Tanjung Piai Mampukah Ph Kekalkan Penguasaan



Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Md Farid Md Rafik pertama kali ditemui penulis setahun lalu. Ketika itu beliau hadir di Institut Integriti Malaysia untuk merasmikan persidangan berkaitan integriti dan perpaduan. Pertemuan pertama memperlihatkan beliau seorang rendah diri dan mesra.

Meskipun Allahyarham masih baru dalam arena politik dan dalam pentadbiran kerajaan, tetapi memperlihatkan karisma untuk perjalanan lebih jauh dalam politik. Tetapi beliau telah meninggalkan semua lebih awal.

Sebelum meneruskan bicara politik, diucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham dan juga kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan juga parti beliau iaitu PPBM dan Pakatan Harapan.

Sebaik berita sedih kehilangan beliau tular, orang ramai khususnya peminat politik sudah mula bercakap mengenai pilihan raya kecil mandatori, yang perlu diadakan bagi kawasan Tanjong Piai.

Ketika dihubungi sebuah akhbar Sabtu lalu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Harun berpendirian tidak akan mengumumkan apa-apa mengenai pilihan raya kecil sehingga semuanya selesai. Beliau mahu menghormati keluarga Allahyarham.

Pun begitu parti-parti politik utama, kerajaan dan juga pembangkang, sudah mula bersedia bagi menghadapi pilihan raya kecil secara langsung atau secara tidak langsung. Tanjong Piai akan aktif secara berperingkat mulai minggu ini.

SPR dijangka akan membuat pengumuman menjelang akhir bulan ini bagi memutuskan keperluan pilihan raya kecil.

Bagi PH ini merupakan pilihan raya keempat tahun ini selepas Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau. Pilihan raya kecil kedua bagi PPBM selepas Semenyih.

Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke berkata PH akan berusaha mempertahankan kerusi Parlimen Tanjung Piai.

Sambil merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Md Farid, Loke yang juga Pengerusi DAP Negeri Sembilan berkata, semua jenteri PH perlu bekerja keras, baik di peringkat pusat mahu pun negeri.

“Kita akan menghadapi PRK Tanjung Piai dan ia menjadi ujian besar kepada kita dalam PH. Bagi mengenang jasa, budi dan sumbangan Md Farid, kita mesti mengembleng tenaga dan menggerakkan jentera untuk memastikan kerusi Tanjung Piai dipertahankan,” katanya.

Md Farid, 42, yang juga naib ketua Bahagian PPBM Tanjung Piai, meninggal dunia sekitar 6 pagi di Hospital Pontian akibat serangan jantung pada Sabtu lalu.

Undi rosak lebih besar

Beliau memenangi kawasan Tanjung Piai dengan menewaskan penyandangnya, Wee Jeck Seng (BN) dan Nordin Othman (PAS) pada pilihan raya umum 9 Mei 2018. Md Farid memperoleh 21,255 undi, Wee (20,731) dan Nordin (2,962). Md Farid merekodkan majoriti 524 undi. Dengan bilangan keluar mengundi 85.7 peratus undi rosak pula 841.

Kawasan parlimen itu terdiri daripada 53,528 pengundi dalam pilihan raya umum 2018. Daripada itu 56.8 peratus merupakan orang Melayu, Cina (41.64 peratus), India (1.01 peratus) dan baki adalah lain-lain.

Undi rosak sebanyak 841 dicatatkan lebih tinggi daripada majoriti calon memenangi kerusi itu. Kerusia Parlimen bernombor 165 terletak di penghujung Semenanjung, sebelah kiri negeri Johor.

Satu lagi pilihan raya kecil yang menarik untuk disaksikan ketika suhu ketegangan dalam pelbagai sudut agak tinggi pada masa sekarang.

Negeri Johor merupakan tempat kelahiran Umno, yang menandatangani perjanjian kerjasama dengan PAS lebih seminggu yang lalu di premis Umno iaitu PWTC di ibu negara. Umno tidak menjangka ia akan kehilangan kubu kuat politik – Johor dalam pilihan raya umum lalu. Keadaan berubah. Mengejutkan banyak pihak.

Dalam beberapa minggu lagi, kemungkinan besar awal November ini, akan ada pilihan raya kecil bagi pengundi Tanjong Piai memilih wakil rakyat baru. Satu ujian besar kepada PH ketika masih ramai cuba memahami makna dan signifikan Piagama Muafakat Nasional yang ditandatangani Umno-PAS lebih seminggu yang lalu.

Umno-PAS dilihat akan meneruskan kerjasama sebagaimana dilihat dalam tiga pilihan raya kecil lalu, mengelakkan pertindihan persaingan, sekali gus membawa kemenangan kepada Umno, parti dominan Barisan Nasional (BN). Adakah MCA akan memberi laluan kepada Umno untuk bertanding sebagaimana disaksikan di Cameron Highlands. MIC tidak bertanding sebaliknya Umno menurunkan calon. PAS juga tidak bersaing seperti di Semenyih dan Rantau.

Calon PAS memperoleh 2,962 undi – lima kali ganda undi majoriti. PAS akan menyokong calon BN dan Umno selari dengan semangat Piagam Muafakat Nasional?

Bagi PPBM ini ujian kedua bagi membuktikan populariti parti itu di tengah-tengah aliran sokongan kepada PH yang dikatakan mengalami penurunan disebabkan pelbagai isu keberkesanan pentadbiran, pergolakan politik dalaman dan sentimen perkauman dan agama yang semakin menebal.

Pilihan raya kecil Tanjong Piai diibaratkan ulangan pilihan raya kecil Johor Bahru yang mengisi lembaran sejarah politik negara akhir 1980-an semasa Umno berhadapan dengan krisis paling teruk dalam sejarah.

Tumpuan kembali ke Johor. Pilihan raya kecil yang sudah parti menarik. Dari Rantau, Negeri Sembilan ke Tanjong Piai.

Sumber dari SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/09/tanjung-piai-mampukah-ph-kekalkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parti Baru Putra Bakal Bertanding Prk Tanjung Piai

Parti Baru Putra Bakal Bertanding Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 389 hits
Parti Baru PUTRA Bakal Bertanding PRK Tanjung Piai Hajat meletakkan calonnya untuk bertanding merebut kerusi dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai ia tidak memberi kesan besar terhadap pengundi mahupun menggugat parti lain Naib Pre...
Dilema Calon Prk Tanjung Piai

Dilema Calon Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 281 hits
Hari ini Speaker Dewan Rakyat memaklumkan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof hari ini mengemukakan notis kekosongan kerusi Parlimen Tanjung Piai kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun Moham...
Tanjung Piai By Election A Loss For Pakatan

Tanjung Piai By Election A Loss For Pakatan

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 241 hits
It s the type of constituency whose racial composition was favoured loved by Mahathir in his earlier reign where if Malay voters split their support between PAS and UMNO Mahathir would frighten the sh t out of the unwitting kingmaker Chines...
Slight Edge For Pakatan Harapan In Tanjung Piai Analyst

Slight Edge For Pakatan Harapan In Tanjung Piai Analyst

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 266 hits
Pakatan Harapan will have the advantage of incumbency in the impending Tanjung Piai by election As the ruling federal government Pakatan has the machinery and influence to go into the by election in a confident manner political analyst Khoo...
Guan Eng Beri Isyarat Tanjung Piai Kekal Milik Bersatu

Guan Eng Beri Isyarat Tanjung Piai Kekal Milik Bersatu

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 192 hits
Diterbitkan Hari ini 3 59 petangSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng memberi isyarat bahawa DAP tidak akan menuntut balik kerusi parlimen Tanjung Piai daripada Bersatu Ketika ditanya parti komponen Pakatan Harapan yang mana sepatutnya bertandi...
Tanjung Piai Milik Bersatu Guan Eng

Tanjung Piai Milik Bersatu Guan Eng

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 222 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng bercakap pada sidang media selepas hadir pada Persidangan Perisikan Pasaran Pelancongan Kesihatan Tahunan Terkemuka di Hotel Four Seasons Kuala Lumpur foto NOOREEZA HASHIM KUALA LUMPUR Kerusi Parlimen Tanjung P...
Calon Pembangkang Prk Tanjung Piai Tak Semesti Mca

Calon Pembangkang Prk Tanjung Piai Tak Semesti Mca

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 307 hits
Mohamed Khaled Nordin KUALA LUMPUR Sesiapapun wakil calon pembangkang dalam PRK Tanjung Piai tidak semestinya perlu mengikut acuan semasa pemilihan PRU 14 Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata pasukan pembangkang tidak...
Prk Tanjung Piai Umno Dan Mca Berebut Kerusi

Prk Tanjung Piai Umno Dan Mca Berebut Kerusi

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 322 hits
Beberapa parti politik menyatakan kesediaan untuk bertanding di kerusi parlimen Tanjung Piai sehari selepas kematian penyandangnya Dr Md Farid Md Rafik semalam Calon MCA yang tewas pada PRU lalu Wee Jeck Seng berkata sedia untuk bertanding ...
Prk Tanjung Piai Diselubungi Isu Semasa Kebimbangan Rakyat

Prk Tanjung Piai Diselubungi Isu Semasa Kebimbangan Rakyat

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 234 hits
Terlalu awal untuk menentukan sama ada Pakatan Harapan mampu mengekalkan kerusi yang dipegang pada Pilihan Raya Umum ke 14 selepas setahun lebih PH mentadbir Putrajaya Penganalisis politik daripada Universiti Malaya Profesor Madya Dr Awang ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas