Taman Negara Pulau Pinang Rentis Ke Pantai Kerachut

Ahad | 21 Jun 2020
Inilah destinasi tujuan saya dan suami ke Teluk Bahang - TAMAN NEGARA PULAU PINANG. Taman Negara ini terletak di bawah seliaan Jabatan PERHILITAN dan mula dibuka semula kepada pelawat pada 15 Jun lalu

Kami ke sana berpandukan Google Maps - buat carian ‘Taman Negara Pulau Pinang’

1. Dari jauh kelihatan kerumunan pelawat di kaunter pendaftaran. Kereta kami membelok ke bahagian kanan jalan ini dan memasuki kawasan parkir milik Persatuan Nelayan. Bayaran RM4 dikenakan. Suami minta resit bayaran, penjaga tersebut kata ‘Nanti letak di kereta’. Hmm...baliknya kami tengok takde pun letak. Penjaga pun dah tiada

2. Notis yang diletak pada pintu masuk Taman Negara. Inilah sebabnya kami berpagi-pagian masuk ke pulau, bimbang tak dapat masuk kalau dah cukup 160 orang tu

Kami kemudiannya terus menuju ke kaunter pendaftaran, masuk laluan untuk warganegara, ambil handphone dan scan QR Code tersedia. Isi borang elektronik, dah siap tunjuk kepada staf bertugas dan boleh terus masuk ke pintu masuk Taman Negara. Tiada bayaran dikenakan, PERCUMA!
3. Sebelum masuk, kita fahamkan dulu peta ringkas Taman Negara Pulau Pinang ni. Juga masuk ke tandas  untuk selesaikan apa yang patut

4. Pintu masuk ke Taman Negara Pulau Pinang. Perjalanan kami bermula pada pukul 9.18 pagi

5. Perjalanan bermula dengan santai, disambut dengan bunyi hempasan ombak di pantai yang terletak di sebelah kanan laluan. Inilah salah satu keunikan Taman Negara Pulau Pinang - kita masuk hutan tapi ada pantai di sebelahnya

6. Kami berhenti sekejap menikmati keindahan pantai yang bersih dan kelihatan dijaga dengan baik

7. Seterusnya, kita akan melalui jambatan gantung Jambatan Pasir Pandak

8. Melepasi Jambatan Pasir Pandak, laluan akan berpecah dua. Kanan atau kiri. Kami memilih untuk ke kiri - rentis ke Pantai Kerachut. Tertera pada papan di atas bahawa jarak untuk ke Pantai Kerachut adalah sejauh 2.92 km.
9. Selain melalui binaan bertangga, kita juga akan melalui laluan sebegini. Pada mulanya saya agak hairan bagaimana terbentuknya laluan hutan begini, macam jalan dalam longkang besar. Menurut papan info tersedia, laluan ini dikenali sebagai ‘Jalan Penarikan’. Ia bukanlah terhasil daripada aliran air semula jadi, tetapi ia adalah lorong yang terbentuk akibat kerja-kerja membawa keluar kayu balak menggunakan kerbau. Ia berlaku sekitar tahun 1940-an di mana pada masa tersebut masyarakat menggunakan kayu pokok dari kawasan ini untuk membina rumah dan bot. Begitulah sejarahnya..

10. Kalau tadi di awal perjalanan kita jumpa pantai. Sekarang kita jumpa anak sungai pula. Dari jauh dah kedengaran bunyi aliran air sungai, bagai memanggil-manggil saya supaya mempercepatkan langkah untuk ke sini. Inilah anak sungai pertama yang kita lalui, dan selepas ini kita akan menemui banyak lagi anak sungai. Sesekali kami akan berhenti untuk membasuh tangan atau muka, airnya jernih dan sejuk menyegarkan

11. Walaupun tanpa juru pandu, Insya Allah kita tak sesat sebab ada banyak papan tanda arah disediakan

12. Jika tadi kita melalui laluan ‘Jalan Penarikan’, kali ini kita melalui laluan yang dikenali sebagai ‘Bukit Belah’. Menurut sejarahnya, bukit ini telah ‘dibelah’ menggunakan cangkul dengan tujuan memudahkan proses membawa keluar kayu balak yang ditarik dengan kerbau

13. Pukul 10.07 pagi, kami tiba di papan tanda ini - Bukit Batu Itam Trail. Tapi bukanlah kami akan ke Bukit Batu Itam, sebab jaraknya lebih jauh dan memerlukan juru pandu

14. Beginilah rupa jambatan mini yang disediakan untuk kita menyeberangi anak-anak sungai. Diperbuat daripada konkrit, kukuh dan selamat. Kami cuba mengira berapa kali kami dah melalui jambatan begini, tapi tiap kali tu terlupa ni ke berapa. Haha...ini menunjukkan bahawa ada banyak anak sungai yang perlu kita lalui untuk tiba ke Pantai Kerachut

15. Yeayy...lagi 1km je nak sampai Pantai Kerachut! Bunyi macam dekat je kan? Haha...1km jalan dalam hutan, memang terasa jauh

16. Kat sini ada satu simpang ke kiri, bagi mereka yang nak ke Teluk Kampi dan tapak perkhemahan

17. Laluan bertangga paling menguji mental dan fizikal saya masa nak berpatah balik, sebab mendaki. Entah berapa anak tangga, tapi memang jauh nun ke bawah tu. Ni masa turun oklah kan, nak naik tu memang terasa seksa

18. Papan tanda ni kata lagi 100 m, 5 minit. Hmm...tipu sungguh tau, sebab catatan masa saya sekitar 10 minit. Suami kata, tu renjer hutan yang jalan memanglah dia dapat buat 5 minit je. Kita ni siapa? Haha..

19. Ini gambar pandangan sebelah kiri laluan kami, ada tasik! Satu lagi keunikan Taman Negara Pulau Pinang

20. Alhamdulillah! Bila kita jumpa Jambatan Pantai Kerachut ni bermaksud kita dah pun tiba ke penghujung perjalanan. Jambatan gantung yang panjang dan kukuh

21. Dari atas jambatan gantung tadi, ini pemandangan sebelah kanan. Lautan terbentang luas. Cantik

22. Kita lihat sebelah kiri pulak, inilah sebahagian tasik yang kita nampak masa dalam perjalanan tadi. Tasik ni unik tau, bukan biasa-biasa. Air dari laut (sebelah kanan) memasuki tasik ni

23. Tasik Meromiktik (Meromictic Lake) - tasik yang mempunya dua lapisan air berbeza suhu dan ketumpatan, di mana air laut berada di bahagian bawah (lebih tumpat) manakala air tawar berada di bahagian atas

24. Kita terus ke depan lagi, sampailah ke Pantai Kerachut. Pantai yang cantik, bersih. Nampak ada jeti kat depan lagi tu. Tapi kami dah penat, malas nak melihat-lihat apa ada di depan sana. Terus cari tempat nak berehat dan makan bekalan di bawa. Tiada kemudahan tandas kat sini (info hasil berborak dengan seseorang yang kami temui dalam perjalanan tadi)

Lepas kumpul tenaga semula dan melihat-lihat sekitar, kami memulakan perjalanan untuk kembali ke pintu masuk Taman Negara. Jika tadi masa pergi kami banyak berhenti sebab saya sibuk memerhati tumbuhan dan mengambil gambar, masa baliknya saya simpan handphone dan fokus pada perjalanan je. Tenaga pun makin kurang, rasa menyesal pulak tak amik bot untuk balik..haha

Tips :Selain melalui rentis hutan, pelawat juga boleh memilih untuk naik bot (samada pergi-balik, atau pergi/balik sahaja) untuk ke Pantai Kerachut. Caranya - lepas daftar diri di kaunter pendaftaran, boleh terus ke kaunter jualan tiket bot yang ada di situ. Lupa pulak saya nak tengok kadar bayarannya.Bawa air dan makanan secukupnya, simpan dalam beg supaya tak jadi perhatian monyet (kami bertemu kumpulan monyet pada awal perjalanan je, lepas tu tak jumpa dah).Trekking pole (tongkat) sangat membantu untuk mendaki anak-anak tangga yang banyak.———————————————————————-Rekod perjalanan saya melalui rentis hutan ke Pantai Kerachut, bermula dan berakhir di pintu masuk Taman Negara Pulau Pinang. Perjalanan pergi sekitar 1 jam 55 minit, manakala baliknya sekitar 1 jam 25 minit. Tak termasuk masa rehat dan makan di Pantai Kerachut.
Alhamdulillah...selesai satu misi hutan! Setelah lebih tiga bulan, saya kembali menikmati hutan 🥰. Masih ada lagi rentis lain yang boleh kita cuba di Taman Negara Pulau Pinang ni. Insya Allah lain masa pulak

Perjalanan yang seronok walaupun memenatkan dan kadangkala rasa seksa. Memerhati hutan dan segala isinya adalah terapi buat saya. Juga seronok bertemu orang baik-baik. Sepanjang perjalanan kami saling berbalas sapaan pelawat lain - memberi salam / ucap selamat pagi, saling mengucapkan terima kasih jika ada yang memberi laluan, sempat juga berborak mesra bagai dah lama kenal. Tak kira bangsa - Melayu, Cina, India dan orang putih. Beberapa kali juga saya ditanya dari negeri mana, mungkin sebab tak bercakap loghat utara. Seronok tengok Cina pun cakap loghat utara...hehe

Jom...nikmati khazanah alam di Taman Negara Pulau Pinang

Flora Di Taman Negara Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 733 hits
Bila merentas hutan mata saya memang sentiasa memerhati sekeliling Saya suka melihat segala tumbuhan yang ada semuanya nampak menarik Sehingga kadang kadang hampir tersandung akar pokok dek leka memerhati sekitar Kecuali pada laluan yang su...
Hotel 40 Tahun Di Pulau Pinang Gulung Tikar

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 336 hits
Holiday Inn Resort yang telah beroperasi lebih daripada 40 tahun di Pulau Pinang menjadi hotel The post appeared first on
Solat Fardu Berjemaah Ceramah Di Pulau Pinang Dibenarkan

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 325 hits
Bilangan jemaah solat fardu solat jenazah bukan pesakit Covid 19 kuliah dan ceramah di Pulau Pinang yang dibenarkan mulai esok perlu mengikut keluasan ruang solat masjid atau surau Ia juga dilaksanakan dengan mengambil kira penjarakan sosia...
Pulau Pinang Tidak Lagi Hadkan Jumlah Jemaah Solat Bersandar Jarakan Sosial

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 262 hits
GEORGE TOWN 23 Jun Pulau Pinang membenarkan solat fardu berjemaah solat Jumaat solat sunat Aidiladha dan solat jenazah bukan pesakit COVID 19 serta aktiviti kuliah disertai bilangan jemaah mengikut keluasan ruang solat masjid dan surau meng...
Japanese Encephalitis Kes Terbaru Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 391 hits
JAPANESE ENCEPHALITIS KEJADIAN KES JAPANESE ENCEPHALITIS DI PULAU PINANGJabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang ingin memaklumkan bahawa terdapatnya wabak Japanese Encephalitis yang sedang berlaku di dalam negeri dengan sebanyak dua kes telah...
Kerajaan Cina Dap Luluskan Pembukaan Masjid Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 268 hits
TUAH REEZAL YBAlhamdulillah I LOVE DAP Kerajaan Cina DAP Pulau Pinang dah luluskan pembukaan semula Masjid2 di seluruh Pulau Pinang Macam mana dengan Kerajaan Melayu Islam PAS Kedah Kelantan dan Terangganu bila nak bagi kebenaran untuk buka...
Orang Kata Tak Sampai Pulau Pinang Kalau Belum Ke Bahagian Pulau

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 368 hits
info Pulau Pinang terletak berhampiran dengan persisiran barat laut Semenanjung Malaysia Dipisahkan diantara Negeri Kedah di sebelah Utara dan Timur Negeri Perak di sebelah Selatan dan Perairan Selat Melaka dan Sumatera di sebelah Barat Pul...
Kes Chikungunya Meningkat Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 274 hits
Kes chikungunya di Pulau Pinang merekodkan peningkatan mendadak dalam tempoh seminggu dengan 55 kes dicatatkan bagi tempoh 7 hingga 13 Jun lepas Gambar The StarGEORGE TOWN Kes chikungunya di Pulau Pinang merekodkan peningkatan mendadak dala...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview