Harapan ke 20 Oktober berbanding 29 Oktober sebelum ini Pengarah Komunikasi Pakatan Harapan Fahmi Fadzil berk...
Bubar Parlimen Untuk Selamat Okt 47 Kes Mahkamah Faiz Na Aman

Bubar Parlimen Untuk Selamat Okt 47 Kes Mahkamah Faiz Na Aman

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 163 hits
agendaily com10 10 2022Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Dr Muhammad Faiz Na aman Pengumuman pembubaran Parlimen oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini adalah petanda bahawa semboyan telah dibunyikan bagi menghere...
Warganet Kecam Pm Semasa Umum Bubar Parlimen

Warganet Kecam Pm Semasa Umum Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 117 hits
agendaily com10 10 2022Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini membubarkan Parlimen ke 14 bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke 15 diadakan dalam tempoh 60 hari Ramai warganet mengecam Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri...
Pm Agong Perkenan Parlimen Bubar Hari Ini

Pm Agong Perkenan Parlimen Bubar Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 135 hits
malaysiakini comYang di Pertuan Agong memperkenankan pembubaran Parlimen ke 14 memberi laluan kepada pilihan raya umum diadakan dalam tempoh 60 hari Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan perkara itu dalam perutusan yang disiarkan ...
Bubar Parlimen Raya Yang Dinantikan Rakyat

Bubar Parlimen Raya Yang Dinantikan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 303 hits
Alhamdulillah PARLIMEN DIBUBARKAN untuk dikembalikan kepada Hak Rakyat semua sudah terlalu lama sudah terlalu Rosak Terjual Hasil Terjual Maruah Terjual Negara Terang Sudah Simpanan Terang sudah segala Kekayaan Terang sudah segala Harta Neg...
Parlimen Bubar Jom Berpolitik

Parlimen Bubar Jom Berpolitik

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 163 hits
Yang di Pertuan Agong memperkenankan pembubaran Parlimen ke 14 memberi laluan kepada pilihan raya umum diadakan dalam tempoh 60 hari Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan perkara itu dalam perutusan yang disiarkan pada jam 3 petan...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Overcoming Funding Challenges

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur