Tanda Keguguran Pada Trimester Pertama Cara Untuk Elak Gugur


Apakah tanda keguguran yang biasa berlaku pada wanita hamil?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan tanda keguguran dan tips untuk elak dari gugur di awal kehamilan.
Baca juga:
Tips Cepat Hamil Doa Mudah Bersalin Tanda Tanda Hamil  Apa itu keguguran? Keguguran adalah kehilangan atau kematian janin di dalam kandungan secara tiba-tiba sebelum kehamilan boleh masuk pada usia 20 minggu.
Majoriti keguguran awal berlaku sebelum kehamilan adalah 10 minggu kehamilan.
Sesetengah keguguran berlaku sangat awal walaupun sebelum seorang wanita itu belum pasti dia hamil.
Umumnya, 1% hingga 4% wanita akan mengalami dua kali keguguran berturut-turut.
Walau bagaimanapun sangat jarang berlaku tiga kali atau lebih keguguran berturut-turut, iaitu keguguran berulang.
Kenapa wanita hamil boleh gugur? Wanita hamil berpotensi untuk gugur boleh disebabkan kerana banyak faktor. Antara penyebabnya mengikut fasa kehamilan adalah seperti:
1. Trimester pertama (Minggu 1-13)
Dikatakan 80% wanita hamil akan mudah untuk gugur pada trimester pertama kerana:
Keabnormalan genetik: Berlaku masalah dengan kromosom janin. Darah beku: Sindrom antiphospholipid (APS) menyebabkan pembekuan darah yang boleh menamatkan kehamilan. Kehamilan ektopik: Berlakunya kehamilan di luar rahim. Masalah plasenta: Berlaku kecacatan rahim termasuk bentuk yang tidak normal. 2. Trimester kedua (Minggu 13-24)
Keguguran pada trimester kedua agak jarang berlaku, namun ia boleh terjadi kerana:
Jangkitan: Jangkitan dalam rahim atau serviks boleh menyebabkan keguguran. Tahap kesihatan kronik: Mempunyai diabetes atau tekanan darah tinggi kronik dan tidak mendapatkan rawatan. Penyakit tiroid: Masalah tiroid yang kronik dan tidak mendapatkan rawatan. Keadaan autoimun: Mengalami lupus. Masalah pada rahim atau serviks: Fibroid atau rahim yang terbentuk tidak normal. Faktor gaya hidup: Merokok, asap rokok, pengambilan alkohol, pengambilan kafein dan penggunaan dadah boleh menganggu perkembangan janin. Faktor persekitaran: Terdedah kepada bahan kimia yang berbahaya seperti merkuri, pelarut, racun perosak, dan sebagainya. 3. Trimester ketiga (Peringkat akhir kehamilan)
Keguguran yang berlaku pada trimester ketiga digelar sebagai kelahiran mati. Penyebabkan adalah kerana:
Komplikasi kehamilan: Kelahiran pramatang atau pemisahan plasenta dari rahim. Kecacatan kelahiran: Masalah kecacatan kelahiran genetik atau struktur. Tekanan darah tinggi: Berlaku Preeklampsia. Diebetes yang tidak terkawal: Mempunyai masalah diebetes tidak terkawal lagi. Jangkitan: Jangkitan pada plasenta atau janin. Masalah pada tali pusat: Kord tersimpul atau tehimpit sehingga memutuskan aliran darah dan oksigen ke janin. Masalah dengan plasenta: Aliran darah yang tidak mencukupi ke plasenta. Jenis keguguran Berikut adalah beberapa jenis keguguran yang perlu anda tahu:
1. Ancaman keguguran (Threatened miscarriage)
Beberapa tahap pendarahan rahim awal kehamilan disertai dengan kekejangan atau sakit pinggang. Pendarahan ini selalunya disebabkan oleh implantasi.
2. Keguguran tidak dapat dielak (inevitable miscarriage)
Ia berlaku apabila pangkal rahim terbuka, tumpah darah semakin banyak dan sakit perut semakin kronik.
3. Keguguran tidak lengkap (incomplete miscarriage)
Janin telah keluar atau gugur tetapi masih ada sisa yang tertinggal dalam rahim. Pada ketika ini pangkal rahim akan terbuka dan boleh tumpah darah yang banyak.
4. Keguguran lengkap (complete miscarriage)
Keguguran lengkap adalah apabila embrio atau hasil pembuahan telah dikosongkan keluar dari rahim.
Pendarahan perlu reda dengan cepat, begitu juga dengan sebarang kesakitan atau kekejangan.
Keguguran yang lengkap boleh disahkan melalui ultrasound atau dengan melakukan kuretase pembedahan.
5. Keguguran septik (septic miscarriage) 
Keguguran septik adalah ibu yang keguguran dijangkiti kuman yang mengakiti rahim.
Simptom termasuk seperti demam panas, mengigil, sakit perut, pendarahan faraj dan lendiran dari faraj (berbau busuk dan kental warna kuning).
Tanda keguguran Tanda keguguran yang biasa boleh wanita hamil rasakan adalah seperti berikut:
Pendarahan ringan atau banyak Kontraksi sebenar (sangat menyakitkan berlaku setiap 5-20 minit) Lendir putih-merah jambu keluar dari faraj Sakit belakang yang ringan hingga teruk (selalunya lebih teruk daripada senggugut biasa) Tanda-tanda kehamilan mula hilang Pengurangan berat badan Pening kepala, atau rasa ingin pengsan *Jika anda mengalami mana-mana tanda keguguran yang dinyatakan di atas, segeralah berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.
Tips elak tanda keguguran di awal kehamilan Keguguran di awal kehamilan adalah pengalaman yang sangat tidak diinginkan bagi setiap calon ibu.
Namun, terdapat beberapa langkah yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan risiko tanda keguguran.
Makan Makanan Sihat: Pastikan anda mendapatkan nutrisi yang cukup dengan makan makanan sihat yang kaya akan vitamin, mineral, dan nutrisi penting lainnya. Hindari Zat-Zat Berbahaya: Hindari merokok, minuman beralkohol, dan ubat-ubatan terlarang. Juga, hindari pendedahan terhadap bahan kimia berbahaya dan radiasi. Jaga Berat Badan yang Sihat: Berat badan yang sihat dapat membantu mengurangi risiko komplikasi sepanjang kehamilan. Hindari Stres Berlebihan: Stres dapat memberikan kesan negatif pada kehamilan. Cari cara yang terbaik untuk mengelola stres anda, seperti meditasi, yoga, atau berbicara dengan seorang terapi. Hindari Infeksi: Jagalah kebersihan diri anda dan hindari kontak dengan orang yang sakit. Perhatikan juga makanan yang anda makan untuk menghindari infeksi melalui makanan. Hindari Luka Abdomen: Elak melakukan aktiviti yang dapat menyebabkan luka pada bahagian perut anda. Elak Pengambilan Kafein dan Ubat-ubatan: Batasi pengambilan kafein dan konsultasikan dengan doktor anda tentang ubat-ubatan yang selamat di makan ketika hamil. Istirahat yang Cukup: Pastikan anda mendapatkan istirahat yang cukup setiap hari. Istirahat yang baik sangat penting untuk kesihatan dan perkembangan janin. Elak aktiviti fizikal yang berat: Hindari aktiviti fizikal yang berlebihan atau terlalu berat. Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan tanda keguguran dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat.
Sumber:
What are the Signs of Early Miscarriage? UC Davis Health Miscarriage: What You Need to Know. Medical News Today Symptoms & Signs of Miscarriage

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/tanda-keguguran/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tanda-keguguran

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Tanda Tanda Sembelit Pada Bayi Anda Dan Cara Mengatasinya

6 Tanda Tanda Sembelit Pada Bayi Anda Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 113 hits
6 Tanda tanda Sembelit pada Bayi Anda dan Cara Mengatasinya 5 merupakan satu masalah kesihatan yang sangat lazim di negara kita Terutama di musim panas sembelit sering berlaku kepada semua peringkat umur samada dewasa ataupun kanak kanak Ba...
Cara Hilangkan Gastrik Tanpa Ubat Cuba 8 Tips Berkesan

Cara Hilangkan Gastrik Tanpa Ubat Cuba 8 Tips Berkesan

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 110 hits
Bagaimanakah cara hilangkan gastrik dengan lebih berkesan dan selamat yang boleh anda buat di rumah Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan selamat dan praktikal di rumah Baca juga Apa itu gastrik Gastritis at...
Panduan Dan Cara Solat Witir Di Rumah Serta Rakaat Solat Witir

Panduan Dan Cara Solat Witir Di Rumah Serta Rakaat Solat Witir

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 126 hits
Bagaimana cara solat witir di rumah Bagi umat islam terdapat beberapa solat sunat yang didirikan untuk mendapat fadhilat Terdapat soiat witir yang sinonim dengan masyarakat islam dirikan selepas selesai solat sunat terawih Ada yang solat su...
Diy Cara Pemeriksaan Dan Baiki Barangan Elektronik Yang Rosak

Diy Cara Pemeriksaan Dan Baiki Barangan Elektronik Yang Rosak

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 130 hits
Hampir setiap rumah mempunyai perkakasan elektronik kerana ia dapat memudahkan urusan kita seharian Sedar atau tidak tahukah perkakasan elektronik juga mempunyai jangka hayat yang begitu pendek kata orang lama kalau kilang keluarkan produk ...
Cara Mengatasi Sakit Gout Dengan Berkesan

Cara Mengatasi Sakit Gout Dengan Berkesan

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 84 hits
Penyakit gout ini tidak mengenal mangsa dan peringkat usia namun lebih baik kita cegah sebelum terkena Statistik menunjukkan golongan berusia 30an berisiko tinggi untuk mendapat penyakit gout mungkin disebabkan faktor pengambilan makanan ya...
Cara Membedakan Softlens Kanan Dan Kiri Bagi Pemula

Cara Membedakan Softlens Kanan Dan Kiri Bagi Pemula

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 106 hits
Bagi kamu yang bosan menggunakan kacamata dan ingin beralih ke softlens mungkin bertanya tanya ada bedanya nggak sih antara softlens kanan dan kiri Jika berbeda lantas bagaimana cara membedakan softlens kanan dan kiri Softlens atau lensa ko...
Cara Buat Kuih Lepat Sagu Manis Berlemak Confirm Tak Cukup Satu

Cara Buat Kuih Lepat Sagu Manis Berlemak Confirm Tak Cukup Satu

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 90 hits
Setiap kali berbuka puasa seakan tidak lengkap bila mana tidak menjamah seketul dua kuih muih tradisional Rasa manis dari kuih buat kita rasa berselera Sempena berbuka puasa dalam bulan Ramadan ini apa kata anda cuba pula buat sendiri lepat...
Cara Banyakkan Susu Badan Cuba 8 Tips Bantu Anda

Cara Banyakkan Susu Badan Cuba 8 Tips Bantu Anda

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 90 hits
Bagaimanakah cara banyakkan susu badan ibu untuk diberikan secukupnya kepada bayi anda Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan cara banyakkan susu badan tanpa makan suplimen atau ubat ubatan Baca juga Khasiat ...
Cara Kenal Label Tarikh Luput Barang Di Dapur

Cara Kenal Label Tarikh Luput Barang Di Dapur

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 98 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera korang selalu kan beli barang dapur tapi korang tengok tak label tarikh luput tue pada barang Ni antara benda penting tau sebelum korang beli sesuatu produk supaya produk tersebut kekal bersih dan dijamin...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Tips Penting Penjagaan Sistem Brek Kereta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook