Tanaman Sayur Bunga Dan Buah Di Rumah Mak


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Lama sungguh rasanya noe tak kemaskini blog ni. Sunyi sepi je dah ... ni cuba juga cari masa untuk bercerita. 
Entri kali ni noe nak kongsi gambar tanaman yang terdapat di halaman rumah mak noe di kampung. Terdapat bunga-bungaan, sayur-sayuran dan buah-buahan. Tapi binatang pun ada dibela di halaman rumah mak ni. Kakak dan Abg ipar noe membela burung yang warna-warni tu. 
Tanaman ni semua hasil tangan kakak dan mak noe. anak buah noe ada juga hasil tangan dia... sebab dia kadang2 ditugaskan untuk menjirus pokok2 ni dan juga memberi makan burung2 tu. Abg ipar noe pun terlibat juga .. dia di bahagian membuat para-para dan tempat sangkar burung tu. Kadang-kadang bagi makan burung2 tu.
Gambar bawah ni..semuanya pokok daun-daunan dan bunga-bungaan. Pokok kaktus pun ada. Pelbagai jenis kaktus.
Bunga-bungaan
Gambar bawah ni juga banyak daun-daunan dan bunga-bungaan. Ada juga daun kucai tapi tidak kelihatan dalam gambar. Pokok kari pun ada. Besar dah pokok kari nya. Anak-anak pokok kari dah meronyut kat bawah pokok tu.

Bunga-bungaan Gambar bawah ni pula..bahagian sayur-sayuran. Para tu abg ipar yang buat. Kat situ ada pokok kucai, bayam brazil, sayur sawi .. belakang tu pula ada pokok pisang, pokok nenas, cili api dan pokok limau kalau tak silap.

Sayur-sayuranSayur kangkung dan pokok bunga kantan pun ada seperti gambar di bawah ni. Pokok bunga kantan ni memang amat besar.. ketinggiannya dah melebihi atap rumah. Satu-satu masa keluar bunga kantan yang agak banyak sebab pokok nya banyak. Lain-lain pokok kat gambar bawah ni..noe lupa pokok apa.

Tanaman untuk makan-makanDi bahagian tepi dinding rumah ni kelihatan pokok kunyit dan pokok bayam yang agak tak berapa nak sihat. Diabaikan agaknya...kesian dia.

Korang tau ke buah apa kat gambar bawah ni. Itu buah markisa yang tak masak lagi. Bila masak warnanya jadi ungu kalau tak silap. Bersama-sama pokok markisa tu ada pokok timun mini dan pokok daun kesum (orang perak panggil daun cendehum).... tapi tak kelihatan dalam gambar. Pokok bunga dan pokok puding pun kelihatan di situ. Bahagian belakang tu ada pokok ubi, serai dan nenas.
Buah-buahanGambar bawah ni pula biasanya dijadikan tempat untuk semaian. Pokok bunga orkid dan pokok ubi pun kelihatan di situ.
Biasanya jadi tempat semaianMak banyak tanam pokok bunga kertas. Pelbagai warna ada. Di sudut kat bawah ni...banyak pokok bunga kertas..yang tidak kelihatan dalam gambar pun banyak. Selain itu di sudut ini juga ada pokok limau (dalam pasu tu), pokok gajus dan pokok kurma. Pokok kurma lama dah Mak tanam tapi lambat membesarnya.

Majoriti bunga-buangaanBawah pokok rambutan seperti gambar-gambar di bawah ni.. banyak pokok berunsur daun-daunan. Biasanya kalau waktu tengahari yang sedang panas terik...kitaorg akan lepak di bawah pokok rambutan ini. Siap bentang tikar sambil makan2. Pokok rambutan ini dah tua ya amat sebab nya masa noe kecil lagi pokok ini dah wujud....sampai sekarang masih mengeluarkan hasil yang banyak...Alhamdulillah.



Pokok rambutan dan bunga-bungaanKat atas noe ada bagitau kat halaman ini pun ada burung. Sangkar burung seperti di bawah ni. Sangkar ni abg ipar yang buat sendiri. Mula-mula kakak dan abg ipar bela sepasang je. Lama-lama dah beranak pinak. Dah berbelas ekor. cantik2 bulunya. Anak buah tugasnya bagi makan burung2 ni. Selain burung kat umah mak ni pun ada beberapa ekor kucing. Kebanyakan ahli keluarga noe..adalah peminat kucing. Kalau masa raya ada la yang angkut kucing masing2 balik kampung. 
Burung2 comel
Ini je yang noe nak kongsi apa yang terdapat di depan halaman rumah noe di kampung. Biasanya kalau balik mesti geram tengok tanam-tanaman ni...maka kadang angkut juga la sepasu dua.. bawa balik ke rumah.. hihi.. 

Rindu nak balik kampung. Kalau boleh nak duduk di kampung jer... tapi apa kan daya...



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://alyadina.blogspot.com/2019/11/tanaman-sayur-bunga-dan-buah-di-rumah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+alyadina+(h+a+p+r+a+q)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dosen Ipb Rekayasa Genetika Pada Tanaman Buah Tidak Berbahaya

Dosen Ipb Rekayasa Genetika Pada Tanaman Buah Tidak Berbahaya

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 305 hits
Dosen IPB Dr Ir Darda Efendi belum lama ini menyatakan bahwa produk pertanian terutama buah buahan yang dihasilkan dari Rekayasa Genetika ternyata tidak memberikan dampak yang buruk bila dikonsumsi oleh manusia Hal ini menjawab kekhawatiran...
Deretan Buah Dan Sayur Yang Bisa Membantu Mengatasi Dehidrasi

Deretan Buah Dan Sayur Yang Bisa Membantu Mengatasi Dehidrasi

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 165 hits
Salah satu cara paling banyak dilakukan dan bermanfaat untuk atasi dehidrasi ini adalah minum air Namun ternyata terdapat beberapa sayur dan buah yang bisa membantu mengatasi masalah ini
Tips Mujarat Hindarkan Kucing Poo Pee Dihalaman Rumah

Tips Mujarat Hindarkan Kucing Poo Pee Dihalaman Rumah

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 466 hits
Tips Mujarat Hindarkan Kucing Poo Pee Dihalaman Rumah Mungkin ada diantara anda yang mengalami masalah sebegini dan masih mencari tips yang mujarat agar kucing tidak lagi poo pee di halaman rumah Ianya sangat berkesan dan tidak memudaratkan...
Selalu Cuci Lantai Je Tetapi Pernahkah Anda Mencuci Dinding Rumah Anda

Selalu Cuci Lantai Je Tetapi Pernahkah Anda Mencuci Dinding Rumah Anda

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 525 hits
Selalu Cuci Lantai Je Tetapi Pernahkah Anda Mencuci Dinding Rumah Anda 70 ibu bapa di Malaysia menyatakan bahawa anak anak mereka meluangkan lebih banyak masa di dalam rumah antara 8 hingga 20 jam sehari berbanding di luar rumah yang mana d...
Anda Dibayar Lebih Rm83 Ribu Kalau Berani Tahan Masuk Rumah Hantu Ini

Anda Dibayar Lebih Rm83 Ribu Kalau Berani Tahan Masuk Rumah Hantu Ini

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 245 hits
Sebuah rumah hantu di US telah memberi peluang untuk orang ramai merasai pengalaman yang cukup mendebarkan Mana tidaknya rumah hantu Mckamey Manor itu memerlukan seseorang untuk bertahan selama 10 jam sehingga penghujung dan akan menang wan...
Suri Rumah Hadapi 6 Tuduhan Hina Islam

Suri Rumah Hadapi 6 Tuduhan Hina Islam

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 336 hits
Suri rumah hadapi 6 tuduhan hina Islam Dikemas kini 51 minit yang lalu Diterbitkan pada 8 Nov 2019 1 12PM
Sudah Terkenal Dan Banyak Uang Kisah Mpok Alpa Yang Masih Tinggal Di Rumah Petak

Sudah Terkenal Dan Banyak Uang Kisah Mpok Alpa Yang Masih Tinggal Di Rumah Petak

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 223 hits
Kini menjadi sosok yang terkenal dan memiliki banyak uang Mpok Alpa masih memilih tinggal di rumah petak Rumah tersebut sudah ditempatinya sejak ia lahir
Novel Sebut Dewi Tanjung Ngawur Dan Hina Lima Rumah Sakit

Novel Sebut Dewi Tanjung Ngawur Dan Hina Lima Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 185 hits
Penyidik KPK Novel Baswedan menegaskan laporan kader PDI Perjuangan Dewi Ambarwati Tanjung sebagai tindakan ngawur Novel diadukan ke Polda Metro Jaya atas tuduhan menyebarkan berita bohong terkait penyerangannya yang direkayasa
Kunjungi 5 Rumah Sakit Di Malang Menko Pmk Cek Pelayanan Bpjs

Kunjungi 5 Rumah Sakit Di Malang Menko Pmk Cek Pelayanan Bpjs

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 144 hits
Menteri Koordinator Pembangunan Manusia dan Kebudayaan Muhajir Effendy mengunjungi lima rumah sakit di Kota Malang Jawa Timur Jumat Kunjungan ini salah satunya untuk memastikan pelayanan di rumah sakit apalagi pasca pemerintah resmi menetap...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing