Tambah Bilangan Sidang Parlimen Saran Ketua Setiausaha Sulit Pm




Hakimie Amrie Hisamudin -July 7, 2021 Marzuki Mohamad berkata tambahan bilangan sidang Parlimen beri Ahli Parlimen lebih masa untuk berkhidmat sebagai penggubal dasar. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri Marzuki Mohamad mahu Putrajaya mempertimbangkan untuk menambah bilangan sidang Parlimen, dengan berkata, ini akan meningkatkan kecekapan proses Parlimen.
Katanya, walaupun tidak ada bilangan hari bersidang yang ideal kerana ia bergantung kepada bilangan isu, rang undang-undang dan usul untuk dibincangkan dan dibahaskan, Ahli Parlimen perlu lebih masa untuk menjalankan peranan mereka sebagai penggubal undang-undang sementara melaksanakan kewajipan lain di kawasan atau kementerian mereka.
“Ahli Parlimen berperanan penting sebagai penggubal undang-undang, tetapi pada masa sama, mereka ada tanggungjawab untuk berkhidmat kepada pengundi, seperti mengagihkan bakul makanan, terutamanya ketika wabak. Ini memakan kebanyakan masa mereka.
“Dengan menambah bilangan sidang, Ahli Parlimen akan ada lebih masa untuk memainkan peranan mereka sebagai penggubal undang-undang,” katanya dalam sebuah webinar bertajuk “Should Parliament Be a Full-Time Institution” (Perlukah Parlimen Menjadi Institusi Sepenuh Masa), yang dianjurkan oleh Pusat Jeffrey Sachs hari ini.
Katanya, Ahli Parlimen akan mengajukan banyak soalan ketika sidang namun hanya sebahagian kecil dapat dijawab menteri-menteri berkenaan dan timbalan mereka kerana kekangan masa.
“Bagaimanapun, jika ada tempoh yang lebih panjang, lebih masa, lebih banyak soalan dapat dijawab.
Beliau turut menggesa teknologi diadaptasi ke dalam proses Parlimen, dengan berkata, ini akan memperhebat proses demokrasi di negara ini.
Katanya, sidang Parlimen hibrid akan turut meningkatkan kecekapan.
“Dengan menjalankan (sidang Parlimen) secara hibrid, Ahli Parlimen tidak perlu hadir secara fizikal di Parlimen,” katanya.
“Mereka boleh berada di kawasan masing-masing sambil mengajukan soalan kepada menteri, mengambil bahagian dalam perbahasan, dan mengundi rang undang-undang.”
Tegas beliau, kualiti perbahasan perlu dipertingkat supaya Parlimen dapat memainkan peranan semak dan imbang dengan lebih baik.
Untuk berbuat demikian, beliau mencadangkan agar sesi taklimat diadakan antara kementerian-kementerian dan Ahli Parlimen sebelum sidang bermula.
“Sebelum bersidang, menteri-menteri boleh memberi taklimat kepada Ahli Parlimen berkenaan dasar-dasar terbaru dan rang undang-undang yang akan dibincangkan sewaktu sidang. Dengan cara ini, Ahli Parlimen tidak perlu menunggu waktu bersidang untuk bertanya soalan. Mereka boleh juga bertanya semasa sesi taklimat.
“Dengan sesi taklimat ini, Ahli Parlimen dapat membuat persediaan lebih baik untuk perbahasan kemudian,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/tambah-bilangan-sidang-parlimen-saran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Mahiaddin Setuju Nasihat Agong Panggil Sidang Parlimen Bermula 26 Julai

Akhirnya Mahiaddin Setuju Nasihat Agong Panggil Sidang Parlimen Bermula 26 Julai

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 211 hits
MALAYSIA DATELINEKerajaan telah bersetuju untuk menasihati Yang di Pertuan Agong supaya Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen ke 14 diadakan selama lima hari mulai 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos bagi Dewan Rakyat dan 3 hari mulai 3 hingga 5...
Zahid Cuba Sabotaj Usaha Ydp Agong Percepatkan Sidang Parlimen Ahli Mkt

Zahid Cuba Sabotaj Usaha Ydp Agong Percepatkan Sidang Parlimen Ahli Mkt

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 203 hits
Usaha Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui tindakannya memanggil ahli Majlis Tertinggi UMNO untuk mendapatkan sokongan perakuan bersama meninggalkan Kerajaan Perikatan Nasional akhir bulan ini disifatkan sebagai tindakan s...
Buka Sidang Parlimen Bukan Agenda Peribadi Anwar

Buka Sidang Parlimen Bukan Agenda Peribadi Anwar

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 258 hits
Tindakan Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan mendakwa desakan untuk diadakan sidang Parlimen adalah bagi memenuhi agenda peribadi Anwar Ibrahim menunjukkan parti itu telah bankrap politik Menurut Setiausaha Angkatan Muda KEADILAN Ma...
Harap Sidang Parlimen Kali Ini Lengkap Bukan Olok Olok Shahril

Harap Sidang Parlimen Kali Ini Lengkap Bukan Olok Olok Shahril

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 164 hits
Harap Sidang Parlimen Kali Ini Lengkap Bukan Olok Olok Shahril Kerajaan perlu berani membuka sidang Parlimen secara penuh bagi memberi gambaran mereka telus dan jujur dalam menangani COVID 19 dan mahu menyelesaikan isu ekonomi serta kebajik...
Sidang Parlimen Lima Hari Patut Ditolak Mahiaddin Masih Cuba Derhaka Titah Agong

Sidang Parlimen Lima Hari Patut Ditolak Mahiaddin Masih Cuba Derhaka Titah Agong

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 225 hits
Kerajaan PN akhirnya setuju untuk mengadakan Sidang Parlimen sebelum tempoh darurat berakhir pada 1 Ogos depan Menurut kenyataan media yang dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri petang tadi kerajaan telah bersetuju untuk menasihati Yang Diper...
Anwar Sidang Parlimen Kali Ini Satu Penipuan

Anwar Sidang Parlimen Kali Ini Satu Penipuan

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 175 hits
Malaysiakini Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berpendapat sidang parlimen yang bakal diadakan semula selama lima hari bermula 26 Julai ini adalah satu bentuk penipuan Anwar berkata ini kerana sidang tersebut seperti yang dinyatakan Pejabat P...
Guna Sidang Parlimen 5 Hari Sebaiknya Kata Penganalisis Kepada Pembangkang

Guna Sidang Parlimen 5 Hari Sebaiknya Kata Penganalisis Kepada Pembangkang

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 164 hits
July 11 2021Sidang Dewan Rakyat selama lima hari itu dijangka menguji sokongan majoriti ahli parlimen terhadap Muhyiddin Yassin PETALING JAYA Menjelang sidang Parlimen yang dijadualkan akan kembali Ahli Parlimen pembangkang digesa menggunak...
Sidang Parlimen 5 Hari Hina Agong

Sidang Parlimen 5 Hari Hina Agong

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 243 hits
Tempoh lima hari yang ditetapkan oleh kerajaan untuk Parlimen bersidang bermula 26 Julai ini disifatkan sebagai tidak menghormati institusi Parlimen selain menderhaka titah Yang di Pertuan Agong Ahli Parlimen Selayang William Leong berkata ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli