Tangguh Perbicaraan Mahkamah Rayuan Tolak Permintaan Rosmah



Mahkamah Rayuan di sini pada Isnin menolak permohonan Datin Seri Rosmah Mansor untuk menangguhkan perbicaraan kes rasuahnya esok yang membabitkan projek hibrid solar untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak sementara menunggu pelupusan rayuan beliau dalam kes sama.
Panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Kamaludin Md Said yang membuat keputusan itu sebulat suara berkata, mahkamah berpendapat prosiding di Mahkamah Tinggi perlu diteruskan.
Susulan keputusan tersebut, isteri bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu perlu memberi keterangan sebagai saksi pembelaan pada perbicaraan kes itu di Mahkamah Tinggi esok.
Bagaimanapun, Kamaludin berkata, Rosmah masih boleh meneruskan rayuannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonan beliau untuk membatalkan perbicaraan kes itu dan menggugurkan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai pendakwa utama.
Beliau berkata, keputusan itu tidak akan memprejudis Rosmah dan berharap tarikh pendengaran rayuan tersebut boleh dipercepat.
Turut bersidang, Datuk Nordin Hassan dan Datuk Hashim Hamzah.
Rosmah telah diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi pada 18 Februari lepas untuk membela diri atas tiga pertuduhan rasuah.
Beliau memfailkan dua permohonan di Mahkamah Tinggi pada 6 Mei lepas bagi membatalkan keseluruhan perbicaraannya dalam usaha untuk dibebaskan daripada ketiga-tiga pertuduhan serta menggugurkan Sri Ram.
Rosmah berdepan pertuduhan meminta RM187.5 juta dan dua pertuduhan menerima rasuah RM6.5 juta daripada bekas Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd Saidi Abang Samsuddin melalui bekas pegawai khasnya Datuk Rizal Mansor.
Wang itu didakwa sebagai upah bagi membantu Jepak Holdings mendapat projek bernilai RM1.25 bilion melalui rundingan terus daripada Kementerian Pendidikan.
Beliau didakwa melakukan perbuatan itu di Lygon Cafe, Sunway Putra Mall, Jalan Putra, Kuala Lumpur antara bulan Mac dan April 2016.
Bagi pertuduhan kedua, Rosmah didakwa menerima RM1.5 juta daripada Saidi bagi tujuan sama di kediaman beliau di Jalan Langgak Duta, Taman Duta pada 7 Sept 2017.
Beliau juga berdepan pertuduhan menerima RM5 juta daripada Saidi menerusi Rizal sebagai upah membantu Jepak Holdings mendapatkan projek sama pada 20 Disember 2016 di Seri Perdana, Putrajaya antara Januari 2016 dan September 2017.
Rosmah telah memfailkan permohonan baharu untuk penangguhan di Mahkamah Rayuan selepas Mahkamah Tinggi menolak permohonannya berhubung perkara itu.
Pada prosiding sebelum ini yang dikendalikan secara dalam talian, peguam utama Rosmah iaitu Datuk Jagjit Singh berhujah bahawa penangguhan hendaklah dibenarkan kerana keadaan kes yang luar biasa.
Bagaimanapun, Sri Ram berhujah fakta prosiding itu mungkin dibatalkan bukanlah keadaan luar biasa yang membolehkan kes itu ditangguhkan.
Sementara itu, seorang lagi peguam Rosmah iaitu Datuk Akberdin Abdul Kader ketika dihubungi berkata pihaknya akan memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan hari ini.
Tangguh Perbicaraan: Mahkamah Rayaun tolak permintaan Rosmah
Baca Artikel Menarik :
Kerajaan Melaka tumbang, 3 exco letak jawatan, tarik sokongan – Idris Projek HSR versi PN merugikan negara, Najib suarakan kebimbangan pada Kerajaan Kartunis hina Nabi Muhammad maut kemalangan dikanggar lori Bila PM pula tanya pengacara, terkejut mereka (video) Bagaimana Daim, orang kaya Malaysia guna Singapura simpan duit di luar negara Raja Ilya kena kecam kerana terlalu ‘mendedah’ Tony Fernandes a father again at 57 Total war UMNO-Bersatu pasti berlaku dalam PRU-15 Nanti ustaz marah ‘feeling’ lebih – Neelofa Kenyataan rasis : Pemimpin Bersatu letak jawatan Azmin ketuai parti baru? Layari Laman Facebook MYKMU
Jenama Nike, Under Armour Hadapi Masalah Bekalan Bila Kilang Di Vietnam Ditutup

 
The post Tangguh Perbicaraan: Mahkamah Rayuan tolak permintaan Rosmah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/04/tangguh-perbicaraan-mahkamah-rayaun-tolak-permintaan-rosmah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Tolak Permohonan Rosmah Batalkan Kes Hibrid Solar

Mahkamah Tolak Permohonan Rosmah Batalkan Kes Hibrid Solar

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 172 hits
malaysiakini comRosmah Mansor gagal dalam permohonannya untuk membatalkan kes rasuahnya berkaitan projek tenaga hibrid solar bernilai RM1 25 bilion untuk 369 sekolah kawasan luar bandar di Sarawak Keputusan permohonan isteri Najib Razak itu...
Mahkamah Rayuan Batalkan Saman Peguam Persoal Pengampunan Diraja Terhadap Anwar

Mahkamah Rayuan Batalkan Saman Peguam Persoal Pengampunan Diraja Terhadap Anwar

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 246 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini membatalkan saman difailkan seorang peguam yang mempersoal kesahan pengampunan diraja yang diperoleh Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi sabitan kes liwatnya Semasa membatalkan saman oleh Mohd Khairul Azam Abdul...
Kes Rasuah Rm1 25 Bilion Rosmah Gagal Gugurkan Sri Ram Batal Perbicaraan

Kes Rasuah Rm1 25 Bilion Rosmah Gagal Gugurkan Sri Ram Batal Perbicaraan

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 131 hits
Hasimi MuhamadSeptember 24 2021 Rosmah gagal dalam cubaan batalkan perbicaraan kes rasuah RM1 25 bilion terhadapnya serta menggugurkan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai ketua pasukan pendakwaan kes itu Gambar failKUALA LUMPUR Datin Seri Rosm...
Permohonan Rosmah Tangguh Bicara Kes Rasuah Didengar Isnin Depan

Permohonan Rosmah Tangguh Bicara Kes Rasuah Didengar Isnin Depan

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 138 hits
BERNAMA Mahkamah menetapkan 13 Oktober untuk pengurusan kes rayuan Rosmah terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonannya bagi membatalkan perbicaraan kes rasuah projek solar hibrid Rosmah Mansor isteri bekas perdana menteri N...
Kalau Tidak Dilayan Suami Marah Marah Tolak Permintaan Hubungan Kelamin 5 Kali Sehari Suami Bakar Isteri Hamil Dan Anak

Kalau Tidak Dilayan Suami Marah Marah Tolak Permintaan Hubungan Kelamin 5 Kali Sehari Suami Bakar Isteri Hamil Dan Anak

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 263 hits
Hanya kerana cemburu buta dan berang si isteri tidak melayani nafsu serakahnya seorang suami tergamak membakar isterinya menggunakan minyak petrol Lebih menyayat hati apabila mengetahui wanita itu dibakar dalam keadaan dirinya sedang hamil ...
Kes Pembunuhan Model Mongolia Keluarga Altantuya Berjaya Dalam Rayuan Di Mahkamah Rayuan

Kes Pembunuhan Model Mongolia Keluarga Altantuya Berjaya Dalam Rayuan Di Mahkamah Rayuan

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 133 hits
September 25 2021 Keluarga Altantuya Shaaribuu berjaya dalam rayuan mereka di Mahkamah Rayuan hari ini untuk mendapatkan salinan kenyataan yang dirakamkan daripada individu disiasat polis dalam kes pembunuhan model Mongolia itu untuk diguna...
Parlimen Terus Panas Tiada Tolak Ansur Dari Ph Demi Menyuarakan Hak Rakyat

Parlimen Terus Panas Tiada Tolak Ansur Dari Ph Demi Menyuarakan Hak Rakyat

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 167 hits
Syabas PH Meskipun MOU telah ditandatangani oleh PH dengan kerajaan namun semenjak bermulanya persidangan Parlimen minggu lepas sehingga hari ini MP MP dari PH terus lantang mengkritik kerajaan termasuk dari Ketua Pembangkang Pagi ini mente...
Tolak Vaksin Tak Tahu Berenang Tapi Nak Terjun Lombong

Tolak Vaksin Tak Tahu Berenang Tapi Nak Terjun Lombong

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 131 hits
Gambar hiasanDalam ICU Covid kami hari ini Kesemua pesakit adalah penolak vaksin atau ahli keluarga mereka Kecuali seorang pesakit yang hanya sempat menerima 1 dos vaksin Hanya dia saja yang tak perlukan bantuan mesin pernafasan Baik sangat...
Pemikir Bebas Tolak Vaksin Maut Akibat Covid 19

Pemikir Bebas Tolak Vaksin Maut Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 152 hits
California Seorang wanita di Amerika Syarikat yang sebelum ini lantang dengan pendirian antipelitup muka serta antivaksin meninggal dunia kerana Covid 19 Independent UK melaporkan Kristen Lowery 40 ibu empat anak masih bersekolah di Califor...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan