Tanjak Melayu Pontianak Aksesori Khas Budaya Negeri Khatulistiwa


Fenomena semakin banyaknya para pengguna Tanjak Melayu Pontianak yang eksis di halaman media sosialnya menunjukkan bahwa salah satu aksesoris khas Negeri Khatulistiwa ini makin diminati oleh semua kalangan terutama kaum milenial.
Secara definisi, yang dimaksud dengan Tanjak adalah kain yang dililitkan di kepala khas budaya Melayu. Tanjak ini ibarat blangkon bagi orang jawa. Tanjak dibuat dengan menggunakan kain songket atau kain tenun yang dilipat lipat dan diikat dengan gaya tertentu.
Menurut informasi dilansir dari laman https://kebudayaan.kemdikbud.go.id, Sabtu (01/12/2018), pada proses voting yang dilakukan melalui pesan singkat (SMS) dari tanggal 1 Juni hingga 31 Oktober 2018, Tanjak yang merupakan penutup kepala khas Melayu akhirnya terpilih sebagai Cinderamata Terpopuler versi Anugerah Pesona Indonesia (API).
TANJAK MELAYU PONTIANAK Tanjak ini dasar utamanya ada dua yaitu pertama Dilipat dan Kedua Disimpul. Dari selembar kain segi 4 berukuran 1 meter per segi, dilipat menjadi bujur sangkar, atau dibagi 2 menjadi segi tiga kemudian barulah digunakan seni melipat dan menyimpul sehingga nampaklah wujud sebuah tanjak.
Pada jaman dahulu, ikat kepala ini biasa digunakan para oleh bangsawan atau raja-raja Melayu. Akan tetapi, seiring hadirnya tren fashion barat yang menjadi kiblat masyarakat Indonesia,  maka penggunaan Tanjak Melayu Pontianak ini semakin dilupakan.
Nah, semakin majunya teknologi informasi saat sekarang ini sudah seharusnya dapat menjadi faktor pendukung bangkitnya kembali peradaban budaya yang dulu pernah dijunjung tinggi. Keberadaan marketplace dimana-mana sebagai salah satu dampak perkembangan tersebut dapat menjadi pemantik munculnya kembali Tanjak Melayu Pontianak.
Peluang Bisnis Baru Selain itu, semakin banyaknya event-event baik itu sifatnya formal maupun non formal yang diselenggarakan di kota Pontianak juga dapat menjadi salah satu faktor pendukung berkembangnya industri kreatif bidang Kerajinan Tangan atau Kriya dimana produk-produk khas daerah bisa dijadikan sebagai cinderamata atau suvenir yang diberikan kepada para tamu undangan yang hadir.
Jika diperhatikan, sebenarnya untuk produk-produk unik dan khas seperti Tanjak Melayu Pontianak, memiliki potensi pasar yang cukup tinggi terutama keluar negeri. Dan dari sudut pandang bisnis, seharusnya bidang usaha kriya ini dapat menjadi ladang bisnis baru bagi para generasi Zaman Now.
Di satu sisi, unsur unik dan kreatifnya terpenuhi. Sedangkan di sisi lain, teknologi digital sudah semakin mempermudah akses dan jejaring pemasaran. Sekarang tinggal bagaimana mengkoneksikan semua unsur yang memiliki keterkaitan dan saling mendukung, dan juga tetap dibutuhkan dukungan khusus dari Pemerintah Daerah setempat.
Mempertahankan Tradisi Dalam budaya nusantara sangat banyak pakaian adat yang menggunakan ikat atau penutup kepala pada pakaian prianya. Seperti Suku Jawa dengan “Blangkon”. Lalu pada suku sunda biasa disebut “Toopong, sudeng atau iket”. Begitu juga pada masyarakat bali. Pada suku sasak di lombok juga mengenal ikat kepala ini dengan nama ” capuk “. Begitu juga dengan suku baduy yang sering kita lihat juga menggunakan ikat kepala sejenisnya.
Tanjak ini membuktikan identitas suatu budaya, begitu banyak suku di nusantara ini menggunakanya dengan bentuk dan nama yang berbeda beda. Itu semua untuk menunjukan identitas budaya dan adat mereka sendiri. Sebagai warga negara yang berbangsa dan berbudaya, mari kita lestarikan Tanjak ini dengan menunjukan pembuatan dan penggunaan tanjak yang benar sesuai kaidah budaya serta adat-istiadat kita masing-masing.
Nah, bagi yang berminat untuk membeli Tanjak Melayu Pontianak dapat langsung produsennya atas nama Endha dengan nomor WA 0856-5236-6320. Atau dapat juga berkunjung ke rumah produksinya yang terletak di Jalan Tanjung Raya 2 No.3 (Masuk Jalan Tani).
DENAH LOKASI GALERI
Referensi:
https://bebudayamelayu.wordpress.com/2018/04/05/tanjak-melayu-riau-pesisir/ The post Tanjak Melayu Pontianak, Aksesori Khas Budaya Negeri Khatulistiwa appeared first on Blogger Borneo Network.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/tanjak-melayu-pontianak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Raja Raja Melayu Hadiri Mesyuarat Khas

Raja Raja Melayu Hadiri Mesyuarat Khas

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 337 hits
Ia sempena Istiadat Melafaz dan Menandatangani Surat Sumpah Jawatan oleh Yang di Pertuan Agong dan Timbalan Yang di Pertuan Agong
49 Nasihat Makan Dalam Syed Mokhtar Al Bukhary Khas Buat Orang Melayu Mesti Baca Dan Hadam

49 Nasihat Makan Dalam Syed Mokhtar Al Bukhary Khas Buat Orang Melayu Mesti Baca Dan Hadam

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 629 hits
1 Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok Agenda sosial dan kerja kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan2 Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu ...
Khas Untuk Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Korang Wajib Kena Hafal 3 Surah Ini

Khas Untuk Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Korang Wajib Kena Hafal 3 Surah Ini

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 441 hits
Khas Untuk Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Korang Wajib Kena Hafal 3 Surah Ini Insha Allah Adalah menjadi keutamaan sebagai ketua keluarga memberikan didikan agama kepada isteri dan juga anak anak Rata rata punca penceraian yang berla...
Khas Buat Yang Bergelar Isteri Bacalah Doa Pengasih Ini Supaya Suami Makin Sayang Rileks Media

Khas Buat Yang Bergelar Isteri Bacalah Doa Pengasih Ini Supaya Suami Makin Sayang Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 408 hits
Setiap wanita pasti ingin dicintai oleh suaminya Anda juga kan Selain berusaha secara lahir dengan selalu tampil cantik di depannya dan juga bersikap yang baik ada juga usaha batinnya yang harus anda lakukan yaitu dengan doa Apa doa yang ha...
Nasihat Khas Sultan Abdullah Untuk Pemangku Raja Pahang

Nasihat Khas Sultan Abdullah Untuk Pemangku Raja Pahang

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 369 hits
PEKAN Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah yang hari ini dimasyhurkan sebagai Tengku Mahkota Pahang dan Pemangku Raja Pahang diingatkan oleh ayahandanya supaya berbuat baik dalam melaksanakan tanggungjawab serta melaksanakan...
Jangan Bercerai Kerana Hal Remeh Temeh Seperti Ini Ini Teguran Khas Buat Suami Isteri Di Luar Sana

Jangan Bercerai Kerana Hal Remeh Temeh Seperti Ini Ini Teguran Khas Buat Suami Isteri Di Luar Sana

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 380 hits
Pagi ini salah satu berita utama ialah kes seorang peguam syarie mempunyai masalah rumahtangga dengan isterinya Beliau telah memfailkan Tuntutan kembali taat Semasa prosiding seperti yang dilaporkan oleh wartawan Bukan sahaja baju dan selua...
8 Senaman Mudah Ini Khas Untuk Hilangkan Double Chin Lepas Sebulan Dijamin Berkesan

8 Senaman Mudah Ini Khas Untuk Hilangkan Double Chin Lepas Sebulan Dijamin Berkesan

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 700 hits
Menurut Health Guide HQ ada beberapa senaman yang sebenarnya boleh korang buat untuk hilangkan masalah double chin ni Caranya sangat mudah murah dan berkesan Duduk saja saja dekat rumah pun boleh buat Kalau korang mengamalkan senaman ini se...
Saya Pernah Menutup Semua Pintu Untuk Allah S W T Mizz Nina Ceritakan Pengalamannya Khas Buat Tatapan Peminat

Saya Pernah Menutup Semua Pintu Untuk Allah S W T Mizz Nina Ceritakan Pengalamannya Khas Buat Tatapan Peminat

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 443 hits
Saat bertentang mata dengan wanita ini sungguh tidak percaya beliau pernah beraksi di pentas MTV dan menjadi artis pembukaan untuk konsert Pit Bull Biarpun beliau sudah meninggalkan dunia itu namun senyumannya lebih lebar dan itu menandakan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb